Hain töitä ja yrittäjä ILMOITTI TYÖKKÄRIIN TYÖSTÄ KIELTÄYTYMISESTÄ
Siis mitä vit..a ?!
Hain erästä työpaikkaa yrityksestä X. En kertonut olevani työtön (eikä se näkynyt CV:stäni), enkä kertonut työkkärille hakeneeni ko. paikasta töitä. Yrittäjä otti yhteyttä hakemukseni tiimoilta, mutta kerkesinkin jo saada työn, joten kiitin kiinnostuksesta.
Soitin työkkäriin kertoakseni työllistyneeni ja hämmästys oli suuri, kun työkkäri kysyi, että miksi olen kieltäytynyt työstä!? Ihmettelin asiaa, koska en ole ikinä työpaikasta kieltäytynyt, mutta heille oli tullut juuri ilmoitus tästä yrityksestä X, että henkilö Y eli minä olen kieltäytynyt töistä!
Voiko siis yrittäjät ottaa yhteyttä työkkäriin ja kertoa hakijoista (toivoen, että joku hakijaoista olisi työkkärin listoilla ja saisi karenssin) vai onko jossain julkinen rekisteri siitä, että työhakemuksen laittanut henkilö on työtön? Eipä osattu työkkäristä tähän vastata mikä jo itsessään on tosi hämärää!
Kommentit (401)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset keskustelusta! Ja ikävää lukea, että vastaavanlaisia kokemuksia löytyy muiltakin.
Toistan hieman itseäni, mutta yritän tarkentaa kysymyksiin ja ihmetyksiin mitä lueskelin.
Olin kerennyt olla noin 2kk työttömänä. Työnhakuvelvoitteeksi tuli 4 työpaikkaa/kk, jotka täytin ja merkkasin työkkärin sivuille näinä kahtena kuukautena. Näiden neljän työpaikan lisäksi hain lukuisia myös muita työpaikkoja mm. lähettämällä ihan avoimia kyselyitä/hakemuksia yrityksiin, joilla EI ollut Mol.fi:n sivulla työpaikkailmoitusta.
Laitoin aloituksessa mainitsemaani yritykseen X avoimen hakemuksen, jossa ei käynyt ilmi työttömyyteni, eikä työttömyys näkynyt verotiedoissani, eikä tietoni ole julkisia missään kellekään. Laitoin samaan aikaan myös moneen muuhunkin yritykseen hakemuksen, kuin tuohon X:n. Niiden pakollisen 4 työpaikan lisäksi.
Ennen kuin yritys X vastasi minulle ja tarjosi kutsua haastatteluun, kerkesin käydä haastattelussa toisessa yrityksessä. Kerkesin myös saada "olemme valinneet sinut" -soiton tästä firmasta, ennen kuin yritys X edes tarjosi tätä haastattelua. Tämä haastattelukutsu tuli seuraavana päivänä työsopimuksen allekirjoittamisesta. Laitoin X:lle viestin, että olen saanut toisen työpaikan ja kiitin kiinnostuksesta.
Soitin työkkäriin päättääkseni työnhaun ja puhelun aikana ilmeni, että yritys X on kertonut minun kieltäytyneen töistä ja virkailija tiedusteli miksi olen kieltäytynyt, johon vastasin tehneeni juuri työsopimuksen muualle. Tämä yritys X EI ollut Mol.fi:ssä oleva avoin työpaikka, joten työkkäri ja yritys X eivät voineet tietää siis kai mitenkään toisistaan? Kysyin miten tämä on mahdollista, eikä virkailija osannut vastata juuta eikä jaata.
Kirjoitinkin jo yhteen kommenttiini tämän, mikä eniten mua ihmetyttää tässä keississä, kopsaan sen suoraan tähän kun en jaksa uudestaan kirjoittaa: "Ihmettelen voiko siis periaatteessa kuka tahansa soitella valehtelupuheluita työkkäriin, että Maija Meikäläinen kieltäytyi töistä, sitten työkkäristä selaavat omat listat, että ahaa, täällä on tosiaan työttömänä työnhakijana Maija Meikäläinen, otetaampa yhteyttä miksi kieltäytyi työstä!"
- ap
Mol.fi haudattiin aikoja sitten, yhä se näköjään palstoilla on elossa.
Läheskään kaikki työpaikat eivät ole Työmarkkinatorilla, mutta yritys voi olla työkkärin rekisterissä työnantajana ja mikä tahansa yritys on velvollinen kertomaan, jos työtön kieltäytyy työpaikasta. Lisäksi myös sinun tapauksessasi pitää selvittää, milloin uusi työsi alkaa eli oletko oikeutettu työttömyysetuuteen ennen työn alkua, koska kieltäydyit työpaikasta X, jota todistettavasti olet hakenut. Aika usein työtön uskoo, että kun on työsopimus alkamassa 3 kk kuluttua, niin voi lomailla nuo kuukaudet.
Jos uusi työsopimus on allekirjoitettu ja työn alkamispäivä on tiedossa, niin miksi sitten pitää ottaa vastaan työ, joka kestää pitempään? Voiko työntekijä lopettaa työsuhteen koeaikana, koska paremman työn saaminen ei käy koeaikana lopettamissyyksi? Sinä suorastaan edellytät, että työnhakijan pitää aina valehdella.
sille 3 kuukauden työttömälle ajalle otetaan tietenkin MÄÄRÄAIKAINEN työ. Voisihan sen käyttää vaikka hankkiakseen työkokemusta jostain muustakin kuin oman alan töistä. Vähän kuin palkallinen työkokeilu itse valitussa työssä. Mahdollisuus, ei uhka.
Mitkä ovat tällaiset työpaikat, jotka ottavat 3kk ajaksi töihin jos ei puhuta kesätöistä?
Varmaan jokin työkokeilu, eikö ne ole jotain 1-3 kk.
Ihan normi meininki, yrittäjä ajatteli hommata sulle rankkua eli karenssin. Työkkäri on varmasti ohjeistanut häntä että jos joku kieltäytyy niin pitää soittaa ja ilmoittaa. Sellaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siihen työpätkään on saatava väkipakolla sellainen ihminen, joka ei hyödy siitä mitenkään vaan se haittaa hänen pääsyään mielekkäämpään työpaikkaan?
Jotkut nauttii siitä kuin muilla menee huonosti. Varsinkin suomalainen virkamies.
Olitko antanut työnantajalle oikeuden tietää olemassaolostasi eli EUGDPR hyväksynnän.
Jos et niin valitusta kehiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavalle oli käynyt niin, että oli ollut tarve palkata keskikokoiseen yritykseen työvoimaa. Työvoimatoimisto oli laittanut pitkän listan työttömistä ko. alan hallitsevista henkilöistä.
Loppupelissä työnantajan soittaessa listaa läpi, siellä oli ollut mitä ihmeellisimpiä syitä miksei voinut tehdä töitä lainkaan.
Esim. puolison kolmivuorotyö jolloin puolisolla unet häiriintyy jos ko. ehdokas lähtee/tulee töistä. Terveydellisiä syitä, leikkauksia odottamassa olikin useita-> Eivät kuulu työvoimatoimiston asiakkaiksi, KELAn sairaspäivärahalle.. jneTuttava oli jutellut työvoimaviranomaisten kanssa, nämä tapaukset meni toimikuntaan uudelleen käsittelyyn.
Eli miksi veronmaksajien pitäisi oikeastaan maksaa näiden työtävieroksuvien kotona olo?
Hyvä tietää, että jos työttömänä on tulossa iso selkäleikkaus, niin siitä ei kannata puhua työhaastattelussa mitään, niin ei tule lusmua vaikutelmaa. Työnantajaahan ei sitten haittaa yhtään, kun uusi työntekijä jää melko pian parin kuukauden sairauslomalle. Tai jos työnhakija odottaa päätöstä työkyvyttömyyseläkkeestä, siitäkään ei kannata sanoa mitään.
Tuo "leikkausta odottamassa" on kiertoilmaisu sille, että ei aio tehdä töitä 2 vuoteen. Iso osa odottaa jotain pientä leikkausta, josta saa 3 päivää sairauslomaa.
