Sipoolaisperhe säästi yli 4 000 euroa vuodessa punalaputetuilla tuotteilla
Kuka vielä sanoo että punalaputetut tuotteet on turhia? https://www.is.fi/perhe/art-2000009344612.html
Kommentit (709)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelin perheen asumiskustannuksia. 3 makkaria(?) Ja vuokra lähes 1500e. Ymmärtäisin jos asunto olisi Helsingissä. Aivan hullu hinta.
Itse en ole varakas mutta en juurikaan osta punalaputettuja tuotteita koska vatsani on hyvin herkkä. Vielä on onneksi riittänyt rahat ostaa ruokaa riittävästi kun vertailee ja miettii tarkasti. Lapsetkin saa herkkuja.
Olen yh, palkkatulot 1500e nettona, onneksi saan mm asumistuen. Tarkkaan pitää miettiä mitä ostaa. Onneksi en käytä päihteitä, tupakoi, käytä kaunistautumispalveluita eikä meillä ole lemmikkejä. Muuten ei kyllä rahat riittäisi.
Heillä on 6 lasta. Se vaatii ison asunnon ja Sipoossa on melkein sama hintataso kuin Helsingissä.
Ihan niin kun sanoit, heillä on kuusi lasta mikä vaatii ison asunnon. Ja siitä huolimatta he asuvat pienessä 93 neliön asunnossa, jossa on vain kolme makuuhuonetta, joista toisessa asuu kolme isoa koululaista. Ja maksavat (sis yhteiskunta eli me veronmaksajat) tuosta neliömäärästä 1500,- vuokraa kuukaudessa. Aivan hullua.
Auta. Pahaa tekee kun nuo ihmiset luulevat, että pippuripihvi ja nuo muut einekset - 30 tai 60 % tulee halvemmaksi kuin itse tehty ruoka. Harmi, ettei kaikkia ole järjellä pilattu. No ei ole minulta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelin perheen asumiskustannuksia. 3 makkaria(?) Ja vuokra lähes 1500e. Ymmärtäisin jos asunto olisi Helsingissä. Aivan hullu hinta.
Itse en ole varakas mutta en juurikaan osta punalaputettuja tuotteita koska vatsani on hyvin herkkä. Vielä on onneksi riittänyt rahat ostaa ruokaa riittävästi kun vertailee ja miettii tarkasti. Lapsetkin saa herkkuja.
Olen yh, palkkatulot 1500e nettona, onneksi saan mm asumistuen. Tarkkaan pitää miettiä mitä ostaa. Onneksi en käytä päihteitä, tupakoi, käytä kaunistautumispalveluita eikä meillä ole lemmikkejä. Muuten ei kyllä rahat riittäisi.
Heillä on 6 lasta. Se vaatii ison asunnon ja Sipoossa on melkein sama hintataso kuin Helsingissä.
Ihan niin kun sanoit, heillä on kuusi lasta mikä vaatii ison asunnon. Ja siitä huolimatta he asuvat pienessä 93 neliön asunnossa, jossa on vain kolme makuuhuonetta, joista toisessa asuu kolme isoa koululaista. Ja maksavat (sis yhteiskunta eli me veronmaksajat) tuosta neliömäärästä 1500,- vuokraa kuukaudessa. Aivan hullua.
On hullua! Me 4 henkinen perhe asutaan omakotitalossa, eikä meidän kokonais asumiskustannukset yllä tuohon, vaikka on pankkilaina.
Vierailija kirjoitti:
Jännä nähdä, että suomalaisista suurin osa on näinkin täydellisiä. Puhelimet on kaikilla kymmenen vuotta vanhoja. Iphoneja eivät missään tapauksessa. Kukaan ei ole ruotsinlaivoilla käynyt, eivätkä missään tapauksessa menisi, etenkään ilman lapsia! Ei kun anteeksi lasta. Jokaisella on vain yksi lapsi, koska useampi lapsi on synneistä pahin. Perheen lapsia säälitään, koska heidän vanhempansa eivät osta kymmenen kilon porkkana- ja perunasäkkiä ja soijarouhetta, vaan ovat ostaneet eineksiä! Eineksiähän ei yksikään tämän ketjun kirjoittajista käytä, missään olosuhteissa. Perheen koirastakin ollaan niin kovin huolissaan. Saako sekin vain jotain alenappuloita ja käytetäänkö edes eläinlääkärissä? Köyhä perhe on keksinyt mielestään hyvän keinon tilanteensa parantamiseen ja palstan reaktio on tuttu, eli yksiselitteinen lynkkaus, välittämättä kenenkään (edes perheen lasten) tunteista.
En käytä eineksiä juuri koskaan ja sillä säästän melko paljon rahaa. Se, että käyttää tervettä järkeä, on näköjään nykymaailmassa täysin uskomatonta. Jokainen voi sitten omien valintojensa pohjalta miettiä tekeekö terveellistä ja riittoisaa ruokaa vai ostaako samalla rahalla yhden einesannoksen.
Jos ei perusmatikaa osaa, nii aika köyhät eväät kirjaimellisesti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOULUKUUSSA Laine ja Karenius olivat hetken onnellisia, rentoutuneita. Tuplana maksetut lapsilisät mahdollistivat ensimmäisen vain kahdestaan tehdyn ulkomaanreissun neljään vuoteen. Avopari piipahti laivalla Tukholmassa. Tuntui ihanalta olla vain kahdestaan ja olla tekemättä ikuiselta tuntuvia kotitöitä.
Haaveena olisi tehdä uusi reissu tässä joskus, vain kahdestaan. Se ei kuitenkaan ole mahdollista ennen kuin Laine saa töitä eikä sekään välttämättä auta. Sekä Laine että Karenius ovat ulosotossa. Suojaosuudenkin jälkeen palkasta leikattaisiin sellainen siivu, ettei säästöön jäisi senttiäkään. Suojaosuus lasta kohden on 8,99 euroa päivässä.
Tuossahan se suomalaisen köyhyyden koko kuva on. Ulosotossa ollaan, mutta se ei ole koskaan oma vika ja kun rahaa saadaan, niin käytetään se hetken hemmotteluun, koska se on meidän oikeus kotitöiden keskellä. Sitten voidaan taas valittaa, että valtion tulee tehdä jotain.
Miten olisi ulosoton korvaaminen vankilatuomiolla?
Siis kannatan ehdottomasti. Miksi ei muuten saa? Mielummin vankeudella kun rahalla. Vaikka 1kk ja 5000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä nähdä, että suomalaisista suurin osa on näinkin täydellisiä. Puhelimet on kaikilla kymmenen vuotta vanhoja. Iphoneja eivät missään tapauksessa. Kukaan ei ole ruotsinlaivoilla käynyt, eivätkä missään tapauksessa menisi, etenkään ilman lapsia! Ei kun anteeksi lasta. Jokaisella on vain yksi lapsi, koska useampi lapsi on synneistä pahin. Perheen lapsia säälitään, koska heidän vanhempansa eivät osta kymmenen kilon porkkana- ja perunasäkkiä ja soijarouhetta, vaan ovat ostaneet eineksiä! Eineksiähän ei yksikään tämän ketjun kirjoittajista käytä, missään olosuhteissa. Perheen koirastakin ollaan niin kovin huolissaan. Saako sekin vain jotain alenappuloita ja käytetäänkö edes eläinlääkärissä? Köyhä perhe on keksinyt mielestään hyvän keinon tilanteensa parantamiseen ja palstan reaktio on tuttu, eli yksiselitteinen lynkkaus, välittämättä kenenkään (edes perheen lasten) tunteista.
En käytä eineksiä juuri koskaan ja sillä säästän melko paljon rahaa. Se, että käyttää tervettä järkeä, on näköjään nykymaailmassa täysin uskomatonta. Jokainen voi sitten omien valintojensa pohjalta miettiä tekeekö terveellistä ja riittoisaa ruokaa vai ostaako samalla rahalla yhden einesannoksen.
Riippuu mitä tekee ja monelle. Harvoin yhden einesruuan n. 2€ hinnalla saa tehtyä ateriaa monelle.
Repesin, kun luin ton jutun ja katsoin noita ostoksia. Auta armias, mitä porukkaa maa päällään kantaa. Joo, sinänsä säästivät, kun ostivat alesta, mutta varmaan sievoisen summan säästäisi enemmän, kun tekisi edullista ruokaa itse eikä ostaisi noita valmisruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä tekee ja monelle. Harvoin yhden einesruuan n. 2€ hinnalla saa tehtyä ateriaa monelle.
Niin ei siitä 2 euron valmisateriastakaan vissiin montaa ihmistä ruokita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta sillä yhden 2 e eineksen voimalla sinä et elä kuin muutaman tunnin. Kun laitat tuohon 2e euron lisää saat kakkilallisen keittoa, jolla elät paripäivää. Koskaan se eines ei tule halvemmaksi. Vaikka siihen kattilalliseen keittoa menisi kerralla enemmän rahaa, niin siitä myös syöt monta kertaa ja siihen mennessä olisit joutunut syömään jo 4-5 kertaa sen kahden euron eineksen, ennen kuin se kattila on tyhjä keitosta.
Tässä se juuri onkin, että joku luulee, että 2e eines on halvempi, kuin itse tehty kotiruoka.
Sitä kotiruokaa kun ei tehdä 300 g kerralla vaan vaikka 3 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokkikartano ei ole edullista edes alen jälkeen. Halvempaa tehdä itse kotiruokaa. Ja urheilujuomajauhetta aamupalaksi??? Ei halpaa sekään. Saati terveellistä.
Ei ole ei. Niiden sisällöstähän on 90% perunaa tai makaronia jotka ovat puoli-ilmaisia tuotteita kaupasta erikseen ostettuna. Kilohinta varmaan yli kymmenkertaistuu nosissa eineksissä.
No ei nyt sentään. Katsoin juuri netistä, että kyseisen Kokkikartanon makaronilaatikon hinta normaalisti on noin 8,5 euroa. Eli kilohinnaksi 60 % alella n 3,5 e.
Tuossa makaronilaatikossa ei tietenkään ole 90 % makaronia (joka toki on edullinen raaka-aine). Ja jauheliha halvimmillaankin on hinnoissaan. Väittäisin, että itse tekemällä saisi laadukkaampaa, mutta saisiko kovin paljon alle tuon 3,4 euroa kilolta, niin ei varmaan.
Tein eilen makaroonilaatikkoa ison annoksen, minä ja kaksi teiniä syödään siitä ainakin kaksi kertaa, luultavasti ainakin minä vielä kolmannen. Ainekset (400 gr naudan jauhelihaa 10 %, 750 gr täysjyvämakaroonia, litra maitoa, pari porkkanaa, sipuli, soijarouhe, juustoraaste) maksaisivat lähi-Prismassa 12,31 € eli hitusen yli 2 € per annos.
Soijarouhetta laitoin pari desiä eli sitä jää vielä moneen ruokaan ja juustostakin meni vain osa, joten annoshinta laskee ja ollaan lähellä Kokkikartanon hintaa. Omassa oli kuitupitoisempaa makaroonia ja vähärasvaisempaa jauhelihaa. Juusto toi lisärasvaa, mutta soijarouhe kevensi.
Jos vaihdan makaroonin ja jauhelihan halvempaan ja jätän juuston pois, tulee hinnaksi 8,03 € koko ostoskorille.
Miten niin soijarouhe kevensi? Eihän se vähennä sen juuston rasvamäärää yhtään. Jättämällä juuston pois, ruoka kevenee.
Säästin eilen yli 50 000e. Ostin auton 900e.
Itseäni kyllä huvittaa aina nämä "säästin näin ja näin paljon ostamalla punalaputettua ruokaa". Aika monella se "säästö" koostuu ostoksista, joita ei kuitenkaan ikinä olisi normaalihinnalla edes tehnyt. Ts. ostetaan vain siksi, koska sattui saamaan halvalla jotain kalliimpaa einestä tai napataan mukaan jotain sisäfilettä -60 % alennuksella sillä samalla hintaa, jolla muuten olisi kuitenkin ostanut jotain jauhelihaa. Normaalihintaisina moni tuote olisi jäänyt ostamatta kokonaan, eli säästö on vain itsensä huijaamista, ei todellista säästöä.
Kauden kasviksia käyttämällä ja vähentämällä lihan osuutta esim. kastikkeissa tai laatikkoruuissa, saa halpaa ja terveellistä ruokaa. Monesti itsekin laitan vain puolet 400 g jautsista kastikkeeseen ja korvaan sen lopun jollain kauden kasviksella/juureksella esim. porkkanalla ja seuraavaan ruokaan laitan sen lopun jautsin.
Jos teen karjalanpaistin, laitan sinne reilusti porkkanaa, lanttua, sipulia ja naurista. Se riittää paljon useampaan annokseen, eikä varmasti jää nälkäiseksi. Myös niitä juureksia jää aina seuraavaan ruokaan. Edullista proteiinia saa vaikkapa kananmunista ja raejuustosta.
Sämpylöitä leivon itse joko neljän viljan hiutaleisiin tai kaurahiutaleisiin. Keitot on edullisia ruokia tehdä itse.
Aina ei tarvitse edes lihaa joka aterialle, välillä voi tehdä vaikka kasvishernaron tai kasviskaalikeiton/-laatikon.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni kyllä huvittaa aina nämä "säästin näin ja näin paljon ostamalla punalaputettua ruokaa". Aika monella se "säästö" koostuu ostoksista, joita ei kuitenkaan ikinä olisi normaalihinnalla edes tehnyt. Ts. ostetaan vain siksi, koska sattui saamaan halvalla jotain kalliimpaa einestä tai napataan mukaan jotain sisäfilettä -60 % alennuksella sillä samalla hintaa, jolla muuten olisi kuitenkin ostanut jotain jauhelihaa. Normaalihintaisina moni tuote olisi jäänyt ostamatta kokonaan, eli säästö on vain itsensä huijaamista, ei todellista säästöä.
No jep, itsekin "säästin" just 200 e ostamalla talvitakin alennusmyynnistä. Todellisuudessa siihen takkiin ei olisi ollut varaa laittaa yhtään alehintaa enempää ja ostamatta olisi jäänyt, ei jäänyt säästöön kyllä latin latia :-D Toiset ne vaan säästää tuhansia vaikka kovin köyhiä ovat samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hullua! Me 4 henkinen perhe asutaan omakotitalossa, eikä meidän kokonais asumiskustannukset yllä tuohon, vaikka on pankkilaina.
No tuo 1500 e /kk vuokraan tuonkin kokoisesta asunnosta pk-seudulla on kyllä aivan normaali. Voisi maksaa enemmänkin. Ja ilmeisesti muutto halvemmille alueille ei tule kysymykseen lasten koulujen takia ja sen ymmärrän. Luulisin kyllä, että voisivat saada suurperheenä kaupungin/kunnan asunnon?
Kokoomus varastaa nekin rahat mitkä perhe säästää.se osaa vaan Somessa kokoomus.aina valheet edellä mennään on kokoomuksen motto...
Olen kyllä huomannut itsessäni, että silloin kun ahdistaa ja stressaa, niin helposti sitä ruokakaupassa tarttuu siihen helpoimpaan ja monesti epäterveellisempään vaihtoehtoon. Muutenkin tulee ostettua kaikenlaista tarpeetonta tai ei-niin-välttämätöntä, jos mieli on matala. Kaipa siihen psykologi osaisi vastata, että mihin se perustuu.
Runsas vuosi sitten havahduin siihen, että kulutan liikaa. Olin vähissä rahoissa, eikä mulla ollut rahaa edes uusiin lenkkareihin. Säästin rahat ja päätin, että nyt loppuu tämä tuhlaaminen. Halusin puskurin, ettei yhdet lenkkarit vie taloutta aivan kuralle. Niinpä olen saanut säästöön mukavan summan. En käytä aikaani mainosten selaamiseen tai nettikaupoissa pyörimiseen. Jos jotain tarvitsen, teen silloin hintavertailuja, mutta muuten pysyn poissa kaikista kaupoista. Ruoasta olen tinkinyt paljon, mutta varaa olisi vielä siitäkin niistää, mutta toistaiseksi rahat ovat riittäneet mainiosti.
Olen saanut tästä uutta virtaa ja onnistumisen kokemuksia, jotka ovat kovin vähissä olleet. Tuntuu mukavalta, kun tiedän, että vaikka pesukone pamahtaisi, niin voin ostaa heti uuden. Muutenkin on enemmän liikkumavaraa. Voin mennä teatteriin tai keikalle tai käydä kahvilla ilman, että viimeiset hilut menevät siihen. Mieluummin teen kuitenkin noita asioita, kuin täytän pientä kotiani tarpeettomalla krääsällä tai syön mitä sattuu. Myös ympäristö kiittää. Tämä on vähän sellainen hyvän kierre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta sillä yhden 2 e eineksen voimalla sinä et elä kuin muutaman tunnin. Kun laitat tuohon 2e euron lisää saat kakkilallisen keittoa, jolla elät paripäivää. Koskaan se eines ei tule halvemmaksi. Vaikka siihen kattilalliseen keittoa menisi kerralla enemmän rahaa, niin siitä myös syöt monta kertaa ja siihen mennessä olisit joutunut syömään jo 4-5 kertaa sen kahden euron eineksen, ennen kuin se kattila on tyhjä keitosta.
Tässä se juuri onkin, että joku luulee, että 2e eines on halvempi, kuin itse tehty kotiruoka.
Sitä kotiruokaa kun ei tehdä 300 g kerralla vaan vaikka 3 kg.
Juuri näin. Jos on kotona vaikka 8 henkeä ja jokaisella on 2e käytettävissä, niin yhdellä aterialla on käytössä kokonaiset 16 e. Sillä saa vaikka tällaisen keiton päivän skaupan nettihinnoilla:
500 g porkkanaa (kotimaista suomalainen porkkana 2 kg 2,09) -> 0,53 e
1 kg perunaa (yleisperuna 0,65e/kg) -> 0,65e
250 g sipulia (sipuli 0,85e / 500g) -> 0,43 e
2 liemikuutiota (rainbow kanaliemikuutio 0,67e/12 kuutiota) -> 0,12e
200g purjoa (purjo 2,49e / kg) -> 0,5e
200 g selleriä (selleri (juures) 3,19e/kg) -> 0,64 e
400 g jauhelihaa (kotimaista sika-nauta 2,75e / 400g) -> 2,75
500g tomaattimurskaa (rainbow) -> 0,99e
ruukkupersilja -> 1,29
Lisäksi vettä hanasta
------------------------
total 7,9 e / raaka-aineet ilman vettä n. 3 kg, vettä tähän voisi lisätä vaikka 2 litraa, jolloin kokonaispaino olisi 5 kg keittoa. Kilohinnaksi jää tuolloin 1,58e.
Keittoa varataan aikuiselle n. 3-4 dl / henkilö, eli noin 300-400 grammaa. Tästä satsista tulisi 12,5 annosta, annoshintana noin 63 cnt.
Jäljellä on vielä 8,1e lounaalle käytettäväksi, mitäs sillä saataisiin? No vaikka leipää ja hummusta improvisoiden:
Ruispuikula täysjyväleipä 9 kpl /2,09e -> 2 pakettia 4,18 (eli peräti 4 viipaletta leipää per nuppi)
rainbow kikherneet 0,77e
rainbow valkosipuli 100g / 0,57e
järvikylän rucolaruukku 1,65e
Loppurahoilla 0,9e voi ostaa vaikka vajaan kilon Ida Red omenoita (0,99e / kg) ja syödä ne jälkiruoaksi.
ja HUOM. Tästä vielä jää 1,5 kg porkkanaa, läjä valkosipulia ja sipulia ja liemikuutioita käyttämättä. Kombinaatiosta saa aikaan vaikka 3 kg:n porkkanasosekeiton, ihan vaan kaupan päälle.
Mäkin ihmettelen samaa kuin jotkut aikaisemmat, että ihan tahallaanko näihin köyhyyttä käsitteleviin juttuihin valitaan aina tällaisia elämänhallintaongelmaisia perheitä, vai onko niin että suurin osa Suomen köyhistä perheistä on todella tällaisia? Olis mielenkiintoista lukea joskus juttu, jossa ihmiset on oikeasti pitäneet asioistaan huolta ja tehneet parhaansa, mutta silti joutuvat köyhäilmään - miten tällaisia tilanteita voisi välttää ja niissä olevia ihmisiä auttaa.
Olen itse lapseton sinkku ja tienaan hyvin, lähes 100k vuodessa ja olen syönyt viime aikoina linssikeittoa, kanaa ja uunijuureksia, tofukastiketta, papu-kasvis-kastiketta ja riisiä, aamuisin aina puuroa eri höysteillä. En raski ostaa sisäfilepihvejä, mutta jääpä rahaa säästöön että joskus voi käydä ravintolassa sellaisen vetämässä.
Ostetaan eineksiä alesta, vaikka itse tehty ruoka tulisi edullisemmaksi. Hmm. No ei kaikkia järjellä ole pilattu.