Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te hotelliaamiaseista valittajat, mietä siellä oikein sitten pitäisi olla?

Vierailija
18.02.2023 |

Itse joissakin paikoissa kaipaisin ehkä vähän enemmän jotain vihanneksia. Munakokkeli on sitä jauhokokkelia, mutta isoille määrille on hankala tehdä omia munakkaita. Muuten on ollut kyllä ihan mitä vaan. Paikat vaihtelee, mutta perus puurojen, maustamattoman jugurtin+marjojen, hedelmien croissantien, pekonin, leikkeleiden, nakkien, lihapullien juustojen yms. lisäksi on ollut aika paljon jotan erikoisuuksia. Mm. tuorepuuroa, lappapuuroa, savustettuja muikkuja, lohta, höyrytettyjä vihanneksia..paikasta riippuen vaihtelee. Syöttekö te kotona hanhenmaksaa ja kaviaaria?

Kommentit (1155)

Vierailija
1121/1155 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa hotelleissa ja muissa majapaikoissa, joissa olen ollut, on parempi ja monipuolisempi aamiainen kuin mulla kotona. Joissain halvemmissa motelleissa suomea luultavasti venäläisittäin murtava emäntä kysyy, mitä haluan aamiaiseksi ja mihin aikaan. Superia! eikä takuulla ole viittä tähteä.

Vierailija
1122/1155 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pekonia ja nakkeja syönyt hotellissa aamiaisella, mutta kaurapuuro on hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/1155 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hotellien ravintoloissa pitäisi olla sellaisia neljän hengen pöytiä, jotka on on erotettu toisistaan sermeillä, että ei tarvitse katsella ryppyisiä, pienimunaisia äijiä!"

Vierailija
1124/1155 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon kahvi olisi mahtavaa. Siitä kurasta menee maha sekaisin.

Mä oon aina ihmetellyt sitä, miten kahvista edes saadaan niin pahaa kuin joissain hotelleissa. Sama risteilyjen aamiaispuffassa. Tuntuu, että se tavara on tehty räjäyttämään takahampaiden paikat irti. Eikä nykyään olisi edes kovin iso inventointi laittaa paikalle pavuista kuppiin tekevää erikoiskahvikonetta.

Vierailija
1125/1155 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn Suomessa pääasiassa Scandic hotelleissa, koska työmatkoja tulee jonkin verran ja Scandic pisteitä on kertynyt jo vuosien ajan. Ainut syy käydä scandicissa on se, että saan palkintoöitä ja välillä voin ottaa huoneen omalla saunalla tms ilmaiseksi. Eniten hotelliaamupaloissa ihmetyttää on se, että sama aamupala on tarjolla vuoden ympäri ja oli sitten Helsinki tai Kemi kyseessä. Tähän yksi mitä kaipaan, on paikallinen tuote hotelliaamupalalla. Siis yksinkertaisesti vaikka Vaasassa olisi makeaa saaristolaisleipää ja pohjoisessa leipäjuusto olisi kiva extra, tai poromakkara tms pientuottajalta aina silloin tällöin. Turisteillekin toisi vähän paikallisia makuja. Nyt valitettavasti joka Scandicissa on sitä samaa karjalanpiirakkaa. Muuten sitten vihannekset, juustot ja kala on sellaiset mitkä tulee ekana mieleen selkeinä puutteina. Juustoleikkeitä voisi olla muutakin kuin perus edam tai kermajuusto tai olisi sitten valittu joku vähän laadukkaampi eikä se kuiva, mauton viipalejuusto. Salaattipöydässä minua usein ärsyttää hieman kuiva kurkku ja mauton salaatinlehti, jonka tilalla voisi olla vaikka jotain salaatinlehtisekotusta edes. Pinaatti on sellaisenaan tosi maistuva ja sitä Euroopassa on hyvin usein käytössä, mutta ei Suomessa. Hedelmiä ei juuri ole vesi- ja hunajamelonia lukuunottamatta. Muistaakseni jotain hedelmäsalaattia on ainakin ollut, mutta sekin oli jotain valmiskamaa. Olettaisin, että mitä tahansa hedelmiää kuten omenalohkoja olisi ihan yhtä helppoa pilkkoa kuin sitä ainaista melonia ja ylijäämistä saisi smoothien seuraavalle aamupalalle. Myslin sekaan tarkoitetut marjat on myös aika kauheita, koska olen tottunut itse keräämiin marjoihin joissa ei ole lisätty sokeria tai mitään. Isompi ihmetys on se, että Scandic hotelleista puuttuu kalatarjonta kokonaan, luulisi kalaa olisi jossain muodossa ihan hyvä olla. Lämpimät aamupalat on usein hieman kammottavia, mutta en niitä kotonakaan syö. Munakokkeli tai keitetyt kananmunat on ihan riittäviä minulle. Ymmärrän ettei kaikkea voi olla tarjolla, mutta kun toistuvasti työmatkoilla joutuu hotelleissa olemaan, ärsyttää ettei edes pienintäkään vaihtelua ole aamupalalla. Eli mielummin olisi vähemmän tarjolla ja valikoima vaihtuisi silloin tällöin. Nyt on aina ne samat heikkolaatuiset tuotteet tarjolla sen sijaan, että olisi laatuun panostettu.