Hyvin iso osa odottaa polven tai lonkkanivelen vaihtoa, joista sairausloma on työstä riippuen kuukaudesta muutamaan. Ja leikkausta odottaessa voi olla täysin työkyvytön.
Itse olin kolmikymppisenä kahdessa selkäleikkauksessa 2 viikon välein, ja niiden jälkeen saikkua oli 7kk.Työkyvytön Ei kuulu työttömäksi työnhakijaksi, töihin pitää pystyä jos hakee töitä.
Olet todella väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normi meininki, yrittäjä ajatteli hommata sulle rankkua eli karenssin. Työkkäri on varmasti ohjeistanut häntä että jos joku kieltäytyy niin pitää soittaa ja ilmoittaa. Sellaista se on.
Mutta onhan tuo hieman outoa kun ap:n kertoman mukaan työnantaja ei tiennyt että ap on työtön, eikä ap ollut hakenut paikkaa TE-toimiston kautta. Vaikka työnantaja olisi päätellytkin ap:n olevan työtön, niin aikamoista ilmoittaa TE-keskukseen jonkun randomtyypin ilmoituksesta, ettei tämä tulekaan haastatteluun kun on saanut töitä muualta, kun ei edes varmaa tiedä, että onko kyseinen tyyppi te-keskuksen kirjoilla vai ei. Ei ainakaan minulla yrittäjänä ole aikaa tai intressejä tuollaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset keskustelusta! Ja ikävää lukea, että vastaavanlaisia kokemuksia löytyy muiltakin.
Toistan hieman itseäni, mutta yritän tarkentaa kysymyksiin ja ihmetyksiin mitä lueskelin.
Olin kerennyt olla noin 2kk työttömänä. Työnhakuvelvoitteeksi tuli 4 työpaikkaa/kk, jotka täytin ja merkkasin työkkärin sivuille näinä kahtena kuukautena. Näiden neljän työpaikan lisäksi hain lukuisia myös muita työpaikkoja mm. lähettämällä ihan avoimia kyselyitä/hakemuksia yrityksiin, joilla EI ollut Mol.fi:n sivulla työpaikkailmoitusta.
Laitoin aloituksessa mainitsemaani yritykseen X avoimen hakemuksen, jossa ei käynyt ilmi työttömyyteni, eikä työttömyys näkynyt verotiedoissani, eikä tietoni ole julkisia missään kellekään. Laitoin samaan aikaan myös moneen muuhunkin yritykseen hakemuksen, kuin tuohon X:n. Niiden pakollisen 4 työpaikan lisäksi.
Ennen kuin yritys X vastasi minulle ja tarjosi kutsua haastatteluun, kerkesin käydä haastattelussa toisessa yrityksessä. Kerkesin myös saada "olemme valinneet sinut" -soiton tästä firmasta, ennen kuin yritys X edes tarjosi tätä haastattelua. Tämä haastattelukutsu tuli seuraavana päivänä työsopimuksen allekirjoittamisesta. Laitoin X:lle viestin, että olen saanut toisen työpaikan ja kiitin kiinnostuksesta.
Soitin työkkäriin päättääkseni työnhaun ja puhelun aikana ilmeni, että yritys X on kertonut minun kieltäytyneen töistä ja virkailija tiedusteli miksi olen kieltäytynyt, johon vastasin tehneeni juuri työsopimuksen muualle. Tämä yritys X EI ollut Mol.fi:ssä oleva avoin työpaikka, joten työkkäri ja yritys X eivät voineet tietää siis kai mitenkään toisistaan? Kysyin miten tämä on mahdollista, eikä virkailija osannut vastata juuta eikä jaata.
Kirjoitinkin jo yhteen kommenttiini tämän, mikä eniten mua ihmetyttää tässä keississä, kopsaan sen suoraan tähän kun en jaksa uudestaan kirjoittaa: "Ihmettelen voiko siis periaatteessa kuka tahansa soitella valehtelupuheluita työkkäriin, että Maija Meikäläinen kieltäytyi töistä, sitten työkkäristä selaavat omat listat, että ahaa, täällä on tosiaan työttömänä työnhakijana Maija Meikäläinen, otetaampa yhteyttä miksi kieltäytyi työstä!"
- ap
Mol.fi haudattiin aikoja sitten, yhä se näköjään palstoilla on elossa.
Läheskään kaikki työpaikat eivät ole Työmarkkinatorilla, mutta yritys voi olla työkkärin rekisterissä työnantajana ja mikä tahansa yritys on velvollinen kertomaan, jos työtön kieltäytyy työpaikasta. Lisäksi myös sinun tapauksessasi pitää selvittää, milloin uusi työsi alkaa eli oletko oikeutettu työttömyysetuuteen ennen työn alkua, koska kieltäydyit työpaikasta X, jota todistettavasti olet hakenut. Aika usein työtön uskoo, että kun on työsopimus alkamassa 3 kk kuluttua, niin voi lomailla nuo kuukaudet.
Jos uusi työsopimus on allekirjoitettu ja työn alkamispäivä on tiedossa, niin miksi sitten pitää ottaa vastaan työ, joka kestää pitempään? Voiko työntekijä lopettaa työsuhteen koeaikana, koska paremman työn saaminen ei käy koeaikana lopettamissyyksi? Sinä suorastaan edellytät, että työnhakijan pitää aina valehdella.
sille 3 kuukauden työttömälle ajalle otetaan tietenkin MÄÄRÄAIKAINEN työ. Voisihan sen käyttää vaikka hankkiakseen työkokemusta jostain muustakin kuin oman alan töistä. Vähän kuin palkallinen työkokeilu itse valitussa työssä. Mahdollisuus, ei uhka.
Mitkä ovat tällaiset työpaikat, jotka ottavat 3kk ajaksi töihin jos ei puhuta kesätöistä?
Varmaan jokin työkokeilu, eikö ne ole jotain 1-3 kk.
Ei ne ole työsuhteita.
Yrittäjä varmaan oletti että ap:n toinen työpaikka oli tekosyy. Luuli ap:n vain keksineen tuon toisen työpaikan jottei joutuisi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Luin sekavan aloituksen 3 kertaan. Eli sait muualta työtä ja kerroit sen firmalle jonne et voinut sen takia enää mennä töihin ja ilmoitit sen työkkärille. Et siis tarvitse työttömyyskorvausta tai muuta. Koska menet töihin ja alat saada palkkaa. MIssä ongelma?
aloittajan päässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta onhan tuo hieman outoa kun ap:n kertoman mukaan työnantaja ei tiennyt että ap on työtön, eikä ap ollut hakenut paikkaa TE-toimiston kautta. Vaikka työnantaja olisi päätellytkin ap:n olevan työtön, niin aikamoista ilmoittaa TE-keskukseen jonkun randomtyypin ilmoituksesta, ettei tämä tulekaan haastatteluun kun on saanut töitä muualta, kun ei edes varmaa tiedä, että onko kyseinen tyyppi te-keskuksen kirjoilla vai ei. Ei ainakaan minulla yrittäjänä ole aikaa tai intressejä tuollaiseen.
Yrittäjällä on ilmeisesti aiempaa kokemusta työkkärin kanssa asioinnista ja ajatteli siis varmuuden vuoksi ilmoittaa sinne, jos saisi vähän pahaa aikaiseksi sillä keinoin. Ei kyllä mukavalta tyypiltä vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin sekavan aloituksen 3 kertaan. Eli sait muualta työtä ja kerroit sen firmalle jonne et voinut sen takia enää mennä töihin ja ilmoitit sen työkkärille. Et siis tarvitse työttömyyskorvausta tai muuta. Koska menet töihin ja alat saada palkkaa. MIssä ongelma?
aloittajan päässä?
Teidän kahden päässä.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on alle 5 ihmisen yritys, joten en valitettavasti halua mainita nimeä. Palveluala...
