Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kamala synnytys tuhosi lapsihaaveet ja vammautuminen pakotti äidin luopumaan opettajan työstä

Vierailija
19.02.2023 |

Lisää lapsia ei tule synnytystrsumojen vuoksi

https://www.is.fi/perhe/art-2000009346494.html

Kommentit (1945)

Vierailija
401/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rouvalle annettu yhteystiedot pelkopoliklinikalle mutta soittaminen sinne on mahdotonta mutta lehteen soittaminen onnistuu.

No eihän sille ollut vastannut edes potilasasiamies.

Vierailija
402/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Halusin järjestää aikani joustavammin perhe- ja työelämän suhteen, sekä elää vapaampaa ja oman näköisempää elämää, jossa tavoitteet ja unelmat ovat tavoiteltavissa."

Suora lainaus Peppi Kärjen nettisivuilta.

Yhteiskunnan rahoilla elävä laiskuri siis. Työkykyisen pitäisi oikeasti tehdä töitä ja maksaa veroja sen sijaan että lekotellaan kotona. Nykysuuntaus on valitettavasti elää yhteiskunnan rahoilla ja antaa muitten hoitaa hommat.

Mitä sä selität :D Peppi on yrittäjä ja maksaa enemmän veroja kuin moni muu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä haukutaan koko ajan ja synnytyksessä saa paskaa kohtelua, jos työkkäri laittaa palkkatuella tarhaan tai vanhusten hoitoon niin voinko olla myös ilkeä?

Jos lapset kiusaa jotain lasta niin silmät kiinni.

Työttömiäkin kiusataan ja haukutaan.

Oppii kovaan maailmaan jo pienenä.

Vierailija
404/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pistää epiduraali synnytyksen vuoksi. Suurin osa maailman naisista synnyttää ilman mitään kivunlievitystä eikä traumatisoidu. Muuten usein naiset eivät edes huuda synnytyksessä vaan synnyttävät hiljaa häiritsemättä muita.

Häiritsemättä muita? Kenen synnytys sua on häirinnyt?

Kuuntelin ensimmäisessä synnytyksessäni koko yön viereisestä huoneesta niin eläimellistä ulvontaa että vieläkin hirvittää muistella.

Kyllä todellakin häiritsi.

Vierailija
405/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pistää epiduraali synnytyksen vuoksi. Suurin osa maailman naisista synnyttää ilman mitään kivunlievitystä eikä traumatisoidu. Muuten usein naiset eivät edes huuda synnytyksessä vaan synnyttävät hiljaa häiritsemättä muita.

Mun toisessa synnytyksessä oli viereisessä salissa tällainen huutaja. Meidän kätilöäkin jo nauratti lopulta ja tokaisi vain että siellä taitaa olla taas sellainen naamalla ponnistaja 😅 Onko ihme ettei synnytys suju?

Ootpa kiva ja empaattinen ihminen.

Mitä ilkeää tossa oli? Ei se huuto mitään auta, päinvastoin.

Vierailija
406/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuon pelkään tapahtuvan itsellenikin ja siksi olen siirtänyt lasten tekoa. Tällä hetkellä nainen Suomessa on synnytyskone, kaikki asiaan liittyvät ongelmat vähätellään pois eikä apua saa! En suostu olemaan objekti suuressa koneistossa.

Ennen synnytettiin saunassa. Lapsenpäästäjä oli paikalla, jos ehti.

Synnyttäminen ei ole sairaus, vaan luonnollinen tapa jatkaa sukua.

Just nämä kommentit saavat mut lopettamaan vauvakuumeilun alta aikayksikön. Meillä on huippusairaalat ja monta vuotta opiskelleet ammattilaiset käytössä ja lukematon määrä apuvälineitä, mutta miksi siltikin nainen joutuu pelkäämään henkensä edestä? Pelon ymmärtää, jos oikeasti oltaisiin saunassa yksin synnyttämässä. Mutta pelkoa on siltikin vaikka puitteet ovat nimellisesti kunnossa, käytännössä ne eivät todellakaan ole. Tämän maan lapsiluku vähenee tasan niin kauan, kun naisten kokemuksia vähätellään sanomalla, että etpä joutunut saunassa synnyttämään, olette molemmat sentään hengissä (onko synnytys vasta sitten epäonnistunut, kun jompikumpi heittää henkensä?!), lapsi on sentään terve. Nämä tämmöiset heti paikalla romukoppaan ja alkakaa ottaa vakavasti äitien huolet ja tarpeet!

Miksi? Mikä siitä äidistä tekee niin erityisen että hänen tarpeensa pitää ottaa huomioon paremmin kuin muiden? Synnytys ei ole millään tavalla lääketieteellinen operaatio, jota täytyy koko ajan vierestä pitäen erikseen toimittaa.

Miksi jalkaleikkauksessa nukutetaan, tuodaan kipulääkettä ja ruoka sängyn viereen. Eikö voisi ilmankin hoitaa.

Minut vain puudutettiin, ei nukutettu. Salista lähtiessä sanottiin sitten, että sitten vain heti jalkaa liikkeelle, kun puudutus lakkaa ja osastolla välittömästi jalkeille verenpaineseurannan loputtua. Ruoka tuotiin eteen, koska jouduin käyttämään kyynärsauvoja enkä olisi voinut kantaa itse tarjotinta. 

Minusta on vain hyvä, että potilas patistetaan jalkeille heti, estää veritulppia ja tekee muutenkin hyvää.

Minulla ei synnytyksessä edes puudutettu.

Synnytyskipu ilman kivunlievitystä on toiseksi kovin kipu. Pahin on tietyt palovammat.

Ja tuo on tutkimuksella tutkittu.

Itsellä elimistö kouristeli synnytyksessä, kun ei ollut kivun lievitystä.

Pahat kuukautiskivut voivat olla kovemmat kuin synnytyskivut.

Vierailija
407/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häiritsemättä muita? Kenen synnytys sua on häirinnyt?

Kätilöä, hoitajia ja muita synnytyssalissa ja lähellä olevia.

Vierailija
408/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ikinä halua lapsia, mutta mua surettaa ja kauhistuttaa naisena, että toiset naiset joutuvat kokemaan tällaista Suomessa. Näistä pitää puhua ja huonoon kohteluun pitää aina puuttua. Kohtelu naisia kohtaan on törkeää - mulle on itselleni jäänyt traumat monen gynekologin ja sh:n huonosta käytöksestä - ymmärsin vasta traumaterapiassa, että mua kohtaanhan on tehty väkivaltaa. Mun mies (joka ei ole suomalainen) todisti yhden tilanteen ja hän ei voinut uskoa, miten rumasti naista voidaan Suomessa terveydenhuollossa kohdella. Voi tuntua, ettei itsellä ole voimavaroja, mutta olisi tärkeää tuoda näitä tilanteita päivänvaloon. Kenenkään ei pitäisi saada traumaa sairaalan tai sen henkilökunnan toiminnan/käytöksen takia.

Osaksi tuo trauma on ihan itse aiheutettua. Jätetään synnytysvalmennus kesken ja oletetaan että sairaala on täyden palvelun talo jossa isä saa syödä sairaalaruokaa. Rouva yritti ponnistaa vaikka vaikka ei ollut synnytyksen aika. Melko tietämätön rouva

Jätetään synnytysvalmennus kesken? Kaikki synnytysvalmennukset loppuivat kotona takia. Loistava lukutaito sulla. Eikä missään ole sanottu, että yritti ponnistaa, vaikka ei ollut synnytyksen aika. Kätilö nimenomaan käski ponnistaa.

Vierailija
409/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun toisessa synnytyksessä oli viereisessä salissa tällainen huutaja. Meidän kätilöäkin jo nauratti lopulta ja tokaisi vain että siellä taitaa olla taas sellainen naamalla ponnistaja 😅 Onko ihme ettei synnytys suju?

Ootpa kiva ja empaattinen ihminen.

No se huutaminen ei kyllä oikeasti auta mitään, yritäpä itse samalla huutaa ja ponnistaa. Ja sitten suu kiinni. Kumpi tuntuu tehokkaammalta?

Vierailija
410/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ikinä halua lapsia, mutta mua surettaa ja kauhistuttaa naisena, että toiset naiset joutuvat kokemaan tällaista Suomessa. Näistä pitää puhua ja huonoon kohteluun pitää aina puuttua. Kohtelu naisia kohtaan on törkeää - mulle on itselleni jäänyt traumat monen gynekologin ja sh:n huonosta käytöksestä - ymmärsin vasta traumaterapiassa, että mua kohtaanhan on tehty väkivaltaa. Mun mies (joka ei ole suomalainen) todisti yhden tilanteen ja hän ei voinut uskoa, miten rumasti naista voidaan Suomessa terveydenhuollossa kohdella. Voi tuntua, ettei itsellä ole voimavaroja, mutta olisi tärkeää tuoda näitä tilanteita päivänvaloon. Kenenkään ei pitäisi saada traumaa sairaalan tai sen henkilökunnan toiminnan/käytöksen takia.

Osaksi tuo trauma on ihan itse aiheutettua. Jätetään synnytysvalmennus kesken ja oletetaan että sairaala on täyden palvelun talo jossa isä saa syödä sairaalaruokaa. Rouva yritti ponnistaa vaikka vaikka ei ollut synnytyksen aika. Melko tietämätön rouva

Jätetään synnytysvalmennus kesken? Kaikki synnytysvalmennukset loppuivat kotona takia. Loistava lukutaito sulla. Eikä missään ole sanottu, että yritti ponnistaa, vaikka ei ollut synnytyksen aika. Kätilö nimenomaan käski ponnistaa.

*Koronan takia

Vierailija
411/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rouvalle annettu yhteystiedot pelkopoliklinikalle mutta soittaminen sinne on mahdotonta mutta lehteen soittaminen onnistuu.

Oikeasti se soittaminenkin mihinkään synnytysasiaan liittyen voi olla liikaa hänen taustallaan.

Itse kävin pelkopolilla toisen raskauden aikana ja välillä tuntuikin et kyllä tämä tästä ja et uskallan yrittää synnytystä alateitse vaikka ensimmäinen meni pieleen. Kotona pelko kuitenkin otti vallan ja seuraavalla pelkopolikäynnillä en pystynyt muuta kuin itkemään. Onneksi sydänkäyrää oli ottamassa ihana kätilö joka ymmärsi heti hätäni ja pelkoni ja sanoi ettei ketään pakoteta synnyttämään alakautta. Vieläkin olen kiitollinen hänelle.

Ymmärrätkö eittei keisarin leikkaus missä vatsa avataan ole mikään pikkujuttu. Isoja kalliita ja myös aina vaarallisia leikkauksia ei pitäisi tehdä vain koska nainen on mukavuuden haluinen

Aivan sama onko alatie vai sektio nainen joutuu aina kärsimään. Mitä mies kärsii? Ei mitään vain vapaamatkustaa.

Suunniteltu sektio on rutiinileikkaus ja maksaa vain hiukan enemmän kuin alatiesynnytys.

Yhteiskunnan tulee tehdä kaikki mikä voisi nostaa syntyvyyttä. Kaikk ne asiat liittyvät naisen hyvinvointin ja kohteluun. Hölmöläisten hommaa olla antamatta naisille sektiota ja sitten itkeä matalan syntyvyyden perään.

Vierailija
412/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian moni turvautuu anestesiaan, vaikka kivunhallintaan on luonnollisempiakin keinoja. (Esim. selinmakuu synnytyksen aikana on typerintä, mitä voi tehdä. Myös sikiön kannalta, sillä sikiön hapensaanti on tuossa asennossa heikoimmillaan.) Anestesiassa on vaiettuja riskejä, sekä äidille että sikiölle.

Selinmakuuta ei saa itse päättää, kun laitetaan piuhoihin.

Anestesia on sikiölle kompromissi. Mutta niin on äitikin, joka ei - puutteellisen tiedon tai psyykkisten ominaisuuksiensa vuoksi - hallitse sikiön hapensaantia. (Jolloin anestesia ja siihen liittyvät haittapuilet voivat olla parempi ratkaisu.)

Joku ei tiedä, että tämä anestesia lamaa sikiön aivoja? Päätös turvautua epiduraaliin on aina kompromissi, oletettu vähemmän huono vaihtoehto.

Täyttä pötyä. Epiduraali on äidille annettava puudute, joka ei heikennä sikiön vointia.

Kyllä heikentää!!! Tiedätkö miksi synnyttäjää ei voi lääkitä epiduraalin avulla täysin kivuttomaksi? Siksi koska sikiö ei kestä sitä määrää lääkettä. Ne aineet vaikuttavat todella paljon sikiöön. Ota selvää asioista ennen kuin huutelet.

Höpsis. Sektiossa äiti on täysin kivuttomaksi lääkitty epiduraalilla. Kipu tulee vasta, kun puudutus lakkaa vaikuttamaata. Vauva ei siitä kärsi.

Alatiesynnytyksessäkin epiduraali vie joiltain kaikki kivut. Täysi tunnottomuus ei ole tavoiteltavaa, koska se vaikuttaa ponnistamiseen.

Vierailija
413/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain maissa synnyttänyt nainen on kuin kuningatar, jota pidetään kuin kukkaa kämmenellä. Suvun naiset auttavat vauvan kanssa, tuovat ruuan sänkyyn, hoitavat kotia LAPSIVUODEAJAN (kyllä, sellainen termi on myös suomeksi, mutta minne se on unohdettu??). Hemmotellaan ja annetaan levätä kuinka paljon itse haluaa, usein myös ajetaan takaisin sänkyyn lepäämään. Ja sitten on Suomi. Nilkkoja myöten veressä vaihdatetaan omat veriset lakanat, ruokaa saa vain jos itse hakee käytävän päästä, haukutaan rumasti jos maito ei heti nouse ja lapselle ei korviketta anneta sitten millään. Jos valittaa kivuista alapäässä, selässä, vatsan alueella, nauretaan että se kuuluu asiaan. Erkaumia ja repeämiä ei korjata jälkeenpäin ja virtsa saa karkailla loppuelämän. Mutta pääasia että LAPSI ON TERVE! *Oksennus*

Länsi-Afrikassa nainen on pian synnytyksen jälkeen kuokkimassa peltoa lapsi kantoliinassa selässään. Imettäminen hoidetaan työn ohessa.

Vierailija
414/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti se soittaminenkin mihinkään synnytysasiaan liittyen voi olla liikaa hänen taustallaan.

Itse kävin pelkopolilla toisen raskauden aikana ja välillä tuntuikin et kyllä tämä tästä ja et uskallan yrittää synnytystä alateitse vaikka ensimmäinen meni pieleen. Kotona pelko kuitenkin otti vallan ja seuraavalla pelkopolikäynnillä en pystynyt muuta kuin itkemään. Onneksi sydänkäyrää oli ottamassa ihana kätilö joka ymmärsi heti hätäni ja pelkoni ja sanoi ettei ketään pakoteta synnyttämään alakautta. Vieläkin olen kiitollinen hänelle.

Ymmärrätkö eittei keisarin leikkaus missä vatsa avataan ole mikään pikkujuttu. Isoja kalliita ja myös aina vaarallisia leikkauksia ei pitäisi tehdä vain koska nainen on mukavuuden haluinen

Aivan sama onko alatie vai sektio nainen joutuu aina kärsimään. Mitä mies kärsii? Ei mitään vain vapaamatkustaa.

Suunniteltu sektio on rutiinileikkaus ja maksaa vain hiukan enemmän kuin alatiesynnytys.

Yhteiskunnan tulee tehdä kaikki mikä voisi nostaa syntyvyyttä. Kaikk ne asiat liittyvät naisen hyvinvointin ja kohteluun. Hölmöläisten hommaa olla antamatta naisille sektiota ja sitten itkeä matalan syntyvyyden perään.

Naiselle ei todellakaan tarvitse tehdä turhia leikkauksia. Luuletko olevasi naisten asialla?

Vierailija
415/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät loppuneet. Siirtyivät videoihin ja neuvolasta annettiin iso pino ohjeita luettavaksi. Ehkä joku ei niitä lukenut.

Etävalmennuksessa pystyi katsomaan tietoja milloin itselle parhaiten sopii. Mies pystyi osallistumaan hyvin. Tarjolla oli ilta-aikoja. TYKSillä on hyvät videot ja kätilöt kertoivat hyvin

Esimerkiksi synnytyspelkopoliklinikan kautta pitäisi päästä juttelemaan fyysisesti paikan päälle.

https://yle.fi/a/3-12528896

Vierailija
416/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät loppuneet. Siirtyivät videoihin ja neuvolasta annettiin iso pino ohjeita luettavaksi. Ehkä joku ei niitä lukenut.

Etävalmennuksessa pystyi katsomaan tietoja milloin itselle parhaiten sopii. Mies pystyi osallistumaan hyvin. Tarjolla oli ilta-aikoja. TYKSillä on hyvät videot ja kätilöt kertoivat hyvin

Esimerkiksi synnytyspelkopoliklinikan kautta pitäisi päästä juttelemaan fyysisesti paikan päälle.

https://yle.fi/a/3-12528896

Uniikkilumihiutale odottaa että joku pitää kädestä koko ajan ja kaikki tuodaan nenän eteen muiden toimesta.

Vierailija
417/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissain maissa synnyttänyt nainen on kuin kuningatar, jota pidetään kuin kukkaa kämmenellä. Suvun naiset auttavat vauvan kanssa, tuovat ruuan sänkyyn, hoitavat kotia LAPSIVUODEAJAN (kyllä, sellainen termi on myös suomeksi, mutta minne se on unohdettu??). Hemmotellaan ja annetaan levätä kuinka paljon itse haluaa, usein myös ajetaan takaisin sänkyyn lepäämään. Ja sitten on Suomi. Nilkkoja myöten veressä vaihdatetaan omat veriset lakanat, ruokaa saa vain jos itse hakee käytävän päästä, haukutaan rumasti jos maito ei heti nouse ja lapselle ei korviketta anneta sitten millään. Jos valittaa kivuista alapäässä, selässä, vatsan alueella, nauretaan että se kuuluu asiaan. Erkaumia ja repeämiä ei korjata jälkeenpäin ja virtsa saa karkailla loppuelämän. Mutta pääasia että LAPSI ON TERVE! *Oksennus*

Länsi-Afrikassa nainen on pian synnytyksen jälkeen kuokkimassa peltoa lapsi kantoliinassa selässään. Imettäminen hoidetaan työn ohessa.

Ja jostain kumman syystä äiti- ja lapsikuolleisuus monisatakertainen Suomeen verrattuna.

Vierailija
418/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhosi lapsihaaveet? Aika mustavalkoisesti ajateltu. Toinen synnytys voi onnistua paremmin, koska nyt tietää mitä odottaa ja osaa vaatia hoitoa ja apua. Ja eikö keisarinleikkauskin ole vaihtoehto?

Elämässä pitää uskaltaa yrittää, vaikka pelottaa ja ensimmäisellä kerralla ei ihan onnistunut. En haluaisi vähätellä hänen kokemuksiaan, muttei kannata jäädä vellomaan vääryyteenkään ja luovuttaa.

Omalle äidilleni se kolmas raskaus ja synnytys oli traumatisoivin. Sairastui henkisesti ja fyysisesti ja se vaikuttaa edelleen meihin lapsiin, vaikka kuopus on jo 27-vuotias! Jos on tunne, ettei enää selviä uudesta raskaudesta, kannattaa sitä tunnetta uskoa eikä väkisin yrittää. Äidinvaisto on jotain alkukantaista ja usein osuu oikeaan. Jos äiti tuntee, että joku asia on vinossa, se usein myös on.

Toisessa synnytyksessä asentovirhe ja ei annettu puudutusta. Jos tämä synnytys olisi ollut ensimmäinen e toista olisi tullut. Kolmas jäi tekemättä.

Jännästi aina naisen pitäisi uskaltaa yrittää ja kärsiä ja saada vielä haukut päälle. Miehen ei tarvitse koskaan uskaltaa yhtään mitään.

Vierailija
419/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen päätti siis itse jäädä kotirouvaksi elämään miehen kustannuksella. Arvaan miehen sukulaisten alkaneen kysellä "mikä se lääkärin tekemä diagnoosi siis olikaan?" Ja Peppi ajatteli lehtijutun riittävän todisteeksi siitä, että jokin fyysinen vammautuminen olisi totta.

Ööö, hän on yrittäjä ja työskennellyt heti hoitovapaalta alkaen. Ties vaikka tienaa enemmän kuin miehensä.

Vierailija
420/1945 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, kunnon nainen näkyy, muttei kuulu, ei edes synnytyksessä. Hiljaa ja nätisti pullautetaan se vauva ulos, ilman kivun lievitystä, huutoa tai traumoja.

Jos mies olisi synnyttäjä, tilanne olisi tietysti päinvastainen. Kaikki mahdollinen hoiva, hoito ja kivunlievitys olisi heti käytössä, ja synnytyksen jälkeen mies saisi edelleen ensiluokkaista hoivaa, ruoat tuotaisiin suoraan nenän alle, selkään tulisi taputuksia näteiltä hoitajilta ja ihailtaisiin upeaa miehen suoritusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi