Onko mitään järkeä haluta vauvaa 46-vuotiaana, kun...
lapset on jo 9 ja 13.
Onko tässä mitään järkeä? Puhumattakaan siitä että onnistuisiko.
Kommentit (129)
Viisikymppisenä alkaa geeniperäiset sairaudet ilmoitella itsestään. Jaksatko silloin taaperoa?
Miksi vanhan vanhempi on monelle ongelma? Minun äitini oli 45v. saadessaan minut ja maailman ihanin äiti olikin, vanhanajan kotiäiti. Oli ehtinyt suorittaa uraa jo ennen minun saamista ja rahatilanne oli vakaa. Kaikin puolin jaksava ja rakastava äiti oli.
Mikä ihme aikakone 1800-luvulle tämä keskustelu on?
Lapset tehtiin 18-30-vuotiaina, 33-vuotiaina kuoltiin sydäriin tai kulkutautiin. Jos satuttiin elämään vanhemmiksi, niin 40-vuotiaina oltiin talon vanhuksia, mummo ja pappa.
Sain kuopuksemme 42-vuotiaana. Vielä neljävitosena ajattelin, että voisihan tässä iltatähden vielä pyöräyttää, olisihan se kivaa työnnellä vauvanvaunuja ja helliä vauvaa... mutta huomasin, että oikeasti välttelin sitä, että raskaus olisi edes teoreettisesti voinut saada alkunsa. Nyt olen 49 ja olo on huojentunut, kun tuntuu täysin selvältä, että vauva-ajat on omalta kohdalta takana ja seuraavaksi hoidetaan lapsenlapsia. Mutta jos Ap oikeasti teistä kaikin puolin tuntuu siltä, että lapsi voisi vielä astua elämäänne, niin mikä ettei, yrittäkää :) Mutta jos jaksaminen ja kaikki muu mietityttää, niin ehkä ei enää. Erilaisista elämänvaiheista voi ja saa nauttia - aika aikansa kutakin!
Kyllä se juna vähän meni jo. 42 alkaa olla minusta ihan vihoviimeinen hetki. Itse en siihenkään olisi valmis. Olen nyt 39v. ja vauva lähes 1v. Helppo ja rauhallinen vauva, mutta silti aika paljon raskaampaa kuin ollessani 28v. ja 30v. nuorempien lasten kohdalla.
Jos mahdollisesti haluat toimia myös omaishoitaja, niin anna mennä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ajatellut asiaa 20 vuotta sitten jolloin se olisi ollut ajankohtaista sekä järkevää?
Vai tuntuiko se siinä vaiheessa järjettömältä?
No et ole eka joka kuvittelee olevansa ikinuori ja elämän odottavan.
Kannattaisi ajatella asioita vähän paremmin. Ei kaikki saa lapsia nuorena erinäisistä itsestä riippumattomista syistä. Esim. ei ole sopivaa kumppania. Tai ei tule raskaaksi vaikka kuinka yrittäisi. Ei todellakaan kaikki ole sellaisia, että ei olla haluttu tehdä lapsia alle 30-vuotiaana.
Itse olen saanut ainoan lapseni 23-vuotiaana ja itsestä riippumattomista syistä ei ole lisää lapsia tullut. Mä olen tuo joka vastasi olevansa 44v ja ei aio ottaa ehkäisyä käyttöön ennen vaihdevuosia kun toinen lapsi saa tulla jos tullakseen. Se on meidän valinta eikä pitäisi kaivella teidän muiden napaa.
Alkaako rahat olla vähissä ja lisä lapsilisä kiinnostaa?
Hedelmällisyys on hyvin yksilöllistä, jollain alkaa vaihdevuodet 35v. ja samalla hedelmällisyys hupenee olemattomiin, kun taas joillain onnistuu vielä 50v. luomuraskaus oikein mainiosti.
39 vuotta olisi vielä järkevä ikä tulla äidiksi.
Jaksaisitko vielä eläkkeellä ollesasi huolehtia nuorestasi.
Joku kymmenesosapromillen mahdollisuus, että 47-vuotiaana synnyttäisit luomusti lapsen. Mutta saahan sitä haaveilla!
Antaa mennä jos siltä tuntuu. Tietoa saa neuvolasta ja muualta terveydenhuollosta, jos joku asia mietityttää.
Olen nyt 44v. ja odotan neljättä lastamme. Siskoni sai viime vuonna kuopuksensa ollessaan 47v. Nuorin sisaruksemme syntyi kun äiti oli 46v.
Mummon nuorin biologinen lapsi syntyi mummon ollessa 50v. ja vielä muutama sen jälkeen adoptoivat muutaman kuukauden ikäisen lapsen.
Hyvin on kaikki lapset jaksettu hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Alkaako rahat olla vähissä ja lisä lapsilisä kiinnostaa?
Oletko joko trolli tai sitten äärettömän tyhmä ihminen. Jos rahat on vähissä, niin lisää lapsia ei kannata tehdä koska ei lapsilisä niin suuri ole. Lapsesta on paljon kuluja.
Kiva lapselle kun valmistuu ylioppilaaksi niin äiti menee hoitokotiin.
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin sinne 66v. mennään.
Tai no, geeneistähän sekin kai riippuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin sinne 66v. mennään.
Tai no, geeneistähän sekin kai riippuu.
Todellakin on mahdollista. Tunnen monia joilla puhjenjut alzheimeri alle 60 v
Vierailija kirjoitti:
Rollaattorilla muori vieraita vastaanottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rollaattorilla muori vieraita vastaanottamaan.
😅😅
Miksi et ajatellut asiaa 20 vuotta sitten jolloin se olisi ollut ajankohtaista sekä järkevää?
Vai tuntuiko se siinä vaiheessa järjettömältä?
No et ole eka joka kuvittelee olevansa ikinuori ja elämän odottavan.