Alle 1 800 euron palkalla elävä nuori siivooja säästää nyt juustosta ja kananmunista: Mietityttää, onko minulla koskaan varaa hankkia lapsia
"Vannisella ei ole harrastuksia. Rahat kuluvat asumiseen, puolison autoon, ruokaan, vakuutuksiin sekä laskuihin, kuten puhelimeen. Lisäksi Vanninen lyhentää opintolainaansa kuukausittain.
Kyllä se mietyttää, onko minulla koskaan varaa omakotitaloon, onko varaa hankkia lapsia tai mennä naimisiin. Rahaa ei tunnu ikinä jäävän säästöön tarpeeksi."
Välillä ihan järkevää puhettakin, hyvä miettiä etukäteen onko niihin lapsiin varaa eikä pukata niitä maailmaan liukuhihnalta ja sitten valittaa, kun on niin tiukkaa.
Kommentit (226)
Epäilen että laskuissa on aika paljon turhaa joita ilmankin tulee toimeen.
Yleensä norsut valittaa että rahaa menee ruokaan paljon, miksiköhän..
Mun palkka on bruttona vähän vajaa 1800e. Puolisolla brutto noin 2000e. Meillä on yksi lapsi ja hyvin pärjätään. Ei saada mitään tukia. Tosin omakotitaloa ei ole vaan asutaan rivarikaksiossa. Naimisiin mentiin kahdestaan maistraatissa. Onko tuon jutun naisen puoliso siis täysin tuloton vai miksi vain hänen tulojen pitäisi riittää?
Tuolla on sentään täydet tunnit, eli täysi palkka ja asuu halvassa Kouvolassa, joten asiat ovat hyvin.
Minä asun Helsingissä ja bruttopalkka on 1400e kun tunnit leikattu kuuteen, koittakaapa itse pärjätä tällä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin alle 3000e/kk bruttopalkka on surkea palkka. Suomeen pitäisi säätää minipalkkalaki joka olisi ettei alle 3000e/kk bruttopalkkaa saisi maksaa.
Ei lapsia kykene tekemään pienellä palkalla ja pienellä palkalla ei elä eli tarvitsee yhteiskunnalta rahaa palkan päälle.
Miehillä taas parisuhdetta on erittäin hankala muodostaa jos palkka on pieni.
Kaikki alle 3000e/kk bruttopalkat on pienipalkkaisia.
Sun palkka on alle 3000e/kk, koska et selvästi ole penaalin terävin kynä. Tuo minimipalkkalaki ei tietenkään nostaisi vähäarvoisempien töiden palkkoja yli 3000 euroon, koska työn arvo ei ole niin korkea. Ei yritys siinä takkiinsa ala ottamaan. Ne työt jää sitten tekemättä ja työttömyys kasvaa. Mutta sä varmaan vassarina ajattelit, että no sehän on kiva. Valtio sitten maksaa kotona kimblen pelaamisen kaakaomukin äärellä.
Ööö...
Mulla oli viime duunissa palkka 1400e ja jäi säästöön ihan hyvin.
Nyt oon tuolla kokonaan, juustoa nyt en ole ostanut kuin tarjouksesta tosi harvoin kun en juuri leipääkään syö.
Harrastuksia? Mähän touhuan koko ajan vaikka mitä. Käsityöt, liikunta ei vaadi kauheasti rahaa, tarvitseeko sen aina olla kalliita kuntosalikortteja ja kulttuurielämyksiä? Pikkusen saan taskurahaa käsitöitä myymällä ja esim kiertämällä kirppareita, kunnostamalla vanhasta uutta.
Ja mikä ihmeen pakko ihmisillä on asua yhdessä? Tämäkin tapaus varmasti sais tukia ja jäisi enemmän käteen kun asuisi yksin.
Mutsi opetti joskus että ei se ole köyhyyttä, se on vaan käteisvarojen puutetta. Ja että ollaan mieleltä rikkaita, se on paljon tärkeämpää kuin raha. Olen köyhyysrajan alapuolella, mutta en mä itseäni köyhäksi suostu mieltåmään, sehän se vasta lamaisi ja masentaisi. Keskitytään siihen, mitä elämässä on mieluummin kuin siihen mitä ei ole.
Lapsi osa-aikatyössä. Saa just sen verran palkkaa, että menee yli toimeentulotukirajan eli käteen jää jotain 600 - 700 kuussa. Asumistukea saa kyllä osaan vuokraa. Laskujen jälkeen, nyt varsinkin kun sähkölasku hällä jotain 60 euroa, rahaa ruokaan jää jotain 50 euroa per viikko. Vaatteita, kenkiä yms ei ole varaa ostaa. Jos pyörään pitää ostaa renkaita tms, ruokaan jää sitten vähemmän. Ostin hälle silmälasit vasta, edullisimmat mahdolliset eli alta 50 euron sai.
Mitää yllättävää rahanmenoa ei kestä tulla. Yksi terveyskeskuskäynti maksuineen sekoittaa koko kuukausibudjetin
Siitä vain tekemään kahta duunia, niin teen itsekin.
Päätyöni palkalla en pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin alle 3000e/kk bruttopalkka on surkea palkka. Suomeen pitäisi säätää minipalkkalaki joka olisi ettei alle 3000e/kk bruttopalkkaa saisi maksaa.
Ei lapsia kykene tekemään pienellä palkalla ja pienellä palkalla ei elä eli tarvitsee yhteiskunnalta rahaa palkan päälle.
Miehillä taas parisuhdetta on erittäin hankala muodostaa jos palkka on pieni.
Kaikki alle 3000e/kk bruttopalkat on pienipalkkaisia.
Minä en saa vielä 20 työvuoden jälkeenkään kuin 2750€ kk ja nettona vain 1900€ olen viisihenkisen perheemme varakkaampi. Aloitus kirjoitus on aika hassu, sillä meidän tulot ovat aika lähelle samat ja meiltä löytyy kolme lasta ja kotikin on omakotitalo alle 2 vuotta vanha. 200 000 on lainaa ja lyhennämme yli 1000€ kuussa. Kyllähän sitä joutuu selviämään aika vähällä ja maksamaan paljon. Iskä
Vierailija kirjoitti:
Lapsi osa-aikatyössä. Saa just sen verran palkkaa, että menee yli toimeentulotukirajan eli käteen jää jotain 600 - 700 kuussa. Asumistukea saa kyllä osaan vuokraa. Laskujen jälkeen, nyt varsinkin kun sähkölasku hällä jotain 60 euroa, rahaa ruokaan jää jotain 50 euroa per viikko. Vaatteita, kenkiä yms ei ole varaa ostaa. Jos pyörään pitää ostaa renkaita tms, ruokaan jää sitten vähemmän. Ostin hälle silmälasit vasta, edullisimmat mahdolliset eli alta 50 euron sai.
Mitää yllättävää rahanmenoa ei kestä tulla. Yksi terveyskeskuskäynti maksuineen sekoittaa koko kuukausibudjetin
Lisään vielä, että nuorena selviää ja pitää oppiakin pärjäämään. Autan silti parhaani mukaan , jos hätätilanne. Ei käytä merkkivaatteita ja tekee itse kaiken ruokansa, siitä olen ylpeä.
Vierailija kirjoitti:
Siitä vain tekemään kahta duunia, niin teen itsekin.
Päätyöni palkalla en pärjäisi.
Töitä ei niin vain saa valitettavasti. Se ns. työvoimapula ei ylety joka alalle, maan jokaiseen kolkkaan eikä varsinkaan, jos kyseessä on yli 55-vuotias työnhakija toista taikka ensimmäistä työtä etsimässä
Mitä helvettiä se makselee miehen omaisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Opintolainalla opiskellut, vaikka ollut koko ajan töissä? Ja mitä nuo kaksi muuta ammattia on, kun ei ole niillä tutkinnoilla työllistynyt? Entä miksi maksaa puolisoa autoa? Ehdittaisin amk-opintoja pikaisesti, yamk-opinnoilla työllistyy lähes 100%. Onhan tuo nyt surkea palkka ja täytyy olla valmis vaihtamaan työpaikkaa. Ei ne mukavat työkaverit tuota pelasta.