Vierailija
1126/1155 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakkua. Se on melkeinpä parhaita juhlavia aamiaisista. Tykkään myös graavilohesta ja ruisleivästä. Myös jokin tuore smoothie on ihana. En syö kotonakaan jukurtteja, niin eipä ne maistu lomallakaan. Suomessa ei oikein osata tarjoilla hedelmiä. En halua ottaa kokonaista puoliraakaa omenaa. Monessa paremmassa hotellissa olen ulkomaan matkoilla nauttinut, jos on vaikka appelsiiniviipaleita tai tuoreitamansikoita tai kiivilohkoja tai vaikka vesimeloni- tai hunajameloniviipaleita. Sllloin tulee otettua, kun on pieniä määriä, kauniisti tarjolla, eikä mitään puoliraakoja kokonaisia omenoita tai raakoja kokonaisia banaaneja.

Vierailija
1127/1155 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tähän liity, syönkö minä kotona hanhenmaksaa ja kaviaaria. Yleensä kun olen hotellissa, olen lomalla ja käyn muutoinkin ravintoloissa, en pelkästään aamupalalla. Kun meillä kotona tänään syötiin lohikeittoa, niin enhän minä lomalla mene ravintolaan ja ala huutamaan, kun ei ole edes lohisoppaa. Jos minä kotona syön yleensä ma-pe aamulla puuton, niin miksi minä haluaisin sitä samaa puuroa lomallani? Esimerkiksi viimeksi kun oltiin Pariisissa, siellä oli vain iso kuppia kahvia tai kaakaota ja yksi tuore croissant. Se oli aamiainen, lisäksi pyynnöstä sai tuorepuristettua appelsiinimehua lasillisen. Mutta se croissant. Siis mikä maku! Oli pakko kysyä viimeisenä aamuna, miten ne on niin hyviä. Minulle kerrottiin, että ne tehdään lähikonditoriassa joka aamu, aitoa voita, suoraan uunista höyryävän kuumana ja sieltä ne tulee hotellivieraiden iloksi 7 päivänä viikossa. Ja tuo on se, mitä Suomessa ei moni hotelli ajattele. Määrä ei ole ratkaiseva, vaan se maku. Ei, en tykkää pakasteista. Jotkut ns. riisipiirakat, jotka ei aidolta piirakoita edes maistu ja pahviset croissantit suoraan teollisena pakasteena, hyi hitto!!!

Vierailija
1128/1155 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perkele, sitä munakasta nyt vaan on tehtävä oikeista munista!

5 tähden hotelleissa tehdään.

Vierailija
1129/1155 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skumppaa ja mansikoita 

Vierailija
1130/1155 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höyrytetty Pak Choi ja dumplingit on ihan ehdoton aamulla.

Vierailija
1131/1155 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn Suomessa pääasiassa Scandic hotelleissa, koska työmatkoja tulee jonkin verran ja Scandic pisteitä on kertynyt jo vuosien ajan. Ainut syy käydä scandicissa on se, että saan palkintoöitä ja välillä voin ottaa huoneen omalla saunalla tms ilmaiseksi. Eniten hotelliaamupaloissa ihmetyttää on se, että sama aamupala on tarjolla vuoden ympäri ja oli sitten Helsinki tai Kemi kyseessä. Tähän yksi mitä kaipaan, on paikallinen tuote hotelliaamupalalla. Siis yksinkertaisesti vaikka Vaasassa olisi makeaa saaristolaisleipää ja pohjoisessa leipäjuusto olisi kiva extra, tai poromakkara tms pientuottajalta aina silloin tällöin. Turisteillekin toisi vähän paikallisia makuja. Nyt valitettavasti joka Scandicissa on sitä samaa karjalanpiirakkaa. Muuten sitten vihannekset, juustot ja kala on sellaiset mitkä tulee ekana mieleen selkeinä puutteina. Juustoleikkeitä voisi olla muutakin kuin perus edam tai kermajuusto tai olisi sitten valittu joku vähän laadukkaampi eikä

Kehut että saat pisteitä ja parempia huoneita, mutta aamiainen on huonoa tai sitä ja tätä puuttuu - kaikkea ei voi saada. Vaihda välillä hotelliketjua, niin saat erilaista aamiaista!! 

Vierailija
1132/1155 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä teitä jotka valitatte aamiaisesta. Itselle riittää pari kuppia kahvia, yksi juustoleipä ja kaurapuuro marjoilla. En edes pystyisi syömään enenpää. 

Minullekin nuo riittää kotioloissa. Hotellissa toivoisin saavani vähintään saman tai mielellään jotain vähän enemmän. Edes tuoreita marjoja. Suurimassa osassa Suomen hotelleja ei saa edes laadukasta tummapaahtoista kahvia, puhumattakaan että saisi cappuccinon kauramaidolla kuten kotona. 

Pysy sitten kotona jossa saat mieleisisi kahvin sillä kauramaidolla... 👿!! 

Vierailija
1133/1155 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hotellien ravintoloissa pitäisi olla sellaisia neljän hengen pöytiä, jotka on on erotettu toisistaan sermeillä, että ei tarvitse katsella ryppyisiä, pienimunaisia äijiä!"

Et kai sä saunanlauteilla syö aamupalaa?

Vierailija
1134/1155 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotellin aamupalalla kaipaan estetiikkaa ja äänimaisemaa; että on hiljaista.

Jos henkilökunta raahaa jotain tiskitrolleja tai työntää rämisevissä kärryissä lisää puuroa paikalle niin maku menee. Samoin jos astiat on mallia IKEA, pöydässä on tekokukka tms.

Mehun laadusta tingitään turhan usein.

Kahvi tulee tarjoilla pöytään omassa termoskannussa/ erikoiskahvi kupeittain.

Pieni alkoholi on vkonloppuisin plussaa, toki sitä saisi tilaamalla, mutta jos tarjoilija tarjoaisi, niin tilaisin - erikseen en lähde metsästämään.

Vähemmän on enemmän, jos laatu on kohdillaan.

Vierailija
1135/1155 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain aitoa ja itse tehtyä kaipaa. Joka paikassa on tarjolla raakapakasteista paistettua (vehnä)leipää (ja karjalanpiirakat ja eineslettuja), munamassasta tehtyä munakasta tai kokkelia, samoja muroja ja mysliä.... 

Oikeasti ilahduttaa, jos tarjolla on paikallisen leipomon leipää, itse tehtyä mysliä tai granolaa, vohvelipiste tai munakkaita, jotka paistetaan tilauksesta. Alusta asti tehtyjä leivonnaisia jälkiruoaksi... 

Vierailija
1136/1155 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaa, kaikkea lihaa. Salaatit voisi piilottaa sivupöydälle, koska ne nahjustuvat ja pilaavat kokonaisuuden. Menee maku koko hommasta. Metwurstia, silliä, leikkeleitä, grillattua lihaa. Terveellistä proteiinipitoista ihmisen ruokaa isoille aivoille. Ei neideille.

Jos joku haluaa juode pienestä pullosta violettia mukamas terveysjuomaa niin hävetköön ja juokoon piilossa sivuhuoneessa salaa.

Vierailija
1137/1155 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän ituhippien sörsseleitä.

Smuutieita on onneksi nykyään ilmestynyt aamiaispöytään ja kunnon puuroa eikä sitä vetistä kaurapuuroa...

Ja enemmän luomua sais olla. 

Vierailija
1138/1155 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain aitoa ja itse tehtyä kaipaa. Joka paikassa on tarjolla raakapakasteista paistettua (vehnä)leipää (ja karjalanpiirakat ja eineslettuja), munamassasta tehtyä munakasta tai kokkelia, samoja muroja ja mysliä.... 

Oikeasti ilahduttaa, jos tarjolla on paikallisen leipomon leipää, itse tehtyä mysliä tai granolaa, vohvelipiste tai munakkaita, jotka paistetaan tilauksesta. Alusta asti tehtyjä leivonnaisia jälkiruoaksi... 

Näin todellakin, paikallisia tuotteita ja paikallisia erikoisuuksia toivon mukaan. Ja itsetehtyä jos mahdollista. 

Vierailija
1139/1155 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma perushotellien aamiaisbuffissa ei edes välttämättä ole se valikoima vaan se, että kaikki on täyttä bulkkia. Samoja karjalanpiirakoita pakkasesta, kurkut leikattu edellispäivänä ja on kuivia, tomaatit taas päästäneet nesteet valumaan ja on ihan limaisia, leivät myös sitä samaa pakasteleipää, jota saa joka marketista, puuro jostain pikakaurahiutaleista, jne. Se, ettei nähdä vaivaa asiakkaan eteen yhtään enempää kuin on pakko, vaikka about samalla vaivalla saisi myös laadukkaampaa tai persoonallisempaa. 

Vierailija
1140/1155 |
08.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harvoin jos koskaan syönyt hotelliaamiaisen. Muistaakseni joskus. Mutta tuo kuvaus osuu siihen, sellainen se muistaakseni oli. 

Eikö laivojen aamiaiset ole samantyyppisiä? Mielestäni hyviä ja monipuolisia, kaikkea ei tietenkään jaksa maistaa. Ottaisin kahvin, tuoremehua, annoksen luonnonjogurttia ja marjoja + hunajaa jos on, munakokkelia, viipaleen leipää levitteellä ja leikkele + juusto, päälle tomaattia tms., ihan pienen määrän tuoreita hedelmiä. Jos isomman aamiaisen haluaisin niin lisäksi croissant ja pekonia munakokkelin kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme