Elämä pyörii kehitysvammaisen lapsen ympärillä kokonaan!!!
En vain jaksa venyä enää, vaikka itse olen lapseni tehnyt. Miehen kanssa erottu, lapsi vuoroviikoin. Päiväkoti ikäinen monimuotoisesti kehitysvammainen, jota rakastan ylikaiken.
Kuitenkin koko elämä pyörii hänen ympärillä, joka äiti-viikolla joudun ensin sopimaan yhden vapaapäivän, sekä joka viikko useammin olla pois töistä tai lähtemään ajoissa. Lapsella on puheterapiaa, ratsastusterapiaa, päiväkodin kokouksia, tutkimuksia, iltapäivätoimintaa ja ties mitä. Tai jos ei mitään sovittua sille päivälle, saattaa lapsella päiväkodissa olla todella huono päivä, ja päiväkodista soitetaan jo klo 11 että tule hakemaan kotiin. Myös yksi vapaapäivä, sillä lapsella päiväkoti vain neljänä arkipäivänä viikosta.
Sen lisäksi kaikkiin terapioihin tai tutkimuksiin vähintään tunnin ajomatka kotoa. Usein myös tutkimukset kestävät kauemmin, esim. verikokeisiin tarvitaan nukute, jotta ne saadaan otettua, jolloin sairaalaan tulee jäädä kauemmaksi aikaa.
Olemme miehen kanssa sopineet, että äitiviikolla lapsi on kokonaan äidin, eikä isä kuskaa mihinkään (ja toisinpäin). Niin rankkoja aina nämä viikot, että molemmat saavat sen hetken rauhan.
Kotonakin todella raskasta, lapsi ei pysy omissa touhuissa 15min kauempaa, vain tarvitsee kokoaikaisesti jonkun viihdyttämään.
Teen yksityisellä kuljetusalan hommia, ja en tiedä kuinka kauan pomo jaksaa "en pysty viemään kuormaa, pitää lähteä hakemaan lapsi päikystä"-soittoja. Nyt jo saatan joutua ottamaan kolme palkatonta päivää viiden työpäivän viikosta.
Olen varmaa aivan hirveä äiti, mutta jaksaminen on vain niin kortilla.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä suostutte kaikkeen soopaan. Samaten päiväkoti jos soittaa "huonosta päivästä", niin sanot vaan reippaasti, että olet ajossa "siellä ja siellä" ja tulen hakemaan klo 16... Ei tuohon tarvitse suostua.
Noille pitää tosiaan vaan sanoa "ei" oman etunsa takia. Ei pidä olla liian kiltti, vaan vaatia päiväkotia tuottamaan se palvelu, jonka se on velvollinen tuottamaan. Nuo ovat mestareita minimoimaan omaa työkuormaansa kaikkien muiden kustannuksella.
Päiväkodissa on mitoitetut resurssit. Ei yksi lapsi voi viedä liikaa huomiota jatkuvasti.
No tehdäänpä sitten niin, että viedään päiväkotiin vain temperamentiltaan helpot lapset, joilla ei ole mitään sairauksia tms. ja kas kummaa, eiköhän niitä resursseja vain vähennetä sitten. Ja sitten sinne kelpaavat enää vain entistä "helpommat" lapset, koska resurssit eivät riitä. Veronmaksajat maksavat siitä, että päiväkoti mahdollistaa vanhempien työssäkäynnin ja se sisältää sen, että siellä pitää voida olla hoidossa ns. vaativampienkin lasten ja sen, että sieltä ei soitella vanhemmalle töihin, että tuu hakeen muksus pois, ei me jakseta, jos lapselle sattuu huono päivä. Oikeasti joku ap esim. taisi olla kuljetusalalla töissä, sieltä ei hemmetti voi lähteä lasta hakemaan hoidosta sen takia, että on vähän vaikeaa.
Olen CP- ja kuulovammainen. Kun olin alle kouluikäinen, minulla oli isoveli ja vanhempani eronneet. Äitini jaksoi hyvin, koska meillä oli hyvä hoitaja. Lisäksi hänen miesystävänsä auttoi. Olisiko sinulla varaa hankkia hoitaja? Jos ei ole, voisitko saada tukea Kelasta tai sosiaalitoimistosta? Voisivatko ystävät tai sukulaiset auttaa? Pystyisitkö iskemään jonkun miehen auttamaan? Voisiko naapureilta saada tilapäistä apua?
2 jatkaa: tietenkin on rankkaa, mutta moni on samassa tilanteessa ilman vapaaviikkoja.
Suhak baksa kirjoitti:
Olen CP- ja kuulovammainen. Kun olin alle kouluikäinen, minulla oli isoveli ja vanhempani eronneet. Äitini jaksoi hyvin, koska meillä oli hyvä hoitaja. Lisäksi hänen miesystävänsä auttoi. Olisiko sinulla varaa hankkia hoitaja? Jos ei ole, voisitko saada tukea Kelasta tai sosiaalitoimistosta? Voisivatko ystävät tai sukulaiset auttaa? Pystyisitkö iskemään jonkun miehen auttamaan? Voisiko naapureilta saada tilapäistä apua?
Nykyisin ei oo enää mitään tällaisia palveluita eikä naapureita edes tunneta.
Joskus kun murehdin omaa elämääni, ja sitten kun luen/kuulen/näen tällaista elämää niin toteankin iloisena että oma elämäni on aivan mahtavaa, tylsyydestä huolimatta. Kiitos aloituksesta. Tarkoituksena ei ole pilkata.
Vierailija kirjoitti:
Joskus kun murehdin omaa elämääni, ja sitten kun luen/kuulen/näen tällaista elämää niin toteankin iloisena että oma elämäni on aivan mahtavaa, tylsyydestä huolimatta. Kiitos aloituksesta. Tarkoituksena ei ole pilkata.
Ei ollut tarkoitus pilkata, mutta pilkkaanpa kuitenkin :D oletko 15v?
Parikymmentä vuotta eteenpäin niin huomaat, että monet, joilla on ollut enemmän vaikeuksia ovat huitaisseet ohitsesi monessa asiassa.
Tuollaisella mentaliteetilla tulee elämään huonon elämän. Omaa elämää ei nosteta ja rakenneta etsimällä heikompia ympäriltä ja kokemalla siitä ylemmyyttä.
Kyllä omaishoitajuuden saa vaikka lapsi viettää aikaa isällään puolet, se kompensoi nimenomaan tuota rahallista puolta ja kun se on niin kunnalla on velvollisuus järjestää myös ne vapaat omaishoitajalle. Se ei myöskään poissulje sitä, että lapsi pitää lopunelämää pitää kotona kun oot hoitajaksi ryhtynyt, se ei poissulje muita palveluja. Esim.moni down asuu omassa yksikössään ja vanhempi joka on omaishoitaja hoitaa hänen asioitaan. Itse erityislapsen äitinä mietin näitä kenen lapset saa ylimääräisiä terapioita mihin ei jakseta kuskata, että tasan ei käy onnenlahjat..omalle lapselle näitä on saanu vaatimalla vaatia eikä silti toteudu..hän kyllä hyötyisikkin niistä ja kuskaan mielelläni jos vaan ne saataisiin.
Entäs lapsiperheiden kotipalvelu ? Sieltä tultaisiin vaikka 1-2 kertaa viikossa pari tuntia kerrallaan auttamaan kodinhoidossa tai lapsenhoidossa. Palvelua tuottavat mm. Onnihoiva, Pilke lapsiperheiden kotipalvelut, Sivina... Ensin haetaan palveluseteli kaupungilta ja sillä saa ostaa palvelua. Toki tuloista riippuen joutuu jonkin verran itsekin maksamaan. Tätä palvelua saavat esim. yksinhuoltajat mutta varsinkin erityislapsen vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Niin, sellaista se on kun sattuu huono tuuri. Tämä pitää ottaa huomioon kun perhettä perustaa, että riittääkö ne voimat jos kaikki ei sujukaan täydellisesti.
Tuollaisella varauksella kukaan ei uskaltaisi tehdä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä omaishoitajuuden saa vaikka lapsi viettää aikaa isällään puolet, se kompensoi nimenomaan tuota rahallista puolta ja kun se on niin kunnalla on velvollisuus järjestää myös ne vapaat omaishoitajalle. Se ei myöskään poissulje sitä, että lapsi pitää lopunelämää pitää kotona kun oot hoitajaksi ryhtynyt, se ei poissulje muita palveluja. Esim.moni down asuu omassa yksikössään ja vanhempi joka on omaishoitaja hoitaa hänen asioitaan. Itse erityislapsen äitinä mietin näitä kenen lapset saa ylimääräisiä terapioita mihin ei jakseta kuskata, että tasan ei käy onnenlahjat..omalle lapselle näitä on saanu vaatimalla vaatia eikä silti toteudu..hän kyllä hyötyisikkin niistä ja kuskaan mielelläni jos vaan ne saataisiin.
Vanhempi ei kyllä voi olla omaishoitaja enää silloin, jos aikuinen lapsi asuu asumisyksikössä...
Tsemppiä aloittajalle. Muista että tänne palstalle kirjoittelee lähinnä ihmiset joilla on itsellään paha olo ja jotka purkavat sitä muihin voidakseen tuntea jotain ylemmyyden tunnetta. On vastuullista, että pohdit omaa jaksamistasi ja yrität löytää siihen apua. Toivon että saatte tukea perheellenne. Olette varmasti ihanat äiti ja lapsi <3
Vierailija kirjoitti:
Minä etsisin tilanteessasi joka vapaa viikko itselleni uutta miestä. Kävisin treffeillä oikein urakalla. Jokin näistä miehistä jos osoittautuu kunnolliseksi saattaisi auttaa lapsen kanssa jos vaikka muutatte yhteen.
Mä olen nainen, mutta täytyy todeta, että en ikinä huolisi miestä, jonka mukana tulisi tuollainen bonuslapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä suostutte kaikkeen soopaan. Samaten päiväkoti jos soittaa "huonosta päivästä", niin sanot vaan reippaasti, että olet ajossa "siellä ja siellä" ja tulen hakemaan klo 16... Ei tuohon tarvitse suostua.
Noille pitää tosiaan vaan sanoa "ei" oman etunsa takia. Ei pidä olla liian kiltti, vaan vaatia päiväkotia tuottamaan se palvelu, jonka se on velvollinen tuottamaan. Nuo ovat mestareita minimoimaan omaa työkuormaansa kaikkien muiden kustannuksella.
Päiväkodissa on mitoitetut resurssit. Ei yksi lapsi voi viedä liikaa huomiota jatkuvasti.
Kyllä voi. Terveet lapset velvoitetaan myös nyrkkeilysäkiksi, jos "erityisellä" on väkivaltaisia taipumuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Terveet lapset velvoitetaan myös nyrkkeilysäkiksi, jos "erityisellä" on väkivaltaisia taipumuksia.
Sinä olet henkisesti väkivaltainen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Ja abortti ihan alussa ei käynyt?
Kokenut gyne totesi, että edes lapsivesitutkimuksen jälkeen ei voi taata vammatonta lasta, sillä voidaan sulkea tietyt tutkittavat geeniviat pois (kuten down, trisomiat jne). Seuloissa ja tutkimuksissa ei kaikkia vikoja löydetä ja aina on mahdollista, että lapsi vammautuu syntyessään.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
...ja yhteiskunta maksaa.
Olisiko kannattanut mennä seulontoihin raskausaikana?
Eihän kaikki kehityshäiriöt todellakaan näy seulassa! Ja miksi sinulla on tarve tuollaisella älyttömällä jossittelulla lyödä lyötyä? Minkälaatuinen kehityshäiriö itselläsi on? t. Bystander
Tuosta syystä pelaan varman päälle enkä hanki koskaan lapsia, vaan keskityn semmoisiin asioihin, joista olen oikeasti itse kiinnostunut: nukkeiluun ja nukkekoteihin : )
Mitä jos olisit isi viikon töissä ja äiti viikon lapsen kans kotona? En tiedä miten tämä taloudellisesti onnistuisi mutta kannattaisi asiaa selvittää..🤔
Voiko omaishoitajaksi päästä, jos on lapsen kanssa vain 50% ajasta?
Mutta voimia ap:lle, tukala tilanne! Ehkä töissä voisi tehdä pitkää viikkoa joka toinen viikko, ja joka toinen viikko vapaa? Tai jos talous ei kestä vapaaviikkoja, niin niille joku toinen työ, jota voi tehdä ehtimisen mukaan, vaikka puhelinmyyntiä tms.