Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko nämä talousostokset muka jotain "ylellisyyttä", johon työttömällä perustoimeentulotuen saajalla ei saisi olla varaa; Kanasuikaleet, ruisleipä, margariini, juusto, maito, tuoremehu, riisi, mysli, paprika, rypsiöljjy, vessapaperi, pyykinpesuaine

Vierailija
05.02.2023 |

Noita ostan, ja tuntuu että rahat ei enää oikeasti riitä koko kuukauden ruokiin...Milloin tähän perustoimeentulotukeen oikein tulee asianmukainen korotus?
Tuki on noussut jotain 3-4% samassa ajassa kun ruoan ja muiden hinta noussut 30-50%.

532e on täysin riittämätön yhdelle kuukaudelle, kun siitä pitää maksaa AIVAN KAIKKI paitsi vuokra ja sähkö/kotivakuutuslasku.

Milloin hallitus oikein tekee jotakin?

Kommentit (284)

Vierailija
61/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustoissa on paljon eroa hinnassa. Kannattaa katsoa aina kilohintaa. Vaihtelee n. 8-30 euron välillä.

Vierailija
62/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostat tuoremehua? Sitä ei tarvitse kukaan mihinkään. Paprikan voi myös vaihtaa halvempaan c-vitamiinin lähteeseen. Myslin voit tehdä itse.

Minä ainakin pidän erilaisista täystuoremehuista ja kurrista. Tällä palstalla on jo haukuttu maidon juominen, jotenkin pitäisikö juoda vain raanavettä? Muuten olen aina ostanut broilerin koipireisiä kanansuikalaiden sijasta budjetista riippumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin SINÄ teet jotain ja otat itseäs niskasta kiinni ja alat huolehtimaan OMASTA toimeentulostas.

Vierailija
64/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä työllinenkin, joka kaiken itse maksaa, joutuu miettimään mitä ostaa. Kanasuikaleita tai kalaa ei kovin usein ole varaa ostaa. Voita en ole ostanut pitkään aikaan, kyttään tarjousta ja täytän sitten pakastimen kun halvalla voita saa.

Leipä kallista, ostan tarjousten mukaan tai leivon leivinuunissa kunhan olis joskus aikaa.

Rehuosastolla ostetaan tarjousten mukaan. Jos paprika ei ole sesongissa tai tarjouksessa, sitä ei osteta.

Juustoakin ostan vain tarjouksesta ja useamman kerralla kun säilyy. Osan raastan ja pakastan.

Makaronia tai riisiä ei ole tullut ostettua koko talvena, omilla perunoilla tyydytetään hiilarilisukkeen tarve.

Vierailija
65/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin. Siivojia tarvitaan aina ja koulutetan ammatiin.Rakenussiivojana tienaa hyvin.Joutu vaan töihin lähtemään aikaisin ,kun työt alkaa kello 7. Jos ei kinosta ilmasiin häivikki ruokapaikoihin ,jonotaa ilmasta ravintoa. Nälkää ei näe ,Opetelet vaan halitsee rahan käytön.Seraa tarjouksia , 1 e.lähti hedelmiä,vihaneksia K-ketjun kaupasta viiknlopun.Tänän viellä.Ota selvää missä K-kaupan ketjussa,löytyy netistä.Kuin koko vikonlopun ollut Tv mainoksissa.Savukeet ,kaljat,viinit pois. 

Siivooja tarvitsee auton.

No sitten pitää ostaa se auto eikä keksiä tekosyitä.

Millä rahalla?

No jättää esim. ne joka-aamuiset tuoremehut juomatta ja alkaa sitä rahaa säästämään sukanvarteen.

Tuoremehupurkki maksaa vajaa kaksi euroa, ja vedellä lantraamalla siitä juo sen joka-aamuisen mehulasillisen viikon.

Aika kauan kestää, että auton saa ostettua säästämällä 2 euroa viikossa.

Pienistä puroista kasvaa suuri virta. 2 euroa viikossa on jo reilu satanen vuodessa. Jos jättää ostamatta toisenkin "vain 2e" maksavan tuotteen, on saanut vuodessa jo yli 200 euroa säästöön, viidessä vuodessa se tekee jo tonnin. Mutta eiväthän tätä ymmärrä ne, joiden mielestä pikkuhiluilla ei ole merkitystä ja jotka ihmettelevät, miten muut saavat rahaa säästöön pienistä tuloista.

