Onko mitään järkeä haluta vauvaa 46-vuotiaana, kun...
lapset on jo 9 ja 13.
Onko tässä mitään järkeä? Puhumattakaan siitä että onnistuisiko.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä, että anna mennä aina kannattaa yrittää.
Minäkin, jos on valmis hyväksymään kaikki riskit mitä ikä tuo ja myös sen,että jotkut ilketä kiusaa lasta iäkkäästä vanhemmsta ( tosin se on helposti hoidettavissa, toisin kuin ikäriski)
En ymmärrä tuota ajatusta, että kiusattaisiin "iäkkkäistä vanhemmista". Siis jotkut ilkeät aikuiset vai? Vai koululaiset? Ei alakoululaiset kyllä osaa sanoa, kenen äiti on 46 ja kenen 56. Kaikki keski-ikäiset, jotka eivät ole vielä selkeästi vanhuksia, ovat lapsille samanlaista massaa.
Luuletko että aikuiset osaavat arvioida? Miksi minulle kolmekymppiselle myydään lastenlippua ja itseä nuoremmat lässyttävät äidillisesti?
Niin, no, totta. Sitä suuremmalla syyllä en ymmärrä, kuka kiusaisi lasta, jos 10-vuotiaalla sattuu olemaan vaikka 56-vuotias äiti.
Mä olin 40v kun toinen lapsi syntyi. Riski saada jokin kromosomihäiriö lapselle kasvaa paljon 35v jälkeen. Nipt testi ainakin jos tuut raskaaksi. Itse olen miettinyt että aika vanha olen jo kun lapseni on 20v että musta ei ehkä ole sellaiseksi isovanhemmaksi, jos lapsenlapsia tulisi kuin haluaisin. Oon ehkä sit liian vanha jo hoitamaan vauvoja ja auttamaan lasten hoidossa. Sen huomaan että energiaa ei ole itsellä yhtä paljon kuin 10 vuotta takaperin, taloudellinen tilanne taas paljon parempi joten pystyi 3v olla lapsen kanssa kotona.
Jos tulet tuossa iässä raskaaksi ihan luomusti, niin raskaus tulee etenemään hyvin ja lapsi on terve. Näin mulle sanoi gynekologi, itsekin sain viimeisen iäkkäänä, 42-v. Kaikki meni hyvin. Sama gynekologi kertoi myös että vanhin synnyttäjä jonka hän on tavannut on ollut 53-v.
Voi ei, ei äidiksi noin vanhana. Ajattele lasta miltä hänestä tuntuisi, kun on iäkäs äiti.
Ihminen on aivoistaan fyysisestikin keskenkasvuinen vähintään 25v asti.
Ei ole sattumaa että ihminen on hedelmällisimmillään silloin kun on tyhmimmillään.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on aivoistaan fyysisestikin keskenkasvuinen vähintään 25v asti.
Ei ole sattumaa että ihminen on hedelmällisimmillään silloin kun on tyhmimmillään.
Onneksi minun emäni oli tyhmä alle 30v lapsi kun alkoi sikiämään vimmalla.
Ei ole mitään järkeä. Voi sitä lapsirukkaa kun sen pitäisi parhaina vuosinaan alkaa huolehtimaan iäkkäiden ja ehkä muistisairaiden/sairaiden vanhempiensa asioista.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulet tuossa iässä raskaaksi ihan luomusti, niin raskaus tulee etenemään hyvin ja lapsi on terve. Näin mulle sanoi gynekologi, itsekin sain viimeisen iäkkäänä, 42-v. Kaikki meni hyvin. Sama gynekologi kertoi myös että vanhin synnyttäjä jonka hän on tavannut on ollut 53-v.
Taisit ymmärtää väärin. Jos tuossa iässä tulee raskaaksi, riski sille, että lapsi ei ole terve on suurempi kuin nuorempana.
Ei kun vaan yritystä. Eihän aikuiset lapset enää vanhemmissaan roiku. Riittää että siivet kantaa, noin yleensä.
Eikös moni ole tehnyt nyt tuon ikäisenä lapsen näistä julkkiksista.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että se on enemmän menneen haikailua kuin tulevan vauvan, jos ymmärrät mitä tarkoitan. Se olisi lohtuvauva, koska kaipaat lastesi pikkulapsiaikaa, et oikeasti välttämättä uutta lasta.
Eikä kaipuu välttämättä ole edes sinne menneeseen pikkulapsiaikaan vaan ylipäätään menneeseen ja siihen että olisi vielä/taas nuori eikä keski-ikäinen.
Elämä ei valitettavasti odota ja se lastentekoaika oli ja meni jo. Jos nyt vielä onnistuisit tulemaan raskaaksi ja lapsi olisi helppo ja tervekin niin oikeastiko se tuntuisi järkevältä kenenkään kannalta, että olisit 60-vuotias kun tämä mahdollinen iltatähti olisi samassa iässä kuin lapsesi on nyt?
Nuori äiti et ole ollut ikinä ennenkään, mutta kyllä se oma jaksaminen on ihan erilaista 46-vuotiaana mitä 60-vuotiaana vaikka kuinka pitäisi itsestään huolta eikä tulisi mitään kremppoja.
Keskity odottamaan lapsenlapsia. Niitä voit saada jo kymmenen vuodenkin sisällä.
Siitä vaan kirjoitti:
Ei kun vaan yritystä. Eihän aikuiset lapset enää vanhemmissaan roiku. Riittää että siivet kantaa, noin yleensä.
Eikös moni ole tehnyt nyt tuon ikäisenä lapsen näistä julkkiksista.
Ja julkkiksethan sitä onkin oiva esikuva kenelle vaan ja koska nekin niin kyllä mäkin. Ei luoja.
Normisti tuollainen fanitusvaihe on ohi ennen täysi-ikäisyyttä. Toiset näemmä elää sitä vielä keski-iässäkin.
Siis miten huonokuntoisia ihmiset on, jos lastenhankinnan yläikäraja on 35-40v., kun sitten ei enää jakseta mitään lapsiarkea, tai vähintään saadaan kuitenkin jollain tavalla vammainen lapsi?
Jos kunto on noin ankea, että nuorena ollaan ikäloppuja kuten ennenvanhaan, niin kai ne lapset sitten kannattaa hankkia heti 20v.
Mutta mikäli on hyväelämäntilanteinen, jaksava ja toimelias ihminen, niin totta kai kannattaa ainakin harkita. Riskit lisääntyy iän myötä joo, mutta ovat silti edelleen pieniä yleisellä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä täytän pian 44 enkä aio ottaa ehkäisyä käyttöön ennen vaihdevuosia. Toinen lapsi tulee jos on tullakseen.
Tämä. Minuunkaan ei kukaan mies ole tehnyt tarpeitaan kuuteen vuoteen.
T31
Missä mä kirjoitin, että mulla ei ole miestä ja seksielämää? En missään. Ihan olen naimisissa oleva nainen.
Muutama vuosi ja voit päästä hoitamaan lapsenlasta.
Isäni oli 44v. nuorimman siskoni syntyessä, eikä hän kyllä ole mikään vanha vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sitä mieltä, että anna mennä aina kannattaa yrittää.
Minäkin, jos on valmis hyväksymään kaikki riskit mitä ikä tuo ja myös sen,että jotkut ilketä kiusaa lasta iäkkäästä vanhemmsta ( tosin se on helposti hoidettavissa, toisin kuin ikäriski)
En ymmärrä tuota ajatusta, että kiusattaisiin "iäkkkäistä vanhemmista". Siis jotkut ilkeät aikuiset vai? Vai koululaiset? Ei alakoululaiset kyllä osaa sanoa, kenen äiti on 46 ja kenen 56. Kaikki keski-ikäiset, jotka eivät ole vielä selkeästi vanhuksia, ovat lapsille samanlaista massaa.
Luuletko että aikuiset osaavat arvioida? Miksi minulle kolmekymppiselle myydään lastenlippua ja itseä nuoremmat lässyttävät äidillisesti?
Niin, no, totta. Sitä suuremmalla syyllä en ymmärrä, kuka kiusaisi lasta, jos 10-vuotiaalla sattuu olemaan vaikka 56-vuotias äiti.
Ei sitä kukaan lapsi tajua, esim 56-vuotias voi näyttää nuoremmalta kuin 46-vuotias. Ja äitejä on monenikäisiä, nykyisin yhä vanhempia
Mahtaako enää onnistua? Toki jos mies tikkaa kuin korppi kalasäkkiä ahkerasti 😅
Miksi ei? Jos elämä on nyt kohdillaan, niin mikä estää?
Anna mennä vaan. Täällä suutaan soittavat ihmiset, jotka luulevat että kaikkien pitää tehdä samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei? Jos elämä on nyt kohdillaan, niin mikä estää?
Anna mennä vaan. Täällä suutaan soittavat ihmiset, jotka luulevat että kaikkien pitää tehdä samalla tavalla.
Tämä. Aina kannattaa ajatella vain itseään.
Lapsen on syytä pästä kärsimään ja mätänemään.
Kannattaa silti muistaa, että se riski on edelleen pieni - se on vain isompi kuin nuorempana.