Alle 1 800 euron palkalla elävä nuori siivooja säästää nyt juustosta ja kananmunista: Mietityttää, onko minulla koskaan varaa hankkia lapsia
"Vannisella ei ole harrastuksia. Rahat kuluvat asumiseen, puolison autoon, ruokaan, vakuutuksiin sekä laskuihin, kuten puhelimeen. Lisäksi Vanninen lyhentää opintolainaansa kuukausittain.
Kyllä se mietyttää, onko minulla koskaan varaa omakotitaloon, onko varaa hankkia lapsia tai mennä naimisiin. Rahaa ei tunnu ikinä jäävän säästöön tarpeeksi."
Välillä ihan järkevää puhettakin, hyvä miettiä etukäteen onko niihin lapsiin varaa eikä pukata niitä maailmaan liukuhihnalta ja sitten valittaa, kun on niin tiukkaa.
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin alle 3000e/kk bruttopalkka on surkea palkka. Suomeen pitäisi säätää minipalkkalaki joka olisi ettei alle 3000e/kk bruttopalkkaa saisi maksaa.
Ei lapsia kykene tekemään pienellä palkalla ja pienellä palkalla ei elä eli tarvitsee yhteiskunnalta rahaa palkan päälle.
Miehillä taas parisuhdetta on erittäin hankala muodostaa jos palkka on pieni.
Kaikki alle 3000e/kk bruttopalkat on pienipalkkaisia.
Ihan vaan jätän tämmösen tähän..
Jos poistetaan pienimmät alle 3000€ palkat ja pienimmät palkat on sen toimenpiteen jälkeen 3000-4000€ niin ne on sitten pienimmät palkat jolla ei saa kaikkea mitä tarvis..
En tiedä miten täällä väki hoksaa miten rahan arvo määräytyy, mut pikku vinkkinä, se ei ole mihinkään sidottu. Jos edes vähän johonkin niin sen harvinaisuuteen.
Jos kaikilla olis miljoona euroa niin sillä ei sais yhtään mitään ostettua.
Se että voi olla rikkaita pitää olla köyhiäkin
Outo artikkeli. Mitä tämän naisen puoliso puuhaa, miksei hänen tuloista mainita mitään?
Meillä nettotulot tällä hetkellä 2 aikuisen ja 1 taaperon taloudessa vähän vajaa 2500€. Olen itse kotihoidontuella kotona. Selviämme hyvin, kun vähän käyttää maalaisjärkeä. Kauppaostokset mietitään etukäteen ja tehdään mahd. edullisesti sapuskat. Pakkasesta hyödynnetään kesän marjasatoa. Tarjouksista hommataan esim. lihatuotteita pakkaseen. Parturoinnit hoidetaan itse kotona; leikkaan miehen tukan ja hän auttaa hiustenvärjäyksessä. Asuntolainaan menee n. 500€ / kk. Säästöönkin jää vähän rahaa.
Vihreä liike kirjoitti:
Ei lapsia kannata tehdä jos ei ole hyvätuloinen.Elämänlaatu romahtaa ja kaikesta tulee vaikeaa.Suomi myös muuttunut ja muuttuu monietniseksi per.reiäksi jossa väkivalta on koko ajan läsnä
Monoetnisyydestä syntyy harvinaisia sairauksia ja sisäsiittoisuutta.
Säästää juustoa (jyystöä?) ja munaa.
Sillä lailla... ei lapsia tule.
Vierailija kirjoitti:
Säästää juustoa (jyystöä?) ja munaa.
Sillä lailla... ei lapsia tule.
🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintolainalla opiskellut, vaikka ollut koko ajan töissä? Ja mitä nuo kaksi muuta ammattia on, kun ei ole niillä tutkinnoilla työllistynyt? Entä miksi maksaa puolisoa autoa? Ehdittaisin amk-opintoja pikaisesti, yamk-opinnoilla työllistyy lähes 100%. Onhan tuo nyt surkea palkka ja täytyy olla valmis vaihtamaan työpaikkaa. Ei ne mukavat työkaverit tuota pelasta.
Mä opiskelen töiden ohessa sairaanhoitajaksi ja kyllä mäkin olen opintolainaa nostanut. Välillä on kuitenkin pakko olla 50-80 %:lla työajalla riippuen paljonko on koulua. Harjoittelut on pakko ottaa kokonaan opintovapaata eikä aikuiskoulutustuki korvaa täysin palkkaa. Lisäksi koulu on melkein 90km:n päässä niin menee bensaan rahaa. Myöskin harkkoja joutuu tekemään muualla kuin omalla paikkakunnalla koska ei täällä ole harkkoihin sopivia paikkoja ja matkakorvauksia ei saa mistään.
Samoin mun tyttäreni on nostanut lainaa vaikka tekee 15-20h viikossa töitä. Eläminen, asuminen ja matkustaminen on kallista.
Olenko paha ihminen kun palkkani on vielä pienempi, ei ole kumppania ja on kaksi lasta. Aina silti huolehdin että lapsilla on kaikki tarvittava ja molemmille kustannan yhden mielekkään harrastuksen. Omakotitaloon ei tule koskaan olemaan varaa tai autoon, mutta en sellaisia halua tai tarvitse. Mikä vika on asua rivitalossa?
Vierailija kirjoitti:
Olenko paha ihminen kun palkkani on vielä pienempi, ei ole kumppania ja on kaksi lasta. Aina silti huolehdin että lapsilla on kaikki tarvittava ja molemmille kustannan yhden mielekkään harrastuksen. Omakotitaloon ei tule koskaan olemaan varaa tai autoon, mutta en sellaisia halua tai tarvitse. Mikä vika on asua rivitalossa?
Ja kerrotko paljonko saat palkan päälle elatustukia lapsista plus asumistukea?
Ymmärrän tuon naisen ongelman, mutta lapsia voi kyllä hankkia, vaikka ei omakotitaloa omistaisikaan. Jos haluaa omistusasunnon, hankkii sitten kerrostaloasunnon. Jos taas ehdottomasti haluaa asua omakotitalossa, niitäkin saa varmaan Kouvolan seudulta vuokrattuna.
Matalapalkkaiset ovat alin orjaluokka eli ole muuta mahdollisuutta elämässä kuin jatkaa sitä paskapalkkaista työtä tai mennä kadulle asumaan ja kerjäämään.
Keskiluokasta ollaan tekemässä ylempää orjaluokkaa eli niitä varsinaisia veronmaksajia, koska pikkupalkkaisten verot eivät riitä mitenkään.
Vain yläluokka saa edelleen nauttia elämästä ja toteuttaa haaveitaan. Me muut mahdollistamme sen.
Mitä opintolainaa maksaa? Siivoojaksiko opiskellut? Kannattaa tähdätä vähän korkeammalle, niin ei tarvi itkeä. Elämä on täynnä valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolison tuloista ei kerrota mitään? Kyllä kaksi aina pärjää jos molemmat työssä. Särähti korvaan tuo omakotitalo. Näin pääkaupunkiseudulla aina asuneena edes ajatellut koskaan omakotitaloa.
Häh? Kai sitä nyt saa haaveilla ok-talosta! Kouvolassa ok-talot ovat 'hieman' eri hintatasoa kuin pk-seudulla :D
Aika kaukainen haave, jos ei ole varaa ostaa edes kananmunia.
Mikä sen kieltää silti sellaisesta haaveilemisen? Ei kai nyt aleta toisten haaveitakin kieltämään.
Mä olen ollut köyhä yhden lapsen opiskeleva yh ja kyllä mäkin haaveilin omakotitalosta. En ymmärrä miksi en olisi saanut. Kahdeksan vuotta tässä on nyt asuttu omakotitalossa.
Miksi ei hakeudu alalle, joka on paremmin palkattu? Tai perusta omaa siivousalan yritystä? Tai ryhdy siivousalan influenceriksi niin kuin Auri tai Mrs Hinch?
Jos on elättimieheen varaa niin on lapseenkin.
Minä ostin siivoojan palkalla talon. Ja lapsiakin tein.
Ei mitään ongelmaa.
"Miksi minun pitäisi vaihtaa kiva työpaikka sen takia, että minulla ei riitä rahat elämiseen?" No jos rahat eivät riitä elämiseen niin siinä minusta on ihan tarpeeksi syytä vaihtaa työtä.
Tuo särähtää korvaan että on opiskellut kaksi ammattia joihin ei ole työllistynyt. Niistä on opintovelkaa, ei ihme että on köyhä kun niitä makselee. Ja tuo että ihmettelee miksi kivasta työstä pitäisi luopua vain siksi että palkka on pieni. No juuri siksi pitäisi. Jos siis haluaa sen omakotitalon. En ymmärrä ihmisten ajatuksenjuoksua.
Aika monella siivousfirmalla ja kunnalla on ns.virikesetelit käytössä. Niillä pääsee aika hyvin harrastamaan. Kansalaisopiston kurssit eivät myöskään paljoa maksa. Ilmaisiakin harrastuksia on.
Sain sen käsityksen että asuvat kerrostalossa joissa ei sähkölaskut ole samaa luokkaa kuin esim. sähkölämmitteisissä taloissa. Turhaa valitusta.
Kyllä on raha-asiat huonosti jos 1500-1600 nettopalkalla ei pysty ostamaan kanamunia. Etenkin kun mainitsi että sunnuntaisin tykkää syödä.. Ei kai niitä kennokaupalla tarvii kerralla syödä.