Hain töitä ja yrittäjä ILMOITTI TYÖKKÄRIIN TYÖSTÄ KIELTÄYTYMISESTÄ
Siis mitä vit..a ?!
Hain erästä työpaikkaa yrityksestä X. En kertonut olevani työtön (eikä se näkynyt CV:stäni), enkä kertonut työkkärille hakeneeni ko. paikasta töitä. Yrittäjä otti yhteyttä hakemukseni tiimoilta, mutta kerkesinkin jo saada työn, joten kiitin kiinnostuksesta.
Soitin työkkäriin kertoakseni työllistyneeni ja hämmästys oli suuri, kun työkkäri kysyi, että miksi olen kieltäytynyt työstä!? Ihmettelin asiaa, koska en ole ikinä työpaikasta kieltäytynyt, mutta heille oli tullut juuri ilmoitus tästä yrityksestä X, että henkilö Y eli minä olen kieltäytynyt töistä!
Voiko siis yrittäjät ottaa yhteyttä työkkäriin ja kertoa hakijoista (toivoen, että joku hakijaoista olisi työkkärin listoilla ja saisi karenssin) vai onko jossain julkinen rekisteri siitä, että työhakemuksen laittanut henkilö on työtön? Eipä osattu työkkäristä tähän vastata mikä jo itsessään on tosi hämärää!
Kommentit (401)
Tee ap asiasta julkinen, idiootit sietävät saada näpeilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vakinaisessa työssä. Miten käy jos nyt haen työpaikkaa omatoimisesti jostain ja minut kutsutaan haastatteluun, josta kieltäydyn tai jos menen haastatteluun ja tulen valituksi, mutta en otakaan uutta työtä vastaan. Ilmoittaako työnantaja työnvälitykseen, että olen kieltäytynyt. Ja jos jään työttömäksi nykysestä vakinaisesta työstäni, joudun karenssille kun siellä on merkintä, että olen kieltäytynyt.
Soita sinne työvoimatoimistoon mikä on toimintamalli.
Jos näin on niin eipä enää uskalla hakea toista työtä ainakaan alalla, missä voi joutua työttömäksi. Kun ei voi tietää jos tulee työttömyys. Ja miten kauan tuo merkintä säilyy työvoimatoimistossa? Vuosia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vakinaisessa työssä. Miten käy jos nyt haen työpaikkaa omatoimisesti jostain ja minut kutsutaan haastatteluun, josta kieltäydyn tai jos menen haastatteluun ja tulen valituksi, mutta en otakaan uutta työtä vastaan. Ilmoittaako työnantaja työnvälitykseen, että olen kieltäytynyt. Ja jos jään työttömäksi nykysestä vakinaisesta työstäni, joudun karenssille kun siellä on merkintä, että olen kieltäytynyt.
Jos näin on niin eipä enää uskalla hakea toista työtä ainakaan alalla, missä voi joutua työttömäksi. Kun ei voi tietää jos tulee työttömyys. Ja miten kauan tuo merkintä säilyy työvoimatoimistossa? Vuosia?
Kyllä ISOVELI VALVOO nyky yhteiskunnassa;) Kaikesta tulee merkintä ja kaikesta saa maksaa;)
Vierailija kirjoitti:
Tuttavalle oli käynyt niin, että oli ollut tarve palkata keskikokoiseen yritykseen työvoimaa. Työvoimatoimisto oli laittanut pitkän listan työttömistä ko. alan hallitsevista henkilöistä.
Loppupelissä työnantajan soittaessa listaa läpi, siellä oli ollut mitä ihmeellisimpiä syitä miksei voinut tehdä töitä lainkaan.
Esim. puolison kolmivuorotyö jolloin puolisolla unet häiriintyy jos ko. ehdokas lähtee/tulee töistä. Terveydellisiä syitä, leikkauksia odottamassa olikin useita-> Eivät kuulu työvoimatoimiston asiakkaiksi, KELAn sairaspäivärahalle.. jneTuttava oli jutellut työvoimaviranomaisten kanssa, nämä tapaukset meni toimikuntaan uudelleen käsittelyyn.
Eli miksi veronmaksajien pitäisi oikeastaan maksaa näiden työtävieroksuvien kotona olo?
Hehe, leikkausta esimerkiksi vuoden odottava pääsee sairauspäivärahalle, kiva päiväuni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä karenssia jälkikäteen mätkäistä. Kun teoreettinen karenssiaika on mennyt, olet "turvassa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi kieltäytyä työstä ennen haastattelua? Saako työnantajat valehdella viranomaisille miten lystäävät ilman seuraamuksia?
