Plantaarifaskiitti - voiko olla näin kipeä?
Välillä tuntuu ettei pysty kävelemään ollenkaan. Oirekuvauksessa on että kipu helpottaa kun kävelee hetken aikaa, no katinkontit. Askeleet sattuu ja tuntuu että se heijastaa välillä polveen asti. Ihan levossakin viiltää ja aika topakastikin välillä. Miten teillä on oireillut tämä vihulainen?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin kortisonipiikin, kipu lakkasi samantien eikä ole takaisin tullut.
Jos on koko jalkapohjan jännekalvo tulehdustilassa niin miten siihen saisi yhdellä piikillä kortisonia? Arvaan että olisi ollut pienempi alue kipeä?
Samalla piikillä pisti kolmeen kohtaan kantapäässä.
Mulla on kipuillut koko jalkapohja päkiöihin asti. Jos kantapäähän laittaisi kolme piikkiä niin putäisi laittaa vielä ainakin yhdeksän lisää jotta tulisi koko kipeälle alueelle.
Ilmeisesti kumminkin hyvä ratkaisu kun kerran toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on koko jalkapohjan jännekalvo tulehdustilassa niin miten siihen saisi yhdellä piikillä kortisonia? Arvaan että olisi ollut pienempi alue kipeä?
Mulla on kipuillut koko jalkapohja päkiöihin asti. Jos kantapäähän laittaisi kolme piikkiä niin putäisi laittaa vielä ainakin yhdeksän lisää jotta tulisi koko kipeälle alueelle.
Niin, mitä isompi alue kipeenä sitä useampi piikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät kengät, pohjalliset tai se kantapehmike,
jalkapohjan ja pohkeen hierontaa (käsin, kaulimella, tennispallolla), venyttelyä, sopivasti lepoa ja liikettä,
ja aikaa siihen menee, että kokonaan paranee.ja hei, ei pitkittäin hierontaa vaan poikittain että se lihas irtoaa siitä luusta!
Mikä juttu tämä on? Kerro lisää.
Mulla oli toi vaiva. Sain ohjeeksi tuon, eli hierotaan oikealta vasemmalle tai vasemmalta oikealle, kumpi kinttu nyt onkaan. Sitten ne kantapehmikkeet ja kunnon kengät! Jalat "seinälle" lepoa saamaan!
Voisin piirtää kuvan noista lihasjutuista mutta kun ei voi liittää. Mietippä koiran luuta, sehän on sileä, tässä vaivassa se lihanksen kalvo tavallaan imeytyy kiinni siihen luuhun vaikkei pitäisi, en muista syytä.
Puhut kai pohkeesta ? Jalkapohjassahan ei kai lihaksia ole?
No tottahan toki jalkapöydässä lihaksia on, ovat vaan pienempiä kuin joku pohje- tai reisilihas. Googleta vaikka jos et muuten usko.
Vierailija kirjoitti:
Minun plantaarifaskiittini aiheutui/aiheutuu autoimmuunisairaudesta.
Oireita saattoi hiukan lievittää tiukoilla ortooseilla ym. Ajoittain oli jalan käyttäminen mahdotonta.
Nykyään piikitän adalimumabia mikä onkin toiminut kohtalaisesti. Tosin meni muutama vuosi ennenkuin sopiva lääkitys löytyi. Plantaarifaskiitti on vain yksi oireistaniNuo tavanomaiset itsehoitoohjeet ovat käypiä joka tapauksessa. Jollei mikään auta niin ehkä reumatologi voi löytää syyn.
Minun autoimmuunisairauteni ei muuten näkynyt missään laboratoriokokeissa, joten diagnoosin saaminen kesti vuosikausia.
Pakko kysyä mikä autoimmuunisairaus? Terveisin tossi kipeänä jo KAUAN vähän joka kohdasta. Plantaarifaskiitti kestänyt jo puoltoista vuotta...
Minulla oli käytössä yölasta ja kortisonipiikki. Pakkasessa oli puolen litran pullo, jota pyörittelin jalkapohjan alla, myös pakastevihannespussit rasituksen jälkeen. Lähti paranemaan kun sain yölastan ja sen kortisonipiikin, toiseen jalkaan yritti tulla mutta hankin heti yölastan niin ei aktivoitunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitä isompi alue kipeenä sitä useampi piikki.
jos on koko fascia kipeä niin ei ehkä lääkärit niin helposti lähde piikittämään. Jos on "vain" fascian kiinnittymiskohta kantapäähän tulehtunut niin on siinäkin iso alue piikitettäväksi.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Plantar_aponeurosis_-_axial_view.p…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oireita saattoi hiukan lievittää tiukoilla ortooseilla ym. Ajoittain oli jalan käyttäminen mahdotonta.
Nykyään piikitän adalimumabia mikä onkin toiminut kohtalaisesti. Tosin meni muutama vuosi ennenkuin sopiva lääkitys löytyi. Plantaarifaskiitti on vain yksi oireistaniNuo tavanomaiset itsehoitoohjeet ovat käypiä joka tapauksessa. Jollei mikään auta niin ehkä reumatologi voi löytää syyn.
Minun autoimmuunisairauteni ei muuten näkynyt missään laboratoriokokeissa, joten diagnoosin saaminen kesti vuosikausia.Pakko kysyä mikä autoimmuunisairaus? Terveisin tossi kipeänä jo KAUAN vähän joka kohdasta. Plantaarifaskiitti kestänyt jo puoltoista vuotta...
Nivelpsoriaasi. Ensimmäiset selvät merkit voi olla juurikin plantaarifaskiitti.
Äärimmäisen vaikeasti diagnostosoitava jollei satu tulemaan muitakin selviä nivelpsoriaasin oireita. Minulla meni monta vuotta ennenkuin sain oikean diagnoosin ja toimivaa lääkitystä. Fysioterapia saattaa helpottaa oireita, muttei paranna nivelpsoriaasia.
Kuinka lihavia olette?sanokaa rehellisesti
Vierailija kirjoitti:
ÄO yli 130. Entä sinulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun autoimmuunisairauteni ei muuten näkynyt missään laboratoriokokeissa, joten diagnoosin saaminen kesti vuosikausia.Pakko kysyä mikä autoimmuunisairaus? Terveisin tossi kipeänä jo KAUAN vähän joka kohdasta. Plantaarifaskiitti kestänyt jo puoltoista vuotta...
Onhan kunnon kengät (myös sisäkengät - aina!), pohjalliset, tukikengät ja venytyshoidot ym jo jatkuvana rutiinina?
Vierailija kirjoitti:
On sulla kysymykset. Rehellinen vastaus: 57 kg ja pituutta 167.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jaa, taidatkin olla laihduttanut ne tarpeelliset kantapäärasvat pois kun ei sisäinen pehmustus ja voitelu enää toimi :)
-eri
Vierailija kirjoitti:
Mulla kesti yli vuoden tuo oireilu. Sain yölastan, kävin fyssarilla, piikitettiin kortisonia, kokeilin geelipohjallisia, erilaisia kenkiä jne.. Yhtenä päivänä vain huomasin, että Jess, pystyin kävelemään ja jopa ottamaan juoksuaskeleita 👍🏻.. olin raskaana. Joku viisas sanoi, että tuo vaiva liittyisi jollain tavoin aineenvaihduntaan 🧐., Enpä tiedä, mutta mulla loppui raskautumiseen. Kaamea vaiva, jota monet väheksyy..
Tämä tuo toivoa että lähtisi ihan yhtä mystisesti kuin tulikin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jaa, taidatkin olla laihduttanut ne tarpeelliset kantapäärasvat pois kun ei sisäinen pehmustus ja voitelu enää toimi :)
-eri
Ilmeisesti :D
Ap
Minulla myös auttoi kortisonipiikki muutama vuosi sitten ja viime syksynä huomasin, että yritti tulla uudelleen. Aloin heti käyttämään terveyssandaaleja sisällä ja oireet katosivat alle viikossa, luojan lykky. Kannattaa siis reagoida ajoissa, kun pientäkin kipua alkaa tuntumaan, kunnon kengät jalkaan heti (myös sisälle), tennarit yms. nurkkaan vähäksi aikaa.
Mulla on ollut vuosia ja mikään muu kuin lepo ei auta. Saikkuahan se on pakko ottaa usein ei pysty kävelemään minkäs teet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kesti yli vuoden tuo oireilu. Sain yölastan, kävin fyssarilla, piikitettiin kortisonia, kokeilin geelipohjallisia, erilaisia kenkiä jne.. Yhtenä päivänä vain huomasin, että Jess, pystyin kävelemään ja jopa ottamaan juoksuaskeleita 👍🏻.. olin raskaana. Joku viisas sanoi, että tuo vaiva liittyisi jollain tavoin aineenvaihduntaan 🧐., Enpä tiedä, mutta mulla loppui raskautumiseen. Kaamea vaiva, jota monet väheksyy..
Tämä tuo toivoa että lähtisi ihan yhtä mystisesti kuin tulikin.
Ap
Tuosta edellisestä tulee mieleeni että olisiko ollut yliaktiivinen autoimmuunijärjestelmä joka sai muuta puuhaa kun kehoon tulikin muita haasteita. Tämä siis puhdasta mutua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut vuosia ja mikään muu kuin lepo ei auta. Saikkuahan se on pakko ottaa usein ei pysty kävelemään minkäs teet.
Onko muita omituisia nivelkipuja myös?
-nivelpsoriaatikko
Vierailija kirjoitti:
Selittelet laiskuuttasi. Itsellä ollut sama ja töissä olen ollut koko ajan. Millaisia krokotiilin kyyneleitä oot itkenyt kun sulle saikkua on kirjoitettu? Ketju on täynnä hyviä neuvoja mutta sinä istut mieluummin kotona persiilläsi kuin että tekisit jotain asian eteen.
Plantaarifaskiitti johtuu siitä että, kantapään rasvakerros on siirtynyt pois paikaltaan. Millä tavalla se on yhteydessä aineenvaihduntaan?