En siis edes käynyt vielä missään haastattelussakaan, vaan sain vasta kutsun haastatteluun, johon vastasin kieltävästi (koska työllistyin jo) samalla yhteydenotosta kiittäen. Seuraavana päivänä soittaessa työkkäriin, että työllistymisen takia päätän asiakkuuteni, tämä yrityksen "juoruilu" tuli ilmi. Työstä kieltäytyminen on tosiaan moitittava syy, ellei siihen ole hyvää syytä, kuten työllistyminen. Mutta enhän minä edes kieltäytynyt työstä, koska ei minulle mitään työpaikkaa luvattu ja olinhan työllistynyt jo.
Ihmettelen voiko siis periaatteessa kuka tahansa soitella valehtelupuheluita työkkäriin, että Maija Meikäläinen kieltäytyi töistä, sitten työkkäristä selaavat omat listat, että ahaa, täällä on tosiaan työttömänä työnhakijana Maija Meikäläinen, otetaampa yhteyttä miksi kieltäytyi työstä!
ap
Oletat, että työnantajaan voi luottaa? Olin reilut 10 vuotta luottamusmiehenä yrityksessä joka työllisti alle 100 henkilöä, ja kyllähän työnantaja näkee suorastaan vaivaa, jotta välttää maksamasta jonkin pennikorotukset, tai säästääkseen kuluja joita voi vähentää verotuksessa. Mieluummin hukataan aikaa riitelyyn 5000 euron edestä, kuin annetaan 100€ sille jolle se lakisääteisesti kuuluu. Anyway, tähän reilun pelin henkeen kuuluu kaikki vilppi ja vttuilu.
Työllistyin aikakaan toiseen yritykseen toiselle alalle, yritys alkoi mennä nurin ja henkilöstöä vähennettiin, minä valittujen joukossa. Yrityksellä oli toimitilat rakennuksessa, jossa toimi monia pienyrittäjiä, joihin yli ystävyys tai ystävälliset suhteet. Yritys suoritti tietoalan töitä pääasiassa. Eräs talon tutuista tuli sitten läppärin kanssa sydän syrjällään, oli lapsen läppäri hajonnut, sisällään ammattiopiston päättötyö ja yo-kuvia jne. jne. korvaamatonta.
Tein siitä pikaisen diagnoosin, ts. emolevy hajonnut, kiintolevy ehjä, totesin hänelle, että voin siirtää tiedot toiseen koneeseen pienellä vaivalla. Heillä oli jo uusi kone, jonka levylle siirsin em. sisällöt vanhasta, ja sehän menee niin että parin minuutin conffi ohjelmaan ja enter. ja kone siirtää tiedostoja omaan tahtiin seuraavat tunnit. Sillä aikaa tein muuta, kone siinä vierellä siirteli tietoja, kaikki hyvin. Valmistuttua kutsuin hepun hakemaan koneen pois, ja hän kyseli kustannuksia. Koska siihen ei kulunut työaikaa juuri mitään ja ko. yritys osti meiltä palveluita ja tarvikkeita, sanoin hänelle, että eiköhän se perinteinen viinapullo kuittaa tämän. Homma hoidettiin näin ja kaikki hyvin, ko. yrityksestä tuli laskutettavaa työtä jne. Pikakelaus aikaan jälkeen työsuhteen, menin työhaastatteluun, siellä jutusteltiin ummet ja lammet, puhuttiin kokemuksesta jne. kuten näissä yleensä. Jossain vaiheessa yhdelle haastattelijoista tuli kutsu muualle, joten hän poistui, ja poistuessaan totesi, että "meillä sitten tehdään virabelitöitä vain luvan kanssa.." Jäin vähän monttu auki siinä, kun kyseessä ei ollut edes vastaava tietoalan sekatyö, vaan enempi tietohallinnon paikka. Sitten käsitin, että minusta oli tehty tiedustelu edelliselle työnantajalle, ja siellä oli innolla hehkutettu mm. sitä, että tein palveuksen TJ:n ystävälle viinapullo-palkalla..🤣
Samalla tavalla teki rakennuksilla vastaava mestari.
Hän tosin itse joutui myöhemmin irtisanotuksi muiden väärinkäytösten takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä mikä on ongelma jos sait töitä etkä tarvitse enää työttömyyskorvausta.
Ongelma on se, että tuollaisia työnantajia on olemassa. On hyvä että asia tuotiin esiin. Ei ole oikein ja ei varmaan edes laillista jakaa työnhakijan tiedot eteenpäin.
On oikein ja on laillista, työnantajia ohjeistetaan toimimaan noin, koska myös he maksavat veroina työttömien korvaukset.
Taitaa olla kuitenkin niin, että tuossa tietojen jakamisessa eteenpäin on tehty rikos. Ja te-toimistosta ei todellakaan ohjeisteta toimimaan noin. Eri asia on jos työnhakija on lähetetty hakemaan kyseistä työpaikkaa te-toimiston kautta, mutta ei välttämättä silloinkaan. Työtön ilmoittaa silloin hakiko paikkaa ja saiko sen.
Mikä rikos on ilmoittaa viranomaiselle, että työnhakija kieltäytyy vastaanottamasta työtä? Jos työnhakija on työtön, saa hän karenssin, koska on kieltäytynyt työstä eli työnantajan velvollisuus on ilmoittaa viranomaiselle asiasta.
Tuossa ap:n tapauksessa ongelma on se työnhakijan henkilötietojen eteenpäin jako. Niin ei saisi toimia. Ainoastaan silloin jos te-toimistosta kysytään hakiko työtön kyseistä paikkaa kerrotaan että hakiko. Eli, ongelma on se henkilötietojen eteenpäin jakaminen.
Eikö se muka ollut tiedossa työvoimatoimistossa että työttömän pitää hakea tätä paikkaa. Tuntuu että työtön ei keskimäärin tee yhtään mitään työpaikan löytämisen eteen mutta tätäkään asiaa ei saisi selvittää jotta työtön voisi jatkaa elämistä toisten maksamilla verorahoilla. Olisi aika tiukentaa työttömyyskorvauksen saamisen ehtoja kun näyttää työn välttely olevan liian helppoa jos vain tarpeeksi jaksaa luikerella kuin käärme.
Mitä höpötät? Esim. minun aikuinen lapsi hakee noin 20 paikkaa kuukaudessa, mutta työkkäriin ilmoitetaan niistä vain ne vaaditut 4. Ei kukaan jaksa joka hakemista sinne sivuille naputella. Yhteenkään työkkärin suosittelemaan paikkaan ei ole hakemusta lähtenyt, koska ne suositukset ovat tosi kummallisia (tyyliin suoraan lukiosta leipurimestarin paikkaa hakemaan).
Tuosta voi narahtaa. Työtön voi hakea vaikka tuhatta työpaikkaa ja jättää yksi te-toimiston osoittama työpaikka hakematta, niin karenssia tulee. Hommelissa on sellainen lisäehto, että neljän haetun työpaikan lisäksi, niiden työpaikkojen pitää olla realistisesti työttömän saatavissa. Edellinen siis johtaa päätelmään, että nimenomaan ne te-toimiston kummalliset työpaikat ovat niitä työttömän saatavissa olevia työpaikkoja.
Työkkäri lähetti työtarjouksen eli 2 päivää viikossa osa-aikatyö, mutta siihen oli 60 hakijaa eli en päässyt.
Noihin voi hakea myös ammatinvaihtajat, ne on samoja työpaikkoja mitkä on koko Suomen nähtävillä työkkärin sivuilla.
Kyse ei ole siitä, mistä tieto avoimesta työpaikasta on löytynyt.
Kyse oli siitä, että te-toimiston velvoittavan työnahaun laiminlyönti johtaa karenssiin. Se seikka, että hakee muita työpaikkoja riittävästi ei kumoa laiminlyöntiä. Kannattaa olla tarkkana, miten te-toimisto lähettää tiedon avoimesta työpaikasta/työllisyyskurssista, onko kyse tiedotteesta vai osoituksesta. Mikäli kyseessä on työpaikan osoitus, niin kummallistakin työpaikkaa pitää hakea.
