Plantaarifaskiitti - voiko olla näin kipeä?
Välillä tuntuu ettei pysty kävelemään ollenkaan. Oirekuvauksessa on että kipu helpottaa kun kävelee hetken aikaa, no katinkontit. Askeleet sattuu ja tuntuu että se heijastaa välillä polveen asti. Ihan levossakin viiltää ja aika topakastikin välillä. Miten teillä on oireillut tämä vihulainen?
Kommentit (96)
Voi ja voi vielä siitäkin pahentua.
Venyttele pohkeita, osta fasciapallot, joilla rullaat. Se yölasta kannattaa ostaa. Hyvät kengät.
Vierailija kirjoitti:
Apua, miten pahaksi?
Mulla on jo viikon kestänyt tätä, luin että voi kestää muutaman viikonkin oireilua. Tuskastuttaa valtavasti kun jalka ei kestä astua ja kuitenkin töissäkin pitää käydä ja olla jaloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, miten pahaksi?
Mulla on jo viikon kestänyt tätä, luin että voi kestää muutaman viikonkin oireilua. Tuskastuttaa valtavasti kun jalka ei kestä astua ja kuitenkin töissäkin pitää käydä ja olla jaloillaan.
Mulla on nyt kohta 2kk kestänyt. Fysioterapeutti kertoi, että hänellä kesti 1,5v.
Tukipohjalliset. Kunnolliset sun omaan jalkaan teetetyt. Sen jälkeenkin menee aikaa toipua.
Minulla meni puoli vuotta aikaa opetella kävelemään uudelleen. Vältä pelkkää seisomista ja muista lepo.
Vierailija kirjoitti:
Venyttele pohkeita, osta fasciapallot, joilla rullaat. Se yölasta kannattaa ostaa. Hyvät kengät.
Kiitos! Alan tutkailemaan apteekin sivuja, sieltähän saa varmasti yölastan ostettua tai tilattua.
Kipua kesti vuoden ja mikään ei siihen auttanut.
Eipähän tullut shoppailtua vuoteen.
Kipu lähti vaan yks kaks pois ja kaikki oli kuin ennen, paitsi olin lihonut liikkumattomuuttani melkein 10 kg.
Voi olla tosi paha. Toinen jalka kesti oireineen parantua vuoden. Ei välillä pystynyt astumaan, oli tosi kipeä. Nyt tuli toinen jalka.
Hyvät kengät, pohjalliset tai se kantapehmike,
jalkapohjan ja pohkeen hierontaa (käsin, kaulimella, tennispallolla), venyttelyä, sopivasti lepoa ja liikettä,
ja aikaa siihen menee, että kokonaan paranee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, miten pahaksi?
Mulla on nyt kohta 2kk kestänyt. Fysioterapeutti kertoi, että hänellä kesti 1,5v.
Herranjumala.
Nyt veti vakavaksi. Tsemppiä sinne. Miten oot pystynyt elämään tän kanssa?
Kuukausia kesti minullakin. Fyssari teippasi kolmeen otteeseen jalan ja sen jälkeen alkoi paraneminen. Kuuma-kylmä -jalkakylvyt ja tennispallo olivat myös isossa avussa
Vierailija kirjoitti:
Voi olla tosi paha. Toinen jalka kesti oireineen parantua vuoden. Ei välillä pystynyt astumaan, oli tosi kipeä. Nyt tuli toinen jalka.
Miten sulla töissä käyminen onnistui? Tosi pitkä aika olla kipeänä jalasta, oon pahoillani sun puolesta.
2 kk?
Mulla on vaivannut enemmän ja vähemmän kohta 4.
Pahin oli pari v sitten.
Minun plantaarifaskiittini aiheutui/aiheutuu autoimmuunisairaudesta.
Oireita saattoi hiukan lievittää tiukoilla ortooseilla ym. Ajoittain oli jalan käyttäminen mahdotonta.
Nykyään piikitän adalimumabia mikä onkin toiminut kohtalaisesti. Tosin meni muutama vuosi ennenkuin sopiva lääkitys löytyi. Plantaarifaskiitti on vain yksi oireistani
Nuo tavanomaiset itsehoitoohjeet ovat käypiä joka tapauksessa. Jollei mikään auta niin ehkä reumatologi voi löytää syyn.
Minun autoimmuunisairauteni ei muuten näkynyt missään laboratoriokokeissa, joten diagnoosin saaminen kesti vuosikausia.
Käytä pelkkiä crocseja ainakin töissä, valmistavat talvikenkiäkin.
Tuli toiseen, kesto vuoden. Se parani niin tuli toiseen, kesto vuoden. Itsellä auttoi kun kotonakin käveli pehmeillä tossuilla joissa geelipohjalliset.
Otin kortisonipiikin, kipu lakkasi samantien eikä ole takaisin tullut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lekurit ei anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lekurit ei anna.
No minun antoi, työterveyslääkäri.
Voi.