Siivoojia tarvitaan aika paljon, jotta julkiset tilat, tuotantotilat, rappukäytävät, liiketilat ym. pysyvät turvallisina ja puhtaina. Jonkun on niitäkin hommia tehtävä. Ei se ole mikään ratkaisu, että siivoojille lällätellään, että "mitäs teet noita hommia".
Toisaalta minun on vaikea ymmärtää, että miten esim. kaksi 1800 e kuussa tienaavaa siivoojaa eivät pystyisi pienellä paikkakunnalla perustamaan 1-2 lapsen perhettä. Eihän tuosta palkasta mene paljoa verojakaan.
En kyllä ymmärrä miten kaksi ihmistä ei pärjää jossain Kouvolassa kahden ihmisen tuloilla. Aika moni isompituloinenkin miettii kaupassa paljon ruoka maksaa, asun yksin Helsingissä 3000 euron brutolla ja en todellakaan voi ostaa kaupasta vertailematta hintoja. Enkä edes haaveile omakotitalosta pääkaupunkiseudulla, enhän saa lainaa edes kaksioon.
Prsaukisten ei pitäisi tehdä lapsia. Maa on täynnä kouluja, joissa voi opiskella ammatin, josta tienaakin. Toki yhteiskuntaakin voi soimata, että opettaa kaiken työn olevan arvokasta. Ei ole. Siivoojan ja kaupan kassan työ ei ole arvokasta, vaan hanttityötä.
Meidän nettotulot n. 3500e/kk. Kolme lasta löytyy ja kyllä rahat ihan hyvin riittää. Asumiseen menee n. 1000e kuussa ja loput jää elämiseen. Koskaan ei ole rahat loppu ja ei tarvitse kaupassa pohtia voiko ostaa juustoa tai niitä munia. Lapsille ostan paljon vaatetta käytettynä ja kaikki luistimet, sukset yms myös. Usein löytää hyvin edullisesti lähes uudenveroisia tavaroita.
Kouvolasta saa vuokrakaksion 500-600 eurolla. Tämä tekee 250-300 euroa asumiskuluja per pää pariskunnalle. Viivin nettoa ei taidettu mainita, itsellä se oli muistaakseni 1600 euron paikkeilla kun ansaitsin 1800 euroa. En tiedä paljonko laskuihin menee tai mitä ne tarkalleen sisältävät, mutta oletetaan että n. 500 euroa kuussa on näitä laskuja. Näissä laskelmissa hänelle jäisi kuukausittain n. 800 euroa huvituksiin, ruokaan, auton kuluihin. Muistetaan että hänellä on lisäksi puoliso, joka oletettavasti myös osallistuu kuluihin. Elääkö tällä summalla keskiluokkaista elämää? Ei varmasti, mutta sillä elää siivoojan elämää.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opiskella toinen ammatti. Onko puoliso töissä? Jos on niin mitkä hänen tulot on ja miksi ei maksa omaa autoaan? Miksi se on puolison auto eikä heidän uhteinen jos nainen sitä maksaa? Taitaa nainen maksella pienellä palkallaan muidenkin laskuja.
Hän oli opiskellut kaksikin tutkintoa, jotka eivät kuitenkaan työllistä. Tiedä sitten, onko etsinyt töitä muualta kuin Kouvolasta.
"Mulla oli viime duunissa palkka 1400e ja jäi säästöön ihan hyvin."
Minä en saa tyydytystä käsitöiden tekemisestä ja kirpputorien kiertämisestä. Kaikki kiinnostavat asiat ja harrastukset maksaa paljon ja yleensäkin elämänlaatu.
Mulla vähän sama. Nyt viiskymppisenä alkaa kassavirtaa olla sen verran että voisin harkita lasten tekoa, mutta en vain löydä naista enää.
M52
Näin on.
T. Virheät