Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko nämä talousostokset muka jotain "ylellisyyttä", johon työttömällä perustoimeentulotuen saajalla ei saisi olla varaa; Kanasuikaleet, ruisleipä, margariini, juusto, maito, tuoremehu, riisi, mysli, paprika, rypsiöljjy, vessapaperi, pyykinpesuaine

Vierailija
05.02.2023 |

Noita ostan, ja tuntuu että rahat ei enää oikeasti riitä koko kuukauden ruokiin...Milloin tähän perustoimeentulotukeen oikein tulee asianmukainen korotus?
Tuki on noussut jotain 3-4% samassa ajassa kun ruoan ja muiden hinta noussut 30-50%.

532e on täysin riittämätön yhdelle kuukaudelle, kun siitä pitää maksaa AIVAN KAIKKI paitsi vuokra ja sähkö/kotivakuutuslasku.

Milloin hallitus oikein tekee jotakin?

Kommentit (284)

Vierailija
101/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pitää olla työtön fiksusti. meillä ei töihin sorruta, vaan vietellään vapaata ympäri vuoden, reissaillaan ja nautiskellaan elämästä. se on paljon tilaa liikkua, kun muut kituu töissänsä. olemme ymmärtäneet elämisen tarkoituksen, ja se ei ole työnteko eikä ylettömän omaisuuden haalinta. ukkoa on tosin vaikeaa pitää pois töistä, mutta kyllä sekin pikkuhiljaa jää enemmän kotiin pitämään minulle seuraa.

Jassoo ,vaalit tulossa? En usko sinua .miten työnhaku velvollisuus ,työtarjoukset ,koulutustarjoukset.,palkkatuettu työ ,työkokeilut ,työharjoittelut,työhaastattelut ,ym ym ..olet ennenkin kirjoitellut tälle palstalle käsittääkseni kirjoitustyylisi perusteella milloin mitäkin .työttömyysetuudella ei paljoakaan reissailla eikä tehdä juuri muutakaan.ja kun toinen on vielä töissä niin tukeja ei tule juurikaan mitään ja jos kumpikin työnhakijoita niin eipä niilläkään tuilla pysty tekemään mitä haluaa ne tuet on nimittäin niin pienet.satun tietämään asioista ja tukien pienestä määrästä .itse en ole työtön työnhakija vaan vakituisessa työsuhteessa

102/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sua ap yhtään lohduttaa, niin ei minullakaan nelipäiväistä työviikkoa tekevänä amk-koulutuksen käyneenä henkilönä jää pakollisten kulujen jälkeen kuin juuri tuo 500-600 euroa käytettäväksi kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanasuikaleet: paistisuikaleet laputettuna ok

ruisleipä Lidlin Leipäaitan ruispalat halpoja ja lähimpänä aitoja

margariini ok, määrää per leipä voi tarkkailla, ihan jo terveyssyistä, tulisiko halvemmaksi tehdä voi-öljyseos itse? maku ainakin parempi.

juusto, minimaalisesti halpaa edamia

maito, turhaa aikuiselle

Tuoremehu, työssäkäyvällekin luxustuote jolla voi herkutella joskus

riisi, epäterveellinen turhake, perunasta saa enemmän ravintoa

mysli, ei tarpeellinen, tee itse?

paprika, vain kesällä kotimaista niin on jopa vitamiinit tallessa

rypsiöljjy, ok

vessapaperi, pyykinpesuaine, pakollisia

Missä vaiheessa tuoremehusta tuli luksustuote?

Eihän se maksa kun joku 2e.

Ah joo, ehkä me puhutaan erilaisista tuoremehuista, en huoli niitä halvimpia mehunkuvatuksia.

Lisäksi mehu ei ole mikään välttämätön ihmisoikeus, eli se voidaan hyvin laskea luxustuotteeksi jos kerran rahasta on tiukkaa.

