Plantaarifaskiitti - voiko olla näin kipeä?
Välillä tuntuu ettei pysty kävelemään ollenkaan. Oirekuvauksessa on että kipu helpottaa kun kävelee hetken aikaa, no katinkontit. Askeleet sattuu ja tuntuu että se heijastaa välillä polveen asti. Ihan levossakin viiltää ja aika topakastikin välillä. Miten teillä on oireillut tämä vihulainen?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös auttoi kortisonipiikki muutama vuosi sitten ja viime syksynä huomasin, että yritti tulla uudelleen. Aloin heti käyttämään terveyssandaaleja sisällä ja oireet katosivat alle viikossa, luojan lykky. Kannattaa siis reagoida ajoissa, kun pientäkin kipua alkaa tuntumaan, kunnon kengät jalkaan heti (myös sisälle), tennarit yms. nurkkaan vähäksi aikaa.
Töissä on käytössä työkengät mutta varmaan täytyy kotiin jotkut kengät keksiä, tulin juuri töistä ja valmiiksi kipeä jalka melkein kirkaisi (niin minäkin) kun otin kengät jalasta ja astuin sukkasilteen lattialle. Ai taivas, en olisi uskonut että näin kivulias ja hankala vaiva voi olla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut vuosia ja mikään muu kuin lepo ei auta. Saikkuahan se on pakko ottaa usein ei pysty kävelemään minkäs teet.
Selittelet laiskuuttasi. Itsellä ollut sama ja töissä olen ollut koko ajan. Millaisia krokotiilin kyyneleitä oot itkenyt kun sulle saikkua on kirjoitettu? Ketju on täynnä hyviä neuvoja mutta sinä istut mieluummin kotona persiilläsi kuin että tekisit jotain asian eteen.
Saisitkohan ilkeästä luonteestasi saikkua?
Venyttele takareisiä ja unohda kaikki muut venyttelyt ja ostettavat härpäkkeet. Helpottaa heti! Usko pois. Itse linkutin vuoden kipeän jalan kanssa, käytin kymmeniä euroja kaiken maailman helpottaviin apuvälineisiin ja lääkkeisiin, aika lailla turhaan. Kun toiseen tuli myöhemmin sama, löysin ohjeen venytellä takareisiä ja huomasin että heti auttoi. Jatkoin venyttelyä ja parani kokonaan muutamassa viikossa. Eikä ole uusinut.
Nosta jalka tuolille ja nojaa eteenpäin niin että takareidessä tuntuu kunnolla. Toista rauhallisesti. Apteekki hirveän mielellään myy sulle vaikka satojen eurojen edestä lääkkeitä ja härpäkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut vuosia ja mikään muu kuin lepo ei auta. Saikkuahan se on pakko ottaa usein ei pysty kävelemään minkäs teet.
Selittelet laiskuuttasi. Itsellä ollut sama ja töissä olen ollut koko ajan. Millaisia krokotiilin kyyneleitä oot itkenyt kun sulle saikkua on kirjoitettu? Ketju on täynnä hyviä neuvoja mutta sinä istut mieluummin kotona persiilläsi kuin että tekisit jotain asian eteen.
Kylläpä puhut rumasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös auttoi kortisonipiikki muutama vuosi sitten ja viime syksynä huomasin, että yritti tulla uudelleen. Aloin heti käyttämään terveyssandaaleja sisällä ja oireet katosivat alle viikossa, luojan lykky. Kannattaa siis reagoida ajoissa, kun pientäkin kipua alkaa tuntumaan, kunnon kengät jalkaan heti (myös sisälle), tennarit yms. nurkkaan vähäksi aikaa.
Töissä on käytössä työkengät mutta varmaan täytyy kotiin jotkut kengät keksiä, tulin juuri töistä ja valmiiksi kipeä jalka melkein kirkaisi (niin minäkin) kun otin kengät jalasta ja astuin sukkasilteen lattialle. Ai taivas, en olisi uskonut että näin kivulias ja hankala vaiva voi olla.
Ap
Kyllä sille tulehtuneelle jännekalvolle pitää vaan saada lepoa, ettei kroonistu ja pahene vielä lisää. Jollei sitä luupiikkiä ole vielä tullut niin kyllä se tulee jos kudosta tarpeeksi kauan kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka lihavia olette?sanokaa rehellisesti
Täällä yksi, jonka syy tosiaan oli lihavuus + yritys aloittaa kävelyharrastusta sairaalloisen lihavana. Ei kestänyt jalat sitten, tuli yli vuodeksi äärimmäisen kipeä plantaarifaskiitti. Mutta siis tosiaan ylipaino ei todellakaan ole ainoa syy plantaarifaskiittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka lihavia olette?sanokaa rehellisesti
Täällä yksi, jonka syy tosiaan oli lihavuus + yritys aloittaa kävelyharrastusta sairaalloisen lihavana. Ei kestänyt jalat sitten, tuli yli vuodeksi äärimmäisen kipeä plantaarifaskiitti. Mutta siis tosiaan ylipaino ei todellakaan ole ainoa syy plantaarifaskiittiin.
Liikarasitus. Moni on vielä rikkonut polvensakin kun on alkanut kävellä liikaa ylipainoisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita omituisia nivelkipuja myös?
-nivelpsoriaatikko
En tiedä omituisista mutta rasittaessa käsissä kyllä. Ei turvotusta.
En osaa tähän linkittää, mutta googlaa Yle onko kantapää kipeä ja haluatko vahvan akillesjänteen. Jutussa kerrotaan hyvin tästä plantaarifaskiitista ja annetaan hyvät jumppaohjeet. Venytykset, kortisoni ja yökenkä teilattiin täysin vanhanaikaisina ja jopa haitallisina. Noudatin itse tämän lääkärin ohjeita ja sain todella kipeän kantapääni kuntoon. Kipu alkoi helpottamaan suhteellisen nopeasti, mutta jatkoin jumppaa pitkään vahvistaakseni jännettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko töissä paljon jalkeilla? Ei pitäisi olla tuossa vaiheessa. Kävely ja jalkeilla olo minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muita omituisia nivelkipuja myös?
-nivelpsoriaatikkoEn tiedä omituisista mutta rasittaessa käsissä kyllä. Ei turvotusta.
Kuulostaa tutulta.
-nivelpsoriaatikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä puhut rumasti.
Joo, sorry, mutta ärsyttää nää ikuiset saikuttajat. Itse en ole ollut saikulla jalkojen takia koskaan koska olen hoitanut jalkojani juuri täälläkin mainituilla konsteilla: hyvät jalkineet, venyttelyt, kipugeelit, kylmävoiteet, pohjalliset, kipulääkkeet, kortisinipistokset, ennakointi... jopa sisäkengissä pehmustettu tyyny kantapään alla. Eli ei se saikuttaminen auta vaan asialle pitää tehdä jotain, ja ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos luottamuksesta kanssaihmiseen! Näitä voi varmaan olla eri suuruisia kipuja ja työnkuva saattaa ehkä myös vaikuttaa mitä pystyy tekemään ja mitä ei? Neuvoja on mutta eivät välttämättä auta kaikille.. En viitsi avata sanaista arkkuani kun en halua alentua tasollesi.
Otin kortisonipiikin, eikä auttanut yhtään mitään. Maksoin turhasta 200 euroa. Kipu kesti kaikkiaan 6kk.
Vierailija kirjoitti:
Otin kortisonipiikin, eikä auttanut yhtään mitään. Maksoin turhasta 200 euroa. Kipu kesti kaikkiaan 6kk.
Oliko hoito-ohjeena viikon vai kahden lepo kortisonipiikin jälkeen?
Minulla kesti 1½ vuotta. Kortisonipiikkejä kahdesti, ei auttanut. Venyttelyt, kylmägeeli, pehmusteet kengässä, kaikkea kokeilin. Lähti pikkuhiljaa paranemaan, kun käytin yölastaa, joka piti jalan suorakulmassa. Sain lastan terveyskeskuksesta ja se oli aika massiivinen. Yhtään ei jalka lastassa liikkunut. Luulen, että se toimi tai sitten aika paransi.
Vierailija kirjoitti:
Minun plantaarifaskiittini aiheutui/aiheutuu autoimmuunisairaudesta.
Oireita saattoi hiukan lievittää tiukoilla ortooseilla ym. Ajoittain oli jalan käyttäminen mahdotonta.
Nykyään piikitän adalimumabia mikä onkin toiminut kohtalaisesti. Tosin meni muutama vuosi ennenkuin sopiva lääkitys löytyi. Plantaarifaskiitti on vain yksi oireistaniNuo tavanomaiset itsehoitoohjeet ovat käypiä joka tapauksessa. Jollei mikään auta niin ehkä reumatologi voi löytää syyn.
Minun autoimmuunisairauteni ei muuten näkynyt missään laboratoriokokeissa, joten diagnoosin saaminen kesti vuosikausia.
Täällä kohtalotoveri. Melkein sanasta sanaan olisin voinut kirjoittaa tämän saman tekstin! Jalat olivat pahimmillaan aivan hirvittävän kipeät, Humira (eli se adalimumabi) vihdoin toi avun ja sain elämäni takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Minun plantaarifaskiittini aiheutui/aiheutuu autoimmuunisairaudesta.
Oireita saattoi hiukan lievittää tiukoilla ortooseilla ym. Ajoittain oli jalan käyttäminen mahdotonta.
Nykyään piikitän adalimumabia mikä onkin toiminut kohtalaisesti. Tosin meni muutama vuosi ennenkuin sopiva lääkitys löytyi. Plantaarifaskiitti on vain yksi oireistaniNuo tavanomaiset itsehoitoohjeet ovat käypiä joka tapauksessa. Jollei mikään auta niin ehkä reumatologi voi löytää syyn.
Minun autoimmuunisairauteni ei muuten näkynyt missään laboratoriokokeissa, joten diagnoosin saaminen kesti vuosikausia.
Jestas, onko pl.faskiitilla yhteys autoimmuunisairauteen? Tais tulla bingo mulle.
6 kk kantapääkipua. Välillä oli jo parempi. Nyt on tunne, kuin kantapäässä olisi iso naula. Välillä päivän aikana helpottaa kokonaan. Kunnes taas aamulla naula jalassa.
Puolentoista vuoden jälkeen kävin jäsenkorjaajalla ja siitä on ollut selkeä apu. Sitä ennen olin kokeillut palloa, venytystä, yösukkaa eikä mistään ollut apua. Eka kesä meni vähän ohi kun jalat oli niin kipeät et hyvä et kauppaan asti pääsi. Kolme kertaa olen käynyt ja yksi olisi vielä edessä. Toinen jalka on ollut selkeästi kipeämpi, se on vaatinut useamman hoitokerran. Toinen jalka parani ekan hoitokerran jälkeen.
En kyllä näe tuossa plantaarifasciassa lihaksia...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Plantar_aponeurosis_-_axial_view.p…