Ovatko nämä talousostokset muka jotain "ylellisyyttä", johon työttömällä perustoimeentulotuen saajalla ei saisi olla varaa; Kanasuikaleet, ruisleipä, margariini, juusto, maito, tuoremehu, riisi, mysli, paprika, rypsiöljjy, vessapaperi, pyykinpesuaine
Noita ostan, ja tuntuu että rahat ei enää oikeasti riitä koko kuukauden ruokiin...Milloin tähän perustoimeentulotukeen oikein tulee asianmukainen korotus?
Tuki on noussut jotain 3-4% samassa ajassa kun ruoan ja muiden hinta noussut 30-50%.
532e on täysin riittämätön yhdelle kuukaudelle, kun siitä pitää maksaa AIVAN KAIKKI paitsi vuokra ja sähkö/kotivakuutuslasku.
Milloin hallitus oikein tekee jotakin?
Kommentit (284)
Tapetaan työttömät vai mitä me. T:Petteri
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulle ole vastattu jo ties kuinka monta kertaa?
Ja toimeentulotuki ei ole yli 500neuroa kuukaudessa edelleenkään vaan sitä vähentää asumistuki ,työttömyys etuus.kelan sivuilta saa oikeaa ja virallista tietoa ei keskustelupalstoilta!! Toimeentulotuki on kuukaudessa on muutamasta kympistä reiluun sataseen kuukaudessa.toiset tuet vähentävät toisia tukeja.turha edes vääntää minulla oli käsissäni erään työttömän työnhakijan toimeentulotuki päätös helmikuulle 2023 ja maksettava toimeentulotuki oli n 140 euroa.toimeentulotukea ei edelleenkään makseta könttänä muiden tukien päälle.tämä asia on käsitelty satoja kertoja muutaman kuukauden sisällä eikä kenelläkään ole todellisuudessa mitään epäselvää.vaalit tulossa?😁 Itse olen töissä vakituisesti ja satun tietämään näistä asioista.
Paprikassa on kyllä hirveästi c-vitamiinia, että saa ainakin sitä jos ei appelsiinia välitä syödä. Lantussakin toki miltei appelsiinin verran.
Kanasuikaleet: paistisuikaleet laputettuna ok
ruisleipä Lidlin Leipäaitan ruispalat halpoja ja lähimpänä aitoja
margariini ok, määrää per leipä voi tarkkailla, ihan jo terveyssyistä, tulisiko halvemmaksi tehdä voi-öljyseos itse? maku ainakin parempi.
juusto, minimaalisesti halpaa edamia
maito, turhaa aikuiselle
Tuoremehu, työssäkäyvällekin luxustuote jolla voi herkutella joskus
riisi, epäterveellinen turhake, perunasta saa enemmän ravintoa
mysli, ei tarpeellinen, tee itse?
paprika, vain kesällä kotimaista niin on jopa vitamiinit tallessa
rypsiöljjy, ok
vessapaperi, pyykinpesuaine, pakollisia
Vuokrassa on yläraja mikä hyväksytään toimeentulotukeen ja ylimenevä osuus menee omasta pussista.asumistuessa 80 %vuokrasta ja siinäkin on määritelty vuokran yläraja ja loput menee omasta pussista.sähkössä on kohtuullinen sähkönkulutus edelleenkin .jaa vaalit on tulossa ?😁 kaikki virheellinen tieto oikaistaan .älkää uskoko kaikkea mitä kirjoitellaan milloin milläkin keskustelupalstalla vaan ottakaa asioista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulle ole vastattu jo ties kuinka monta kertaa?
Ja toimeentulotuki ei ole yli 500neuroa kuukaudessa edelleenkään vaan sitä vähentää asumistuki ,työttömyys etuus.kelan sivuilta saa oikeaa ja virallista tietoa ei keskustelupalstoilta!! Toimeentulotuki on kuukaudessa on muutamasta kympistä reiluun sataseen kuukaudessa.toiset tuet vähentävät toisia tukeja.turha edes vääntää minulla oli käsissäni erään työttömän työnhakijan toimeentulotuki päätös helmikuulle 2023 ja maksettava toimeentulotuki oli n 140 euroa.toimeentulotukea ei edelleenkään makseta könttänä muiden tukien päälle.tämä asia on käsitelty satoja kertoja muutaman kuukauden sisällä eikä kenelläkään ole todellisuudessa mitään epäselvää.vaalit tulossa?😁 Itse olen töissä vakituisesti ja satun tietämään näistä asioista.
Alapeukuttaminen ei auta mitään eikä muuta totuutta!!
Kyllä minä saan c-vitamiinit metsämarjoista, juureksista ja muista kasviksista, ei talvella tarvi paprikaa eikä ikinä tuoremehua. Talvella paprikat tulee ulkomailta ja ovat monesti raakoja vielä kauppaan tullessa, onko niissä edes c-vitamiinia silloin?
Älä puhu typeriä mutta jos ostat pizzaa, limsaa, karkkia, maitoa ja alkoholia, se on sitten kaulimesta.
Ei minulla ole varaa paprikaan, tuoremehuun, juustopn ja mysliin joten tuilla elävällä ei myöskään tarvitse olla. Terkuin työssäkäyvä veromaksaja.
Vierailija kirjoitti:
margariini ok, määrää per leipä voi tarkkailla, ihan jo terveyssyistä, tulisiko halvemmaksi tehdä voi-öljyseos itse? maku ainakin parempi.
maito, turhaa aikuiselle
rypsiöljjy, ok
Missä vaiheessa tuoremehusta tuli luksustuote?
Eihän se maksa kun joku 2e.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole varaa paprikaan, tuoremehuun, juustopn ja mysliin joten tuilla elävällä ei myöskään tarvitse olla. Terkuin työssäkäyvä veromaksaja.
Mä olen työtön ja joka viikko ostan juuston 7,60e/kpl ja paprikoita, joku pari euroa.
Ihmettelen suuresti miten työssäkäyvällä ei ole näihin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
maito, turhaa aikuiselle
rypsiöljjy, ok
Eihän se maksa kun joku 2e.
Ah joo, ehkä me puhutaan erilaisista tuoremehuista, en huoli niitä halvimpia mehunkuvatuksia.
Lisäksi mehu ei ole mikään välttämätön ihmisoikeus, eli se voidaan hyvin laskea luxustuotteeksi jos kerran rahasta on tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostat tuoremehua? Sitä ei tarvitse kukaan mihinkään. Paprikan voi myös vaihtaa halvempaan c-vitamiinin lähteeseen. Myslin voit tehdä itse.
Onkohan ap trolli, koska kertoo ostavansa tuollaisia tuotteita, vaikka on työtön?
Jos ihminen on pienituloinen, syystä tai toisesta, hän tietenkin karsii ostoksistaan kaiken "yleelisen" ja varsinkin turhan. Esim tuoremehu on ihan turha. Papikan voi vaihtaa porkkanoihin. Ja MYSLIÄ! Eihän tuollaisia pidä ostaa, jos on rahat vähissä.
Itse olen aikoinaan kasvanut köyhässä kodissa. Pientila jossa oli vähän karjaa ja peltoa ja isä kävi vieräälla töissä. Meitä lapsia oli paljon, kuten silloin vähän joka talossa, eikä tullut mieleenkään, että rahaa olisi törsätty tuoremehuihin (niitä oli jo silloinkin ;) ) tai mysleihin.
Aamulla oli puuro ja mehut oli itse keitettyjä marjoita.
Edelleen on pakko olla sitä mieltä, että on järjen köyhyyttä monella tuo rahapula.
Ruokakaupasta ostetaan ties mitä humpuukia, eikä osata ajatella mitenkalliita ne on.
Jos rahat on vähissä, vertaa aina kilohintoja. Esim myslin kilohinta verratuna puurohiutaleiden hintaan..
Paprikan kilohinta verrattuna porkkanan kilohintaan. Omenoiden kilohinta on monesti alle euron, samoin perunat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
maito, turhaa aikuiselle
rypsiöljjy, ok
Eihän se maksa kun joku 2e.Ah joo, ehkä me puhutaan erilaisista tuoremehuista, en huoli niitä halvimpia mehunkuvatuksia.
Lisäksi mehu ei ole mikään välttämätön ihmisoikeus, eli se voidaan hyvin laskea luxustuotteeksi jos kerran rahasta on tiukkaa.
Parin euron mehupurkki viikossa on jo satasen vuodessa ja moni köyhäkin juo mehupurkin päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Varallisuus on suhteellinen käsite työssä käyvälle. Työttömälle asia ei ole sama. Mieti oikeasti tai vahda työpaikkaa jos ei palkka riitä normaaliin terveelliseen elämään. Tai oikeastaan miksi käyt töissä jos sinulla ei ole varaa edes perusasioihin. Vai oletko sellainen öyhöttäjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
maito, turhaa aikuiselle
rypsiöljjy, ok
Eihän se maksa kun joku 2e.Ah joo, ehkä me puhutaan erilaisista tuoremehuista, en huoli niitä halvimpia mehunkuvatuksia.
No sinun ei tarvitse niitä halvimpia huolia, kyllä ne meille köyhemmille kelpaa.
Nyt ei puhuta mistään Mehukateista tms. vaan esimerkiksi Pirkka omenatäysmehu litran purkki maksaa 1,09 e. Kotimaista alkuperää, eikä siinä ole mitään muuta ylimääräistä kuin lisättyä C-vitamiinia. Pirkka appelsiinitäysmehussa sama juttu, hinta 1,59 e. Nyt näkyy olevan God Morgon -appelsiinimehu tarjouksessa 1,99 e/litra. Täytyykin hakea sitä, se on minusta hyvää kun siinä on hedelmälihaa mukana.
Luomuversio God Morgonista on sitten 3,29 e, 0,85 litran purkki. Tropicana-appelsiinimehu jopa 4,35 e, 0,9 litran purkki. Tällaisiin minulla ei ole tietenkään varaa. Ostakoon ne joilla on.
Lasken joka pennin tarkkaan, enkä silti edelleenkään näe tuota 1,09 tai 1,59 euron mehupurkkia liian kalliina. En osta sinä minään "ylimääräisenä", vaan mieluummin herkuttelen mehulasillisella kuin jollain suklaapatukalla. Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin. Siivojia tarvitaan aina ja koulutetan ammatiin.Rakenussiivojana tienaa hyvin.Joutu vaan töihin lähtemään aikaisin ,kun työt alkaa kello 7. Jos ei kinosta ilmasiin häivikki ruokapaikoihin ,jonotaa ilmasta ravintoa. Nälkää ei näe ,Opetelet vaan halitsee rahan käytön.Seraa tarjouksia , 1 e.lähti hedelmiä,vihaneksia K-ketjun kaupasta viiknlopun.Tänän viellä.Ota selvää missä K-kaupan ketjussa,löytyy netistä.Kuin koko vikonlopun ollut Tv mainoksissa.Savukeet ,kaljat,viinit pois.
Teillähän hyvä työaika, itse joudun menemään kuudeksi siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
maito, turhaa aikuiselle
rypsiöljjy, ok
No sinun ei tarvitse niitä halvimpia huolia, kyllä ne meille köyhemmille kelpaa.
Nyt ei puhuta mistään Mehukateista tms. vaan esimerkiksi Pirkka omenatäysmehu litran purkki maksaa 1,09 e. Kotimaista alkuperää, eikä siinä ole mitään muuta ylimääräistä kuin lisättyä C-vitamiinia. Pirkka appelsiinitäysmehussa sama juttu, hinta 1,59 e. Nyt näkyy olevan God Morgon -appelsiinimehu tarjouksessa 1,99 e/litra. Täytyykin hakea sitä, se on minusta hyvää kun siinä on hedelmälihaa mukana.
Luomuversio God Morgonista on sitten 3,29 e, 0,85 litran purkki. Tropicana-appelsiinimehu jopa 4,35 e, 0,9 litran purkki. Tällaisiin minulla ei ole tietenkään varaa. Ostakoon ne joilla on.
Lasken joka pennin tarkkaan, enkä silti edelleenkään näe tuota 1,09 tai 1,59 euron mehupurkkia liian kalliina. En osta sinä minään "ylimääräisenä", vaan mieluummin herkuttelen mehulasillisella kuin jollain suklaapatukalla. Kukin tyylillään.
Hienoa että lasket ja tiedostat hintoja :)
Moni ei kuitenkaan ajattele pitemmälle, yksittäisenä ostona edes se 4euron mehupurkki ei ehkä kaada taloutta. Mutta viikottaisesta 2 euron mehupurkista luopuminen vuodeksi tarkoittaa 100 euroa vaikkapa uuteen lämpimään talvitakkiin, perheen ravintolaelämykseen tai esim sijoituksiin.
No sitten saan synninpäästön parempana ihmisenä, ja mehunvalmistuksesi onkin pikantti yläluokkainen harrastus.
Minä jo pelkäsin, että olisit työtön ali-ihminen haaskaamassa aikaasi turhuuksiin.