No sinun ei tarvitse niitä halvimpia huolia, kyllä ne meille köyhemmille kelpaa.

Nyt ei puhuta mistään Mehukateista tms. vaan esimerkiksi Pirkka omenatäysmehu litran purkki maksaa 1,09 e. Kotimaista alkuperää, eikä siinä ole mitään muuta ylimääräistä kuin lisättyä C-vitamiinia. Pirkka appelsiinitäysmehussa sama juttu, hinta 1,59 e. Nyt näkyy olevan God Morgon -appelsiinimehu tarjouksessa 1,99 e/litra. Täytyykin hakea sitä, se on minusta hyvää kun siinä on hedelmälihaa mukana.

Luomuversio God Morgonista on sitten 3,29 e, 0,85 litran purkki. Tropicana-appelsiinimehu jopa 4,35 e, 0,9 litran purkki. Tällaisiin minulla ei ole tietenkään varaa. Ostakoon ne joilla on.

Lasken joka pennin tarkkaan, enkä silti edelleenkään näe tuota 1,09 tai 1,59 euron mehupurkkia liian kalliina. En osta sinä minään "ylimääräisenä", vaan mieluummin herkuttelen mehulasillisella kuin jollain suklaapatukalla. Kukin tyylillään.

Hienoa että lasket ja tiedostat hintoja :)

Moni ei kuitenkaan ajattele pitemmälle, yksittäisenä ostona edes se 4euron mehupurkki ei ehkä kaada taloutta. Mutta viikottaisesta 2 euron mehupurkista luopuminen vuodeksi tarkoittaa 100 euroa vaikkapa uuteen lämpimään talvitakkiin, perheen ravintolaelämykseen tai esim sijoituksiin.

Sijoittamisessa voisi olla jo ideaakin (tosin jos perhe elää toimeentulotuella, se ei taida käydä - minä en saa enkä edes hae t-tulotukea, joten en tiedä sen säännöistä), mutta itse ainakin ostan talvitakkini kympillä kirppikseltä tai Torista, ja mieluummin juon purkillisen mehua viikossa kuin käyn kerran jossain "luksusravintolassa". Kukin tyylillään, kuten sanoin :)

Vierailija
104/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työssäkäyvät vertaavat omaa tilannettaan johonkin työttömän tilanteeseen. En usko että missään tilanteessa se työtön tienaisi muka enemmän kuin työssäkäyvä. Jos teillä työssäkäyvillä on oikeasti niin heikko palkka niin miksi ette vaadi enemmän palkkaa, tai sitten teette töitä alle tessin. Olette vain kateellisia vailla mitään perusteita. Jos olette niin kateellisia niin voittehan sitten kokeilla työttömän elämää niin loppuu se valitus kun JOUTUU tekemään orjatöitä. Puhutte kuin olisitte jossakin keskitysleirillä töissä vailla mitään palkkaa.

Vierailija
105/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

margariini ok, määrää per leipä voi tarkkailla, ihan jo terveyssyistä, tulisiko halvemmaksi tehdä voi-öljyseos itse? maku ainakin parempi.

maito, turhaa aikuiselle

rypsiöljjy, ok

Ah joo, ehkä me puhutaan erilaisista tuoremehuista, en huoli niitä halvimpia mehunkuvatuksia.

Lisäksi mehu ei ole mikään välttämätön ihmisoikeus, eli se voidaan hyvin laskea luxustuotteeksi jos kerran rahasta on tiukkaa.

No sinun ei tarvitse niitä halvimpia huolia, kyllä ne meille köyhemmille kelpaa.

Nyt ei puhuta mistään Mehukateista tms. vaan esimerkiksi Pirkka omenatäysmehu litran purkki maksaa 1,09 e. Kotimaista alkuperää, eikä siinä ole mitään muuta ylimääräistä kuin lisättyä C-vitamiinia. Pirkka appelsiinitäysmehussa sama juttu, hinta 1,59 e. Nyt näkyy olevan God Morgon -appelsiinimehu tarjouksessa 1,99 e/litra. Täytyykin hakea sitä, se on minusta hyvää kun siinä on hedelmälihaa mukana.