Jos kieltäytyy jo haastattelusta, niin tuskin tällainen hlö ottaisi työtäkään vastaan.
Aloituksessa ei ihan selvästi sanottu, että kertoiko saaneensa muuta työtä vai kiittikö vain kiinnostuksesta ja sanoi, ettei tule haastatteluun.
Sinulta ja monelta muulta menee nyt täysin ohi aloituksen ongelma.
Aloittaja ei hakenut tuota työpaikkaa työkkärin lähettämänä. Itse asiassa työnantajalla ei ollut mitään tietoa siitä, oliko ap edes työkkärin asiakas. Minäkin olen joskus lähettänyt työhakemuksia olematta työkkärin asiakas ja saamatta sieltä penniäkään.
En tiedä rikkooko se GDPR-lakeja, mutta on ainakin periaatteen tasolla yksityisyyttä loukkaavaa levittää työnhakijan henkilötietoja tekemällä tuollaisia "ilmiantopuheluita" ihan varmuuden vuoksi - tietämättä edes onko ap työkkärin listoilla vai ei. Kyllä minä ainakin oletan työnhakuprosessissa olevan sen verran luottamuksellisuutta, ettei työnantaja levittele kylillä "tiättekste kuka meille haki töihin".
Se kyllä on lainvastaista, jos virkailija antoi työnantajalle tuossa puhelussa MITÄÄN tietoja. Edes sen "juu on meillä tällainen ihminen listoilla, täytyypä ottaa puhutteluun".
Tämä. Ihmisillä menee nyt kiihkoissaan puurot ja vellit ihan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä karenssia jälkikäteen mätkäistä. Kun teoreettinen karenssiaika on mennyt, olet "turvassa".
Täällä joku kertoi saaneensa karenssin hyvän aikaa jälkikäteen. Mikä on teoreettinen karenssiaika?
Vierailija kirjoitti:
Luin sekavan aloituksen 3 kertaan. Eli sait muualta työtä ja kerroit sen firmalle jonne et voinut sen takia enää mennä töihin ja ilmoitit sen työkkärille. Et siis tarvitse työttömyyskorvausta tai muuta. Koska menet töihin ja alat saada palkkaa. MIssä ongelma?
En ole ap, mutta väännän rautalangasta:
1. Ap oli työtön ja kävi maanantaina firman A työhaastattelussa ja tiistaina firman B työhaastattelussa.
2. Keskiviikkoaamuna firmasta A soitettiin, että sinut on valittu työhön, voitko tulla kirjoittamaan työsopimuksen ja aloittaa 2 kuukauden päästä. Ap otti työn vastaan ja kävi allekirjoittamassa työsopimuksen.
3. Keskiviikkoiltapäivänä firmasta B soitettiin, että sinut on valittu työhön, voitko aloittaa heti huomenna. Ap vastasi, että ehdin juuri ottaa toisen työn vastaan.
4. Firmassa B suututtiin ja soitettiin työkkäriin, että onko teillä siellä työnhakijana tämmöinen hampuusi nimeltä A.P. ? Työtä oltaisiin tarjottu, mutta tämä kehtasi kieltäytyä, pitäkää huoli että hän joutuu kärsimään. Työkkärissä puhelimeen vastasi joku tempputyöllistetty palveluneuvoja, joka ajatteli, että kaipa tuokin tieto pitää kirjata muistiin.
5. Torstain ap soittaa iloisena työkkäriin kertoakseen, että on saanut unelmiensa työpaikan firmasta A ja työ alkaa parin kuukauden päästä. Työkkärin virkailija lukee ap:n tiedoista, että ap on kieltäytynyt firman B. tarjoamasta työpaikasta.
Kysymys kuuluu, mistä työkkäri oli saanut tiedon, että ap oli hakenut työtä firmasta B ja mikä oikeus firmalla B oli nuuskia ap:n asioita työkkäristä vaikka firmalla B ei ollut tietoa, oliko ap työtön vaiko töissä jossain muussa paikassa.
Kiitokset keskustelusta! Ja ikävää lukea, että vastaavanlaisia kokemuksia löytyy muiltakin.
Toistan hieman itseäni, mutta yritän tarkentaa kysymyksiin ja ihmetyksiin mitä lueskelin.
Olin kerennyt olla noin 2kk työttömänä. Työnhakuvelvoitteeksi tuli 4 työpaikkaa/kk, jotka täytin ja merkkasin työkkärin sivuille näinä kahtena kuukautena. Näiden neljän työpaikan lisäksi hain lukuisia myös muita työpaikkoja mm. lähettämällä ihan avoimia kyselyitä/hakemuksia yrityksiin, joilla EI ollut Mol.fi:n sivulla työpaikkailmoitusta.
Laitoin aloituksessa mainitsemaani yritykseen X avoimen hakemuksen, jossa ei käynyt ilmi työttömyyteni, eikä työttömyys näkynyt verotiedoissani, eikä tietoni ole julkisia missään kellekään. Laitoin samaan aikaan myös moneen muuhunkin yritykseen hakemuksen, kuin tuohon X:n. Niiden pakollisen 4 työpaikan lisäksi.
Ennen kuin yritys X vastasi minulle ja tarjosi kutsua haastatteluun, kerkesin käydä haastattelussa toisessa yrityksessä. Kerkesin myös saada "olemme valinneet sinut" -soiton tästä firmasta, ennen kuin yritys X edes tarjosi tätä haastattelua. Tämä haastattelukutsu tuli seuraavana päivänä työsopimuksen allekirjoittamisesta. Laitoin X:lle viestin, että olen saanut toisen työpaikan ja kiitin kiinnostuksesta.
Soitin työkkäriin päättääkseni työnhaun ja puhelun aikana ilmeni, että yritys X on kertonut minun kieltäytyneen töistä ja virkailija tiedusteli miksi olen kieltäytynyt, johon vastasin tehneeni juuri työsopimuksen muualle. Tämä yritys X EI ollut Mol.fi:ssä oleva avoin työpaikka, joten työkkäri ja yritys X eivät voineet tietää siis kai mitenkään toisistaan? Kysyin miten tämä on mahdollista, eikä virkailija osannut vastata juuta eikä jaata.
Kirjoitinkin jo yhteen kommenttiini tämän, mikä eniten mua ihmetyttää tässä keississä, kopsaan sen suoraan tähän kun en jaksa uudestaan kirjoittaa: "Ihmettelen voiko siis periaatteessa kuka tahansa soitella valehtelupuheluita työkkäriin, että Maija Meikäläinen kieltäytyi töistä, sitten työkkäristä selaavat omat listat, että ahaa, täällä on tosiaan työttömänä työnhakijana Maija Meikäläinen, otetaampa yhteyttä miksi kieltäytyi työstä!"
- ap
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä ilmoittaisin firman nimenkin, jos tosijuttu on. Osaavatpahan muut varoa.
Harmittaa nyt monta vuotta taaksepäinen tapahtuma.Olisi pitänyt ottaa yhteyttä van mieheen joka valehteli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita te-toimiston virkailijalle kyseisen firman nimi ja asiaton työhonottokohtelu haastattelussa, silloin he eivät lähetä sinne enää yhtään ketään (ilmaistyövoimaa/palkkatukityöntekijäitä) heidän kauttaan.
Siis mitä, kuka tässä nyt on outo?
Jos mulle tulee työnhakija, valitsen hänet, eikä hän ota työtä vastaan, niin ilmoitan työkkäriin. Tottakai, koska työnhakija kieltäytyy työstä. Ihan normaali käytäntö.
Mutta mistä tiedät, että hakija on työkkärissä työnhakijana? Jos hän on töissä firmassa x, mutta haluaisi vaihtaa alaa ja hakee siksi työtä esim. sinulta. Sitten saakin toisen työn tai huomaa, että haluaakin jatkaa entisessä työpaikassaan. Esim. opiskelijat tai pätkätyön tekijät eivät ole työkkärissä kirjoilla.
On ihan eri asia, jos työkkäri on patistanut työttömän hakemaan tarjoamaasi työpaikkaa, mutta hän on kieltäytynyt ottamasta työtä vastaan; silloin tietysti sinun kuuluu ilmoittaa asia. Mutta miksi haaskaisit aikaasi ilmoittelemalla omatoimisesti, että joku tyyppi haki meiltä töitä ja kieltäytyi, onkohan tämä kirjoilla teillä siellä työkkärissä?
Kerrot, että yrittäjä ilmoitti työkkäriin asiasta ja kuitenkin kysyt, että voiko joku tällaisen ilmoituksen tehdä? Miksi toimit näin?
Vierailija kirjoitti:
Villiksi on mennyt työn hakeminen tänä päivänä, onneksi minun suojelee ikä 60v niin ei tule kuin kiitos- viestejä, että valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun tällä kertaa, aina ei tule edes tätäkään viestiä.
T:Työtön, 4 hakemusta/kk
Sama +54, kun olen hakenut vaihtaakseni duunia. Menee hakemukset suoraan mappi ö. 2 kertaa on vastattu.
Ihmiset uskoo tätä huutelua että on työvoimapula. Ei, on haluttomuus maksaa oikeaa palkkaa. Ja sitten vasikoidaan työkkäriin ettei vaan kukaan lusmuile minun rahoillani, kun saisin työkkäristä työllistämistukea ettei tarvitsisi itse maksaa palkkaa työllistetylle ja voi teettää millaisia tunteja tahansa. Saa käärittyä voitot omaan taskuun.
Että kuka vedättää valtiolta enemmän verovaroja, työtön vai työnantaja?
Luojankiitos että toistaiseksi saan pysytellä ulkona tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain työttömyysetuutta hakenut/saava voi saada karenssin, sitä ei saa takautuvasti, jos työssäollessa on tehnyt teon, joka olisi työttömälle rike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita te-toimiston virkailijalle kyseisen firman nimi ja asiaton työhonottokohtelu haastattelussa, silloin he eivät lähetä sinne enää yhtään ketään (ilmaistyövoimaa/palkkatukityöntekijäitä) heidän kauttaan.
Siis mitä, kuka tässä nyt on outo?
Jos mulle tulee työnhakija, valitsen hänet, eikä hän ota työtä vastaan, niin ilmoitan työkkäriin. Tottakai, koska työnhakija kieltäytyy työstä. Ihan normaali käytäntö.
Mutta mistä tiedät, että hakija on työkkärissä työnhakijana? Jos hän on töissä firmassa x, mutta haluaisi vaihtaa alaa ja hakee siksi työtä esim. sinulta. Sitten saakin toisen työn tai huomaa, että haluaakin jatkaa entisessä työpaikassaan. Esim. opiskelijat tai pätkätyön tekijät eivät ole työkkärissä kirjoilla.
On ihan eri asia, jos työkkäri on patistanut työttömän hakemaan tarjoamaasi työpaikkaa, mutta hän on kieltäytynyt ottamasta työtä vastaan; silloin tietysti sinun kuuluu ilmoittaa asia. Mutta miksi haaskaisit aikaasi ilmoittelemalla omatoimisesti, että joku tyyppi haki meiltä töitä ja kieltäytyi, onkohan tämä kirjoilla teillä siellä työkkärissä?
Ihan ensin katson CV:stä, että onko nyt töissä vai ei. Jos asia ilmaistu epämääräisesti, niin kysyn, että missä olet nyt töissä. Jos vastaus on, että en ole juuri nyt töissä, niin hoksaan, että kas, saattaa olla työtön. Ja jos ko. henkilön valitsen eikä hän ota työtä vastaan, niin ilmoitan työkkäriin. Ihan samalla tavalla kuin verottajalle voi ilmoittaa veronkierrosta, voi työkkäriin kertoa työpakoisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset keskustelusta! Ja ikävää lukea, että vastaavanlaisia kokemuksia löytyy muiltakin.
Toistan hieman itseäni, mutta yritän tarkentaa kysymyksiin ja ihmetyksiin mitä lueskelin.
Olin kerennyt olla noin 2kk työttömänä. Työnhakuvelvoitteeksi tuli 4 työpaikkaa/kk, jotka täytin ja merkkasin työkkärin sivuille näinä kahtena kuukautena. Näiden neljän työpaikan lisäksi hain lukuisia myös muita työpaikkoja mm. lähettämällä ihan avoimia kyselyitä/hakemuksia yrityksiin, joilla EI ollut Mol.fi:n sivulla työpaikkailmoitusta.
Laitoin aloituksessa mainitsemaani yritykseen X avoimen hakemuksen, jossa ei käynyt ilmi työttömyyteni, eikä työttömyys näkynyt verotiedoissani, eikä tietoni ole julkisia missään kellekään. Laitoin samaan aikaan myös moneen muuhunkin yritykseen hakemuksen, kuin tuohon X:n. Niiden pakollisen 4 työpaikan lisäksi.
Ennen kuin yritys X vastasi minulle ja tarjosi kutsua haastatteluun, kerkesin käydä haastattelussa toisessa yrityksessä. Kerkesin myös saada "olemme valinneet sinut" -soiton tästä firmasta, ennen kuin yritys X edes tarjosi tätä haastattelua. Tämä haastattelukutsu tuli seuraavana päivänä työsopimuksen allekirjoittamisesta. Laitoin X:lle viestin, että olen saanut toisen työpaikan ja kiitin kiinnostuksesta.
Soitin työkkäriin päättääkseni työnhaun ja puhelun aikana ilmeni, että yritys X on kertonut minun kieltäytyneen töistä ja virkailija tiedusteli miksi olen kieltäytynyt, johon vastasin tehneeni juuri työsopimuksen muualle. Tämä yritys X EI ollut Mol.fi:ssä oleva avoin työpaikka, joten työkkäri ja yritys X eivät voineet tietää siis kai mitenkään toisistaan? Kysyin miten tämä on mahdollista, eikä virkailija osannut vastata juuta eikä jaata.
Kirjoitinkin jo yhteen kommenttiini tämän, mikä eniten mua ihmetyttää tässä keississä, kopsaan sen suoraan tähän kun en jaksa uudestaan kirjoittaa: "Ihmettelen voiko siis periaatteessa kuka tahansa soitella valehtelupuheluita työkkäriin, että Maija Meikäläinen kieltäytyi töistä, sitten työkkäristä selaavat omat listat, että ahaa, täällä on tosiaan työttömänä työnhakijana Maija Meikäläinen, otetaampa yhteyttä miksi kieltäytyi työstä!"
- ap
Mol.fi haudattiin aikoja sitten, yhä se näköjään palstoilla on elossa.
Läheskään kaikki työpaikat eivät ole Työmarkkinatorilla, mutta yritys voi olla työkkärin rekisterissä työnantajana ja mikä tahansa yritys on velvollinen kertomaan, jos työtön kieltäytyy työpaikasta. Lisäksi myös sinun tapauksessasi pitää selvittää, milloin uusi työsi alkaa eli oletko oikeutettu työttömyysetuuteen ennen työn alkua, koska kieltäydyit työpaikasta X, jota todistettavasti olet hakenut. Aika usein työtön uskoo, että kun on työsopimus alkamassa 3 kk kuluttua, niin voi lomailla nuo kuukaudet.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavalle oli käynyt niin, että oli ollut tarve palkata keskikokoiseen yritykseen työvoimaa. Työvoimatoimisto oli laittanut pitkän listan työttömistä ko. alan hallitsevista henkilöistä.
Loppupelissä työnantajan soittaessa listaa läpi, siellä oli ollut mitä ihmeellisimpiä syitä miksei voinut tehdä töitä lainkaan.
Esim. puolison kolmivuorotyö jolloin puolisolla unet häiriintyy jos ko. ehdokas lähtee/tulee töistä. Terveydellisiä syitä, leikkauksia odottamassa olikin useita-> Eivät kuulu työvoimatoimiston asiakkaiksi, KELAn sairaspäivärahalle.. jneTuttava oli jutellut työvoimaviranomaisten kanssa, nämä tapaukset meni toimikuntaan uudelleen käsittelyyn.
Eli miksi veronmaksajien pitäisi oikeastaan maksaa näiden työtävieroksuvien kotona olo?
Hyvä tietää, että jos työttömänä on tulossa iso selkäleikkaus, niin siitä ei kannata puhua työhaastattelussa mitään, niin ei tule lusmua vaikutelmaa. Työnantajaahan ei sitten haittaa yhtään, kun uusi työntekijä jää melko pian parin kuukauden sairauslomalle. Tai jos työnhakija odottaa päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestä, siitäkään ei kannata sanoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Mol.fi haudattiin aikoja sitten, yhä se näköjään palstoilla on elossa.
Läheskään kaikki työpaikat eivät ole Työmarkkinatorilla, mutta yritys voi olla työkkärin rekisterissä työnantajana ja mikä tahansa yritys on velvollinen kertomaan, jos työtön kieltäytyy työpaikasta. Lisäksi myös sinun tapauksessasi pitää selvittää, milloin uusi työsi alkaa eli oletko oikeutettu työttömyysetuuteen ennen työn alkua, koska kieltäydyit työpaikasta X, jota todistettavasti olet hakenut. Aika usein työtön uskoo, että kun on työsopimus alkamassa 3 kk kuluttua, niin voi lomailla nuo kuukaudet.
"Aika usein työtön uskoo, että kun on työsopimus alkamassa 3 kk kuluttua, niin voi lomailla nuo kuukaudet." !!!
Uskomatonta mitä ihmiset kehtaa kirjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tietää, että jos työttömänä on tulossa iso selkäleikkaus, niin siitä ei kannata puhua työhaastattelussa mitään, niin ei tule lusmua vaikutelmaa. Työnantajaahan ei sitten haittaa yhtään, kun uusi työntekijä jää melko pian parin kuukauden sairauslomalle. Tai jos työnhakija odottaa päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestä, siitäkään ei kannata sanoa mitään.
Tuo "leikkausta odottamassa" on kiertoilmaisu sille, että ei aio tehdä töitä 2 vuoteen. Iso osa odottaa jotain pientä leikkausta, josta saa 3 päivää sairauslomaa.