Kiitos tästä vinkistä. Työttömänä oleminen on monimutkaisempaa kuin työssä käyminen.
Ihminen tarvitsee työtä,
siispä tarvitsin minäkin.
Minä tarjosin heille työtä,
omaa työtäni tietenkin.
Hekin tarvitsivat sitä kyllä,
mutta vain pienen hetkisen.
Jokin, johon ei ymmärrys yllä,
pian aiheutti supistuksen.
Silloin lähteä sai meistä kaksi,
meinaan minä ja Nieminen.
Tahti muuttuiko rivakammaksi,
sitä seuraamaan jäänyt en.
Kuka tarvitsee työttömyyttä?
Minä en, eikä Nieminen.
Sitä tarvitsee järjestelmä tämä kapitalistinen.
Olen puustani irronnut lehti,
kuljen joukossa joutoväen.
Joskus uneksin siitä puusta sen juurella kirveen näen.
En usko tuota juttua! Ensinnäkin te-palveluissa henkilön hakeminen tapahtuu sotu:lla. Ei voi hakea nimellä, koska tietojärjestelmä on niin laaja, että saattaisi avata vahingossa kaikki Suomen samannimiset.
Toiseksi jos kuvitellaan, että olisit kirjoittanut sotun hakemukseesi, mitä et varmasti ole tehnyt, ei sinun tietoihisi ole lupaa merkitä mitään epämääräiseltä yrittäjältä tulleita ilmoituksia. Ei uskota, koska joku naapuri tai vihamies voi soitella ja tehdä perättömän ilmoituksen. Jos te-palveluissa ei ole tietoa, että olet sitä työpaikkaa hakenut, pidetään itsestään selvänä, että lähtökohtaisesti et ole hakenut, koska vain niiden paikkojen osalta työnhakuvelvoite täyttyy, joita olet itse merkinnyt hakeneesi.
Nythän on olemassa ja ratifioitu tämä tietosuojalaki. Se kieltää luovuttamasta henkilötietoja kolmannelle osapuolelle ilman suostumusta. Laissa on poikkeuksia mutta käsittääkseni yksikään sen sallimista poikkeuksista ei anna työnantajalle lupaa antaa hallussaan olevia tietoja kolmannelle osapuolelle ilman suostumusta. Teen tästä kyselyn tietosuojavaltuutetulle ihan uteliaisuuttani.
Vierailija kirjoitti:
En usko tuota juttua! Ensinnäkin te-palveluissa henkilön hakeminen tapahtuu sotu:lla. Ei voi hakea nimellä, koska tietojärjestelmä on niin laaja, että saattaisi avata vahingossa kaikki Suomen samannimiset.
Toiseksi jos kuvitellaan, että olisit kirjoittanut sotun hakemukseesi, mitä et varmasti ole tehnyt, ei sinun tietoihisi ole lupaa merkitä mitään epämääräiseltä yrittäjältä tulleita ilmoituksia. Ei uskota, koska joku naapuri tai vihamies voi soitella ja tehdä perättömän ilmoituksen. Jos te-palveluissa ei ole tietoa, että olet sitä työpaikkaa hakenut, pidetään itsestään selvänä, että lähtökohtaisesti et ole hakenut, koska vain niiden paikkojen osalta työnhakuvelvoite täyttyy, joita olet itse merkinnyt hakeneesi.
Tuo on varmaan totta. En ole te-palveluissa töissä vaan työllistämisen puolella, mutta eihän siellä nykyaikana voi tehdä hakua nimellä tai osoitteella, pitää olla hetu. Tämä muuttui EU:n tietosuojadirektiivin takia. Ei enää näy vahingossa naapurin tiedot, kun ei nimellä pysty hakemaan.
Kokoomuslaisia jotka tekivän ilmoituksen.
Kokemuksieni mukaan juuri kukaan ei välttele työtä, siis sitä tekemistä, vaan he välttelevät työyhteisöä eli alistavaa hierarkiaa pomoineen ja kiukkuisine asiakkaineen. Se voi pahimmillaan olla helvetin nöyryyttävä ja traumatisoiva kokemus.