Sipoolaisperhe säästi yli 4 000 euroa vuodessa punalaputetuilla tuotteilla
Kuka vielä sanoo että punalaputetut tuotteet on turhia? https://www.is.fi/perhe/art-2000009344612.html
Kommentit (709)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä nähdä, että suomalaisista suurin osa on näinkin täydellisiä. Puhelimet on kaikilla kymmenen vuotta vanhoja. Iphoneja eivät missään tapauksessa. Kukaan ei ole ruotsinlaivoilla käynyt, eivätkä missään tapauksessa menisi, etenkään ilman lapsia! Ei kun anteeksi lasta. Jokaisella on vain yksi lapsi, koska useampi lapsi on synneistä pahin. Perheen lapsia säälitään, koska heidän vanhempansa eivät osta kymmenen kilon porkkana- ja perunasäkkiä ja soijarouhetta, vaan ovat ostaneet eineksiä! Eineksiähän ei yksikään tämän ketjun kirjoittajista käytä, missään olosuhteissa. Perheen koirastakin ollaan niin kovin huolissaan. Saako sekin vain jotain alenappuloita ja käytetäänkö edes eläinlääkärissä? Köyhä perhe on keksinyt mielestään hyvän keinon tilanteensa parantamiseen ja palstan reaktio on tuttu, eli yksiselitteinen lynkkaus, välittämättä kenenkään (edes perheen lasten) tunteista.
En käytä eineksiä juuri koskaan ja sillä säästän melko paljon rahaa. Se, että käyttää tervettä järkeä, on näköjään nykymaailmassa täysin uskomatonta. Jokainen voi sitten omien valintojensa pohjalta miettiä tekeekö terveellistä ja riittoisaa ruokaa vai ostaako samalla rahalla yhden einesannoksen.
Jos ei perusmatikaa osaa, nii aika köyhät eväät kirjaimellisesti on.
Riippuu mitä tekee ja monelle. Harvoin yhden einesruuan n. 2€ hinnalla saa tehtyä ateriaa monelle.
Ei kai tuokaan perhe sentään pärjää yhdellä einesrasialla/ateria?
Mutta jos vaikka menee 5 einesrasiaa aterialla =10e. Sillä saa jo ison satsin vaikka jauhelihakeittoa ja on paljon terveellisempää kuin mikään eines. Vähemmän suolaa ja lisäaineita.
Voihan tuon kalori- ja rasvamäärän käyttää noiden alelaputettujen pippuripihvien ja erkoismakkaroiden metsästämiseen käyttää, jos tahtoo ja itkeä medioissa asiasta. Itse ehkä tekisin vähän fiksumpia valintoja siellä kauppahyllylä.
Voihan nyhtönauta! Mä en raaski ostaa edes nyhtöpossua. Nautaa muutenkin ehkä vain pari-kolme kertaa vuodessa. Ehkä TEEN seuraavalla kerralla itse nyhtönautaa, kun nautaa ostan.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä tekee ja monelle. Harvoin yhden einesruuan n. 2€ hinnalla saa tehtyä ateriaa monelle.
Moneenkos osaan ajattelit yhden 400 gramman eineslaatikon á 2e jakaa? Tulee aika laihat eväät esim. tälle 8 hengen perheelle. Kukin saa n. ruokalusikallisen siitä laatikosta jos sitäkään. Harvoin 2 eurolla saa ateriaa koko perheelle, ellei oikeasti osaa miettiä mitä tarjoilee. Jos olisi 2e käytettävissä 8 hengen ruokaan, niin siinä saisi olla jo aika luova. Tarjouksesta 2 eurolla saattaa saada 5 kg perunaa. Olettaen, että kotona on mausteita, jauhoja, öljyä, suolaa, kuivahiivaa ja jotain proteiinia (lihaa tai kasviksia pakkasessa/soijarouhetta), niin säkillisestä perunaa voisi tehdä esim. perunasosekeiton 2 kilosta perunaa päälle uunissa paahdettuja perunalastuja. Oheen voisi leipoa perunarieskoja tai perunasämpylöitä. Osan peruoista voisi keittää ja iltapalaksi tarjota pyttipannua siitä mitä nyt sattuisi kotona olemaan perunan lisäksi, vaikka kananmunaa. Peruna on kuitenkin aika hyvä ruoka-aines. Siitä voi tehdä monenlaista edullisesti.
Ottamatta kantaa muuhun, niin mulla ei mene jakeluun tuo että Arkadianmäen pitäisi reagoida heidän itseaiheutettuun ns. köyhyytensä kun ovat itse sen aiheuttaneet päätymällä ulosottoon.
Itse olen nyt jokusen vuoden oman tyhmyyteni seurauksena saanut maksella ulosottoa pari vuotta. Enää muutama kuukausi jäljellä ja olen saanut velat kuitattua ja oppirahani kantapään kautta maksettua. Palkastahan se lohkaisee aimo siivun, mutta turha siitä tässä kohdin narista. Omat kulut on luonnollisesti tullut karsittua ihan minimiin, mutta lapselle on aina kunnollista ruokaa, vaatteita ja harrastuksia riittänyt.
