Hei te hotelliaamiaseista valittajat, mietä siellä oikein sitten pitäisi olla?
Itse joissakin paikoissa kaipaisin ehkä vähän enemmän jotain vihanneksia. Munakokkeli on sitä jauhokokkelia, mutta isoille määrille on hankala tehdä omia munakkaita. Muuten on ollut kyllä ihan mitä vaan. Paikat vaihtelee, mutta perus puurojen, maustamattoman jugurtin+marjojen, hedelmien croissantien, pekonin, leikkeleiden, nakkien, lihapullien juustojen yms. lisäksi on ollut aika paljon jotan erikoisuuksia. Mm. tuorepuuroa, lappapuuroa, savustettuja muikkuja, lohta, höyrytettyjä vihanneksia..paikasta riippuen vaihtelee. Syöttekö te kotona hanhenmaksaa ja kaviaaria?
Kommentit (1155)
Vierailija kirjoitti:
No sämpylää tietysti. Juustoa ja leikkeleitä kuin tomaattiviipaleita ja munakokkelia . Voisi olla sitruuna viipaleita. Tai appelsiini. No omenatuoremehu ja talvella kuuma mehu. Talvella lämpimiä lättyjä hillo, pullaa. Paistetut nakit pikkunakit on ollut hyviä niin kesällä kuin talvella. Ne sopii hyvin munakokkelin kanssa ja tomaattiviipaleen. Ehkä talvella voisi olla uunissa paistettuja tomaatteja. Aurinko kuivatut on liian öljyistä. Persilja tuoretta sekin kuuluu sämpylän väliin. Puuro ja voita siihen laktoositon voi tai tavallinen se on kuin perus suomalaista ruokaa. Maitoa kuuluu olla kahviin. Teehen. Ehkä omenoita tai omenaviipaleita. Suolakurkkua. Hotellihuoneessa voisi olla vichyvesi kuuluu hintaan. Persikka säilyke viipaleita. Ne käy hillon sijasta. Mitä ei jaksa syödä niin sen saa ottaa mukaan vaikka paperipussissa. Sillä pärjää päivällä sitten. Säästää hävikkiä ja rahaa. Ja aikaa. Hiukan voisi pidentää aamupalan aikaa kun hotellissa jos
Ei sieltä ole tarkoitus ole ottaa mukaan mitään.
Katinkullassa Sotkamossa oli hyvä aamupala- kaikkea mahdollista sai mahansa täyteen.
Ainoa miinus täysin suolattomasta puurosta.
Vierailija kirjoitti:
Vähän paremmissa hotelleissa tehdään aamiaiset erikseen tilauksesta toiveiden mukaan.
Riippuu varmaan mausta mitä kukakin kaipaa. Pekonia ei ole joka paikassa, itse jäin viimeksi kaipaamaan karjalanpiirakoita. Kotona syödään ihan tavallinen aamiainen, buffetit hotellissa tai kahviloissa. Ei kukaan kotona ala värkätä ruokia tuntia
V*tun juntti!
Jos on munia, pekonia, nakkeja ja grillattuja tomaatteja, niin muuten saa olla vaikka koko buffa tyhjä, enkä minä valita.
Puuroa ja juustovoikkaria voi tehdä kotona. En tajua, miksi ihmiset hotellissa vinkuu, kun jotain iänikuista neljän viljan puuroa ei ole tarjolla, vaikka siellä kyllä on varmaan viittä muuta eri puuroa. Voihan sitä lempparia tehdä vaikka hotellihuoneessa sitten lounaaksi.
En ole ikinä valittanut hotelliaamiaisesta Suomessa (ulkomaillakin harvemmin). Minusta Suomen hotelleissa on lähes aina aika hyvä ja kattava aamiaisbuffet. Erityisesti ilahdun aina, jos on jotain paikallista lisänä. Esim joskus Lapissa käydessä oli vaikka leipäjuustoa, leikkeleissä poroa jne. Samoin tykkään kovasti, jos saa oikean vastapaistetun munakkaan tai jos saa itse paistaa oikean vohvelin (niistä jauhomaisista valmisvohveleista en tykkää). Siitä saattaisin valittaa, jos pekoni puuttuisi tai munakas/kokkeli kokonaan.
Varsinaisia huonoja hotelliaamiaisia olen kokenut vain joillakin ulkomaanreissuilla. Aneemisin tähän mennessä oli yksi pieni hotelli Roomassa, jossa aamiainen oli yksi croissantti ja kuppi kahvia. Eikä muuta. No, croissantin kanssa sai valita joko nutella- tai hillonapin, siinäpä se valinnanvara sitten olikin. :D
Sahanpurua. Vähän kuin koirannappuloita.
Maustamaton rasvaton viili.
Purkki ananasta liemineen.
Vierailija kirjoitti:
Katinkullassa Sotkamossa oli hyvä aamupala- kaikkea mahdollista sai mahansa täyteen.
Ainoa miinus täysin suolattomasta puurosta.
Muuten oli hyvä mutta graavilohi puuttui.
En just ole hotelliaamiaisesta valittanut, viimeksi tosin Helkassa Hesassa oli kahvit välillä loppu ja oli tainnu ihmisten syöntimäärä vähän yllättää keittiön. Odottelemalla siitä selvisi, kun ei ollut kiirettä.
- Jos jotain kaipaa, niin ulkomailla työreissulla oli luksusta, kun musta kokki pyöräytti munakkaan itse kerätyistä tarpeista. Toinen on se, mitä nykyään saa Suomestakin, kulki aikanaan nimellä "arikkalainen aamupuuro". Siinä oli cantaloupe-meloonia, appelsiiniä, persikkaa jnejne lohkottuna ja päälle voi kaataa esimerkiksi maustamattoman jogurtin. Vuostuhannen alussa sekin oli itselle luksusta.
Harvoin olen huonoa hotelliaamiaista kokenut. Suomessa en koskaan. Jos jostain valitan, niin yleensä hinnasta. 40€ aamiaisesta on mielestäni liikaa.
Munakokkelikeskustelua en ymmärrä ollenkaan. Munakokkeli on se ensimmäinen, mitä otan jos on saatavilla. Aina on ollut herkullista ja oikeista munista tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan opettelette ottamaan aina uuden lautasen kun haette lisää. Hotelli ei ole mikään pizzapuffa ja siellä pitää käyttäytyä. Samalle lautaselle santsaaminen on kuin käsien pesemättä jättäminen kakkoshädän jälkeen. Hyväkin ruoka menee pilalle huonotapaisten seurassa.
??? Etkö osaa laittaa ruokaa lautaselle koskematta lautaseen sillä kauhalla/ottimilla? :D Onko sulla joku vamma?
Hotellissa tosiaan odotan parempaa ja hienompaa aamupalaa kuin mitä teen kotona ja syönkin hitaammin kuin kotona naamaan huitaisten puoliksi koneella jo ollen.
- tuoreita hedelmiä ja marjoja
- tuorepuristettua appelsiini- tai muuta sitrusmehua
- pohjoismaissa puolukka- tai karpalomehua
- Chiakookosvanukasta mutta maustamaton jogurttikin käy jos on myös granolaa
- tuoretta leipää ja tuoreet juusto ja kasvikset, ohut vähärasvainen leikkele
- pieni smoothie- tai inkiväärishotti
- leipä- tai uunijuustoa
- irtoteevalikoima tai chailatte baristalta (ja vähintään 2dl vetoinen teekuppi kiitos!)
lämpimistä en yleensä välitä mutta jos tiedän olevani koko päivän liikkeessä heti aamusta niin otan vähän näitä:
- mukanasta tai munakokkelia aidoista munista
- herkkusieniä
- hash brown (onkos tämä nyt sitten perunakroketti suomeksi? Haluan aina yhden jos on tarjolla)
- nakki, lihapulla tai falafel
Pekonia, makkaroita ja kananmunia. Siltä pohjalta. Cafe Melange. Paahtoleipää.
Pekonia, munakasta ja hedelmiä.
Miksi joka paikassa lässähtäneitä karjalanpiirakoita ja prinssinnakkeja ?
Hotellien ravintoloissa pitäisi olla sellaisia neljän hengen pöytiä, jotka on on erotettu toisistaan sermeillä, että ei tarvitse katsella ryppyisiä, riippurintaisia naisia.
Vierailija kirjoitti:
Hotellien ravintoloissa pitäisi olla sellaisia neljän hengen pöytiä, jotka on on erotettu toisistaan sermeillä, että ei tarvitse katsella ryppyisiä, riippurintaisia naisia.
Hyvä idea. Naisten ei tarvitse katsella vitjamunaisia pappoja.
Pitää olla ainakin kunnon kahvia ja hyvin kypsynyttä kaurapuuroa. Jogurttia myös, ja marjoja. Salaattia, tomaattia, kurkkua, juustoa tuoreen levän päälle., sekä keitetyt kananmunat. Jäävettä tarjolla tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Sahanpurua. Vähän kuin koirannappuloita.
Maustamaton rasvaton viili.
Purkki ananasta liemineen.
Jotai vegee
Minä taas tykkäisin, että joku paistaisi sen minulle, ettei aivan kaikkea tarvitse itse tehdä.