Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sipoolaisperhe säästi yli 4 000 euroa vuodessa punalaputetuilla tuotteilla

Vierailija
30.01.2023 |

Kuka vielä sanoo että punalaputetut tuotteet on turhia? https://www.is.fi/perhe/art-2000009344612.html

Kommentit (709)

Vierailija
541/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaan työnhakijoiden ruokajakelussa on kuulemma enemmän ruokaa jaettavana mitä hakijoita. Ilmaiseksi saa. Osa jakelusta jäsenille ja osa kaikille. Lisätietoa http://www.van-tyo.fi/

Vierailija
542/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli punalaputetuista saa -30%, niin kyllä yksinkertainen matematiikka kertoo paljonko voisi säästää. Toisaalta onko suuri säästölukema tärkeä vai paljonko rahaa ruokaan menee? Eines alennettuna vs. sama ruoka itsetehtynä?

Käyvät ostamassa silloin, kun tuo -30 muuttuu -60%.

Itse katselen, että mitä hinnaksi jää, kannattaako ostella. En pakastele päiväystuotteita, vaan ne tulee seuraavana päivänä käyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesi taas jo laatulehden otsikosta, mitä tuleman pitää. Ei jaksa näitä kaikesta valittavia tyyppejä. Asuvat Sipoon Söderkullassa, joka ei ole sitä halvinta aluetta. Maksavat sadan neliön kämpästä 770 vuokraa. Siis käytännössä ilmainen kämppä kokoonsa nähden. Nämä yhteiskunnan valiot saavat asumistukea melkein 700 euroa, mutta kehtaavat valittaa. Ei tuossa kohti rahan arvoa tajuta, eivät edes ole kiitollisia todella isosta rahallisesta tuesta. Muista tuista en edes halua tietää, raivostuttaa niin päättömästi nämä loiset.

Pakastimet ei mahdu kiinni kun ruokaa on, maitoa juodaan 26 litraa viikossa, ylipainosta ei viitsi edes mainita.

Luojan kiitos kohta saadaan uusi hallitus, loppuu näiden hyysääminen. Tulevat vielä kokemaan, mitä on itse hankkia jokainen euro omalla työllä, mitä on maksaa jokainen lasku omista rahoista.

Vierailija
544/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra 1500€ kuukaudessa. Asuvatko kaupungin kalleimmassa asunnossa?

Saavat melkein 700 asumistukea. Ei minkäänlaista kiitollisuutta, eduskuntaa huudetaan apuun.

Sanat ei riitä.

Vierailija
545/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä nähdä, että suomalaisista suurin osa on näinkin täydellisiä. Puhelimet on kaikilla kymmenen vuotta vanhoja. Iphoneja eivät missään tapauksessa. Kukaan ei ole ruotsinlaivoilla käynyt, eivätkä missään tapauksessa menisi, etenkään ilman lapsia! Ei kun anteeksi lasta. Jokaisella on vain yksi lapsi, koska useampi lapsi on synneistä pahin. Perheen lapsia säälitään, koska heidän vanhempansa eivät osta kymmenen kilon porkkana- ja perunasäkkiä ja soijarouhetta, vaan ovat ostaneet eineksiä! Eineksiähän ei yksikään tämän ketjun kirjoittajista käytä, missään olosuhteissa. Perheen koirastakin ollaan niin kovin huolissaan. Saako sekin vain jotain alenappuloita ja käytetäänkö edes eläinlääkärissä? Köyhä perhe on keksinyt mielestään hyvän keinon tilanteensa parantamiseen ja palstan reaktio on tuttu, eli yksiselitteinen lynkkaus, välittämättä kenenkään (edes perheen lasten) tunteista.

He olisivat voineet myös pysyä poissa Ilta-Sanomista ja näin ottaa omien lastensa tunteet huomioon.

Vierailija
546/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin pohtinut paljon ruokakuluja ja sitä mistä on järkevä säästää. Itse ajattelen, että lihan vaihtaminen halvempaan ja huonolaatuisempaan ei ole järkevää. Aloin muokkaamaan ruokavaliotamme kasvisvoittoisempaan suuntaan. Nykyään meillä menee paljon erilaisia linssejä, papuja, tofua yms, joiden lisäksi olen enemmän kiinnittänyt huomiota kausijuureksiin ja - hedelmiin. Lisäksi teen ruokia suurempia annoksia niin aikaakin säästyy. Mutta tietenkin voi aina vedota, että kun ei meillä lapset syö sitä eikä tätä niin ei voi muuta kuin kalliita mehuja ja lihoja ostaa. Ei meilläkään heti lapset rakastuneet uuteen ruokavalioon, mutta vähitellen lisäsin kasvisruuan määrää, joten he tottuivat. Nykyään meillä ei kotona enää lihaa edes syödä. Kalaa välillä.

Asiasta toiseen. Jutussa ei kerrottu lasten ikiä, mutta meillä yhden teinin ja esiteinin perheessä ruokaa kuluu ihan järjetön määrä. Yleensä teen uuniruokia sellaisen vuoan joka vielä uuniin mahtuu ja kaikki menee yhdellä ruokailukerralla. Ajattelen aina että nyt on ruokaa niin paljon että siitä riittää itselle seuraavan päivän lounaalle. Ei riitä. Pakastamisesta puhumattakaan.

Jutussa kyllä kerrotaan lasten iät, taisi olla 3-16 v.

Vierailija
547/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, kun ovat säästäneet. Siitä huolimatta säälin, kun elämän sisältö pyörii centtien ympärillä. Mahtaako säästössä edes olla tuota 4000 euroa. Kannattaa nostaa tasoa.

Enpä kaikkia lukenut mutta tuo 4000 ei ole kertynyt punalaputetuista vaan myös muut tarjoukset, osuus maksun korot sisältyy tuohon summaan, ehkä myös ylijäämäpalautus.

HOK alueella ei mitään ylijäämiä tai muutakaan makseta.

Vierailija
548/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän se ruokalasku olisi ihan normihintaisena ostettuna ja itse tehtynä? Eli ostettaisiin perunat, juurekset, jauhot, puuroainekset, kananmunat. Ehkä jauheliha, broileri, makkara laputettuna, mutta heti työstäen kotiruoaksi.

Sitten pari 10 l kattilaa (löytyy kirppikseltä) ja tehdään ihan normiruokaa.

Keittoja (ne nakit keittoon), laatikoita, puuroja, raasteita, perumamuusia ja kastiketta, näitä ohjeitahan ollut täälläkin pilvin pimein.

Herkutella voi vaikka lätyillä, pannarilla.

Meillä tehtiin herkuiksi kuivahtaneesta paahtoleivästä köyhiä ritareita. Ja hedelmäsalaattia.

Äidin ruokavalio tietysti asettaa haasteita (gluteeniton).

Normaalin perusruoan tekeminen ei ole rakettitiedettä, isäntä hommiin, kun kotona kerran on. Osa lapsista on sen ikäisiä että osaa raastaa ja pilkkoa. Melko köyhä koti opetti, että ruoka tehdään itse, samoin leivotaan.

Eikä se pahaksi ollut. Vieläkään einekset ei maistu.

Vierailija
549/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt hämmentää kyllä nuo heille maksetut bonukset? Miten noin vähän??

Meille on maksettu 3 henkilön taloudessa 12kk aikana 360e, saman verran kuin heille. Vaikka menomme ovat melkein puolet vähemmän.

Mietin ihan samaa, kun en millään saa laskettua noita numeroita. Mielestäni heidän saamiensa bonusten määrä ei täsmää siihen mitä jutussa sanottiin heidän kokonaisostojensa olevan. 🤔 Vai osaako joku nyt selittää tuon?

Ostokset keskitetty Lidliin? Ja Prismasta vain haettu punalaputettuja iltaisin? 

Ei, kun jutun mukaan 95% kaikista ostoksista tehdään S-ryhmältä. Ja näihin ostoksiin menee rahaa kuulemma 1400-1500 kuussa. Silti bonuksia koko vuodelta vain 362,87.

Lidl sijaitsee melkein ässäkaupan vieressä Söderkullassa.

