Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kamala synnytys tuhosi lapsihaaveet ja vammautuminen pakotti äidin luopumaan opettajan työstä

Vierailija
19.02.2023 |

Lisää lapsia ei tule synnytystrsumojen vuoksi

https://www.is.fi/perhe/art-2000009346494.html

Kommentit (1945)

Vierailija
1081/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten pieleen menneessä ensisynnytyksessäni harmittaa se, että minun lapseni kantaa sen vatustelun ja rääkkäämisen seuraukset lopun ikäänsä kehitysviivästymänä ja oppimisongelmina. Hänen koko elämänsä pilattiin siinä salissa kun kätilöille oli tärkein opettaa nuorta ensisynnyttäjää äidin kärsimykseen ja tavoille.

Vierailija
1082/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin synnytykset yleensä sujuu. Edelleen on hyvin turvallista synnyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjusta luettuna voi hyvin todeta, että synnyttäjän kuuluu kivulla ja hädissään saattaa uusi elämä maailmaan, ja korkeintaan narista vauvapalstalla jos jotain meni pieleen. Julkisuuteen asiaa ei saa nostaa, eikä julkisesti epäkohdista puhua. Jos erehdyt suusi avaamaan, olet huomioh**ra ja ansaitset lynkkauksen.

Miksi?

Koska tämä ei pidä paikkaansa. Ei tarvitse kivuissa ja hädissään synnyttää, ei missään.

Sulla on varmaankin vain onnistuneita synnytyksiä, tai ei yhtään synnytystä takana?

Minun synnytyskokemukset ei liity asiaan mitenkään. Miksi maalata kuvaa kivuissa ja hädissään synnyttävistä suomalaisnaisista? Se ei ole todellisuutta.

Se on todellisuutta eikä asennevammasi miksikään sitä muuta.

Vierailija
1084/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole jäänyt traumoja. Hyvin ovat sujuneet synnytykset. Olen synnyttänyt 16v.sitten. Onkohan niin,että nykyään ei sitten äideistä pidetäkään enää niin hyvää huolta?

Se tai sitten osalla äitejä on epärealistiset odotukset siitä, mitä synnytyksessä tapahtuu.

Avaa vähän, että mitä ovat nämä epärealistiset odotukset?

Että synnytys sujuu kivasti pinkin hattaran päällä plumps vaan. Ei satu yhtään, verta ja pskaa ei tule, komplikaatioita ja odottamattomia tilanteita ei tule. Kuvitellaan että itsellä on kontrolli tapahtumista. Ei ole . Keho ja luonto ottaa kontrollin ja hoitohenkilökunta tekee parhaansa reagoiden kuhunkin tilanteeseen.

Hahhah. Ei j*malauta. Juuri näiden asioiden takia PITÄÄ tuoda esille näitä huonoja synnytyskokemuksia, ensisynnyttäjän PITÄÄ saada valmennuksia, pelkopoleja ja kaikenlaista tietoa/tukea rehellisesti, jotta se totuus ei jäisi piiloon! Enpä usko, että kukaan oikeasti kuvittelee sen olevan mikään "plumps vaan", vaan oikeasti moni menee synnytykseen pelonsekaisin tuntein ja tuntee itsensä avuttomaksi... Juuri tämän takia ammattilaisten pitää ottaa tilanne haltuun.

Ja lisään vielä, että ammattilaisten tarjoama tsemppaus ja neuvonta ja tuki on korvaamatonta!

Ydinongelma ei mielestäni ole potilaiden heikko itsetunto ja tsemppauksen puute. Vaan synnytykseen liittyvää toimintaa riivaa ylilääkitsemisen vimma.

Muussa tapauksessa, pohdimme kysymystä:

"Miten hevosen/naudan/emakon saisi kestämään paremmin, jopa mielellään, piiskaa?"

Tätäkö ongelmaa haluatte ratkaista? Vai sitä, voisiko piiskaamisen lopettaa, ja pidättäytyä yksilöllisesti perustellussa kemiallisessa avustamisessa. Ei rutiinissa piiskata.

Vierailija
1085/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jutun ja kieltämättä synnytys on varmasti ollut tälle äidille raskas mm. epäonnistuneen kivunlievityksen ja verenhukan takia. 

Silti tuli sellainen olo, että onkohan tässä nyt kyseessä herkkä ihminen, joka ehkä reagoi tilanteisiin aika voimakkaasti eikä se niin sanottu resilienssi ole kovin vahva. Olen kuullut vastaavia ja ikävämpiäkin synnytyskertomuksia, mutta äidit eivät silti ole noin traumatisoituneita ja ovat kyllä uskaltaneet hankkia useampiakin lapsia, vaikka se ensimmäinen synnytyskokemus onkin ollut raskas. 

Monille naisille on yllätys, että se synnyttäminen on niin fyysistä hommaa. Ihminen on oikeasti synnytyksessä ja vielä paljon sen jälkeenkin sellaisella tavalla oman kehonsa armoilla, että harva nykyihminen kokee sellaista. Tuntuu, että oma kroppa isoine supistuksineen, maidonnousuineen jne elää aivan omaa elämäänsä, olet kuin jokin nisäkäs, itselläni se tunne oli jotenkin eläimellinen. Voin kuvitella, että jos on vaikka hiukan kontrollifriikin vikaa tai on tottunut pitämään aina tilanteen hallussa ja ohjat käsissään, niin tuollainen kokemus kaikkine eritteineen ja ihmisineen siinä ympärillä saattaa olla melko hurja.  

Vierailija
1086/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilaat eivät tajua, kuinka paljon turhia riskejä heille aiheutuu!! 😂

Vierailija
1087/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vähemmän potilaat ymmärtävät piiskaamisesta... sen parempi. Tyhmä kun ei tajua valittaa.

Vierailija
1088/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on synnytysväkivalta? Kysyn tosissani. Neljä lasta olen synnyttänyt ilokaasun ja hengitystekniikan avulla eikä minua ole kukaan pahoinpidellyt. Tiedän olevani onnekas. Mutta synnytysväkivalta? Huhhuh, onpa sanavalinta.

Niin kun sinä olet se kätiön unelma jolla onnistuu kaikki. Ei tarvitse mitenkään hoitaa. Synnytysväkivalta on huutamista, henkistä väkivaltaa, lääkitsemättä jättämistä, toimenpiteitä tehdään ilman puudutusta, aiheutaan tahallista vahinkoa toisen keholle tarkoituksena "opettaa" synnyttäjää koska tämän kuulukin kärsiä. 

Vierailija
1089/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

_Kaikki hyvin, ei mitään nähtävää täällä. _

Vierailija
1090/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on synnytysväkivalta? Kysyn tosissani. Neljä lasta olen synnyttänyt ilokaasun ja hengitystekniikan avulla eikä minua ole kukaan pahoinpidellyt. Tiedän olevani onnekas. Mutta synnytysväkivalta? Huhhuh, onpa sanavalinta.

Niin kun sinä olet se kätiön unelma jolla onnistuu kaikki. Ei tarvitse mitenkään hoitaa. Synnytysväkivalta on huutamista, henkistä väkivaltaa, lääkitsemättä jättämistä, toimenpiteitä tehdään ilman puudutusta, aiheutaan tahallista vahinkoa toisen keholle tarkoituksena "opettaa" synnyttäjää koska tämän kuulukin kärsiä. 

Eiköhän tuo ole... paranoidista.

Vierailija
1091/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa pitää ongelmana potilaan psyykkeen huomioimisen puutetta, osa liioiteltua kemikaalien käyttöä ja muiden keinojen puuttumista. Kai tuo jälkimmäinen on seurausta ekasta.

Vierailija
1092/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrä ei korvaa laatua!!!

Vaikka syytäisi miten tahansa paljon rahaa sontaan, fakta on se, että perusta on sontaa (miksi minulle tulee mieleen Ukraina?) Jos järjestelmä on feikki, se ei "tekohengityksellä" hyväksi muutu. Pintarakenteiden kaunistelu ei poista sitä syvintä ongelmaa - se vain hämää, niin että ongelma saa jatkua. Itselle tulee hyvä mieli, kun luuli tekevänsä jotain hyvää, mutta todellisuudessa tulikin vain pumpattua mätää systeemiä seuraavien sukupolvien vaivaksi.

Vai että oikein Ukraina tulee mieleen.

Varmasti tuleekin jos olet venäläinen.

Sodan takia venäläiset eivät enää pääse synnyttämään Suomeen. En tiedä kävivätkö Ukrainassakin synnyttämässä ennen sotaa.

Eivät luota omaan terveydenhoitoon lainkaan.

Nykyään menevät Etelä-Amerikkaan synnyttämään. Venäjällä synnyttäminen ei taida olla vaihtoehto jos varat riittävät ulkomailla synnyttämiseen.

Venäjällä on oikein yrityksiä, jotka varaavat matkat, majoituksen ja sairaalan synnytysturisteille. Se on siellä iso bisnes.

Vierailija
1093/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin jutussa sanotaan ettei miehet päässeet mukaan synnytykseen mutta olihan se mies siellä mukana.

Mun kotimaassa koronavuodet 2020-2022 mentiin niin että miehet katseli synnytystä zoomista, ulko-ovea edemmäs ei saanut mennä.

Vierailija
1094/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjusta luettuna voi hyvin todeta, että synnyttäjän kuuluu kivulla ja hädissään saattaa uusi elämä maailmaan, ja korkeintaan narista vauvapalstalla jos jotain meni pieleen. Julkisuuteen asiaa ei saa nostaa, eikä julkisesti epäkohdista puhua. Jos erehdyt suusi avaamaan, olet huomioh**ra ja ansaitset lynkkauksen.

Miksi?

Koska tämä ei pidä paikkaansa. Ei tarvitse kivuissa ja hädissään synnyttää, ei missään.

Sulla on varmaankin vain onnistuneita synnytyksiä, tai ei yhtään synnytystä takana?

Minun synnytyskokemukset ei liity asiaan mitenkään. Miksi maalata kuvaa kivuissa ja hädissään synnyttävistä suomalaisnaisista? Se ei ole todellisuutta.

Palstahullu riehui Iso Omena ketjussa ja kertoili miten pieni ja raskaana oleva nainen murhattiin vartijoiden toimesta. Nyt riehuu myös tässä ketjussa. Kohta väittää että naisia kidutetaan synnytyssalissa kätilöiden toimesta.

Vierailija
1095/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole jäänyt traumoja. Hyvin ovat sujuneet synnytykset. Olen synnyttänyt 16v.sitten. Onkohan niin,että nykyään ei sitten äideistä pidetäkään enää niin hyvää huolta?

Se tai sitten osalla äitejä on epärealistiset odotukset siitä, mitä synnytyksessä tapahtuu.

Avaa vähän, että mitä ovat nämä epärealistiset odotukset?

Että synnytys sujuu kivasti pinkin hattaran päällä plumps vaan. Ei satu yhtään, verta ja pskaa ei tule, komplikaatioita ja odottamattomia tilanteita ei tule. Kuvitellaan että itsellä on kontrolli tapahtumista. Ei ole . Keho ja luonto ottaa kontrollin ja hoitohenkilökunta tekee parhaansa reagoiden kuhunkin tilanteeseen.

Hahhah. Ei j*malauta. Juuri näiden asioiden takia PITÄÄ tuoda esille näitä huonoja synnytyskokemuksia, ensisynnyttäjän PITÄÄ saada valmennuksia, pelkopoleja ja kaikenlaista tietoa/tukea rehellisesti, jotta se totuus ei jäisi piiloon! Enpä usko, että kukaan oikeasti kuvittelee sen olevan mikään "plumps vaan", vaan oikeasti moni menee synnytykseen pelonsekaisin tuntein ja tuntee itsensä avuttomaksi... Juuri tämän takia ammattilaisten pitää ottaa tilanne haltuun.

Se että jollain vinkuiitalla someinfluenseriksi tähtäävällä on omasta mielestä huono synnytyskokemus ei tarkoita sitä että kaikilla muilla automaattisesti on myös niin. Siinä olet oikeassa ,että näiden herkkien lumihiutaleiden pitäisi etukäteen saada realistista valmennusta synnytyksestä ja vauva-arjesta niin ettei ihan tavalliset asiat ala pelottaa , ahdistaa ja traumatidouda.

Vierailija
1096/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilaat eivät tajua, kuinka paljon turhia riskejä heille aiheutuu!! 😂

Ja lapselle. Jos tajuisivat, ottaisivat enemmän vastuuta. (Myös ammattitaitoon luottaen, mutta ei pelkkään "rutiinien" varaan heittäytymiseen.)

Vierailija
1097/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko traumaattista se kun mies ei pääsdyt vai mikä? Mieheni ei ehtinyt ja mitäpä olisin tehnyt kun sain nk kiireellisen sektion myöhään illalla. Tuli puolenyön aikaan ja halusin nukkua. Hieno kokemus.

Minun mieheni ajettiin ulos synnytyssalista, koska sain verenvuodon eikä vielä ollut ponnistusvaihe. Onneksi hänet häädettiin sieltä, sillä hän ihmetteli ääneen miksi vaimo halusi hänet mukaan sairaalaan, kun ei viitsi nyt jutella hänen kanssaan... Olin silloin jotenkin alentuneessa tajunnantilassa. Minulla on hämärä muistikuva, etten pelännyt lapsen tai itseni takia. Olin niin heikko olo. Lääkäri yritti monta kertaa saada lasta ulos erilaisilla apuvälineillä. Onneksi lapsi selvisi hyvin. En ymmärrä niitä, jotka hehkuttavat kotisynnytyksiä.

Vierailija
1098/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että iltasanomien artikkeli käsitteli synnytyksen yhteydessä tehtyä hoitovirhettä, mutta tämä olikin yrityksen mainosartikkeli.

Vierailija
1099/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa sitten meni pieleen?

Koko ajan ei ole kivaa ja kaikessa ei ollutkaan koko ajan kyse sinusta eli synnyttävää naista ei ollut koko ajan palvomassa 10 hengen tiimi toisena päivätyönään.

Ja se ylipaino.

No jos nyt olisi edes yksi kätilö "yleisössä". Tai edes harjoittelija katsomassa ettei mitään vakavaa pääse tapahtumaan ja hälyttämässä apua jos taju lähtee.

Kun olin synnyttämässä kuopusta vuonna 2000 niin huoneessa ei soittokello toiminut ja käskettiin menemään suihu/wc tilaan soittamaan kelloa, jos jotakin tulee. Onneksi mies jäi sillä kertaa mukaan ja juoksenteli sitten sitä kelloa siellä vessassa soittamassa. Opiskelijoita ei näkynyt ollenkaan ja kätilö kävi harvakseltaan , kun soitettu oli.  Olisi ollut tosi yksinäinen ja turvaton olo, kun ei edes soittokello ollut lähellä jos olisin yksin huoneessa ollut. 

Vierailija
1100/1945 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kipikapi ottamaan ne aamulääkkeet. Taas tulee niin paksua scheissea sieltä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi