Mikä minussa on, kun hermostutan keski-ikäiset naiset?
Olen itsekin suunnilleen keski-ikäinen, jo 44 siis. Mutta olen huomannut, että jo noin 20 vuoden ajan olen ajautunut tahtomattani tilanteisiin, joissa noin 45-65 -vuotiaat naiset hermostuu ja ärsyyntyy minuun. Usein kyse on esimiehestä tai lapseni päiväkodin johtajasta tai opettajasta, koulun rehtorista, kelan virkailijasta, naapurista tms. Välillä en edes ole tavannut koko henkilöä koskaan, mutta olen tehnyt jotain, joka on hermostuttanut hänet ja ensimmäinen kontakti on sellainen, että minuun ollaan ärsyynnytty. En vain tiedä mitä teen, että ärsytän heitä. En siis ainakaan tahallani tee mitään pahaa. Ja jostain syystä vastaavaa ei koskaan ole tapahtunut nuorempien naisten tai minkään ikäisten miesten kanssa.
Korostan, että syy on varmaan jollain tavalla varmaan minussa, ei heissä. Eli tämä ei ole mikään ikärasismi tai sukupuolirasismikirjoitus vaan oikeasti haluaisin saada selvyyden mikä tässä voi olla taustalla.
Kommentit (89)
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et arvosta heitä tarpeeksi!
Kuule kun bondaat ja kovaan ääneen voivottelet vaivojasi ja kurjuuttasi niin siitä se bondaus lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli vain mieleen, että teetkö paljon valituksia? Onko sinulla aivan absurdeja pyyntöjä lastesi päiväkotiin tai kouluun, jotka esität johtajille ja rehtoreille, kun hoitajat ja opettajat eivät pysty tai halua toiveisiisi venymään?
Omat lapseni ovat yhteensä olleet päiväkodissa seitsemän vuotta, kahdessa eri päiväkodissa, eikä koskaan ole ollut mitään tarvetta tai syytä asioida päiväkodin johtajan kanssa. Eikä kyllä myöskään ole ollut mitään asiaa lasten rehtoreille.
Noh. Vaadin ja pyydän kyllä asioita, se on totta. Mutta en mitään sen enempää kuin mitä miehet pyytää ja vaatii. Ja minusta tuntuu, että miehen pyytäessä ja vaatiessa hänelle ei hermostuta vaan venytään ja tehdään mitä vaatii. Ap
Jatkan tähän vielä, että on välillä käynyt niinkin, että mieheni on ollut se joka on vaatinut jotain. Vaikka päiväkodilta. Ja hänelle on vastattu nätisti ja ystävällisesti, että okei harkitsemme ja selvitämme asiaa. Ja sitten minä saan vihaisen puhelun sieltä, että miten kehtaatte tällaista meiltä vaatia emme todellakaan aio tehdä mitä vaaditte ja suunnilleen huudot perään. Vaikka en ole edes tiennyt asiasta mitään. Miksi minulle suututaan mieheni tekemisistä? Ja miksi hänelle puhutaan samalla ystävällisesti?
Ap
Kaksoisstandardi. Koita ymmärtää, että sinä et naisena vaadi mitään keneltäkään ja nämä naiset raivostuvat, kun ylität tämän naisen roolin. Niin se vain menee. Se on törkeää, mutta tätä on todellisuus. Mediatodellisuus on toista.
Veikkaan perimenopaussia ja sitä, että sivulla on jotakin, mitä heillä ei ole. Ei tarvitse olla isokaan juttu. Hoikkuus, koulutetumpi puoliso, nätimpi tukka, kivemmat kengät tai auto tms. Näillä saa osakseen naisten närkästyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli vain mieleen, että teetkö paljon valituksia? Onko sinulla aivan absurdeja pyyntöjä lastesi päiväkotiin tai kouluun, jotka esität johtajille ja rehtoreille, kun hoitajat ja opettajat eivät pysty tai halua toiveisiisi venymään?
Omat lapseni ovat yhteensä olleet päiväkodissa seitsemän vuotta, kahdessa eri päiväkodissa, eikä koskaan ole ollut mitään tarvetta tai syytä asioida päiväkodin johtajan kanssa. Eikä kyllä myöskään ole ollut mitään asiaa lasten rehtoreille.
Noh. Vaadin ja pyydän kyllä asioita, se on totta. Mutta en mitään sen enempää kuin mitä miehet pyytää ja vaatii. Ja minusta tuntuu, että miehen pyytäessä ja vaatiessa hänelle ei hermostuta vaan venytään ja tehdään mitä vaatii. Ap
Jatkan tähän vielä, että on välillä käynyt niinkin, että mieheni on ollut se joka on vaatinut jotain. Vaikka päiväkodilta. Ja hänelle on vastattu nätisti ja ystävällisesti, että okei harkitsemme ja selvitämme asiaa. Ja sitten minä saan vihaisen puhelun sieltä, että miten kehtaatte tällaista meiltä vaatia emme todellakaan aio tehdä mitä vaaditte ja suunnilleen huudot perään. Vaikka en ole edes tiennyt asiasta mitään. Miksi minulle suututaan mieheni tekemisistä? Ja miksi hänelle puhutaan samalla ystävällisesti?
Ap
Samaan törmännyt itse. Paras esimerkki on tästä oma äitini. Hän ei pidä miehestäni, mutta on miehelle aina mielin kielin. Minulle haukkuu sitten miestä. Lisäksi tämä sama, että äitini riehuu ja raivoaa minulle mikäli pahoittaa mielensä mieheni tekemisistä tai sanomisista. Lopulta meni siihen, että miehen läsnäollessa äitini pyrki aina nolaamaan minua ja kaikki minussa oli noloa ja väärin. Silloin sai pitää tunkkinsa ja enää emme siellä käy.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan perimenopaussia ja sitä, että sivulla on jotakin, mitä heillä ei ole. Ei tarvitse olla isokaan juttu. Hoikkuus, koulutetumpi puoliso, nätimpi tukka, kivemmat kengät tai auto tms. Näillä saa osakseen naisten närkästyksen.
Siis perimenopaussi tai menopaussi naisilla, jotain pientä kivaa sinulla. Vähemmän ryppyjä tms. eikä D-kirjaimen muotoista kroppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tätösten elintaso riippuu miesten miellyttämisestä, sinusta ei saa vastaavasti hyötyä. Sisäistetty miesten mielistely siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hmm vähän vaikea sanoa. Ehkä olet joutunut syntipukiksi, toisin sanoen sinusta on liikkeellä paljon negatiivisia juttuja jonkun toimesta, mutta miehestäsi ei, vaikka todennäköisesti olisi hänestä aihetta enemmänkin olla neg. juttuja.
Tai sitten on jotain käänteispsykologia hömppää. Vaikea sanoa, kun ei tiedä mitä juttuja on liikkeellä ja paljon on niitä valheellisia tai vääristeltyjä juttuja, tai sekin voi vääristää, että kaikkea ei kerrota tai kerrotaan johonkin suuntaan puolueellisesti tahalleen. Paljon on merkitystä sillä, mitkä on juttujen motiivit kertojan kannalta. Onko tahallista mustamaalaamista tai jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämän takia meillä mies hoitaa kela-asiat.
Keski-ikäisenä miehenä keski-ikäiset naiset eivät ole ongelma. Ollaan samaa sukupolvea.
Ongelma ovat yli 65-vuotiaat miehet ja naiset. He ovat äkäisiä ja herkkiä kommentoimaan pyytämättä.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäsiä naisia nyt vaan yleisesti kiukuttaa vaihdevuodet.
Se on totta. Aika monikin asia vtuttaa. 54vee. Vaikka on hormonilaastari.
Olet varmaankin nätti ja hoikka, sekä sinusta paistaa hyvä itsetunto.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäisenä miehenä keski-ikäiset naiset eivät ole ongelma. Ollaan samaa sukupolvea.
Ongelma ovat yli 65-vuotiaat miehet ja naiset. He ovat äkäisiä ja herkkiä kommentoimaan pyytämättä.
Niin taivaan tosi. Luulis jo että helpottaa vaihtareiden jäädessä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKaksoisstandardi. Koita ymmärtää, että sinä et naisena vaadi mitään keneltäkään ja nämä naiset raivostuvat, kun ylität tämän naisen roolin. Niin se vain menee. Se on törkeää, mutta tätä on todellisuus. Mediatodellisuus on toista.
En vain millään ymmärrä sitä, että miksi vaatimukseeni ei voisi vastata kohteliaasti ja ystävällisesti, että ikävä kyllä ei ole tällä kertaa mahdollista toteuttaa tuota mitä pyydät. Siis miksi keski-ikäiset naiset ei voisi vastata näin. Miksi pitää kommunikoida ärsyyntyneesti, vihaisesti ja pöyristyneesti? Kun miehet ja nuoremmat naiset kuitenkin tuntuu hoitavan myös kieltävän vastauksen ystävällisessä ja mukavassa hengessä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän voi tietää, millaisia ovat muille, ehkä aina samanlaisia.
Voi olla. Mutta jos näin on, niin miksi sote-alan esimiehissä (olen siis itse sote-alalla), päiväkodin johtajissa, koulutoimen päälliköissä, kelavirkailijoissa ym sitten on niin paljon ärsyyntyneitä, vihaisia ja tylyjä keski-ikäisiä naisia?
ApAinakin terveyskeskuksissa noita sitruunan syöneitä riittää. Potilaalle viisastellaan ja kuittaillaan tylysti. Ei raha tuonutkaan onnea??
Jos samanlaista "palvelua" saisi vaikka kaupassa niin pitäisin pienen puhuttelun. Terveydenhoitohenkilökunnalle ei uskalla antaa palautetta, kun sitten saa vielä hitaampaa ja huonompaa hoitoa.
No mulle ei voi kuittailla ainakaan tuolla raha asialla, kun sitä ei ole nyt eikä ikinä ollut enemmän tai no joo pikkasen enemmän, kun vuosia sitten ja kyllä, paljon onnea tuonut kiitos kysymästä. Siis ihan oikeasti, en yritä olla edes sarkastinen. Hui kuinka inhottavaa olisi olla samassa jamassa kun vuosia sitten.
Hyvä tilava asunto ja vähän matkusteluakin välillä. Anna mulle vielä enemmän rahaa, niin mä sulle onnet näytän.
Nytkin masentaa vähän nuo laskut, eikä kyse edes mistää himoshoppailu laskuista vaan ihan perusasiousta. Kiitos kysymästä kuitenkin. Kannattaa ihan kysyä aina, että mikä on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Vain ja ainoastaan tämän ikäryhmän edustajat tulevat soittamaan suutaan kun ajan invapaikalle. Olen näitä "liian nuoria enkä näytä invalidilta" ryhmän edustajia. Heillä on mielestään joku maaginen kyky nähdä kuka on oikeasti invalidi ja kuka ei. Viis erikoislääkärin laatimasta lausunnosta invamerkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaankin nätti ja hoikka, sekä sinusta paistaa hyvä itsetunto.
En edes ole nätti ja hoikka vaan vähän harmaan näköinen, ja hieman normaalipainon yläpuolella. Perääni ei todellakaan vihelletä kadulla. Itsetunto on kyllä hyvä, ja oma kommunikaatiotyylini on aika eleetön, mutta ystävällinen, kohtelias ja itsevarma. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän voi tietää, millaisia ovat muille, ehkä aina samanlaisia.
Voi olla. Mutta jos näin on, niin miksi sote-alan esimiehissä (olen siis itse sote-alalla), päiväkodin johtajissa, koulutoimen päälliköissä, kelavirkailijoissa ym sitten on niin paljon ärsyyntyneitä, vihaisia ja tylyjä keski-ikäisiä naisia?
ApAinakin terveyskeskuksissa noita sitruunan syöneitä riittää. Potilaalle viisastellaan ja kuittaillaan tylysti. Ei raha tuonutkaan onnea??
Jos samanlaista "palvelua" saisi vaikka kaupassa niin pitäisin pienen puhuttelun. Terveydenhoitohenkilökunnalle ei uskalla antaa palautetta, kun sitten saa vielä hitaampaa ja huonompaa hoitoa.
Terveyskeskuksissa on kaiken ikäisiä sitruunan syöneitä, nuoriakin.
Mulla on toisaalta aika iso perse. Myönnän, että voi johtua siitäkin.
Ap
Ei kummastakaan, vaan osa ihmisistä (varsinkin keski-ikäisistä) nyt vain on aika vittumaisia tapauksia ihan ilman kummempaa syytä. Valitettavasti. Täytyy olla tynnyrissä kasvanut, jos ei tätäkään ole omin avuin hoksannut......