Alle 1 800 euron palkalla elävä nuori siivooja säästää nyt juustosta ja kananmunista: Mietityttää, onko minulla koskaan varaa hankkia lapsia
"Vannisella ei ole harrastuksia. Rahat kuluvat asumiseen, puolison autoon, ruokaan, vakuutuksiin sekä laskuihin, kuten puhelimeen. Lisäksi Vanninen lyhentää opintolainaansa kuukausittain.
Kyllä se mietyttää, onko minulla koskaan varaa omakotitaloon, onko varaa hankkia lapsia tai mennä naimisiin. Rahaa ei tunnu ikinä jäävän säästöön tarpeeksi."
Välillä ihan järkevää puhettakin, hyvä miettiä etukäteen onko niihin lapsiin varaa eikä pukata niitä maailmaan liukuhihnalta ja sitten valittaa, kun on niin tiukkaa.
Kommentit (226)
Vuokra 800, auto ja bensa 800. Ruoka 500, tupakka 800 ja huvituksiin 500. Matkoille pääsee kerran vuoteen. Kahden hengen tavallinen talous. Ei lapsia, ei eläimiä.
Vuokra 800, auto ja bensa 800. Ruoka 500, tupakka 800 ja huvituksiin 500.
-Poltatteko te lähemmäs kymppitonnin savuna ilmaan vuodessa? Eikö tuolla rahalla kannattaisi tehdä jotakin muuta. Päälle tulee vielä vakavat sairaudet.
Mun tyttäreni ajatteli myös noin koska oli pienituloinen ja hädintuskin selvisi omista menoistaan.
Mutta luonto päätti toisin, tuli ehkäisystä huolimatta raskaaksi ja sai maailman ihanimman pikkuisen. Ovat olleet kovin tiukoilla mutta nyt molemmilla on jo (pienituloiset) vakityöt. Sisarusta ei tule koska ei ole varaa isompaan asuntoon, tämä on nyt suuri suru meille kaikille. Korkojen nousu vie haaveen entistä kauemmas ja kohta tulee jo ikä vastaan.
Niin mikä on se minimitaso joka kuuluu kaikille riippumatta siitä onko siivoojan, it-asiantuntijan vai kunnanjohtajan palkalla... Pitääkö kaikilla olla varaa 8 euron juustoon ja artesaanileipään? Omakotitaloon ja kahteen lapseen? Onko nämä perusoikeuksia ja valtion pitäisi turvata ne?
Opiskelen ja teen siivoustyötä ohella. Kesällä sai paukuttaa ihan huolella töitä, 2 viikon tili aina joku 1100€, työviikko käytännössä ma-la. Ei tuo siivoojan palkka häävi ole.
Juustot on kalliita. 300 g emmental juustoo maksaa 6 euroa. Edam on 7 euroa 1.2 kg. Ostan juustoa ehkä kerran kolmessa kuukaudessa. Kyllä nykyään pitää miettiä mitä syö ja ruokaa olen aina tehnyt itse enkä osta valmis aterioita. Itse teen leipää ja sämpylöitä. Kalastan paljon ja olen nyt tammikuussakin kävin siikaa onkimassa. 12 kalareissua ja sain 4 siikaa. Ihan hyvin ja ilmaista kalaa se on. Kevään aikana saan varmaan noin 50 kg siikaa koska käyn ahkeraan kalassa. Kesällä sitten kalastan ahvenia paljon ja syön niitä.
Olen pärjännyt alle 1400 palkalla. No vuokrani on alle 400 eli melko halpa asun keskustan ulkopuolella. Olen jopa säästänyt vuosien aikana 15000 euroa.
Sitä pärjää ko on pakko. Harva lakkaa hengittämästä jos ei saa kolmia tonnia tilile kerta kuusa. Solekko asennekysymys.
Brutto 1880 euroa. Eikä pärjää? Kaikkea ei ole nyt kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Eli kuinka paljon hän saa nettona? Entä puoliso?
Meinaan, meidän nelihenkisen perheen nettotulot ovat about 2300e/kk ja pärjätään ihan hyvin. Pystytään ostamaan myös juustoa ja kananmunia. Tuloista menee hiukan päälle 600e asumiskuluihin (laina+yhtiövastike) sekä 120e sähkölaskuun per kuukausi (näillä nykyisillä hinnoilla).
Joo, ei näillä tuloilla ok-taloon muuteta mutta ei sen niin väliä ole.
Itellä 1783e brutto ja netto on 1450e. Olen vero% laskenut myös työmatkakulut jo valmiiksi.
Miksi siivoojalla on opintolainaa
Vierailija kirjoitti:
Brutto 1880 euroa. Eikä pärjää? Kaikkea ei ole nyt kerrottu.
Ymmärsin, että hän pärjää, eihän hän valittanut että lisi ulosotossa tai osamaksuja maksettavana, mutta esim. lastenhankintaan ei ole varaa selvästikään ja mielestäni hänellä on oikeus asiasta "valittaa".
Ja samaan aikaan hallituksessa ihmetellään, miksei lapsia tehdä. Alle 2000 brutolla on aivan liian tiukkaa alkaa lapsia tekemään, eikä kaikki voi tehdä tohtorin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole mitään ihmisoikeutta omakotitaloon missään kohtaa elämäänsä. Ei myöskään lapsiin, autoon tai harrastuksiin. Yhteiskunta voi huolehtia siitä, että ravintoa on, katto pään päällä ja jonkinlaiset vaatteet. Mutta muu on sitten pakko kyllä itse hankkia.
Muuhun en ota kantaa, mutta oikeus perheeseen (lapsiin) on ihmisoikeus. Vituttaa kun nykyään sukupuolen vaihtaminen ym. on muka ihmisoikeus niin unohtuu ne asiat, mitkä niitä oikeasti on. Menee lapsi pesuveden mukana.
Palvelualalla ja hoitoalalla on samaa se että työolot on ihan umpisurkeat, mutta työnantajapuoli ei edes yritä parantaa niitä. koko ajan puhutaan työvoimapulasta ja kerrotaan että tekijöitä ei saada, mutta palvelualalla usein työnantaja tarjoaa vain osa-aikatyötä tai nollatuntisopimuksia. Sote-alalla sitten taas ketjutetaan määräaikaista sopimusta toisen perään, parhaillaan viikon -muutaman päivän varoajalla saat tietää jatkuuko. Yleensä jatkuu mutta ei anneta vakituisia sopimuksia. Ei edes yritetä siis sitouttaa työntekijää.
Siis mitä helvethiä? 😂 Itse tienaan n. 1950€/kk, josta verojen ja laskujen jälkeen jää 1000-1100€/kk. Lapselta ei puutu oikein mitään ja saa harrastaa. Itse laitan säästöön joko kk 100-300€.
Siivoojalle maksettaisiin enemmän palkkaa, mutta tilaajat eli usein yritykset, kunnat, yksityiset jne. eivät halua siitä palvelusta maksaa. Jostain luin ihan tässä lähiaikoina, että esim. kiinteistöhuoltofirmalle 80% siivoustuloista menee siivoojien palkkaan, eli ymmärrettävästi palkat ovat niin minimit kuin pystyy, koska jo nyt liikutaan siinä rajoissa, kannattaako siivousta edes tarjota omissa palveluissaan. Ja näkeehän sen kotisiivouksienkin hinnoista, keskimäärin yrittäjä veloittaa kotisiivouksesta 38e/h ja se haukutaan mm. täällä palstallakin törkyhinnaksi.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä myös saman suuruinen palkka ja tuntuu että työnteko olisi merkityksetöntä jos olisi lapsia. Itseni tällä palkalla elätän hyvin mutta ei perheellisenä pärjäisi näillä tuloilla.
Oletuksena lienee kuitenkin se, että on olemassa myös se toinen vanhempi, jolla olisi myös tuloja.
No kyllä olisi kannattanut sen ekan tutkinnon jälkeen hieman pysähtyä miettimään, että seuraava tutkinto olisi sellaiseen ammattiin joka työllistää.
Outoa, itse en ole ikinä saanut nettona yli 1700e ja silti on 2 lasta ja omakotitalo.
En välitä tehdä yhtäkään lasta tähän köyhyyteen ja kurjuuteen. Liian raskas ja vaatimaton elämä, ei ole varaa eikä voimavaroja.