Ärsyttääkö ketään muuta tää nykyinen Hei Tuija! pankeilta, postilta ym.
Siis ärsyttääkö, kun etäiset isot firmat etunimittelevät sinua?
Mua ärsyttää. Jos olisi joku oma nimetty yhteyshenkilö Telialla/Elisalla/pankissa tms. jonka nimen tiedän ja jolle MINÄ voin lähettää sähköpostia myös tyyliin Hei Antti!, niin sitten se olisi ok. Mutta kun nämä yritykset itse piiloutuvat tunnistautumisen taakse enkä tiedä minkä nimisiä työntekijöitä heillä on. Niin mitä hittoa ne sitten tuijattelevat minua kuin hyvätkin tutut? Minne on kadonnut kohtelias etäisyys?
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keljuttaa mutta teititellä ei saa ettei arvon rouvat tunne itseään vanhoiksi
Ei minua ainakaan sinuttelu vaivaa, vaan tuo typerä etunimen käyttö. Se tuntuu Suomessa niin luonnottomalta. Olen tuntenut joitain ihmisiä vuosikausia enkä ole ikinä puhutellut heitä nimeltä, esimerkiksi lasteni opettajia tai jotain etäisempiä työkavereita. Miksi sitten postin saapumisilmoitus katsoo asiakseen puhutella minua etunimeltä?
Suomessahan nimenomaan käytetään etunimiä. Englannissa ja Jenkeissä paljon yleisempää, kaikki mrs, mr, mr, dear, sir, madam -jutut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Studies have shown emails with personalized subject lines are 26% more likely to be opened than those without, and Rich Relevance found that revenue is 5.7 times higher in emails that employ personalization
Onko tutkimukset Suomesta?
Yleensä kaikki isommat firmat A/B testaavat viestintäänsä ja testaavat mikä toimii ja mikä ei. Eivät he jatkaisi semmoisten viestin lähettelemistä mitkä toimivat huonosti.
SHT kirjoitti:
(Tuleva) esimieheni vastasi työharjoittelu hakemukseeni tyyliin Hei Tuija, minusta se oli OK, koska hän oli määräävässä asemassa minuun nähden. Itse en käytä tuon tyylistä aloitusta koskaan.
Määräävässä asemassa? Etkö itse ohjaa elämääsi kuitenkin eikä joku random. Suomessa ei saisi olla nöyryytyshierarkioita ja "määräävää asemaa" jossa voi tehdä ihan mitä tahansa. Täällä etsitään tasa-arvoa ja muiden oman tilan kunnioitusta. Pomon pitäisi olla hienotunteinen. Miksi joku yrittää hämmentää hokemalla nimiä?
Vierailija kirjoitti:
Kysyin kerran yhdeltä, että onko hän äitini vai puolisoni, kun kutsuu minua etunimellä.
Surullista, että sinulla on elämässäsi vain kaksi ihmistä, jotka kutsuvat sinua etunimeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Studies have shown emails with personalized subject lines are 26% more likely to be opened than those without, and Rich Relevance found that revenue is 5.7 times higher in emails that employ personalization
Onko tutkimukset Suomesta?
Yleensä kaikki isommat firmat A/B testaavat viestintäänsä ja testaavat mikä toimii ja mikä ei. Eivät he jatkaisi semmoisten viestin lähettelemistä mitkä toimivat huonosti.
Ihmiset eivät ole mitään yritysten tai valtion koekaniineja. Jos on niin "tyhmä" että kaikki markkinointi uppoaa ja toimii, muut eivät voi auttaa siinä kohtaa. Ihmisten pitäisi välttää ettei heitä manipuloida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keljuttaa mutta teititellä ei saa ettei arvon rouvat tunne itseään vanhoiksi
Ei minua ainakaan sinuttelu vaivaa, vaan tuo typerä etunimen käyttö. Se tuntuu Suomessa niin luonnottomalta. Olen tuntenut joitain ihmisiä vuosikausia enkä ole ikinä puhutellut heitä nimeltä, esimerkiksi lasteni opettajia tai jotain etäisempiä työkavereita. Miksi sitten postin saapumisilmoitus katsoo asiakseen puhutella minua etunimeltä?
Suomessahan nimenomaan käytetään etunimiä. Englannissa ja Jenkeissä paljon yleisempää, kaikki mrs, mr, mr, dear, sir, madam -jutut
Ei käytetä sillä tavoin, Tuija. Toki, Tuija, sanat neiti ja rouva ovat jääneet pois käytöstä, mutta Tuija, ei meillä ole tullut mitään tilalle. Etunimi ei ole ihan sama asia, Tuija.
Siitä, että ihminen viljelee paljon keskustelukumppaninsa nimeä puheessa, tunnistaa helposti "hyvä pössis" firmojen työntekijät.
Yksi jo ikääntynyt kaverini sanoo aina tällaisille sinuttelijoille: "Mikä sinä minä Teille olen?"
Vierailija kirjoitti:
Yksi jo ikääntynyt kaverini sanoo aina tällaisille sinuttelijoille: "Mikä sinä minä Teille olen?"
Vastaisin tuohon. "No Sinäpä juuri"
No kai Tuijaa pitää sitten teititellä monikossa koska he tykkäävät siitä.
Ainoat joka muistaa on pankit, kaupat, puhelinoperaattorit Hei nyt olisi huippuetuja jooniin varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Inhottaa kun firmat kutsuvat minua etunimellä. Se on epäkunnioittavaa.
Mua taas ottaa eniten päähän nää putki ja kattoremontteja kauppaavat firmat, jotka aloittaa keskustelun: "Omistatteko kiinteistön siellä ja siellä", sitten kun niille vastaa, että mitähän hittoa se sulle kuuluu, niin jatkavat, että omistatko. Sen jälkeen kysyn, että kukahan olet ja mistä soitat, niin rupeavat änkkäämään, ettei he saa kertoa sitä.
Sitten vaan ilmoitan, että parempi olla siitä firmasta enää soittelematta.
Mitä ihmeen vikaa on ennen vanhaan käytetyssä puhuttelussa: hyvä asiakkaamme/bästa kund/dear customer?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen vikaa on ennen vanhaan käytetyssä puhuttelussa: hyvä asiakkaamme/bästa kund/dear customer?
Se on persoonaton. Nykyisin arvostetaan yksilöllisyyttä ja palvelutkin räätälöidään yksilöllisesti. Siksi meillä on juuri sinulle, Tuija, ainutlaatuinen tarjous, josta et voi kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta käytännössä puheessa etunimiä ei ole tapana käyttää juurikaan. Monissa muissa kulttuureissa luontevaan keskusteluun kuuluu, että toisen nimeä toistetaan eri yhteyksissä, tyyliin ihan vaikka "Kiitos Tuija!" kun Tuija antaa sinulle jonkin esineen käsiin, meillä ei tuolla tavalla korosteta nimiä. Olen itse huomannut esim. pitkään Suomessa asuneiden amerikkalaisten käyttävän huomattavasti enemmän etunimiä keskustelussa, kuin kenenkään suomalaisen, ja ihan siis suomeksi puhuttaessa.
Oispa vielä käytössä hän-muotoinen puhuttelu. "Tuija on hyvä ja laittaa kopiokoneeseen lisää paperia"
Vierailija kirjoitti:
Hyvää päivää, neiti Virtanen. Back to the 50s?
Miten ois "Hyvä asiakkaamme," kuten vielä 20 vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää päivää, neiti Virtanen. Back to the 50s?
Miten ois "Hyvä asiakkaamme," kuten vielä 20 vuotta sitten?
Ei sovi 2020-luvulle. Aika kulkee eteenpäin. Kulje sinäkin äläkä jumita menneessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on persoonaton. Nykyisin arvostetaan yksilöllisyyttä ja palvelutkin räätälöidään yksilöllisesti. Siksi meillä on juuri sinulle, Tuija, ainutlaatuinen tarjous, josta et voi kieltäytyä.
Tuo on kyllä ihan totta. Kaikissa markkinointikoulutuksissa nimenomaan kehotetaan yksilöityyn ja henkilökohtaiseen viestintään ja palveluihin.
En osaa Suomesta sanoa, mutta ainakin englanninkielisillä markkinoilla on tutkittu, että saadaan paljon enemmän klikkejä ja tuottoja kun viestintä on personalisoitua. Voisin kuvitella, että ihminen alitajuntaisesti mieltää sähköpostin tärkeämmäksi jos siinä aiherivillä on oma nimi.