Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö ketään muuta tää nykyinen Hei Tuija! pankeilta, postilta ym.

Vierailija
20.02.2023 |

Siis ärsyttääkö, kun etäiset isot firmat etunimittelevät sinua?

Mua ärsyttää. Jos olisi joku oma nimetty yhteyshenkilö Telialla/Elisalla/pankissa tms. jonka nimen tiedän ja jolle MINÄ voin lähettää sähköpostia myös tyyliin Hei Antti!, niin sitten se olisi ok. Mutta kun nämä yritykset itse piiloutuvat tunnistautumisen taakse enkä tiedä minkä nimisiä työntekijöitä heillä on. Niin mitä hittoa ne sitten tuijattelevat minua kuin hyvätkin tutut? Minne on kadonnut kohtelias etäisyys?

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä!? Olen mainitsemassasi paikassa töissä ja ei ole tullut edes mieleen, että joku pahoittaisi mielensä. Sehän on vain kohteliasta kun tekee palvelusta henkilökohtaisempaa. Löysää pipoa vähän.

Vierailija
122/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat fiilikset. Tekisi mieli lähettää vastaus, että ollaanko tehty sinunkaupat ja KENEN kanssa.

Isoveli valvoo..tottukaa nyt vaan siihen. Ei tarvitse tuntea samanlaista yksinäisyyttä kuin ennen. Jotenkin tämän pitäisi lohduttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne edes tietää, mitä etunimeä kukakin käyttää?

Tämä. Mikä oletus sekin on, että kaikilla olisi ensimmäinen nimi käytössä?

Vierailija
124/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne edes tietää, mitä etunimeä kukakin käyttää?

Tämä. Mikä oletus sekin on, että kaikilla olisi ensimmäinen nimi käytössä?

Heh, siitäpä vasta tuleekin fiilis miten mainos on henkilökohtaisesti kohdennettu, yksilöity ja tarpeesi huomioitu, kun kilahtaa viesti "Hei Marja! Meillä on Sinulle, Marja, huipputarjous!! Tämä on vain sinulle Marja!" Miettii mielessään Marja Kristiina Hakkarainen, jonka kutsunanimi on Kristiina. Nyt oli niin hyvin henkilökohtaistettu ja minut yksilönä huomioitu, että kyllä minä nyt tilaan vuoden energiasukat ja lisäravinteet triplahintaan :)

(Nimi keksitty)

Vierailija
125/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä!? Olen mainitsemassasi paikassa töissä ja ei ole tullut edes mieleen, että joku pahoittaisi mielensä. Sehän on vain kohteliasta kun tekee palvelusta henkilökohtaisempaa. Löysää pipoa vähän.

Tämä todennäköisesti on trollausta, mutta toisaalta jos ei olekaan, niin tässäpä on erinomainen esimerkki siitä, kuinka "asiakaspalvelija" ei oikeasti osaa ottaa huomioon erilaista asiakaskuntaa, ei osaa ajatella miltä asiat näyttävät toisesta näkökulmasta, ei halua ymmärtää eroja eri tyyppisten persoonien välillä ja ei ole todellista kykyä kohdata asiakasta yksilönä. Se siitä "henkilökohtaisemmasta asioinnista".

Vierailija
126/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakohan presidenttikin noita ällöttävän tuttavallisia tervehdyksiä Elisalta, Dnalta, Postilta tai pankeilta? Hei Sauli! Tiesithän että sinulla on bonuksia käyttämättä! Hei Sauli! Olethan muistanut ottaa matkavakuutuksen? Hei Sauli! Meiltä saat parhaan kanavapaketin!

Vierailija
127/140 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloinhan jotkut verotuspäätökset alkaa tulla saatesanoin "Heippa Minna!"

Tai "Terse Tauno!" tai "Morjesta pöytään, Anne-panne!"

Vierailija
128/140 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, on teillä ongelmat. Asiakkaiden kanssa kommunikoidessa käytän usein etunimeä.  Joskus myös viesti saattaa olla osoitettu useammalle, niin etunimi poistaa tarpeen vilkaista osoiteriviltä kenelle se on ensisijaisesti suunnattu.

Vierailija
129/140 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää päivää, neiti Virtanen. Back to the 50s?

Paljon parempi olisi noin!

Vierailija
130/140 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä yksi itseään muita ylempänä pitävä henkilö puhuu itseään alempana pitämilleen henkilöille näin: "Kuule Tuija, kyllä sinun täytyy Tuija ymmärtää, että asia on näin", "Mitä Tuijalle kuuluu?"(Kysyy siis Tuijalta itseltään), "Tuija onko sanottavaa, Tuija sanoo vaan".

Eli yhdistelmä muistivaivaisen nimenhokijan ja dementikkohoitolan työntekijän puhetta. Olen ollut paikalla kun Tuija on samanlaisella holhoavalla äänellä vastannut "Tuijalle kuuluu hyvää, Tuijalla on ollut vähän kiire päivä".

Vierailija
131/140 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestintätrendinä on, että tone of voice pidetään ihmisläheisenä, jopa ihmeen tuttavallisena. Pelätään, että etäännytetään yritys asiakkaasta, jos liikaa teititellään. Myös emojien käyttö liittyy tähän yritysten "ollaan kamuja"-tyyliin. Se vaan tutkitusti toimii (ainakin sillä porukalla jolla sitä on tutkittu) nykyään. En kyllä itsekään oikein tykkää siitä. Mulle riittäisi ihan Moi tai Hei. En tykkää teitittelystäkään.

