Hain töitä ja yrittäjä ILMOITTI TYÖKKÄRIIN TYÖSTÄ KIELTÄYTYMISESTÄ
Siis mitä vit..a ?!
Hain erästä työpaikkaa yrityksestä X. En kertonut olevani työtön (eikä se näkynyt CV:stäni), enkä kertonut työkkärille hakeneeni ko. paikasta töitä. Yrittäjä otti yhteyttä hakemukseni tiimoilta, mutta kerkesinkin jo saada työn, joten kiitin kiinnostuksesta.
Soitin työkkäriin kertoakseni työllistyneeni ja hämmästys oli suuri, kun työkkäri kysyi, että miksi olen kieltäytynyt työstä!? Ihmettelin asiaa, koska en ole ikinä työpaikasta kieltäytynyt, mutta heille oli tullut juuri ilmoitus tästä yrityksestä X, että henkilö Y eli minä olen kieltäytynyt töistä!
Voiko siis yrittäjät ottaa yhteyttä työkkäriin ja kertoa hakijoista (toivoen, että joku hakijaoista olisi työkkärin listoilla ja saisi karenssin) vai onko jossain julkinen rekisteri siitä, että työhakemuksen laittanut henkilö on työtön? Eipä osattu työkkäristä tähän vastata mikä jo itsessään on tosi hämärää!
Kommentit (401)
Trolli. Aina kun olen saanut töitä, niin määräaikaisia kuin vakituisia, olen ilmoittanut työkkäriin NETTILOMAKKEELLA.
Vierailija kirjoitti:
Trolli. Aina kun olen saanut töitä, niin määräaikaisia kuin vakituisia, olen ilmoittanut työkkäriin NETTILOMAKKEELLA.
Minun virkailijani kyllä käski soittaa, kun töitä löytyy.
-ei ap
No onpas osunut aloittajsn kohdalle nihkeä työnantaja- onneksi se ei ollut ainoa vaihtoehto!
Omalle kohdalle osui kerran lyhyen työttömyysjakson aikaan tarjottu työpaikka, jonka työsopimus olisi ollut täysin laiton. Kysyin monisivuista sopimusta mukaani, että voisin tutustua siihen tarkemmin- eivät suostuneet. Olin kuitenkin ehtinyt lukea siitä riittävästi ja kävelin "työsopimuksen allekirjoituspalaverista" suoraan työsuojeöutoimiston puheille ja siitä työkkäriin, jossa kövin itse kertomassa millaisilla ehdoilla mol.fi sivuilla esillä ollut työpaikka koittaa kiertää sääntöjä. Varmistin, että minulle ei tule seuraamuksia tai karenssia. Ei tullut karenssia ja kyseinen työpaikka poistettiin te palvelusta.
Minulle kävi samoin, tosin ennen Nykyisiä töihinmotivointisääntöjä.
Olisin päässyt työkkärin osoittamaan paikkaan, mutta en nennyt kun sain muuta kautta paremman paikan
Työkkäri pyysi selvitystä karenssilla uhaten, kun työnantaja ilmoitti, että en tule heille.
Ilmoitin sähköpostilla, että aloitan toisessa firmassa parin viikon päästä. Tuli kuitti, että ok, ei seuraamuksia. Onnea uuteen työhön. Kehotus ilmoittaa kassaan työn aloituspäivä.
Ei kai tuosta aloittajalle mitään sanktioita eikä negatiivisia merkintöjä tule. Työnhakuvelvoitehan on täytetty.
Olen kyllä todella huolissani ihmisten luetunymmärtämisen taidoista. Ihan kummallisia kommentteja aloitukseen. Siis eihän ap ole kieltäytynyt työstä vaan työHAASTATTELUSTA, koska oli jo SAANUT TOISEN TYÖN.
Äh, aloittaja on kuitenkin itse ilmoittanut työkkäriin mitä mestoja on hakenut ja työkkäristä ovat olleet yhteydessä, että tietävät, että päivärahojen antoehdot täyttyy. Aloittaja ei vaan ollut kovinkaan nopea kertomaan työkkäriin.
Aika harvalla yrittäjällä on aikaa tai mielenkiintoa ruveta tuollaisten perään soittelemaan, mutta itsekin ihmisiä palkanneena, olen saanut monta kertaa yhteydenottoja työkkäriltä, jossa kysytään jonkun hakijan statuksia.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mä ilmoittaisin firman nimenkin, jos tosijuttu on. Osaavatpahan muut varoa.
Valtio voisi antaa veroalen jokaiselle työstäkieltäytyjiä käräyttäjälle. Sanotaan nyt vaikka karenssiajalta säästyviä tukiaisia vastaava summa per ilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä mikä on ongelma jos sait töitä etkä tarvitse enää työttömyyskorvausta.
Ongelma on se, että tuollaisia työnantajia on olemassa. On hyvä että asia tuotiin esiin. Ei ole oikein ja ei varmaan edes laillista jakaa työnhakijan tiedot eteenpäin.
On oikein ja on laillista, työnantajia ohjeistetaan toimimaan noin, koska myös he maksavat veroina työttömien korvaukset.
Taitaa olla kuitenkin niin, että tuossa tietojen jakamisessa eteenpäin on tehty rikos. Ja te-toimistosta ei todellakaan ohjeisteta toimimaan noin. Eri asia on jos työnhakija on lähetetty hakemaan kyseistä työpaikkaa te-toimiston kautta, mutta ei välttämättä silloinkaan. Työtön ilmoittaa silloin hakiko paikkaa ja saiko sen.
Mikä rikos on ilmoittaa viranomaiselle, että työnhakija kieltäytyy vastaanottamasta työtä? Jos työnhakija on työtön, saa hän karenssin, koska on kieltäytynyt työstä eli työnantajan velvollisuus on ilmoittaa viranomaiselle asiasta.
Tuossa ap:n tapauksessa ongelma on se työnhakijan henkilötietojen eteenpäin jako. Niin ei saisi toimia. Ainoastaan silloin jos te-toimistosta kysytään hakiko työtön kyseistä paikkaa kerrotaan että hakiko. Eli, ongelma on se henkilötietojen eteenpäin jakaminen.
Olet väärässä, viranomaiselle saa ilmoittaa. Lain mukaan viranomaisella (tässä tapauksessa työkkäri tai kuntakokeilu) on oikeus saada tieto siitä, että työnhakija kieltäytyy työpaikasta.
Viranomainen voi pyytää sinulta tietoja. Sinulla ei ole yksityishenkilönä/työnantajana oikeutta luovuttaa eteenpäin työnhakijan henkilötietoja kenellekään ellei sinulta niitä erikseen pyydetä. Kannattaa selvittää mitä GDPR tarkoittaa.
Yksityishenkilö on eri asia kuin työnantaja eli yritys tai toiminimi. Ihmetyttää vaan että miksi työvoimatoimisto ei saisi saada tietoja työnhakijasta joka kuitenkin elää valtion rahoilla. On tärkeää seurata työnhakijoiden työnhakua ja mahdollista kieltäytymistä töistä kun rahaa palaa kuitenkin miljardeja vuodessa työttömien toimeentulon maksamiseen.
Kyllähän te-toimisto saa tietoja työnhakijasta ja seuraa työnhakua! Tämä uuden mallin mukaan työttömän on haettava tapauskohtaisesti vähintään 1-4 työpaikkaa/ kk, te-toimisto ihan itse määrittelee tuon määrän, ei hakija. Jos haettavaksi on määrätty 4 paikkaa, työtön ilmoittaa 4 paikkaa kuuksudessa, vaikka hakisi todellisuudessa 100 paikkaa. Sinne työkkärin järjestelmään VOI ILMOITTAA VAIN SEN SOVITUN MÄÄRÄN, EI ENEMPÄÄ. Se nyt ei taas ole työttömän vika, että enempää sinne ei voi ilmoittaa, eikä myöskään mikään velvoita kertomaan muillakaan tavoin, että on hakenut muutakin kuin ilmoittamansa.
Vierailija kirjoitti:
Äh, aloittaja on kuitenkin itse ilmoittanut työkkäriin mitä mestoja on hakenut ja työkkäristä ovat olleet yhteydessä, että tietävät, että päivärahojen antoehdot täyttyy. Aloittaja ei vaan ollut kovinkaan nopea kertomaan työkkäriin.
Aika harvalla yrittäjällä on aikaa tai mielenkiintoa ruveta tuollaisten perään soittelemaan, mutta itsekin ihmisiä palkanneena, olen saanut monta kertaa yhteydenottoja työkkäriltä, jossa kysytään jonkun hakijan statuksia.
No miksipä pitäisi olla sen nopeampi? Itselleni oli sovittu te-virkailijan soitto tietylle päivälle. Sain työn muutamaa päivää aiemmin. En siitä alkanut työkkäriin ilmoittelemaan, koska tiesin, että sieltä soitellaan kohta, ja voin kertoa asian silloin. Eipä ne sillä tiedolla mitään aiemmin olisi tehneetkään. Toki tuossa parin päivän aikana jostain muualta olisi voinut tulla kutsu haastatteluun, mutta uskonpa tämän ap:n tapauksen olevan aika harvinainen. Varmaan aniharva työnantaja alkaa soitella ja selvitellä todenperäisyyttä, kun työnhakija kieltäytyy haastattelusta ja kertoo saaneensa muuta työtä. Ja jos soittelee niin sit soittelee. Ap:n tapauksessakaan kun ap ei ollut toiminut mitenkään väärin.
Kokoomuslaisten normaali toimintaa vähävaraisia vastaan ja nokka ukkona on ITSE PIRU ORPO..
Tuttavalle oli käynyt niin, että oli ollut tarve palkata keskikokoiseen yritykseen työvoimaa. Työvoimatoimisto oli laittanut pitkän listan työttömistä ko. alan hallitsevista henkilöistä.
Loppupelissä työnantajan soittaessa listaa läpi, siellä oli ollut mitä ihmeellisimpiä syitä miksei voinut tehdä töitä lainkaan.
Esim. puolison kolmivuorotyö jolloin puolisolla unet häiriintyy jos ko. ehdokas lähtee/tulee töistä. Terveydellisiä syitä, leikkauksia odottamassa olikin useita-> Eivät kuulu työvoimatoimiston asiakkaiksi, KELAn sairaspäivärahalle.. jne
Tuttava oli jutellut työvoimaviranomaisten kanssa, nämä tapaukset meni toimikuntaan uudelleen käsittelyyn.
Eli miksi veronmaksajien pitäisi oikeastaan maksaa näiden työtävieroksuvien kotona olo?
Vierailija kirjoitti:
Tuttavalle oli käynyt niin, että oli ollut tarve palkata keskikokoiseen yritykseen työvoimaa. Työvoimatoimisto oli laittanut pitkän listan työttömistä ko. alan hallitsevista henkilöistä.
Loppupelissä työnantajan soittaessa listaa läpi, siellä oli ollut mitä ihmeellisimpiä syitä miksei voinut tehdä töitä lainkaan.
Esim. puolison kolmivuorotyö jolloin puolisolla unet häiriintyy jos ko. ehdokas lähtee/tulee töistä. Terveydellisiä syitä, leikkauksia odottamassa olikin useita-> Eivät kuulu työvoimatoimiston asiakkaiksi, KELAn sairaspäivärahalle.. jneTuttava oli jutellut työvoimaviranomaisten kanssa, nämä tapaukset meni toimikuntaan uudelleen käsittelyyn.
Eli miksi veronmaksajien pitäisi oikeastaan maksaa näiden työtävieroksuvien kotona olo?
No olisiko tuttavasi sitten löytänyt tuolta ilmeisen toivottomien tapausten listalta unelmatyöntekijänsä, mitäs veikkaat?
Ei tuo ainakaan keskiverto työnhakijoista kerro mitään. Jos työntekijöitä olisi noin vaikea löytää, minä varmaan saisin joskus edes haastattelukutsuja hakemiini ns. "paskaduuneihin". Mutta tulee vain "valitettavasti valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun".
Vierailija kirjoitti:
Rekrytoin ihmisiä töihin. Työvoimatoimisto kyllä kyselee, miksi joku ihminen ei saanut töitä. Siihen työnantajan kuuluu vastata rehellisesti. Työnantajat eivät ilmoittele mitään työvoimatoimistoon ellei sieltä kysytä.
No tämä nyt ei pidä todellakaan paikkaansa. Kyllä ne ilmoittelevat.
Vierailija kirjoitti:
Esim. puolison kolmivuorotyö jolloin puolisolla unet häiriintyy jos ko. ehdokas lähtee/tulee töistä. Terveydellisiä syitä, leikkauksia odottamassa olikin useita-> Eivät kuulu työvoimatoimiston asiakkaiksi, KELAn sairaspäivärahalle.. jneTuttava oli jutellut työvoimaviranomaisten kanssa, nämä tapaukset meni toimikuntaan uudelleen käsittelyyn.
"Parhaimmat" kuullut syyt työnvälttelyyn:
-Koska firman tytäryhtiö 20 vuotta sitten ei tehnyt asiakkaan hyväksi sopimuksen vastaista myönnytystä, ei voi emofirmaan mennä mihinkään työhön.
-Koska kotona on tunteellinen vanha koira, joka ei voi olla työpäivän ajan yksi kotona.
-Koska työstä saisi kuukaudessa vain 500€ enemmän kuin työmarkkina- ja toimeentulotuki sekä asumislisä ovat yhteensä.
-Koska en tykkää tarjotusta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekrytoin ihmisiä töihin. Työvoimatoimisto kyllä kyselee, miksi joku ihminen ei saanut töitä. Siihen työnantajan kuuluu vastata rehellisesti. Työnantajat eivät ilmoittele mitään työvoimatoimistoon ellei sieltä kysytä.
No tämä nyt ei pidä todellakaan paikkaansa. Kyllä ne ilmoittelevat.
Valitettavasti eivät omatoimisesti ilmoita työnvälttelijöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takavuosina Treella yksi yrittäjänainen isosta firmasta suuttui, kun kerroin perussairauksista puhelimessa ja rajoitteista, koska halusin tiedustella työolosuhteita voisiko se toimia. Hän olisi halunnut sinne firmaan yhden työntekijän lisää. Sen hänen raivokohtauksen jälkeen tuntui paremmalta ettei jatka. Ja hän sanoi että tekee kuulemma kaikkensa etten saa muualta töitä ja kehotti eläkkeelle. Se ala oli ilmeisesti hänen "omistuksessa" jollain tavalla. Taas yhdessä chatissä joku mies tuntui tietävän minkälaisia hakemuksia teen eli kertoi yksityiskohtia, vaikka en siellä ollut kertonut mitään tarkkaa itsestäni, asiasta tai sähköpostiani.
Kerro nyt edes ala millä tuo yrittäjänainen on, ihan sillä että en koskaan sellaiselle alalle valmistuisi.
Ihan villi veikkaus. Kyseessä oli siivouspalveluja tarjoavasta yrittäjästä.
Voipi olla, itse voisin veikata myös hoiva-alaa.
Normaalia toimintaa kokoomuslaisilla toimijoilla...
Olen vakinaisessa työssä. Miten käy jos nyt haen työpaikkaa omatoimisesti jostain ja minut kutsutaan haastatteluun, josta kieltäydyn tai jos menen haastatteluun ja tulen valituksi, mutta en otakaan uutta työtä vastaan. Ilmoittaako työnantaja työnvälitykseen, että olen kieltäytynyt. Ja jos jään työttömäksi nykysestä vakinaisesta työstäni, joudun karenssille kun siellä on merkintä, että olen kieltäytynyt.
Aloittaja ei hävinnyt mitään, koska oli jo työssä ja pystyi tämän tarvittaessa todistamaan. Tämän tiesi varmaan kyseinen työnantaja, kuin myöskin sen, että olemalla sinisilmäinen ja ajattelemalla automaattisesti jokaisesta TE-palvelun tarjoamasta nimestä, joka ilmoittaakin "juuri työllistyneensä", olevan rehellinen ja siten haaskaamatta aikaansa...
Kun tämän sitten tietävät ne lusmuilevat "työnhakijat", he ilmoittavat olevansa "jo työssä" ja raportoivat työkkäriin, että työnantaja ollut yhteydessä, mutta jatkosta ei kuulunut ja näin jatkavat ansiosidonnaisella tai työttömyyspäivärahoilla lomailua.
Propsit tuosta yrittäjälle. Rehellinen kannattaa aina olla, mutta samalla myös herranpelkoa epärehellisille.
Sinulta ja monelta muulta menee nyt täysin ohi aloituksen ongelma.
Aloittaja ei hakenut tuota työpaikkaa työkkärin lähettämänä. Itse asiassa työnantajalla ei ollut mitään tietoa siitä, oliko ap edes työkkärin asiakas. Minäkin olen joskus lähettänyt työhakemuksia olematta työkkärin asiakas ja saamatta sieltä penniäkään.
En tiedä rikkooko se GDPR-lakeja, mutta on ainakin periaatteen tasolla yksityisyyttä loukkaavaa levittää työnhakijan henkilötietoja tekemällä tuollaisia "ilmiantopuheluita" ihan varmuuden vuoksi - tietämättä edes onko ap työkkärin listoilla vai ei. Kyllä minä ainakin oletan työnhakuprosessissa olevan sen verran luottamuksellisuutta, ettei työnantaja levittele kylillä "tiättekste kuka meille haki töihin".
Se kyllä on lainvastaista, jos virkailija antoi työnantajalle tuossa puhelussa MITÄÄN tietoja. Edes sen "juu on meillä tällainen ihminen listoilla, täytyypä ottaa puhutteluun".