Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko väärin opettaa neljävuotiaalle, että jos alkaa suututtamaan tai harmittamaan, niin pitää mennä yksin toiseen huoneeseen hengittelemään?

Vierailija
31.01.2023 |

Idea siis ei ole, että se olisi joku rangaistus. Vaan idea on, että hän rauhoittuisi kun alkaa suututtamaan eikä olo etenisi suuttumiseen asti. Ja yksin toisaalla on helpompi rauhoittua kuin siinä suututtavassa tilanteessa.

Keksin itse sekä hyviä että huonoja puolia tuosta ideasta. Mitä sanoo av-raati?

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tytär ei koskaan pitänyt siitä että hänen lähelleen mentiin tai ohjattiin mitenkään muutoinkaan. Aluksi hän kiukkusi sit kiukkunsa siinä missä sattui olemaan ja hänelle vaan sanottiin, että olen tässä sit kun haluat jutella tai syliin. Sit kolme- neljä-vuotiaana hän itse meni huoneeseensa kiukkuamaan. Tehtiin huoneeseen pesä tyynyistä ja sinne hän sit itse aina meni, aluksi itkemään, myöhemmin lukemaan tai pehmolelun kanssa makoilemaan.

Jos lapsi tietää että ei ole kyse rangaistuksesta, oma tila tunteiden käsittelylle on oikein hyvä ratkaisu.

Ja ihan ensimmäinen kysymys on se miksei hän voisi suuttumuksensa purkaa siinä missä on?

Vierailija
42/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tytär ei koskaan pitänyt siitä että hänen lähelleen mentiin tai ohjattiin mitenkään muutoinkaan. Aluksi hän kiukkusi sit kiukkunsa siinä missä sattui olemaan ja hänelle vaan sanottiin, että olen tässä sit kun haluat jutella tai syliin. Sit kolme- neljä-vuotiaana hän itse meni huoneeseensa kiukkuamaan. Tehtiin huoneeseen pesä tyynyistä ja sinne hän sit itse aina meni, aluksi itkemään, myöhemmin lukemaan tai pehmolelun kanssa makoilemaan.

Jos lapsi tietää että ei ole kyse rangaistuksesta, oma tila tunteiden käsittelylle on oikein hyvä ratkaisu.

Miksi minut sitten on täällä haukuttu ihan sairaaksi kun edes mietin tällaista ideaa?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan helppo toteuttaa myös päiväkodissa.

Vierailija
44/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minut sitten on täällä haukuttu ihan sairaaksi kun edes mietin tällaista ideaa?

Ap

Koska av.

Vierailija
45/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä reseptiltä jollekin kouluampujalle, jos noin pienestä pitäen opettaa sulkemaan itsensä ulkopuolelle kaikesta aina voimakkaita tunteita kohdatessaan. Ja varmaan noin pieni oppii toimimaan noin, mutta vähän epäilisin että ymmärtääkö oikeasti miksi sen käsketään toimia noin?

Vierailija
46/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toiminut loistavasti. Ja juuri neljä vuotiaalla. Raivostuu, heittelee tavaroita ja voi käydä toisiin käsiksi. Käsken menemään omaan huoneeseen rauhottumaan ja kun suurimmat tunteet on laantuneet, käymme tilanteen ja asiat läpi ja pohdimme raivoamiseen johtaneita syitä. Kun tunnemyrsky on päällä, kaikki muut vain provosoivat lasta. Tämä omassa huoneessa yksin rauhoittuminen toimii meillä. Nyt lapsi osaa jo ennen raivon huippua mennä rauhoittumaan ja tulee sitten kertomaan mikä suututtaa tai harmittaa. Ja käymme sitten yhdessä asiat läpi.

Vierailija
47/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on tullutkin hyviä kommentteja. En tiedä, onko tästä jo ollut mainintaa (ja itselläni ei ole alan koulutusta eikä lapsia), mutta kiinnitin huomiota tuohon kun sanoit, että lapsi ei halua, että muut näkevät hänen suuttumuksen. Miksi 4-vuotias lapsi hermostuu paljon siitä, jos joku muu näkee hänen suuttumuksen?

Onko hän saanut jostain ajatuksen, että suuttumus olisi paha tunne, tai jotain noloa, joka pitää piilottaa muilta tms.? Toki vaikeita tunteita opetellaan sanoittamaan ja käsittelemään ja itseään rauhoittamaan jne. mutta kaikki tunteet kuuluvat elämään (ilo, suru, suuttumus...) eikä ole pahoja tai vääriä tunteita. Kiinnitin vain huomiota tuohon, että (pieni) lapsi haluaa niin kovasti piilottaa suuttumuksensa muilta aikuisilta.

Vierailija
48/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan ensimmäinen kysymys on se miksei hän voisi suuttumuksensa purkaa siinä missä on?

Haluaako lapsi leimautua muiden silmissä raivoavaksi idiootiksi? Toiset lapset vaan oppivat pelkäämään ja kaverisuhteet katkeavat.  Raivostunut tunteitaan purkava ihminen ei ole mitään kaunista katsottavaa.

Vierailija
49/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä tarve on syntynyt? Ei noin pienen vielä tarvitse osata ennakoida tai itsesäädellä mitään. Hengittelyä ja rauhoittumista opetellaan silloin kun kiukku ei ole päällä ja sit ne siirtyy vasta uusiin tilanteisiin.

Vierailija
50/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaako lapsi leimautua muiden silmissä raivoavaksi idiootiksi? Toiset lapset vaan oppivat pelkäämään ja kaverisuhteet katkeavat.  Raivostunut tunteitaan purkava ihminen ei ole mitään kaunista katsottavaa.

Siis kyseessä on 4-vuotias (pieni, ehkä vieläpä uhmaikäinen, lapsi), ei 14-vuotias.

Kyllä ne sen lapsen kaverit itsekin joskus raivoaa.

- eri

Vierailija
51/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä tarve on syntynyt? Ei noin pienen vielä tarvitse osata ennakoida tai itsesäädellä mitään. Hengittelyä ja rauhoittumista opetellaan silloin kun kiukku ei ole päällä ja sit ne siirtyy vasta uusiin tilanteisiin.

Tämä! Lapsen kuuluu oppia tunteensa purkamaan ennenkuin hän ne hillitsee tai hallitsee.

Vierailija
52/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettakaa lasta ilmaisemaan tunteet puhumalla. Minua nyt suututtaa, koska.. . Olen vihainen xxx: lle koska. . Olisin halunnut xx ruokaa mutta ärsyttää syödä xx, kosta en tykkää. Rähjäämään fyysisesti ei kannata opettaa eikä sitä kannustaa.

"Mua suututtaa, koska et koskaan ymmärrä VAIKKA PUHUISIN."

Miksi sanoa tuo?

Vierailija
53/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamala idea. En minä ainakaan ole lapsiani tuollaiseen laittanut.

Kyseessä on helposti tulistuva ja hankalasti rauhoittuva lapsi. Mitä keinoja sinä hänelle sitten opettaisit vaikka tilanteeseen, että kesken leikin alkaa suututtamaan? Jotta ei räjähtäisi?

Ap

Älä keskity niin paljon yksittäisiin hetkiin.

-eri

Vierailija
54/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on tullutkin hyviä kommentteja. En tiedä, onko tästä jo ollut mainintaa (ja itselläni ei ole alan koulutusta eikä lapsia), mutta kiinnitin huomiota tuohon kun sanoit, että lapsi ei halua, että muut näkevät hänen suuttumuksen. Miksi 4-vuotias lapsi hermostuu paljon siitä, jos joku muu näkee hänen suuttumuksen?

Onko hän saanut jostain ajatuksen, että suuttumus olisi paha tunne, tai jotain noloa, joka pitää piilottaa muilta tms.? Toki vaikeita tunteita opetellaan sanoittamaan ja käsittelemään ja itseään rauhoittamaan jne. mutta kaikki tunteet kuuluvat elämään (ilo, suru, suuttumus...) eikä ole pahoja tai vääriä tunteita. Kiinnitin vain huomiota tuohon, että (pieni) lapsi haluaa niin kovasti piilottaa suuttumuksensa muilta aikuisilta.

En tiedä miksi. Hän ei osaa itsekään sanoa. Olen aina opettanut, että suuttuminen ei ole väärä tunne, kaikki välillä suuttuu eikä sitä tarvitse hävetä tai muuta vastaavaa. Ja olen opettanut tunnistamaan ja sanoittamaan tunteita. Silti jokin muiden kuin minun läsnäolossa provosoi häneen suuttumisen hetkellä.

Ap

Vierailija
55/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengittely on hyvä idea, mutta yhdessä vanhemman kanssa.

Kyllä kyllä. Mutta kun en ole aina paikalla. Ei kukaan neljävuotiaan äiti voi olla aina paikalla. Tarvitsemme keinoja niihin tilanteisiin. Ap

En ymmärrä. Siis mihin tilanteisiin? Niin että jossain päiväkodissa lähetettäisiin yksin rauhoittumaan johonkin? Kuulostaa aika vahingolliselta.

Vierailija
56/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun joku ei ymmärrä, hän ei ymmärrä, vaikka mitä teet. Hän voi eristää sinut, tai pahoinpidellä sinut - mutta hengityksesi tai sanasi eivät muuta sitä tosiasiaa, että hän ei ymmärrä. Tai välitä.

Vierailija
57/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi. Hän ei osaa itsekään sanoa. Olen aina opettanut, että suuttuminen ei ole väärä tunne, kaikki välillä suuttuu eikä sitä tarvitse hävetä tai muuta vastaavaa. Ja olen opettanut tunnistamaan ja sanoittamaan tunteita. Silti jokin muiden kuin minun läsnäolossa provosoi häneen suuttumisen hetkellä.

Ap

Sanot yhtä, teet toista. Se on lapsen kehitykselle vaarallista.

Vierailija
58/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettakaa lasta ilmaisemaan tunteet puhumalla. Minua nyt suututtaa, koska.. . Olen vihainen xxx: lle koska. . Olisin halunnut xx ruokaa mutta ärsyttää syödä xx, kosta en tykkää. Rähjäämään fyysisesti ei kannata opettaa eikä sitä kannustaa.

Tunteiden sanottaminen on ihan eri asia. Tuo on lapsen tunteiden vähättelyä ja vääränlaista hallintaa. Lapsen pitää oppia että kn olen surullinen, itken ja kun olen vihainen, huudan. Ei lapsen tarvitse oppia sanomaan että nyt olen vihainen.

Vierailija
59/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koko aloitushan viittaa siihen ettei hän saisi suuttua. Onko tämä siis sun oma ajatus vai päiväkodin ajatus?

Vierailija
60/87 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi olisi ehkä yhdessä neljävuotiaan kanssa hengitellä ja opettaa oikeaa hengittelytapaa. Kannattaa googlettaa vagushermo + hengitys.

Tätä on opeteltu jo pitkään, mutta lapsi ei pysty siihen, jos on muita (kuin minä) läsnä. Siksi sain ajatuksen, että jos kokeilisi ideaa että hän siirtyisi itse toisaalle hengittelemään. En ole aina paikalla auttamassa.

Ap

Toki voit mennä hänen kanssaan sivummalle rauhoittumaan, mutta noin pientä on suorastaan kammottavaa käskeä menemään yksin kärsimään tunteistaan. Noin pieni ei vielä leiki yksin ilman aikuisen läsnäoloa muutenkaan. Isommalle sitten opetetaan, että pitää lähteä pois tilanteesta, jos sanat loppuu.