Ei ole kyse siitä, ettei pikkuhiluilla ole merkitystä, vaan siitä, että katsoo kuinka paljon budjetissa niitä pikkuhiluja on, ja harkitsee itse mitä kannattaa jättää pois ja mitä ei.

Harvan budjetointi menee niin, että ostaa pelkästään halvimpia mahdollisia ruoka-aineita ajattelematta ollenkaan mieltymyksiään tai ruokavalion monipuolisuutta. Lyön vaikka vetoa, ettei kukaan tämän ketjun jeesustelijoista syö joka päivä pelkkää kaurapuuroa ja sikanauta-peruna-porkkana-pataa.

Moni pääsisi pitkälle säästämisessä jo sillä, että katsoisi ostoksistaan niitä oikeasti kalliita ja turhia tottumuksia ja kysyisi itseltään, tarvitseeko niitä oikeasti.

Jos tykkää silloin tällöin juoda lasillisen jotain makeaa juomaa, tuoremehu on paljon parempi ja edullisempi vaihtoehto kuin limsat. Jos ei välitä kummastakaan, niin sitten jättää pois ja juo vettä. Aika yksinkertaista.

Vierailija
66/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää nämä toimeentulotukivinkujat.... Rahaa saadaan ilmaiseksi ja lisää pitää saada. No pers kule, kun ei ole mistä ottaa, kun meidät töitä tekevät on jo kupattu kuiviin.... Työssäkävijöiden, kun pitää omien perheiden lisäksi elättää vielä teidätkin....

Vierailija
67/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo töissä käyvälläkään varaa ostaa tollaisia. Meillä ei ole syöty enää pitkään aikaan mitään mysliä, jugurttia, tuoremehua. Ja monia muitakin ruokia, jotka jää kauppaan.

Kanasuikaleitakin vaan harvoin, edullisemmat vaihtoehdot on listalla.

Vierailija
68/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoan hinta on noussut 15 % ja tämä "muiden" (asuntolainan korot, sähkö, polttoaine) harvoin koskettaa työttömiä.

Meille työssäkäyville on ihan normaalia karsia kulutusta se mukaan mitä talous vaatii. Miksi työttömillä olisi oikeus pitää yllä samaa elintasoa kuin aiemmin?

Harvoin koskettaa työttömiä? Mitä helvettiä? Luuletko että se, että on omistusasunto ja lainaa siitä jotenkin suojelee työttömyydeltä? Ja luulet että Helsingin ulkopuolella asuvat työttömät pärjäävät ilman autoa? Tai sähköä?

Ja ruuan hinta on todellakin noussut enemmän kuin 15%, keskimääräinen toki voi olla laskennallisesti tuo, mutta totuus on jotain muuta.

Vierailija
69/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin. Siivojia tarvitaan aina ja koulutetan ammatiin.Rakenussiivojana tienaa hyvin.Joutu vaan töihin lähtemään aikaisin ,kun työt alkaa kello 7. Jos ei kinosta ilmasiin häivikki ruokapaikoihin ,jonotaa ilmasta ravintoa. Nälkää ei näe ,Opetelet vaan halitsee rahan käytön.Seraa tarjouksia , 1 e.lähti hedelmiä,vihaneksia K-ketjun kaupasta viiknlopun.Tänän viellä.Ota selvää missä K-kaupan ketjussa,löytyy netistä.Kuin koko vikonlopun ollut Tv mainoksissa.Savukeet ,kaljat,viinit pois. 

Siivooja tarvitsee auton.

No sitten pitää ostaa se auto eikä keksiä tekosyitä.

Millä rahalla?

No jättää esim. ne joka-aamuiset tuoremehut juomatta ja alkaa sitä rahaa säästämään sukanvarteen.

Tuoremehupurkki maksaa vajaa kaksi euroa, ja vedellä lantraamalla siitä juo sen joka-aamuisen mehulasillisen viikon.

Aika kauan kestää, että auton saa ostettua säästämällä 2 euroa viikossa.

Pienistä puroista kasvaa suuri virta. 2 euroa viikossa on jo reilu satanen vuodessa. Jos jättää ostamatta toisenkin "vain 2e" maksavan tuotteen, on saanut vuodessa jo yli 200 euroa säästöön, viidessä vuodessa se tekee jo tonnin. Mutta eiväthän tätä ymmärrä ne, joiden mielestä pikkuhiluilla ei ole merkitystä ja jotka ihmettelevät, miten muut saavat rahaa säästöön pienistä tuloista.

Tonnin auto?

Mä olen työtön ja auto maksoi 32 000e.

Vierailija
70/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo töissä käyvälläkään varaa ostaa tollaisia. Meillä ei ole syöty enää pitkään aikaan mitään mysliä, jugurttia, tuoremehua. Ja monia muitakin ruokia, jotka jää kauppaan.

Mitä ne edullisemmat vaihtoehdot on? Kertokaa nyt joku. Itse kun ostan niitä kanasuikaleita juuri siksi, että niitä saa edullisesti.

Vierailija
71/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoan hinta on noussut 15 % ja tämä "muiden" (asuntolainan korot, sähkö, polttoaine) harvoin koskettaa työttömiä.

Meille työssäkäyville on ihan normaalia karsia kulutusta se mukaan mitä talous vaatii. Miksi työttömillä olisi oikeus pitää yllä samaa elintasoa kuin aiemmin?

Nyt en kyllä ymmärrä. Olen pitkäaikaistyötön ja maksan talolainan, ison sähkölaskun ja autokin on pakollinen.

Vierailija
72/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele, että palkat ei ole nousseet yhtään :D

Vierailija
73/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne edullisemmat vaihtoehdot on? Kertokaa nyt joku. Itse kun ostan niitä kanasuikaleita juuri siksi, että niitä saa edullisesti.

Varmaan niitä herneitä, papuja, linssejä yms sontaa.

Vierailija
74/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mysli on kallista. Ostan äärimmäisen harvoin. Leivistä voi välillä kokeilla näkkäriä, ja juustoakaan ei tarvitse ostaa joka viikko.

Vierailija
75/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostat tuoremehua? Sitä ei tarvitse kukaan mihinkään. Paprikan voi myös vaihtaa halvempaan c-vitamiinin lähteeseen. Myslin voit tehdä itse.

Minä ainakin pidän erilaisista täystuoremehuista ja kurrista. Tällä palstalla on jo haukuttu maidon juominen, jotenkin pitäisikö juoda vain raanavettä? Muuten olen aina ostanut broilerin koipireisiä kanansuikalaiden sijasta budjetista riippumatta.

No minä keitän mehua vanhempien pihalta poimimistani viinimarjoista, se on ihan ilmaista ja pahimmillaankin halpaa vaikka joutuisi jotain marjoista maksamaankin.

Vierailija
76/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole minullakaan palkka noussut samassa suhteessa ruuan hinnan kanssa, joten ostan halvempaa ruokaa kuin ennen.

Vierailija
77/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin sekopäinen ketju alusta loppuun.

Vierailija
78/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Milloin hallitus oikein tekee jotakin?"

Valmista vaan vartut! Mikset itse tee jotain, etsi työtä!

Vierailija
79/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä keitän mehua vanhempien pihalta poimimistani viinimarjoista, se on ihan ilmaista ja pahimmillaankin halpaa vaikka joutuisi jotain marjoista maksamaankin.

No toki, se on "ilmaista" mikäli aikasi on ilmaista.

Mutta tässä vaiheessa sinulle kuuluisi heristää sormea, ettet käytä luksusmehun valmistamiseen kuluvaa aikaa työnhakuun, yritystoiminnan aloittamiseen tai päiväkodin sijaisena.

Vierailija
80/284 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toki, se on "ilmaista" mikäli aikasi on ilmaista.

Mutta tässä vaiheessa sinulle kuuluisi heristää sormea, ettet käytä luksusmehun valmistamiseen kuluvaa aikaa työnhakuun, yritystoiminnan aloittamiseen tai päiväkodin sijaisena.

Miksi hakisin töitä kun kuulun jo valmiiksi ylimpään tulodesiiliin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi