Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö ketään muuta tää nykyinen Hei Tuija! pankeilta, postilta ym.

Vierailija
20.02.2023 |

Siis ärsyttääkö, kun etäiset isot firmat etunimittelevät sinua?

Mua ärsyttää. Jos olisi joku oma nimetty yhteyshenkilö Telialla/Elisalla/pankissa tms. jonka nimen tiedän ja jolle MINÄ voin lähettää sähköpostia myös tyyliin Hei Antti!, niin sitten se olisi ok. Mutta kun nämä yritykset itse piiloutuvat tunnistautumisen taakse enkä tiedä minkä nimisiä työntekijöitä heillä on. Niin mitä hittoa ne sitten tuijattelevat minua kuin hyvätkin tutut? Minne on kadonnut kohtelias etäisyys?

Kommentit (140)

Vierailija
41/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keljuttaa mutta teititellä ei saa ettei arvon rouvat tunne itseään vanhoiksi 

Ei minua ainakaan sinuttelu vaivaa, vaan tuo typerä etunimen käyttö. Se tuntuu Suomessa niin luonnottomalta. Olen tuntenut joitain ihmisiä vuosikausia enkä ole ikinä puhutellut heitä nimeltä, esimerkiksi lasteni opettajia tai jotain etäisempiä työkavereita. Miksi sitten postin saapumisilmoitus katsoo asiakseen puhutella minua etunimeltä?

Suomessahan nimenomaan käytetään etunimiä. Englannissa ja Jenkeissä paljon yleisempää, kaikki mrs, mr, mr, dear, sir, madam -jutut

Kyllä, mutta käytännössä puheessa etunimiä ei ole tapana käyttää juurikaan. Monissa muissa kulttuureissa luontevaan keskusteluun kuuluu, että toisen nimeä toistetaan eri yhteyksissä, tyyliin ihan vaikka "Kiitos Tuija!" kun Tuija antaa sinulle jonkin esineen käsiin, meillä ei tuolla tavalla korosteta nimiä. Olen itse huomannut esim. pitkään Suomessa asuneiden amerikkalaisten käyttävän huomattavasti enemmän etunimiä keskustelussa, kuin kenenkään suomalaisen, ja ihan siis suomeksi puhuttaessa.

Se etunimen käyttö englanninkielessä keskustelukumppanin kanssa tarkoittaa, että keskustelukumppanit ovat sinuja keskenään.

Vierailija
42/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen vikaa on ennen vanhaan käytetyssä puhuttelussa: hyvä asiakkaamme/bästa kund/dear customer?

Se on persoonaton. Nykyisin arvostetaan yksilöllisyyttä ja palvelutkin räätälöidään yksilöllisesti. Siksi meillä on juuri sinulle, Tuija, ainutlaatuinen tarjous, josta et voi kieltäytyä. 

Tuo on kyllä ihan totta. Kaikissa markkinointikoulutuksissa nimenomaan kehotetaan yksilöityyn ja henkilökohtaiseen viestintään ja palveluihin.

Eikä suotta. Asiakkaiden toiveista tuo kehityssuunta on lähtenyt. Ei firmat tee asioita, joita suurin osa asiakkaista ei halua. Yksittäisillä vinkujilla ei ole merkitystä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi jo ikääntynyt kaverini sanoo aina tällaisille sinuttelijoille: "Mikä sinä minä Teille olen?"

Ja minä vastaisin tuohon: "Mikä te minä sinulle olen?"

Vierailija
44/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle myös soittavat ja sanovat, että hei irma-irmeli

Vierailija
45/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle myös soittavat ja sanovat, että hei irma-irmeli

Kiva nimi sulla :)

Vierailija
46/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Studies have shown emails with personalized subject lines are 26% more likely to be opened than those without, and Rich Relevance found that revenue is 5.7 times higher in emails that employ personalization

Onko tutkimukset Suomesta?

Yleensä kaikki isommat firmat A/B testaavat viestintäänsä ja testaavat mikä toimii ja mikä ei. Eivät he jatkaisi semmoisten viestin lähettelemistä mitkä toimivat huonosti.

Ihmiset eivät ole mitään yritysten tai valtion koekaniineja. Jos on niin "tyhmä" että kaikki markkinointi uppoaa ja toimii, muut eivät voi auttaa siinä kohtaa. Ihmisten pitäisi välttää ettei heitä manipuloida.

Yrityksen tarkoituksena on tehdä voittoa, se että analysoidaan tyypillistä kuluttajakäyttäytymistä on vaan järkevää business-toimintaa. Jokainen toki voi päättää uppoaako se markkinointi juuri häneen ja silloin jos se yritys puolestaan huomaa, että kyseisellä markkinointitekniikalla pikeminkin karkoittaa asiakkaat niin fiksu yritys tietysti vaihtaa tekniikkaa. 

Vierailija
47/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää päivää, neiti Virtanen. Back to the 50s?

Miten ois "Hyvä asiakkaamme," kuten vielä 20 vuotta sitten?

Arvoisan herran/rouvan olisi korkea aika siirtyä 2020-luvulle. 

Vierailija
48/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se asiakaspalvelija tietää, haluatteko että sähköposti aloitetaan Hei Herra/Rouva/Neiti vai ihan vaan etunimellä. Eiköhän siinä vaan oleteta, että etunimi käy suurimmalle osalle ja on helpoin, koska siinä ei tarvitse olettaa kenenkään sukupuolta tai siviilisäätyä.

Vierailija
49/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keljuttaa mutta teititellä ei saa ettei arvon rouvat tunne itseään vanhoiksi 

Ei minua ainakaan sinuttelu vaivaa, vaan tuo typerä etunimen käyttö. Se tuntuu Suomessa niin luonnottomalta. Olen tuntenut joitain ihmisiä vuosikausia enkä ole ikinä puhutellut heitä nimeltä, esimerkiksi lasteni opettajia tai jotain etäisempiä työkavereita. Miksi sitten postin saapumisilmoitus katsoo asiakseen puhutella minua etunimeltä?

Suomessahan nimenomaan käytetään etunimiä. Englannissa ja Jenkeissä paljon yleisempää, kaikki mrs, mr, mr, dear, sir, madam -jutut

Kyllä, mutta käytännössä puheessa etunimiä ei ole tapana käyttää juurikaan. Monissa muissa kulttuureissa luontevaan keskusteluun kuuluu, että toisen nimeä toistetaan eri yhteyksissä, tyyliin ihan vaikka "Kiitos Tuija!" kun Tuija antaa sinulle jonkin esineen käsiin, meillä ei tuolla tavalla korosteta nimiä. Olen itse huomannut esim. pitkään Suomessa asuneiden amerikkalaisten käyttävän huomattavasti enemmän etunimiä keskustelussa, kuin kenenkään suomalaisen, ja ihan siis suomeksi puhuttaessa.

Joskus tunnistaa suomenruotsalaisen vain tavasta liittää etunimi puheeseen. Muutenhan he puhuvat useimmat täydellistä suomea ilman aksentteja tms, mutta siitä paljastuu ja sukunimi onkin joku Johansson tms.

Myyjät on tuon nimittelyn kanssa sitten ihan oma lukunsa...

Vierailija
50/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se asiakaspalvelija tietää, haluatteko että sähköposti aloitetaan Hei Herra/Rouva/Neiti vai ihan vaan etunimellä. Eiköhän siinä vaan oleteta, että etunimi käy suurimmalle osalle ja on helpoin, koska siinä ei tarvitse olettaa kenenkään sukupuolta tai siviilisäätyä.

No tämä. Voin kuvitella sitä parkumisen määrää, jos puhuteltaisiin herraksi tai rouvaksi. Wokettajat vetäisivät palkokasvin HYVIN syvälle sieraimeen. 

Vierailija
51/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Studies have shown emails with personalized subject lines are 26% more likely to be opened than those without, and Rich Relevance found that revenue is 5.7 times higher in emails that employ personalization

En osaa Suomesta sanoa, mutta ainakin englanninkielisillä markkinoilla on tutkittu, että saadaan paljon enemmän klikkejä ja tuottoja kun viestintä on personalisoitua. Voisin kuvitella, että ihminen alitajuntaisesti mieltää sähköpostin tärkeämmäksi jos siinä aiherivillä on oma nimi. 

Juu, no tässä on mennyt sitten lokalisoiminen ihan metsään, kun tämä käytäntö nimenomaan erottaa suomenkielisen ja englanninkielisen markkinan toisistaan.

Vierailija
52/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhottaa kun firmat kutsuvat minua etunimellä. Se on epäkunnioittavaa.

Mua taas ottaa eniten päähän nää putki ja kattoremontteja kauppaavat firmat, jotka aloittaa keskustelun: "Omistatteko kiinteistön siellä ja siellä", sitten kun niille vastaa, että mitähän hittoa se sulle kuuluu, niin jatkavat, että omistatko. Sen jälkeen kysyn, että kukahan olet ja mistä soitat, niin rupeavat änkkäämään, ettei he saa kertoa sitä.

Sitten vaan ilmoitan, että parempi olla siitä firmasta enää soittelematta.

Tämä! 🤯 Mulle ei enää puhelinmyyjät soittele nykyään mutta tuo oli kyllä creepy kokemus. Mitä v*ttua, joku randomjamppa alkaa ällökierosti tivaamaan tuollaista ja multa kysyttiin asutko siinä ja siinä, ei pelkkää omistamista.

Vierailija
53/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkaas boomerit nykypäivään sieltä nuoruusvuosistanne :D

Vierailija
54/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua taas ottaa eniten päähän nää putki ja kattoremontteja kauppaavat firmat, jotka aloittaa keskustelun: "Omistatteko kiinteistön siellä ja siellä", sitten kun niille vastaa, että mitähän hittoa se sulle kuuluu, niin jatkavat, että omistatko. Sen jälkeen kysyn, että kukahan olet ja mistä soitat, niin rupeavat änkkäämään, ettei he saa kertoa sitä.

Tämä! 🤯 Mulle ei enää puhelinmyyjät soittele nykyään mutta tuo oli kyllä creepy kokemus. Mitä v*ttua, joku randomjamppa alkaa ällökierosti tivaamaan tuollaista ja multa kysyttiin asutko siinä ja siinä, ei pelkkää omistamista.

Sinulleko on ihan uusi asia, että puhelinhuijareita on olemassa? 

Vierailija
55/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa Suomesta sanoa, mutta ainakin englanninkielisillä markkinoilla on tutkittu, että saadaan paljon enemmän klikkejä ja tuottoja kun viestintä on personalisoitua. Voisin kuvitella, että ihminen alitajuntaisesti mieltää sähköpostin tärkeämmäksi jos siinä aiherivillä on oma nimi. 

Juu, no tässä on mennyt sitten lokalisoiminen ihan metsään, kun tämä käytäntö nimenomaan erottaa suomenkielisen ja englanninkielisen markkinan toisistaan.

Eiköhän se yritysksen oma markkinointiosasto joka tapauksessa testaa sisäisesti mikä toimii ja mikä ei.

Vierailija
56/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VR-sovellus: Moikka Sanna! Minne haluat matkustaa? No tekopirteä moikkumoi vaan takaisin, ja Tampereelle.

Vierailija
57/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen vikaa on ennen vanhaan käytetyssä puhuttelussa: hyvä asiakkaamme/bästa kund/dear customer?

Se on persoonaton. Nykyisin arvostetaan yksilöllisyyttä ja palvelutkin räätälöidään yksilöllisesti. Siksi meillä on juuri sinulle, Tuija, ainutlaatuinen tarjous, josta et voi kieltäytyä. 

Kuulostaa asiakkaan kannalta epäilyttävältä. Eli emme kaikki asiakkaat enää ole samalla tasa-arvoisella viivalla yrityksen näkökulmasta, vaan toisille tarjotaan kenties jotain muuta palvelua kuin toisille. Jopa eri hintaista, erilaisilla eduilla?

Taidankin vaihtaa yritystä.

Vierailija
58/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se etunimen käyttö englanninkielessä keskustelukumppanin kanssa tarkoittaa, että keskustelukumppanit ovat sinuja keskenään.

Tämä on kyllä totta. Tuskin siellä tulee markkinointikirjeitämään kuulusta, jossa lukee Dear George. Olisi outoa.

Vierailija
59/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulleko on ihan uusi asia, että puhelinhuijareita on olemassa? 

Miten niin?

Vierailija
60/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Chateissäkin ärsyttää puhetyylin liikakäyttö, tyyliin: morjens! Mitäs sulle

Ja nimenomaan tuollainen kakaramainen, suhiseva ja veltto puhetyyli. Morjenssssssssssss, mikäshhhhhhhhhhhhhhhhh fiilissssssssssssssssss? Kii toooooooossssh.