Vierailija
550/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei olisi ikinä varaa (eikä edes halua) syödä sipoolaisperheen esimerkin mukaan vaikka olemme kaksi keskitulosta. Netto on yhteensä 4800e kuukaudessa. Ei lapsilisiä, tuohon päälle saattaa tulla satunnaisia lisätuloja 100-500e vuodessa per aikuinen.

Meilläkin hyödynnetään punalappuisia mutta ne on aina muuta kuin eineksiä, ainut eines mitä syödään on maksalaatikko. Nakkejakin ostellaan, niistä tulee nakkikeittoa tai nakkistroganoffia. Myös makkarakastiketta syödään joskus. Jauhelihasta tehdään erilaisia laatikoita, keittoa, pyöryköitä pihvejä jne. On ihan opettelemalla opeteltu ruuanlaittoa. Itse tehty on nykyisin jopa niin hyvää, että ei tee mieli ravintolaan, kotona saa maukkaampaa. Kanaa syödään paljon, kaikki nyhdöt tehdään itse leivinuunissa, ei sen helpompaa ruokaa ole. Naudan kokolihaan on harvoin varaa, sitä syödään pari kertaa vuodessa jonkun juhlan kuten syntymäpäivän kunniaksi. Matkoilla on käyty viimeisen neljän vuoden aikana kerran Tallinnassa, lapset oli mukana.

Asuminen maksaa 360e kuukaudessa kun ei ole nää asuntolainaa, olen järkyttynyt tuosta vuokrasta, meillä kulut eivät olleet edes lainan kanssa yhtä paljon. Ja asumme kuitenkin mukavasti reilun kokoisessa omakotitalossa jossa ei tarvitse tunkea kolmea lasta samaan huoneeseen.

Meillä ehkä avainsana on elämänhallinta, on koettu työttömyyttä, jopa konkurssi mutta oli vaan hoidettava homma niin ettei tule ulosottoa ja se onnistui koska oli halua.

Noilla tuloilla ei varaa syödä naudanlihaa? Paisti usein tarjouksessa 14,90 kulmapaisti sisäpaisti 18,90. Halvempaa kuin kala. Ja jos asumismenot noin pienet. Ei voi kuin ihmetellä

Eri.  Itse en syö nautaa lainkaan eettisistä syistä. Mielummin kalaa tai lammasta, tosin lampaan kilohinta on n. 40-50e / kg. En kuitenkaan osta lammasta joka päivä, ostan sen 200g / nuppi, jos tarvitsee jotain herkkua kokata, harvoin kuitenkin. Asumismenot ovat pienet, kun on tajunnut jossain vaiheessa tehdä oikean ratkaisun ja ostaa oman lukaalin omistustontilta ilman taloyhtiöitä.  Arkiruoassa miellän kalliiksi proteiinin jonka kilohinta on yli 10 euroa. En missään tapauksessa ostaisi jotain naudanpaistia, eihän siitä edes saa hyvää ruokaa millään.

Et syö nautaa eettisistä syistä? Miten kalan, sian, kanan, lampaan syöminen on eettisempää? Minä en syö mitään lihaa eettisistä syistä. Olen vegaani.

Mistä tunnistaa vegaanin?

Hän kyllä kertoo sen.

Vierailija
551/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tunnistaa mitä tossa isän paidassa lukee? Haluisin tietää kuinka kallis huppari on kyseessä.

Cipo & Baxx merkki. Löytyy googlella.

Vierailija
552/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuin perheen olisi nyt järkevintä tyhjentää pakastimia ja siitä säästyneillä rahoilla ostaa peruselitarvikkeita ja opetella kokkaamaan itse. Isoja määriä, joista saa sinne pakastimeenkin oikeasti halpaa ruokaa, jos joskus laiskottaakin ruoanlaitto. Ei mun rahat riittäisi tuollaiseen elintasoon, vaikka miten ostaisin punalaputettuja tuotteita.

En ole työelämässä minäkään, mutta sitä suuremmalla syyllä olen tarkka. Olen kyllä töitä tehnyt sairastumiseen asti, eikä mulla ole harhaluuloja keskituloisten ansioista. Kiitollinen sen sijaan olen, että mulla on katto pään päällä, vesi tulee ja menee ja saan syödäkseni.