Varmaan kaikki herra ja rouva Virtasjutut täytyy jättää unholaan, kun ei tiedä enää kuka on herra ja kuka rouva.

Vierailija
132/140 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VR-sovellus: Moikka Sanna! Minne haluat matkustaa? No tekopirteä moikkumoi vaan takaisin, ja Tampereelle.

Jostain syystä tää etunimittely on mun mielestä vähemmän paha persoonattomalta sovellukselta kuin tuntemattomalta asiakaspalvelijalta. Sovelluksen tai järjestelmän kanssa on tavallaan yksityisessä tilassa. Ja kyllähän se VR:n sovellus on jo tavallaan aika läheinen mulle, kun muutaman junamatkan klikkailen kaikki vaunut läpi etsien parasta vapaana olevaa paikkaa. Sitten kun kuvioon tulee mukaan joku tuntematon ihminen langan tai netin päässä niin se on tuntematon ihminen eikä sen kuulu olla tuttavallinen. Jos se nyt asiakastiedoista sattuukin näkemään, että mun nimi on Heli, niin ei sitä ole tarpeen toistella. Etunimittely muuttaa asiallisen asiakaspalvelutilanteen tunnelman alentavan markkinahenkiseksi.

Suomalaisessa kulttuurissa etunimen käyttö on aika erityistä, sillä on joku tarkoitus, esim. kohdentaa viesti usean paikalla olijan tai viestin vastaanottajan joukosta tietylle henkilölle, tai osoittaa jotain erityistä painokkuutta tai läheisyyttä. Voisin kuvitella vaikkapa vanhan ystävän vuosien takaa tervehtivän 'Onpas kiva nähdä sua, Heli, pitkästä aikaa'. Senkin voisi tietenkin sanoa ilmankin nimeä, mutta tuollaisessa tilanteessa etunimen käyttö ei tunnu asiattomalta, kun kyse on harvinaisesta tilanteesta tutun ihmisen kanssa.

Vierailija
133/140 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestit voisi sitten päättää vaikka Tsemppiä teikätamburiinille, Palataan astialle, Hasta la vista beibi ja Tico tico! Poliisi ja Oikeuslaitos voisivat seuraavaksi vähän keventää ja persoonallistaa viestintäänsä.

Vierailija
134/140 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on aina ärsyyntyjässä. Ärsyyntymisen kohdetta ei voi muuksi muuttaa, itseään voi.

Vierailija
135/140 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ne ei ärsytä vaan huvittaa jotenkin - eli positiivinen vaikutus joka tapauksessa.

Vierailija
136/140 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viestintätrendinä on, että tone of voice pidetään ihmisläheisenä, jopa ihmeen tuttavallisena. Pelätään, että etäännytetään yritys asiakkaasta, jos liikaa teititellään. Myös emojien käyttö liittyy tähän yritysten "ollaan kamuja"-tyyliin. Se vaan tutkitusti toimii (ainakin sillä porukalla jolla sitä on tutkittu) nykyään. En kyllä itsekään oikein tykkää siitä. Mulle riittäisi ihan Moi tai Hei. En tykkää teitittelystäkään.

Varmaan kaikki herra ja rouva Virtasjutut täytyy jättää unholaan, kun ei tiedä enää kuka on herra ja kuka rouva.

Niin, ei nyky-Suomessa kuulu herroitella tai rouvitella tai teitilläkään kuin hyvin hyvin harvoissa tilanteissa. Ehkä ulkomailta tulevissa yrityksissä tai markkinointiopeissa on vain niin vaikea tajuta, että suomessa ei tarvitse erikseen puhutella millään tittelillä tai nimellä ihmisiä. Ihan vaan tervehdyssana ja asiaan. Jos nyt hirmuisen kohteliaita halutaan olla niin 'hyvä asiakkaamme' toimii. Laitoin joskus jollekin niistä saksalaisperäisistä nettikaupoista palautetta, että on tosi epäkohteliasta vaatia ihmisiä valitsemaan joku Herra tai Rouva, kun ei Suomessa käytetä sellaisia postia lähettäessä.

Vierailija
137/140 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestit voisi sitten päättää vaikka Tsemppiä teikätamburiinille, Palataan astialle, Hasta la vista beibi ja Tico tico! Poliisi ja Oikeuslaitos voisivat seuraavaksi vähän keventää ja persoonallistaa viestintäänsä.

"Moikkamoi Tomppa! Tuli sitten vähän töpeksittyä?" voisi olla täpäkkä aloitus haastehakemuksessa.

Vierailija
138/140 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin hei, mutta Posti kirjoittaa moi. Se on jo aika epäluottamusta herättävää. Eräs saksalainen lisäravinnefirma lähetti minulle sähköpostia otsikolla Hyvä nainen Maija Meikäläinen! Silloin jo vähän nauratti.

Vierailija
139/140 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää päivää, neiti Virtanen. Back to the 50s?

Tai sitten tittelin mukaan kuten ylioppilas Vainio, lehtori Virtanen tai maisteri Korhonen.

Vierailija
140/140 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moicculit sulle Oona, oot päässy meille opiskeleen kasvatustiedettä! Opinnot alkais niinku syyskuun kolmas, mut voit tulla tuutorointiin jo vaiks viikkoo aikasemmin. t. Stadin lipasto