Translaki meni läpi
Kommentit (3723)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009348478.html?s=08
lukekaa. Todella hyvä ja ajatuksia herättävä näkökulma transnuorten kanssa töitä tehneeltä psykiatrilta
Oikeasti hyvä juttu. Se mitä tässä on yritetty selittää,mutta on muka jotain "uskonnollista" diipadaapaa..
Ja ovatko ne nyt silti yrittämässä laajentaa tätä lakia alaikäisiinkin?
Ovat. Heti tuli eilen kannanotto että jäi torsoksi tämä laki. Lue lehtiä.
En jaksanut lukea ketjua kun on jo yli 100 sivua mielipiteitä. Mutta haluasin vastauksen yhteen kysymykseen:
Mikä on se syy, että tätä lakia pitää vastustaa?
Eli kertokaa nyt vastustajat pari hyvin perusteltua syytä vastustaa tämän lain voimaantuloa.
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä moni elänyt itsensäpaljastajien kulta-aikana? Silloin meitä tyttölapsiakin neuvottiin, että älä näytä järkytystä tai juokse karkuun, eivät ole vaarallisia. Ei sitten tehty muuta kuin katsottiin halveksivasti tai hihitettiin. Olihan se kyllä niin jännää, että joskus käveltiin uudestaan ohi. Sen verran erikoista se oli, että luultavasti kaikki kohtaamiset jäivät kyllä mieleen, mutta en usko ahdistuneeni. Enemmän se säälitti ja mietitytti, että millainen elämä heilläkin raukoilla mahtaa olla.
Laitontahan se varmaan oli silloinkin, mutta nykyään kaikki tuollainen otetaan paljon vakavammin. Sana tietysti leviää ja kamerat kulkevat mukana lapsillakin. Veikkaan, että tuokin toiminta on siirtynyt pitkälti verkkoon.
Noh, saa nähdä alkaako irstailijoita lain myötä näkyä jossain enemmän kuin ennen. Itse en sen puolesta löisi vetoa.
Meille neuvottiin, että ei saa reagoida, vaan jos tulee vastaan (meidän kaupunginosassa oli yksi tunnettu ip, joten jokainen tunsi hänet ulkonäöltä), pitää vain jatkaa eteenpäin eikä saa pysähtyä juttelemaan, vaikka hän yrittää sitä. Täytyi mennä niinkuin ei näkisi tai kuulisi häntä. Hän ei koskaan lähtenyt perään, mutta jos joku pysähtyi juttelemaan, tarjosi namuja ja sen jälkeen olisi houkutellut kotiinsa)
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea ketjua kun on jo yli 100 sivua mielipiteitä. Mutta haluasin vastauksen yhteen kysymykseen:
Eli kertokaa nyt vastustajat pari hyvin perusteltua syytä vastustaa tämän lain voimaantuloa.
KYRPIÄ NAISTEN PUKUHUONEESSA ÖYH ÖYH
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän päivän aikana miettinyt nyt tätä translakia uimahallikysymys mielessäni monelta eri kantilta ja tullut siihen johtopäätökseen, että voisi olla järkevää (tai ainakin järkevä kokeilu) sellainen, että uimahallien pukutilat muutettaisiin peniksellisten pukutiloiksi ja hävyllisten pukutiloiksi. Tämän ei piätisi loukata ketään, sillä kukaan ei voi sille mitään, jos luonto on luonut hänelle peniksen tai hävyn. Jos sukupuolielin muutetaan vastakkaisen sukupuolen malliin, niin tietenkin sitten pukuhuonekin vaihtuu. Ehkä ainoa ryhmä, joka sitten jää tässä ulkopuolelle on intersukupuoliset, joilla voi olla synnyttyään kummankin sukupuolen vehkeet, mutta tämä ryhmä on käsittääkseni hyvin harvalukuinen. Sen kohdalla pitää miettiä uudelleen.
Vaikka miten kannatan myös transihmisten oikeuksia, niin en silti voi sivuttaa sitä faktaa, että on myös kuunneltava ihmisiä, joille tämä asia ei ole helppo eikä vältttämättä edes tule koskaan olemaan helppo. emme me saa heitäkään syrjiä tai kivittää vanhoillisuudestaan. JA heilläkin pitäisi olla oikeus vaikka käydä uimahallissa ja tuntea olonsa turvatuksi. Pitäisikö heille sitten järjestää oma pukeutumistila.
Toki sitten olisi vaihtoehtona tuon Peniksellisten ja hävyllisten jaon lisäksi sellainen, että pidetään vanhan maailman mukaisen naisten ja miesten pukutilat,mutta jaetaan kumpiinkin pukutiloihin sitten erikseen cis-naisten ja cis-miesten pukutilat. Tässä vaihtoehdossa sitten olisi joitain muita ongelmia.
Ehdotan unisex-tiloja kaikille. Kaikki ovat tervetulleita ja jos ei kelpaa, keksii jotain muuta. Ei tarvitse miettiä ketä syrjitään ja ketä ei, vaan jokainen on tasan samalla viivalla. Voidaan tehdä kuten jossain kylpylöissä on ollut, että suihkutilaan kuljetaan sellaisen sovituskopin kaltaisen vaatteidenvaihtokopin läpi, josta tullaan kaikki uikkareissa ulos. Saunassa toki sallitaan uikkarit.
Kyllä se on kätevintä ja kustannustehokkaita säilyttää miesten ja naisten tilat. Ne jotka eivät halua käyttää syntymäsukupuolensa tiloja saavat mennä kolmansiin tiloihin keskenään.
Tämä on kertakaikkiaan kummallista ajattelua. Jos joku oikeasti tieteeseen uskova on valmis joustamaan ja antamaan 3 tilan ns.unisex tilaksi niin ei käy aktivisteille? Vaan vaativat, että Kaikkien siis kaikkien on sopeuduttava heidän ehtoihinsa?
Tässä se ero on. Toisin kuin moni yrittää uskotella että kyseessä sama "öyhötys" kuin homo oikeuksissa oli niin ei. Ei mitään homojen oikeuksia vastaan. Eikä ole ikinä ollutkaan.
LBG taitaa olla oma rajani. T oli siinä aiemmin mahdollisesti mukana,mutta tämä menee jo sinne päin,että alan kääntymään T vastaan.
Hei! älkää ottako paineita!
Kyllähän tässä on jo useampi sukupolvi menestyksellisesti larpattu, että Suomi on kaksikielinen maa. Ollaan otettu mitättömän pienen kaksikielisen vähemmistön oikeudet omiksi velvollisuuksiksemme ja kieltämättä siinä on tarvittu vaivannäköäkin.
Nyt vain samanlaista itsepetosta peliin tämän uuden pikku vähemmistön kohdalla!
Jos me kyetään larppaan Suomea kaksikielisenä maana ja että joku pieni muutaman prosentin puhuma äidinkieli kuuluu meidän kaikkien identiteettiin, niin tuollaisen itsepetoksen voimalla me voimme kevyesti larpata, että tädillä on munat, ilman sen suurempaa kognitiivistä dissonanssia.
suvaitkaamme se "elephantus in cubiculum", meillähän on siihen jo harjoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen osaltanut ainakin selittänyt ne tässä ketjussa jo monesti; ei tod. Jaksa toistaa.
( Ja huolena tuo miten halutaan vielä lisätä laki koskemaan lapsia).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten yksin jäädessä alkaa ihan kaikkia sairaita ajatuksia tulemaan päähän.
Tämä taitaa nykyään olla aika monella ongelman ydin. Muistakaa ihmiset liikkua ja tavata paljon erilaisia ihmisiä.
En minä halua olla hullujen kanssa tekemisissä, jotka luulevat olevansa toista sukupuolta kuin ovat ja suuttuvat jos ei myötäile heidän harhojaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette ymmärrä, että transnaiset eli oikeammin sanottuna miehet, jotka leikkivät naista, oikeasti ovat kiinnostuneita naisista ja tytöistä? He eivät ole homoja, jotka ovatkin vaarattomia naisille.
Tunnen näitä naista leikkiviä miehiä, ja kovasti ovat naisista kiinnostuneita. Kerran tulin itsekin huijatuksi kun luulin tällaisen miehen (juhlat, oli naisvetimissä) haluavan jutella kanssani "sisarellisesti". Olikin pian käsi reidelläni pöydän alla.
Karmea tilanne.
Tämä pelleily tulee kalliiksi. Meidät tavalliset ihmiset saadaan ajettua ihan nurkkaan.
Muistakaa, transnainen ei ole nainen!!!
Höpön pöpn pöö.
Mä en usko että tämä laki tulee vaikuttamaan elämääni millään tavalla.
En ymmärrä, miksi toiset pelkäävät, että homoudesta puhuminen saa kaikki kääntymään homoiksi, tai että translaki saa kaikki vaihtamaan virallista sukupuoltaan.
Olen itse heteronainen, mikään muu ei ole koskaan kiinnostanut, vaikka olen joskus leikitellyt ajatuksella. En tule vaihtamaan sukupuoltani, enkä muutu lesboksi tai biksi, vaikka LGBT-asiat ovat enemmän julkisuudessa.
Nämä, jotka ovat raivoissaan seksuaalivähemmistöjen oikeuksien lisääntymisestä, ovat sellaisia, joita kutkuttaisi kokeilla jotain erilaista, mutta eivät syystä tai toisesta uskalla. Me, jotka olemme varmoja siitä mitä itse olemme, emme pelkää erilaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kommenttiasi, mutta miksi vitussa luulet, että miehet voivat olla naisia vain sanomalla niin?
Yhdysvalloissa kuolee vuosittain aseväkivallan uhrina 20000 ja toinen mokoma menee itsemurhien mukana. Mutta muutama somesta bongattu transtapaus on se mistä ihmiset jaksavat jauhaa. Onko perspektiivi mahdollisesti pikkuriikkisen hukassa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on maailma sekaisin. Hämmentyneiden lasten ja teinien hämmennystä pyritään oikein edistämään ja varmaan silvotaankin peruuttamattomasti ennen kuin edes karvat kasvaa. Samaan aikaan vasektomiaan joka on pieni operaatio ja jopa peruttavissa vaaditaan mieheltä 30 vuoden ikä tai 3 lasta.
Ottaakaa nyt edes selvää mistä on kyse ennen kun alatte öyhöttää.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa kuolee vuosittain aseväkivallan uhrina 20000 ja toinen mokoma menee itsemurhien mukana. Mutta muutama somesta bongattu transtapaus on se mistä ihmiset jaksavat jauhaa. Onko perspektiivi mahdollisesti pikkuriikkisen hukassa?
Tuwkin kun asiat eivät liity toisiinsa mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko että tämä laki tulee vaikuttamaan elämääni millään tavalla.
En ymmärrä, miksi toiset pelkäävät, että homoudesta puhuminen saa kaikki kääntymään homoiksi, tai että translaki saa kaikki vaihtamaan virallista sukupuoltaan.
Olen itse heteronainen, mikään muu ei ole koskaan kiinnostanut, vaikka olen joskus leikitellyt ajatuksella. En tule vaihtamaan sukupuoltani, enkä muutu lesboksi tai biksi, vaikka LGBT-asiat ovat enemmän julkisuudessa.
Nämä, jotka ovat raivoissaan seksuaalivähemmistöjen oikeuksien lisääntymisestä, ovat sellaisia, joita kutkuttaisi kokeilla jotain erilaista, mutta eivät syystä tai toisesta uskalla. Me, jotka olemme varmoja siitä mitä itse olemme, emme pelkää erilaisuutta.
Mua vituttaa se, että pienen ryhmän mielenterveyshäiriöön perustuva todellisuudesta irtaantunut sukupuolikäsitys pakotetaan muille ihmisille lain avulla. Se nyt on vaan voivoi jos sukupuolihäiriöinen ei pysty myöntämään itselleen, ettei ole oikeasti vastakkaista sukupuolta. Todellisuutta kun ei voi muuttaa vaikka kuinka itketään ja ruikutetaan. Mutta ihan oikeasti, miten he kehtaavat tätä sairasta mielikuvaansa pakottaa muille???? Voin sanoa, että ennen ei kiinnostanut pätkän pätkää kenenkään sukupuolituntemukset mutta nyt vituttaa tämä tietty vähemmistö oikein kunnolla.
Britta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnontieteiden tutkijana täytyy todeta, että olen aika huolissani, koska tässä otettiin nyt iso askel tieteenvastaiseen suuntaan eli ihmisen tuntemukset ohittavat fyysisen todellisuuden ja biologian. Muistaakseni hallitus myös lupasi tieteeseen pohjautuvaa politiikkaa, ja sitä tämä ei toden totta edusta. Jos virallinen juridinen sukupuoli on tuntemusten pohjalta itse valittava asia, niin miksei seuraavaksi sellainen voisi olla vaikka ihonväri tai ikä.
Haluaisin myös kuulla perustelut sille, että keitä ja miten tämä itsemäärittely siis oikeasti nyt hyödyttää? Miksi joku haluaisi vaihtaa virallisen sukupuolen ilman transitiota? Eikö sellainen aiheuta vain entistä enemmän hämmennystä ja hankaluuksia? Perinteisen dysforian hoitoon tarkoitetun transprosessin myötä asia on eri, koska siinä ulkoiset ominaisuudet muuttuvat muistuttamaan tavoitesukupuolta.
Jopa Kristillisdemokraatit ajattelevat lakia tieteen pohjalta, eikä omien tuntemuksien mukaan.
Kristillisdemokraatit ajattelevat tätä täysin Raamatun mukaan, ei siinä tieteellä ole mitään sijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamasta väärinkäytöksestä jauhetaan tuhat kertaa enemmän kuin hautausmaallisesta ihmisuhreja? Miten helvetissä kukaan uskaltaa mennä ulos, kun voi joutua milloin tahansa ammutuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamasta väärinkäytöksestä jauhetaan tuhat kertaa enemmän kuin hautausmaallisesta ihmisuhreja? Miten helvetissä kukaan uskaltaa mennä ulos, kun voi joutua milloin tahansa ammutuksi?
No painu sinne Yhdysvaltoihin sitten ratkomaan heidän aseongelmiaan.
Nimenomaan monelle muoti tai trendi..
Ja missä leviää.. hmmm, nostetaan julkkiksiksi, somessa ja etenkin tiktokissa etc.