Ei mulle ole missään kohtaa tullut pieneen mieleenikään vinkua siitä, että (onneksi tilapäisen) köyhyyteni vika olisi se, ettei lapsiperheitä tueta tarpeeksi tai että olisi poliitikkojen vika että mä olen persaukinen. Ihan olen peiliin katsonut ja nähnyt syyllisen siellä.
Täällä varakkaat hyvesignaloi ja esittelee pihiä elämäntyyliään. Varmasti käytätte isompia summia omiin mielitekoihinne, reissuihin ym. Pankkitilit pullistelee rahaa, siitäkö ilo irtoaa kun saldoa tuijottaa? Mielestäni niiden joilla on varaa kuluttaa, pitäisi käyttää rahojaan. Yhteiskunta pyörimään ja lamaa karkoittamaan. Antaa köyhien yrittää pärjätä niillä taidoilla joita on, stressi ja huolet sumentavat ajattelua, valita järkevimpiä valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä nähdä, että suomalaisista suurin osa on näinkin täydellisiä. Puhelimet on kaikilla kymmenen vuotta vanhoja. Iphoneja eivät missään tapauksessa. Kukaan ei ole ruotsinlaivoilla käynyt, eivätkä missään tapauksessa menisi, etenkään ilman lapsia! Ei kun anteeksi lasta. Jokaisella on vain yksi lapsi, koska useampi lapsi on synneistä pahin. Perheen lapsia säälitään, koska heidän vanhempansa eivät osta kymmenen kilon porkkana- ja perunasäkkiä ja soijarouhetta, vaan ovat ostaneet eineksiä! Eineksiähän ei yksikään tämän ketjun kirjoittajista käytä, missään olosuhteissa. Perheen koirastakin ollaan niin kovin huolissaan. Saako sekin vain jotain alenappuloita ja käytetäänkö edes eläinlääkärissä? Köyhä perhe on keksinyt mielestään hyvän keinon tilanteensa parantamiseen ja palstan reaktio on tuttu, eli yksiselitteinen lynkkaus, välittämättä kenenkään (edes perheen lasten) tunteista.
En käytä eineksiä juuri koskaan ja sillä säästän melko paljon rahaa. Se, että käyttää tervettä järkeä, on näköjään nykymaailmassa täysin uskomatonta. Jokainen voi sitten omien valintojensa pohjalta miettiä tekeekö terveellistä ja riittoisaa ruokaa vai ostaako samalla rahalla yhden e1inesannoksen.
Jos ei perusmatikaa osaa, nii aika köyhät eväät kirjaimellisesti on.
Meinaatko siis että 2 e einesruoalla ruokitaan 8 henkinen perhe? Mitä?
Vierailija kirjoitti:
Kauden kasviksia käyttämällä ja vähentämällä lihan osuutta esim. kastikkeissa tai laatikkoruuissa, saa halpaa ja terveellistä ruokaa. Monesti itsekin laitan vain puolet 400 g jautsista kastikkeeseen ja korvaan sen lopun jollain kauden kasviksella/juureksella esim. porkkanalla ja seuraavaan ruokaan laitan sen lopun jautsin.
Jos teen karjalanpaistin, laitan sinne reilusti porkkanaa, lanttua, sipulia ja naurista. Se riittää paljon useampaan annokseen, eikä varmasti jää nälkäiseksi. Myös niitä juureksia jää aina seuraavaan ruokaan. Edullista proteiinia saa vaikkapa kananmunista ja raejuustosta.
Sämpylöitä leivon itse joko neljän viljan hiutaleisiin tai kaurahiutaleisiin. Keitot on edullisia ruokia tehdä itse.
Aina ei tarvitse edes lihaa joka aterialle, välillä voi tehdä vaikka kasvishernaron tai kasviskaalikeiton/-laatikon.
Jautsi ja kasvishernaro 😂😁😄
En ymmärrä tuota heidän kommenttia: "Lapsiperheet ovat väliinputoajia." Miten niin? Itse en ole huomannut. Enemmän olisin huolissani köyhistä vanhuksista ja yksinasujista, joita nyt esimerkiksi tuplapsilisä ei koskettanut. Ruoan hinnannousu koskettaa kaikkia.
Miksi ostaa punalaputettuja valmissalatteja, kun halvemmalla saa tuoretavaraa, kun tekee salaatin itse?
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa muuhun, niin mulla ei mene jakeluun tuo että Arkadianmäen pitäisi reagoida heidän itseaiheutettuun ns. köyhyytensä kun ovat itse sen aiheuttaneet päätymällä ulosottoon.
Itse olen nyt jokusen vuoden oman tyhmyyteni seurauksena saanut maksella ulosottoa pari vuotta. Enää muutama kuukausi jäljellä ja olen saanut velat kuitattua ja oppirahani kantapään kautta maksettua. Palkastahan se lohkaisee aimo siivun, mutta turha siitä tässä kohdin narista. Omat kulut on luonnollisesti tullut karsittua ihan minimiin, mutta lapselle on aina kunnollista ruokaa, vaatteita ja harrastuksia riittänyt.
Ei mulle ole missään kohtaa tullut pieneen mieleenikään vinkua siitä, että (onneksi tilapäisen) köyhyyteni vika olisi se, ettei lapsiperheitä tueta tarpeeksi tai että olisi poliitikkojen vika että mä olen persaukinen. Ihan olen peiliin katsonut ja nähnyt syyllisen siellä.
Hienoa selkärankaa. Se on järkevää, että olet ottanut ongelmaa niskasta kiinni ja saanut taloutesi kuntoon! Onnittelut ja tsemppiä vielä loppurutistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä varakkaat hyvesignaloi ja esittelee pihiä elämäntyyliään. Varmasti käytätte isompia summia omiin mielitekoihinne, reissuihin ym. Pankkitilit pullistelee rahaa, siitäkö ilo irtoaa kun saldoa tuijottaa? Mielestäni niiden joilla on varaa kuluttaa, pitäisi käyttää rahojaan. Yhteiskunta pyörimään ja lamaa karkoittamaan. Antaa köyhien yrittää pärjätä niillä taidoilla joita on, stressi ja huolet sumentavat ajattelua, valita järkevimpiä valintoja.
En minä ainakaan erityisesti pihistele, mutta tiedän, että että rahaa ei riitä kaikkeen ja yllättäviin menoihin pitää varautua. Pitää olla puskuria, pitää säästää ja sijoittaa, jotta vanhuudenpäiville tai vaikka sairastumisen varalta olisi turvaa. Että siinä mielessä tilin saldo kyllä tuo mielenrauhaa ja turvaa elämään, että voin mennä yksityislääkärille tai ostaa uuden kodinkoneen vaikka heti huomenna eikä keikauta taloutta.
Juuri sen takia pyrin syömään ja elämään arkea suht edullisesti, että jää rahaa säästöön tai sitten huvituksiin. Ei minulla olisi varaa tukea kansantaloutta syömällä ulkona viikottain, jos söisin kalliita ruokia päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Voihan tuon kalori- ja rasvamäärän käyttää noiden alelaputettujen pippuripihvien ja erkoismakkaroiden metsästämiseen käyttää, jos tahtoo ja itkeä medioissa asiasta. Itse ehkä tekisin vähän fiksumpia valintoja siellä kauppahyllylä.
Äläs nyt, kun he ovat jo puolustautuneet FB:ssa. Ruokansa ovat kuulemma monipuolisia ja laadukkaita. 😆
Täytyykin tästä runnätä asemiin lähikaupan ilta-aleen, alkaa olla jo kiire kun 30 min aikaa h-hetkeen. Mitään en tänään varsinaisesti tarvitse, mutta aina tule sellainen salaa ylpeä ja onnistunut fiilis kun onnistuu löytämään jotain halvalla ja säästämään selvää rahaa!
Riippuu mitä tekee ja monelle. Harvoin yhden einesruuan n. 2€ hinnalla saa tehtyä ateriaa monelle.[/quote]
Eikä yhdellä 2 euron einesruoalla ruokita kuin yksi henkilö. Kuuden hengen einekset maksaa 12 euroa. Kuuden hengen kotiruokaan uppoaa vain 6 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, moni on köyhä juuri siksi että on törsännyt kaiken minkä tienannut eikä säästänyt esim. puskuriin. Sitten kun pesukone hajoaa tai koura joutuu eläinlääkäriin nämä törsääjät ovat kusessa.
Juuri nostin taas verenpainettani K-kaupan kassalla. Ensin nuori miesasiakas, jolla ison kottikärryllisen verran elintarvikkeita, kaikissa leima -30 %, hänen jälkeensä iäkkäämpi nainen, jolla sama juttu. Pääsin lopulta itse kassalle: ostin kokonaista kaksi tuotetta, molemmat normaalihinnalla. Perääni näytti taas tulevan yksi rouvashenkilö kori täynnä aletuotteita.
Miten tällainen pariskunta on yleensä edes päätynyt iltapuluun?
Vierailija kirjoitti:
Eli sinulle on jonkin sortin ongelma, että varakkaat tekevät kotiruokaa eivätkä ostele esim valmissalaatteja? Mitäpä jos ne "varakkaat" eivät pidä eineksistä vaan pitävät ruoanlaitosta ja se tulee siksi halvemmaksi?
Huh huh. Olen sanaton. Ajattelin sanoa tähän jotain rakentavaa. Ei pysty.