Luomuversio God Morgonista on sitten 3,29 e, 0,85 litran purkki. Tropicana-appelsiinimehu jopa 4,35 e, 0,9 litran purkki. Tällaisiin minulla ei ole tietenkään varaa. Ostakoon ne joilla on.

Lasken joka pennin tarkkaan, enkä silti edelleenkään näe tuota 1,09 tai 1,59 euron mehupurkkia liian kalliina. En osta sinä minään "ylimääräisenä", vaan mieluummin herkuttelen mehulasillisella kuin jollain suklaapatukalla. Kukin tyylillään.

Moni ei kuitenkaan ajattele pitemmälle, yksittäisenä ostona edes se 4euron mehupurkki ei ehkä kaada taloutta. Mutta viikottaisesta 2 euron mehupurkista luopuminen vuodeksi tarkoittaa 100 euroa vaikkapa uuteen lämpimään talvitakkiin, perheen ravintolaelämykseen tai esim sijoituksiin.

Sijoittamisessa voisi olla jo ideaakin (tosin jos perhe elää toimeentulotuella, se ei taida käydä - minä en saa enkä edes hae t-tulotukea, joten en tiedä sen säännöistä), mutta itse ainakin ostan talvitakkini kympillä kirppikseltä tai Torista, ja mieluummin juon purkillisen mehua viikossa kuin käyn kerran jossain "luksusravintolassa". Kukin tyylillään, kuten sanoin :)

Totta, sijoittaminen ei varmaan passaa toimeentulotuella.

Tuossa oli nyt esimerkkejä mitä sillä satasella voi tehdä. Moni köyhä haaveilee että joskus voisi ostaa jonkun uuden vaatteen, lapsiperhe käy satasella hukisesti raxissa tai rossossa, mutta se voi köyhän perheen lapselle olla tärkeää. Minä voin ostaa kalliit talvitakit koko perheelle, juoda mehupurkin päivässä, käydä luxusravintolassa 100€/lärvi/ilta ja sijoittaa. Mutta tiedostan hienosti ettei se kaikki välttämättä ole järkevää ja elämäntilanne voi muuttua sekunnissa, jolloin pitää olla joku käsitys mitä mikäkin maksaa ja mitä yhteiskunta minulle kustantaa ja mitä ei.

Vierailija
106/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen ansiotyössä käyvä, yli 50-vuotias sinkkumies käyttää ruokaan n. 350 euroa kuukaudessa.

Vierailija
107/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukiin ei tule korotuksia kuin 3-4 euroa vuodessa. Jos kokoomus pääsee valtaan niin tuet pienenee 30 euroa kk. Suomella ei ole yksinkertaisesti varaa nostaa tukia sille tasolle mitä eur on määrännyt. Rahaa menee ulkomailla suomesta miljardeja. Hoitoala on ajettu ahtaalle ja ajetaan yhä ahtaammalle. Jos ei hoitajiin ole rahaa niin ei tule olemaan työttömille. Itse syön päivin jotain kanan koipireisiä ja leipää ja banaaneja. Ruokaan on varaa 40 euroa kk koska harrastuksiin menee rahaa paljon.

Vierailija
108/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön mies kirjoitti:

Tukiin ei tule korotuksia kuin 3-4 euroa vuodessa. Jos kokoomus pääsee valtaan niin tuet pienenee 30 euroa kk. Suomella ei ole yksinkertaisesti varaa nostaa tukia sille tasolle mitä eur on määrännyt. Rahaa menee ulkomailla suomesta miljardeja. Hoitoala on ajettu ahtaalle ja ajetaan yhä ahtaammalle. Jos ei hoitajiin ole rahaa niin ei tule olemaan työttömille. Itse syön päivin jotain kanan koipireisiä ja leipää ja banaaneja. Ruokaan on varaa 40 euroa kk koska harrastuksiin menee rahaa paljon.