Vierailija
553/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei olisi ikinä varaa (eikä edes halua) syödä sipoolaisperheen esimerkin mukaan vaikka olemme kaksi keskitulosta. Netto on yhteensä 4800e kuukaudessa. Ei lapsilisiä, tuohon päälle saattaa tulla satunnaisia lisätuloja 100-500e vuodessa per aikuinen.

Meilläkin hyödynnetään punalappuisia mutta ne on aina muuta kuin eineksiä, ainut eines mitä syödään on maksalaatikko. Nakkejakin ostellaan, niistä tulee nakkikeittoa tai nakkistroganoffia. Myös makkarakastiketta syödään joskus. Jauhelihasta tehdään erilaisia laatikoita, keittoa, pyöryköitä pihvejä jne. On ihan opettelemalla opeteltu ruuanlaittoa. Itse tehty on nykyisin jopa niin hyvää, että ei tee mieli ravintolaan, kotona saa maukkaampaa. Kanaa syödään paljon, kaikki nyhdöt tehdään itse leivinuunissa, ei sen helpompaa ruokaa ole. Naudan kokolihaan on harvoin varaa, sitä syödään pari kertaa vuodessa jonkun juhlan kuten syntymäpäivän kunniaksi. Matkoilla on käyty viimeisen neljän vuoden aikana kerran Tallinnassa, lapset oli mukana.

Asuminen maksaa 360e kuukaudessa kun ei ole nää asuntolainaa, olen järkyttynyt tuosta vuokrasta, meillä kulut eivät olleet edes lainan kanssa yhtä paljon. Ja asumme kuitenkin mukavasti reilun kokoisessa omakotitalossa jossa ei tarvitse tunkea kolmea lasta samaan huoneeseen.

Meillä ehkä avainsana on elämänhallinta, on koettu työttömyyttä, jopa konkurssi mutta oli vaan hoidettava homma niin ettei tule ulosottoa ja se onnistui koska oli halua.

Noilla tuloilla ei varaa syödä naudanlihaa? Paisti usein tarjouksessa 14,90 kulmapaisti sisäpaisti 18,90. Halvempaa kuin kala. Ja jos asumismenot noin pienet. Ei voi kuin ihmetellä

Eri.  Itse en syö nautaa lainkaan eettisistä syistä. Mielummin kalaa tai lammasta, tosin lampaan kilohinta on n. 40-50e / kg. En kuitenkaan osta lammasta joka päivä, ostan sen 200g / nuppi, jos tarvitsee jotain herkkua kokata, harvoin kuitenkin. Asumismenot ovat pienet, kun on tajunnut jossain vaiheessa tehdä oikean ratkaisun ja ostaa oman lukaalin omistustontilta ilman taloyhtiöitä.  Arkiruoassa miellän kalliiksi proteiinin jonka kilohinta on yli 10 euroa. En missään tapauksessa ostaisi jotain naudanpaistia, eihän siitä edes saa hyvää ruokaa millään.

Et syö nautaa eettisistä syistä? Miten kalan, sian, kanan, lampaan syöminen on eettisempää? Minä en syö mitään lihaa eettisistä syistä. Olen vegaani.

Mistä tunnistaa vegaanin?

Hän kyllä kertoo sen.

Joku ihmetteli, miksei naudanlihaa vaan lammasta, no kotimainen luomulampaanliha on ympäristön kannalta eettisempi valinta, kuin naudanliha. En syö sikaakaan, samoin tuossa aiemmin, että syön lammasta (harvoin) ja kalaa. En tiedä mistä sianliha tai kanat tähän poimittiin? Ehkä sinä vegaani olet paremmin eettisempi kaikessa? Ei se kuitenkaan minua rasita mitä muut syövät, toimin omassa elämässäni juuri niinkuin parhaaksi koen. Ehkä pitää kuitenkin vegaanilta kysyä, että kasvattaako hän kenties omat kasviksensa ja miten hän itse kokee lähi- ja luomuruoan tärkeyden? Minä suosin kotimaista luomu- ja lähiruokaa ja kesäisin kasvatan itse kaikki kotitaloutemme tarvitsemat vihannekset, salaatit yms kasvikset, tomaatit, kurkut ja paprikat Syksyisin poimin marjat ja sienet metsästä. Ylläpidän myös kukkapuutarhaa, jossa on keväästä syksyyn pölyttäjien kannalta soveliaita kukkivia kasveja. Kompostoin kotitalouden ja puutarhan jätteet jne.  Ei se vegaanius autuaaksi tee, etenkin jos kulutus ja luonnonresurssien tuhlaus tulee sitten muuta kautta. Tämä ei tosin kuulu tähän alkuperäiseen aiheeseen.

Vierailija
554/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikohan tää lehtijuttu kokoomuksen ostama? Tyhmät ja varattomat -sarjassa. Ihanan leimaavaa. Kuten se tekokynsinen sometyyppi, jolla ei ollut ruokaan varaa.

saman huomannut, taso alkaa oleman sama kuin jossain dokkareissa britti tai jenkkiköyhistä, missä näkee että homma pielessä ja pahasti. Ja tietty kovaan ääneen paasaus että society lets us down( yhteiskunta on pettänyt meidät)..omassa toiminnassahan ei ole mitään korjattavaa. Miten ihmeessä saadaan 26 litraa maitoa menemään, veikkaan että isipappa on se kovin maidon litkijä..maitoa ja pekonia pitää olla ja pippuripihviä..vaimo syö sit salaatit. Jep.

Tää maidon litkintä on kyllä oudointa ikinä. Ihan turhia kaloreita. Ei tarvitse teini eikä aikuinen maitoa. Ei edes pikkulapsi, jos saa d-vitamiinin ja kalsiumin muualta. Meillä lapsi lopetti maidon juonnin 3-vuotiaana, koska pahaa. En ihmettele. Vesi on hyvä juoma. Terve on.

Ei maidossa mitään vikaa ole. Siitä saa kalsiumia ja proteiinia (ja monia muita ravintoaineita). Maito oli tuon perheen aterioissa ja eineksissä se terveellisin osa. Miksi siitä pitää valittaa?

26 litraa viikossa!?

Eli 4,5 dl per nuppi. Mitenkäs tämä nyt sinulta on pois?

Aikuinen ei tarvitse maitoa puolta litraa päivässä. Ymmärrän lapset, mutta aikuinen ei maitoa tarvitse. Pärjää oikein hyvin ilmankin. Ei ole keneltäkään pois, mutta tuollainen mässäily ei tee hyvää kenellekään. Puoli litraa riittää aikuiselle viikoksi kahvimaitona, muuhun ei tarvitse.

No, minä tarvitsen maitoa. En pärjää ilman, enkä aiokaan pärjätä. Maidon juominen ei ole "mässäilyä". Sen sijaan jokainen pärjää ilman kahvia. Kofeiinilla on paljon tunnettuja haittavaikutuksia, se voi mm. laukaista ahdistusoireyhtymän. Kahvinviljely on iso ympäristöongelma ja on täysin järjetöntä käyttää rahojaan turhan tuonti-luksustuotteen ostamiseen. Halvemmaksi tulisi, jos tunnustaisi addiktionsa ja hoitaisi sen.

Et taida tietää, että nautaeläimen lannasta tulee isot metaanipäästöt maapallolla, joten ihan ympäristöystävällistä se maidon juontikaan ei ole. ja ihan yhtä hyvin sinä tulet toimeen ilman maistoa, kun ne kahvinjuojatkin ilman kahvia. Jos et itse pysy luopumaan maidosta, jota aikuinen ihminen ei oikesti tarvitse, turhaan vingut, että toisten täytyy luopua kahvista.

Ei se maitoaddiktiokaan ihan ilmaista ole ;)

Ja kahvinviljelyalat on kärpäsenkakka sen rinnalla mitä maapallolla tuhotaan metsiä ja kasvatetaan soijaa ym rehua nautakarjan/lihakarjan  elättämiseen. Eli siis karjan laidunmaat/rehun/soijan viljelyalat on  aivan eri luokkaa, kuin kahvin viljelyyn käytetty maa-ala. Ota selvää asioista, äläkä mesoa turhasta.

Itse en juo kahvia, enkä käytä maitoa  ja ei ole mitään vaikeutta elää.

En minä mesoa. Ärsyttää vaan, kun joku tulee sanomaan, että "Et tarvitse maitoa." Miten ihmeessä joku oman elämänsä erikoisasiantuntija tulee keuhkoamaan, että tietää paremmin myös kaikkien muiden tarpeet? Vielä erikoisemmaksi sen tekee se, että elämme suomalaisessa kulttuurissa, jossa maidolla on perinteisesti ollut iso sija. Ja tuosta lehmien ympäristövaikutuksista on myös toisenlaista tietoa olemassa, joten ota itse selvää asioista, äläkä mesoa turhasta. Äläkä varsinkaan puutu toisten ruokavalintoihin tuollaisella ylemmyydentuntoisella ja pa*kantärkeällä asenteella.

Maailma on muuttunut, maidosta on enmmän haittaa kuin hyötyä. Jos on rahat tiukalla, maito janojuomana on typeryyttä.

Ja missäköhän vaiheessa se maailma nitkahti sellaiseen asentoon, että ennen siitä sai ravintoaineita ja kaloreita ja nyt siitä  onkin pelkkää haittaa?

Meinaatko, että nyky ihminen tarvitsee ihan jokaisen kalorin, minkä vain voi ikinä saada? Ei noilla ainakaan tarvitse maitoa sen takia juoda, että olisi ollut kaloreista puutetta. Kumpikin on selvästi saanut niitä liikaa, niin kuin lähes puolet suomalaisista.

Sen takia maitoa on nykyään rasvatontakin, että ei turhia kaloreita maidon juomisesta tulisi.

Maailma on ollut muualla päin maapalloa aina sellainen, ettei siellä ole maitoa juotu.  Suomessa se on ehkä joskus menneinä aikoina ollut hyvä lisä ruokavalioon, mutta ei enää nykyään. 

Nuoriso ja aika maidotonta onkin ja hyvä niin. 

Suomalaisen ei todellakaan tarvitse olla huolissaan kaloreiden saannista, enemmänkin siitä, ettei niitä saa liikaa.

Eikä maito pidä edes luustoa vahvana, vaikka meille on niin uskoteltu. Suomessa on osteoporoosi hyvin yleinen ja siellä missä ei maitoa juoda, tautia tuskin tunnetaan.

Vierailija
555/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokkikartano ei ole edullista edes alen jälkeen. Halvempaa tehdä itse kotiruokaa. Ja urheilujuomajauhetta aamupalaksi??? Ei halpaa sekään. Saati terveellistä.

Ei ole ei. Niiden sisällöstähän on 90% perunaa tai makaronia jotka ovat puoli-ilmaisia tuotteita kaupasta erikseen ostettuna. Kilohinta varmaan yli kymmenkertaistuu nosissa eineksissä.

No ei nyt sentään. Katsoin juuri netistä, että kyseisen Kokkikartanon makaronilaatikon hinta normaalisti on noin 8,5 euroa. Eli kilohinnaksi 60 % alella n 3,5 e.

Tuossa makaronilaatikossa ei tietenkään ole 90 % makaronia (joka toki on edullinen raaka-aine). Ja jauheliha halvimmillaankin on hinnoissaan. Väittäisin, että itse tekemällä saisi laadukkaampaa, mutta saisiko kovin paljon alle tuon 3,4 euroa kilolta, niin ei varmaan.

Tein eilen makaroonilaatikkoa ison annoksen, minä ja kaksi teiniä syödään siitä ainakin kaksi kertaa, luultavasti ainakin minä vielä kolmannen. Ainekset (400 gr naudan jauhelihaa 10 %, 750 gr täysjyvämakaroonia, litra maitoa, pari porkkanaa, sipuli, soijarouhe, juustoraaste) maksaisivat lähi-Prismassa 12,31 € eli hitusen yli 2 € per annos. 

Soijarouhetta laitoin pari desiä eli sitä jää vielä moneen ruokaan ja juustostakin meni vain osa, joten annoshinta laskee ja ollaan lähellä Kokkikartanon hintaa. Omassa oli kuitupitoisempaa makaroonia ja vähärasvaisempaa jauhelihaa. Juusto toi lisärasvaa, mutta soijarouhe kevensi. 

Jos vaihdan makaroonin ja jauhelihan halvempaan ja jätän juuston pois, tulee hinnaksi 8,03 € koko ostoskorille. 

Vierailija
556/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet laputetut tuotteet ovat sellaisia, että en edes viitsi niitä ostaa, koska en osta niitä muutenkaan. Itse tehty ruoka on hyvää ja yleensä suht terveellistä. Lihat haluan suhteellisen tuoreena, en heti vanhenevia. Joskus voin tehdä poikkeuksen, jos tulee heti käyttöön. Pakastamaan en niitä ryhdy.

Aikoinani, kun olin kaupassa töissä meillä kävi yllättävän paljon asiakkaita, joilla oli sellainen maksusitoumus ruokaostoksia varten. Kerrankin yksi pariskunta osti kaikenlaisia tortilla-aineksia (letut 1pkt, erilaisia tahnoja/valmiskastikkeita, jauhelihan) ja sipsejä. Taisi olla herkkupäivä.

Jäin kuitenkin miettimään, miten paljon kunnon ruokatarvikkeita usealle päivälle sillä annetulla rahalla olisi saanut, jos olisivat käyttäneet sen järkevästi. Nyt sillä sai tuon ns. "kertaluontoisen" aterian.

Moni "köyhä" osaa käyttää rahansa järkeävästi, mutta yllättävän moni ei osaa. 

Vierailija
557/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet laputetut tuotteet ovat sellaisia, että en edes viitsi niitä ostaa, koska en osta niitä muutenkaan. Itse tehty ruoka on hyvää ja yleensä suht terveellistä. Lihat haluan suhteellisen tuoreena, en heti vanhenevia. Joskus voin tehdä poikkeuksen, jos tulee heti käyttöön. Pakastamaan en niitä ryhdy.

Aikoinani, kun olin kaupassa töissä meillä kävi yllättävän paljon asiakkaita, joilla oli sellainen maksusitoumus ruokaostoksia varten. Kerrankin yksi pariskunta osti kaikenlaisia tortilla-aineksia (letut 1pkt, erilaisia tahnoja/valmiskastikkeita, jauhelihan) ja sipsejä. Taisi olla herkkupäivä.

Jäin kuitenkin miettimään, miten paljon kunnon ruokatarvikkeita usealle päivälle sillä annetulla rahalla olisi saanut, jos olisivat käyttäneet sen järkevästi. Nyt sillä sai tuon ns. "kertaluontoisen" aterian.

Moni "köyhä" osaa käyttää rahansa järkeävästi, mutta yllättävän moni ei osaa. 

Pienituloisuus saattaa olla ylisukupolvista ja jos ei kotona ole opetettu rahankäyttöä, vaan se on ollut impulsiivista, niin eipä sitä missään muuallakaan opeteta. Jotain sille täytyisi tehdä, mutta mitä? Koulu voi vaikuttaa vähän, mutta en usko, että siitäkään on ratkaisuksi. Nämä ihmiset vaatisivat niin paljon kohdennettuja resursseja, ettei sellaisia ole. Ja jos asennoituminen on sellainen, että: "Minulla on oikeus" ja kokevat tulleensa väärin kohdelluiksi, niin mikään määrä ohjausta tai opetusta ei riitä.

- Köyhä itsekin

Vierailija
558/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista eniten surettaa koira jolle on varattu 20€ kuussa. Sama nuille möhömahoille mitä syövät tai on syömättä. Kunpa koira saisi asianmukaista ruokaa ja hoitoa.

Vierailija
559/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukipummiloiset painukoot vttttuun Suomesta.

Vierailija
560/709 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmissalaatit, lihat, makkarat ja einekset. Miksi?

Mä ostin eilen Prismasta kassillisen vihanneksia ja hedelmiä normihintaan ja maksoin niistä 30 euroa. Kilon juuston ostin hintaan 5,95. Syödään näitä viikko. Lisäksi on tofua ja soijarouhetta. Maustan ne itse. Leivon leivät itse.

Meitä on vain 3, mutta jos olisi 7, tuo hinta olisi vain vähän yli 70 e / viikko. Maitoa ei juoda. Turhaa energiaa.

Turhaa energiaa on kylläkin se leipä. Täysin hyödytöntä pullamössöperheen mussutettavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän