Alle 1 800 euron palkalla elävä nuori siivooja säästää nyt juustosta ja kananmunista: Mietityttää, onko minulla koskaan varaa hankkia lapsia
"Vannisella ei ole harrastuksia. Rahat kuluvat asumiseen, puolison autoon, ruokaan, vakuutuksiin sekä laskuihin, kuten puhelimeen. Lisäksi Vanninen lyhentää opintolainaansa kuukausittain.
Kyllä se mietyttää, onko minulla koskaan varaa omakotitaloon, onko varaa hankkia lapsia tai mennä naimisiin. Rahaa ei tunnu ikinä jäävän säästöön tarpeeksi."
Välillä ihan järkevää puhettakin, hyvä miettiä etukäteen onko niihin lapsiin varaa eikä pukata niitä maailmaan liukuhihnalta ja sitten valittaa, kun on niin tiukkaa.
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Opintolainalla opiskellut, vaikka ollut koko ajan töissä? Ja mitä nuo kaksi muuta ammattia on, kun ei ole niillä tutkinnoilla työllistynyt? Entä miksi maksaa puolisoa autoa? Ehdittaisin amk-opintoja pikaisesti, yamk-opinnoilla työllistyy lähes 100%. Onhan tuo nyt surkea palkka ja täytyy olla valmis vaihtamaan työpaikkaa. Ei ne mukavat työkaverit tuota pelasta.
Amkkeja ei kannata harkita lähelle 35v ikääkin jo, sieltä on koko ajan liukuhihnalla 25v- osaajia tulossa työmarkkinoille.
Jos siivous todella kiinnostaa niin oma yritys on suorin tie tienata tarpeeksi paljon kunhan on älliä asiakas hankintaan.
Tai sitten tes-palkaltaan parempi kokonaan uusi ammatti. Se on huono homma että opiskellaan vähän sitä ja tätä ja vuodet vierii nopeasti ja lopputulenema on se että tuonkin ammatin olisi voinut suoraan valita yläasteen jälkeen.
Tottakai he joilla on älliä ja hyvät lukion paperit menee yliopistoon hyvään tutkintoon ja siitä hyviin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siivoojalla on opintolainaa
Hölskyykö päässäsi vai onko jo täysi?
No onhan tuo ihan älyvapaata. Työllistyäkseen siivoojaksi ei tarvitse välttämättä tutkintoa. Jos tarvitsee tai haluaa tutkinnon, se kannattaa suorittaa oppisopimuksella. Jos ei oppisopimusta halua tai saa, niin ammattitutkinnon suorittaminen kestää 1-1,5vuotta. Sen aikana saa varmasti osa-aikaista siivoustyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siivoojalla on opintolainaa
No onhan tuo ihan älyvapaata. Työllistyäkseen siivoojaksi ei tarvitse välttämättä tutkintoa. Jos tarvitsee tai haluaa tutkinnon, se kannattaa suorittaa oppisopimuksella. Jos ei oppisopimusta halua tai saa, niin ammattitutkinnon suorittaminen kestää 1-1,5vuotta. Sen aikana saa varmasti osa-aikaista siivoustyötä.
En aivan varmana pidä ainakaan alaikäisenä siivoustöitäkään. Missä koulu, siellä tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainalla opiskellut, vaikka ollut koko ajan töissä? Ja mitä nuo kaksi muuta ammattia on, kun ei ole niillä tutkinnoilla työllistynyt? Entä miksi maksaa puolisoa autoa? Ehdittaisin amk-opintoja pikaisesti, yamk-opinnoilla työllistyy lähes 100%. Onhan tuo nyt surkea palkka ja täytyy olla valmis vaihtamaan työpaikkaa. Ei ne mukavat työkaverit tuota pelasta.
Mä opiskelen töiden ohessa sairaanhoitajaksi ja kyllä mäkin olen opintolainaa nostanut. Välillä on kuitenkin pakko olla 50-80 %:lla työajalla riippuen paljonko on koulua. Harjoittelut on pakko ottaa kokonaan opintovapaata eikä aikuiskoulutustuki korvaa täysin palkkaa. Lisäksi koulu on melkein 90km:n päässä niin menee bensaan rahaa. Myöskin harkkoja joutuu tekemään muualla kuin omalla paikkakunnalla koska ei täällä ole harkkoihin sopivia paikkoja ja matkakorvauksia ei saa mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amkkeja ei kannata harkita lähelle 35v ikääkin jo, sieltä on koko ajan liukuhihnalla 25v- osaajia tulossa työmarkkinoille.
Jos siivous todella kiinnostaa niin oma yritys on suorin tie tienata tarpeeksi paljon kunhan on älliä asiakas hankintaan.
Tai sitten tes-palkaltaan parempi kokonaan uusi ammatti. Se on huono homma että opiskellaan vähän sitä ja tätä ja vuodet vierii nopeasti ja lopputulenema on se että tuonkin ammatin olisi voinut suoraan valita yläasteen jälkeen.
Tottakai he joilla on älliä ja hyvät lukion paperit menee yliopistoon hyvään tutkintoon ja siitä hyviin töihin.
Mä olin 42v. kun aloitin sairaanhoitajan opinnot AMK:ssa enkä ole edes vanhin meidän ryhmässä. En tajua miksi ei melkein 35v. voisi hakeutua ammattikorkeaan tai yliopistoon. Ihan järjetön sun ajatusmaailma.
Vierailija kirjoitti:
Puolison tuloista ei kerrota mitään? Kyllä kaksi aina pärjää jos molemmat työssä. Särähti korvaan tuo omakotitalo. Näin pääkaupunkiseudulla aina asuneena edes ajatellut koskaan omakotitaloa.
Kyllä Espooossa ja Vantaalla on aika hitosti omakotitalojakin. Fyi
Vierailija kirjoitti:
Väheksymättä kun itsekin siivooja niin hän saa paremmin jos saa 1600-1800 e/kk, mulla ja mun tuntemilla siivoojilla tuntityö ja palkka tunneista riippuen vaihtelee 400-900 euron välillä siis 2 krt kuussa tuo 400 e, että kaupungin työntekijät saa paremmin.
900 euroa kahdesti kuukaudessa on sama kuin 1800€ kuukaudessa.
Justiinsa. Kananmunat ovat kuitenkin edelleen edullisia ja ravintoainerikkaita verrattuna monen muuhun. Jos ostaa kananmunia ja tekee niistä vaikka munakkaan tms, niin sinä päivänä voi jättää sen lihan pois lautaselta. Ei tule kalliiksi. Ei joka päivä tarvitse sekä lihaa että kanamunia. Jutussahan ei avattu mitä heillä on vara ostaa, mutta luultavasti kaikkea muuta paitsi kanamunia ja juustoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolison tuloista ei kerrota mitään? Kyllä kaksi aina pärjää jos molemmat työssä. Särähti korvaan tuo omakotitalo. Näin pääkaupunkiseudulla aina asuneena edes ajatellut koskaan omakotitaloa.
Häh? Kai sitä nyt saa haaveilla ok-talosta! Kouvolassa ok-talot ovat 'hieman' eri hintatasoa kuin pk-seudulla :D
Aika kaukainen haave, jos ei ole varaa ostaa edes kananmunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole mitään ihmisoikeutta omakotitaloon missään kohtaa elämäänsä. Ei myöskään lapsiin, autoon tai harrastuksiin. Yhteiskunta voi huolehtia siitä, että ravintoa on, katto pään päällä ja jonkinlaiset vaatteet. Mutta muu on sitten pakko kyllä itse hankkia.
Muuhun en ota kantaa, mutta oikeus perheeseen (lapsiin) on ihmisoikeus. Vituttaa kun nykyään sukupuolen vaihtaminen ym. on muka ihmisoikeus niin unohtuu ne asiat, mitkä niitä oikeasti on. Menee lapsi pesuveden mukana.
Hauskaa, että nostit juuri lasten teon esille. Translakiesityksen yhtenä vaatimuksena kun oli poistaa lisääntymiskyvyttömyyspakko sukupuolensa korjaavilta henkilöiltä.
Mä tienaan enemmän. Pystyy asumaan 700 e vuokra-asunnossa ja ostamaan mitä ruokaa tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi osa-aikatyössä. Saa just sen verran palkkaa, että menee yli toimeentulotukirajan eli käteen jää jotain 600 - 700 kuussa. Asumistukea saa kyllä osaan vuokraa. Laskujen jälkeen, nyt varsinkin kun sähkölasku hällä jotain 60 euroa, rahaa ruokaan jää jotain 50 euroa per viikko. Vaatteita, kenkiä yms ei ole varaa ostaa. Jos pyörään pitää ostaa renkaita tms, ruokaan jää sitten vähemmän. Ostin hälle silmälasit vasta, edullisimmat mahdolliset eli alta 50 euron sai.
Mitää yllättävää rahanmenoa ei kestä tulla. Yksi terveyskeskuskäynti maksuineen sekoittaa koko kuukausibudjetin
Eikös tässä pitäisi saada soviteltua työttömyyspäivärahaa myös, jos on osa-aikaiset tunnit?
Vierailija kirjoitti:
Maksaa puolison auton kulut
Ja myös kuvittelee, että naimisiin meneminen maksaisi jotain. Ei maksa. Häiden järjestäminen sitten kylläkin, mutta se ei ole pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Väheksymättä kun itsekin siivooja niin hän saa paremmin jos saa 1600-1800 e/kk, mulla ja mun tuntemilla siivoojilla tuntityö ja palkka tunneista riippuen vaihtelee 400-900 euron välillä siis 2 krt kuussa tuo 400 e, että kaupungin työntekijät saa paremmin.
niin eli olet osa-aikainen,jutun siivooja on kokoaikainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole mitään ihmisoikeutta omakotitaloon missään kohtaa elämäänsä. Ei myöskään lapsiin, autoon tai harrastuksiin. Yhteiskunta voi huolehtia siitä, että ravintoa on, katto pään päällä ja jonkinlaiset vaatteet. Mutta muu on sitten pakko kyllä itse hankkia.
Muuhun en ota kantaa, mutta oikeus perheeseen (lapsiin) on ihmisoikeus. Vituttaa kun nykyään sukupuolen vaihtaminen ym. on muka ihmisoikeus niin unohtuu ne asiat, mitkä niitä oikeasti on. Menee lapsi pesuveden mukana.
Hauskaa, että nostit juuri lasten teon esille. Translakiesityksen yhtenä vaatimuksena kun oli poistaa lisääntymiskyvyttömyyspakko sukupuolensa korjaavilta henkilöiltä.
Niin, lastenteko on ihmisoikeus, sukupuolen vaihtaminen ei. Suomessa ei ole vuosikymmeniin pakkosteriloitu ketään, lisääntymiskyvyttömyys on ollut transhoitojen seuraus. Hoitoihinkaan ei ole ketään pakotettu.
Vierailija kirjoitti:
Mihin noin paljon rahaa menee puolison kanssa Kouvolassa asuvalta, kun ei ole harrastuksiakaan? Ehkä kannattaisi vaikka vuodeksi muuttaa pieneen yksiöön ja säästää edes asumiskuluissa.
Itse kans mietin tätä. Kouvolassa asuminen ei maksa juuri mitään. Keskustan liepeiltä saa kaksion 500 eurolla kk, eihän siitä jää maksettavaa kuin 250 euroa per henki. Kyllä tuosta palkasta pitäisi jäädä hyvin niihin kananmuniinkin. Oma siskoni asuu myös Kouvolassa, vuokra kaksiosta juuri sen 500 e kk, hyvin pystyy maksamaan vaikka lastenhoitajan palkka, ei juurikaan siis isompi kuin siivoojallakaan.
Vaikka brutto on tuolla jutun naisella pieni (1800) niin ei siitä hirveesti verojakaan menee. Varmaan joku 1500 e jää käteen. Siitä pois vuokra 250 + vesi ja sähkö ehkä 50 euroa, niin jäähän siitå pitkälle yli tonni ruokaan ja muuhun humputteluun. Miten ei muka riitä kun ei lapsiakaan ole?
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttäreni ajatteli myös noin koska oli pienituloinen ja hädintuskin selvisi omista menoistaan.
Mutta luonto päätti toisin, tuli ehkäisystä huolimatta raskaaksi ja sai maailman ihanimman pikkuisen. Ovat olleet kovin tiukoilla mutta nyt molemmilla on jo (pienituloiset) vakityöt. Sisarusta ei tule koska ei ole varaa isompaan asuntoon, tämä on nyt suuri suru meille kaikille. Korkojen nousu vie haaveen entistä kauemmas ja kohta tulee jo ikä vastaan.
Sisarus ei ole mikään autuuden lähde automaattisesti, miksi surra moista asiaa?
Olkaa onnellisia ainokaisesta. Helpompi nykymaailmassa tarjota hyvä elämä yhdelle kuin useammalle lapselle, varsinkin pienituloisena.
Voi sentään maksaa vuokran yms. puoliksi puolisonsa kanssa. Itsellä palkka samaa luokkaa mutta asun yksin.