On ihan oma valintasi käyttää harrastuksiin paljon rahaa.

Vierailija
109/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevät ja kesä tulee pian. Tienaan kalastamalla ja kalaa myymällä 200 400 euroa kk. Kalastan 25 päivää kuukaudessa.

Vierailija
110/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä lähteä siitä, että toimeentulotuella on karsittava, kun toimeentulotuki on jo hyvin matala Suomessa vrt. muut Euroopan maat. Sen sijaan täällä kyllä voitaisiin korottaa etuuksia enemmän. Vai onko lopuksi niin, että tukea saavien on syötävä jotain nauriita ja juotava vettä, jos muuhun ei olisi varaa?

Suomalaiset on kyllä tosi ihmeellisiä "kärsi ihminen kärsi" -mentaaliltaan. Vastaavaa ei ole missään muussa Euroopan valtiossa, vaan köyhät ihmiset syystä tai toisesta nähdään myös ihmisinä, eikä ihmisiä luokitella parempiin ja huonompiin rahan perusteella.

Vierailija
111/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisista tulee keppikerjäläisiä, sillä varaa ei valtiolla ole kuulemma mihinkään, vaikka verotus aivan tapissa. Hyvä osoitus Suomen valtion tylyydestä oli kyllä sen suhtautuminen hoitajiin - ihan kylmästi vaan pakolla töihin, jos palkkaa lisää yrittävät! Mihin Suomi oikeasti käyttää verovarat, sillä niin moni asia on romahtanut, mutta veroja peritään entiseen tahtiin, ellei jopa enemmän?

Miten on mahdollista, että tämä valtio on tälläinen, että se käyttää miljardeja sellaiseen, mikä ei rikastuta/hyödytä suomalaisia ja paranna palveluja, vaan sen sijaan hyödyttää joitain muita maita, Suomen eliittiä tms.? Miksi tähän maahan on selvästikin muodostunut järjestelmä, joka on päättänyt kansalaisten kustannuksella porsastella ja loput rahat jakaa sellaisiin kohteisiin, jotka eivät ole valtion tehtäviä ja hyödyttävät kaikenlisäksi muissa maissa asuvia ihmisiä? Ja näihin kohteisiin heillä ei ole mikään vaikeus luvata vaikka miljardia kerta heitolla sen tekemättä yhtään kipeää. (näin selvästikin on, koska kaikesta karsitaan ja palvelut jo muutenkin heikkolaatuisia, mutta silti verotus on samaa luokkaa - veroille ei saa siis vastinetta!) 

Ovatko päättäjämme jotain heikko-itsetuntoisia idioo... kansainvälisissä pöydissä, jotka lupaavat kerralla miljardin ja vielä toistenkin maiden puolesta, vain siksi, jotta muut saisivat käsityksen, että ei olla p-aukisia, koska muuten hävettäisi?

Vierailija
112/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

elinkeino ei ajattele omaa täyttä lompakkoaan pidemmälle. eli simppelimmin mulle kaikki ja vatut muista. huono tapa rakentaa ja ylläpitää yhdyskuntaa.

Vierailija
113/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisista tulee keppikerjäläisiä, sillä varaa ei valtiolla ole kuulemma mihinkään, vaikka verotus aivan tapissa. Hyvä osoitus Suomen valtion tylyydestä oli kyllä sen suhtautuminen hoitajiin - ihan kylmästi vaan pakolla töihin, jos palkkaa lisää yrittävät! Mihin Suomi oikeasti käyttää verovarat, sillä niin moni asia on romahtanut, mutta veroja peritään entiseen tahtiin, ellei jopa enemmän?

Miten on mahdollista, että tämä valtio on tälläinen, että se käyttää miljardeja sellaiseen, mikä ei rikastuta/hyödytä suomalaisia ja paranna palveluja, vaan sen sijaan hyödyttää joitain muita maita, Suomen eliittiä tms.? Miksi tähän maahan on selvästikin muodostunut järjestelmä, joka on päättänyt kansalaisten kustannuksella porsastella ja loput rahat jakaa sellaisiin kohteisiin, jotka eivät ole valtion tehtäviä ja hyödyttävät kaikenlisäksi muissa maissa asuvia ihmisiä? Ja näihin kohteisiin heillä ei ole mikään vaikeus luvata vaikka miljardia kerta heitolla sen tekemättä yhtään kipeää. (näin selvästikin on, koska kaikesta karsitaan ja palvelut jo muutenkin heikkolaatuisia, mutta silti verotus on samaa luokkaa - veroille ei saa siis vastinetta!) 

Ovatko päättäjämme jotain heikko-itsetuntoisia idioo... kansainvälisissä pöydissä, jotka lupaavat kerralla miljardin ja vielä toistenkin maiden puolesta, vain siksi, jotta muut saisivat käsityksen, että ei olla p-aukisia, koska muuten hävettäisi?

Koska hyvin syvä korruptio, sellaisessa järjestelmässä ihmiset manipuloidaan vuodesta toiseen uskomaan, millaisessa paratiisissa elämme. Lisäksi tähän korrutioon ihmisiä vastaan on liittynyt media, valvovat viranomaiset jne., juuri ne, joiden pitäisi valvoa asioiden laillisuuden toteutumista. Suomessa on uskomaton järjestelmä, ikään kuin jossain ex. Ddr:ssä, jossa mikään ei ollut totta ja kansalla ei ollut minkäänlaista oikeusturvaa valtiota vastaan. Kukaan ei pitänyt heidän puoliaan. Täm,ä on tilanne Suomessa, mutta se ei ole vielä paljastunut. Kun se paljastuu, poliitikot tuomitaan.

Vierailija
114/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha kyllä riittää kun syöt puuroa kuukauden. Puurolla joka tehdään veteen ei maksa paljon. Säästöön kyllä jää kun ostat viikolle kahta eri puuro hiutaleita. Puurolla pärjää oikein hyvin.

Kaurapuuro

Ruispuuro

Ohrapuuro

Vehnäpuuro

4- viljan puuro

Riisipuuro

Tattaripuuro

Helmiäispuuro

Vierailija
115/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys ei kuulu milloin hallitus tekee jotain vaan milloin sinä teet jotain.

No haista vi ttu. Helppo se sun on huudella, kun makaat kotona vammaistuella. On se työttömien hyvä "tehdä jotain", kun joka työpaikkaan on satoja hakijoita.

Vierailija
116/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puurot terveellisiä ja hyvää kirjoitti:

Raha kyllä riittää kun syöt puuroa kuukauden. Puurolla joka tehdään veteen ei maksa paljon. Säästöön kyllä jää kun ostat viikolle kahta eri puuro hiutaleita. Puurolla pärjää oikein hyvin.

Kaurapuuro

Ruispuuro

Ohrapuuro

Vehnäpuuro

4- viljan puuro

Riisipuuro

Tattaripuuro

Helmiäispuuro

Ja muutaman viikon kuluttua jaloillaan hoippuva luuranko joka makaa sairaalassa aliravitsemuksen vuoksi ja on menettänyt täysin työkykynsä ja, on myös kerinnyt saada pahimmillaan erinäisiä kulkutauteja ja myös levittänyt niitä.puurolla ja vedellä ei elä.

Vierailija
117/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

maito, turhaa aikuiselle

rypsiöljjy, ok

Totta, sijoittaminen ei varmaan passaa toimeentulotuella.

Tuossa oli nyt esimerkkejä mitä sillä satasella voi tehdä. Moni köyhä haaveilee että joskus voisi ostaa jonkun uuden vaatteen, lapsiperhe käy satasella hukisesti raxissa tai rossossa, mutta se voi köyhän perheen lapselle olla tärkeää. Minä voin ostaa kalliit talvitakit koko perheelle, juoda mehupurkin päivässä, käydä luxusravintolassa 100€/lärvi/ilta ja sijoittaa. Mutta tiedostan hienosti ettei se kaikki välttämättä ole järkevää ja elämäntilanne voi muuttua sekunnissa, jolloin pitää olla joku käsitys mitä mikäkin maksaa ja mitä yhteiskunta minulle kustantaa ja mitä ei.

Hienoa!rahaa on mutta ei ylimielisyyttä hienoa lukea kirjoituksesi 😊

Vierailija
118/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä miksi työttämällä ja pienituloisella pitäisi olla sama elämänlaatu.

Miksi valtion pitää kustantaa mukava elontaso ihmiselle joka ei tee työtä?

Kaikista suomalaisista pitää tietysti huolehtia ettei kukaan kuole, mutta ei niitä kanasuikaleit ja jauhelihaa ja herkkuleipää ja kinkkua ja juustoa ja päälle paprikaa ole varaa ostaa kaikilla pienituloisillakaan.

Työttömyyskorvausten ja muiden tukien on oltava sen suuruisia, ettei kukaan kuole kylmään tai nälkään, mutta thats it. Ei tartte olla samanlainen elintaso kun työssäkäyvällä. Tukien pitäisi olla sellaisia, että mieluummin kun kituuttaa niillä, niin ottaa vastaan mitä vaan työtä.

Sitten jos suomalainen ihminen on pahasti sairas, tai jo työnsä tehnyt ja viimeisinä vuosina jäänyt ilman työtä, niin sitten voitaisi jollain tasolla nostaa hieman sitä ettei ihan velliä tartte jokapäivä syödä.

Työttömyyden ei pidä olla mikään vaihtoehto ja ideologinen valinta, vaan aidosti tilapäinen tilanne. Ja palkan ja tukien pitää olla sellaisessa suhteessa, että töihin kannattaa aina mennä.

Joo, juuri myös niihin pienipalkkaisiin töihinkin, joihin ei tekisi mieli mennä vaan mieluummin nostaisi tukia ja olisi lähibaarin tiskillä.

Vierailija
119/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytöntä lähteä siitä, että toimeentulotuella on karsittava, kun toimeentulotuki on jo hyvin matala Suomessa vrt. muut Euroopan maat. Sen sijaan täällä kyllä voitaisiin korottaa etuuksia enemmän. Vai onko lopuksi niin, että tukea saavien on syötävä jotain nauriita ja juotava vettä, jos muuhun ei olisi varaa?

Suomalaiset on kyllä tosi ihmeellisiä "kärsi ihminen kärsi" -mentaaliltaan. Vastaavaa ei ole missään muussa Euroopan valtiossa, vaan köyhät ihmiset syystä tai toisesta nähdään myös ihmisinä, eikä ihmisiä luokitella parempiin ja huonompiin rahan perusteella.

Ei kukaan varmasti haluaisi karsia sairailta, vanhuksilta, lapsilta ja vammaisilta. Mutta koska tukien väärinkäyttäjiä (mm. elämäntapatyöttömät) on niin paljon ettei tukiin ole enää varaa, niitä täytyy vähentää. Silloin se iskee niihinkin jotka ovat tilanteessa vastoin omaa tahtoaan.

Parempi olis siivota pummit pois tukijärjestelmästä nauriille ja vedelle mutta siihen ei kai sitten ole tahtoa.

Vierailija
120/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun itse olin köyhä, ei olisi tullut mieleenkään ostaa tuoremehua tai mysliä. Juusto oli harvinaista herkkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi