Sipoolaisperhe säästi yli 4 000 euroa vuodessa punalaputetuilla tuotteilla
Kuka vielä sanoo että punalaputetut tuotteet on turhia? https://www.is.fi/perhe/art-2000009344612.html
Kommentit (709)
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin pariskunta toivoo, että lapsiperheitä tuettaisiin paremmin, mutta nyt kun saivat joulukuun lapsilisät tuplana, niin törsäsivät rahat laivaristeilyyn. Olikon tarkoitus ihan tuo, että vanhemmat matkustelee niillä lapsilisillä?
Jos näidenkin lapsilisät tulisi jatkossa tuplana, niin varmaan vanhempien matkustelu lisääntyisi ja sama marina jatkuisi, että rahat ei riitä kuin punalaputettuihin.
Ja lähes kaikkit tuo mitä laupan alesta hamsraavat on ihan turhaa.Tavallista ruokaa teksi tuollaiselle perheelle (8 henkeä) paljon halvemmalla, kuin ostamalla valmispitsaa ja sisäfilepihvejä alesta.
Ja pakastimet on täynnä lihaa? Eihän liha säily pakkasessa hyvänä, kuin jokusen kuukauden. Varsinkaan kun se on ostettu viimeisenä käyttöpäivänä,
Noita lihoja on ihan turha pakastaa, kun uusia punalaputettuja tuotteita tulee kauppaan joka viikko lisää. Meillä ostetaan myös näitä aletuotteita, mutta aina vain suoraan käyttöön. Nämä hamstraajat eivät varmaan ymmärrä, että mitä pakastaminen maksaa sähkölaskussa. Pahimmassa tapauksessa pakastetaan ja sitten sulatetaan kiireessä mikrossa.
Nyt, kun söisivät pari viikkoa niitä pakastimeen säilöttyjä punalaputettuja tuotteita, voisi jäädä jotain säästöönkin ensi kuulta. Sähkölaskussakin säästäisivät, jos söisivät niitä pakastettuja ruokia pois niin paljon, että pärjäisivät yhdellä pakastimella.
Hyvä, että saavat ruokaa. Huono puoli on se, ettei sitä 4000 euroa näy missään.
Tiedän ihmisiä, jotka on opetelleet ruuanlaitton katsomalla kokkiohjelmia tv:stä ja netti on reseptejä pullollaan, joten tämäkin perheen isä, työtön , kun on, opettelemaan ruuanlaittoa.
Kaikki einekset tästä lähtien jätetään sinne alelaariin, samoin valmissalaatit. Ja kyllä ne sisäfile/pippuripihvitkin saa jäädä, liian kalliita ovat silloin, kun rahat on vähissä.
Rouvan leivät kannattaa myös opetella leipomaan itse, vaikka niitä nyt tuntui olevan pakastimet pullollaan, mutta koska ostettu punalaputettuina, varmaan parasta ennen päiväykset ties miten vanhoja.
Ruokakaupassa isä Laine hyökkää jatkossa hevi puolelle ja ostaa 10 kg säkin perunoita ja 5 kg pussin porkkanoita ja sitten jauho/ryyni/lese/hiutale hyllylle. Jauhoista voi kätevästi pyöräyttää tuoreet sänpylät ja aamupuuroksi kaurapuuroa. Koko porukka syksyllä marjametsään ja ne einekset sieltä pakkasesta pois ja marjoja tilalle ja marjoja sitten puuron kaveriksi.
Kanasuikaleet sisäfilepihvien sijaan, vaikka eivät ole edes tarjouksessa tulevat halvemmaksi, kuin nuo pippuri/sisäfilepihvit alesta.
Seitifile/ jauheliha ym perusjuttu joista saa itse tehtyä keittoa suuret määrät tai laatikoita.
Salaattiaineet ei oikeasti ihan hirveän hintaisia ole, eivät ainakaan sen kalliimpia, kuin valmissalaatit.
Ja lapsilisät lasten tarpeisiin, ei vanhempien lomamatkaan.
Tässä vain muutama esimerkki, miten talous laitetaan kuntoon.
Toinen vanhemmista sanoi ettei lapsen arvoa voi mitata rahassa. Ihmisyyttä ei tietäänkään mitata rahassa mutta kyllä ihmisen pitäisi miettiä etukäteen miten pystyy jälkeläisensä elättämään eikä pylläyttää lisää porukkaa ja luottaa siihen että valtio kyllä pitää huolta omistaan.
Jos minä sanon, että olen säästänyt 4000 euroa, minulla on se raha jossakin jemmassa. Ei tuo pariskunta ole mitään säästänyt, vaan rahat on käytetty johonkin.
Olen supersaita ja kulutan kaupassa paljon aikaa etsimällä halvimpia tuotteita. Pesuaineissa on todella suuret hintaerot ja ilahduttavasti kotimainen saattaa usein olla se halvin. Meidän useimmiten käyttämässä kaupassa on usein paljousalennuksia, mutta jos ei ole yhden pakkauksen hintaa, niin silloin yhdenkin saa tarjoushinnalla. Tätä hyödynnän usein. Monesti on myös yllätystarjouksia, viimeksi kebablastuja 1,45 euroa pussi, ostin kuusi, kun rajoitusta ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Herranjestas. Ollaan ulosotossa ja raha ei riitä ruokiin, niin mennään kahdestaan risteilylle lapsilisillä?! Mainitaan vielä ettei olla päästy kahdestaan reissuun neljään vuoteen ja olisi kiva mennä uudestaankin.
Meitä on kaksi hyvintienaavaa aikuista (nettona yli 7000e kuussa) ja emme siltikään ole lasten syntymän jälkeen tehneet yhtäkään reissua kahden. Jos reissataan niin ennemmin perheenä. En millään raaskisi käyttää rahaa meidän yhteiseen reissuun ilman lapsia, sitä ehtii myöhemminkin.
Rahaa saa menemään muutenkin ja varsinkin tässä energiakriisissä ihan tarpeeksi, joten emme tuhlaile ylimääräistä mihinkään, vaan säästämme pahan päivän varalle. Nyt joutuu entistä enemmän miettimään mitä tarvitsee ostaa ja mitä ei. Kuka tietää mitä vielä on edessä. Eipähän jouduta ulosottoon jos jotain yllättävää tulee.
Sama! Ihan perusruokaa syödään, kaapeissa ja pakastimessa on hätävaraa, mutta ei mitää än neljän kuukauden valmisruokavarastoa. Näillä ei taida olla pienintäkään ymmärrystä kokonaiskustannuksista. Oisko osareita/luottokortteja ulosotossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan pääse yli tosta ettei perheen isä ole saanut aikaiseksi maksaa edes YTKn jäsenmaksua
Se ei oo kuin 100e ja ansiopäiväraha on kuitenkin ihan yleensä ihan eri luokkaa kuin kelan päiväraha
Älytöntä jättää tollanen hoitamatta 🙄
Oliko jutussa mainittu toimeentulotuesta mitään? Mä en nopeasti vilkaisten huomannut, mutta saahan noi varmaan sitäkin
Olisiko tuossa se, että haluaakin olla maksamatta niitä ulosottojaan, siksi ei liity työttömyyskassaan. Yhä typerämpää, parempi olisi maksaa vaan ne velat ja joskus vapautua. Mutta ei kai ole tarkoituskaan.
Ulosotto voi tietääkseni mennä kyllä Kelankin työttömyysturvasta...
jää yleensä alle suoja-osuuden, ellei ole palkkatuloja lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOULUKUUSSA Laine ja Karenius olivat hetken onnellisia, rentoutuneita. Tuplana maksetut lapsilisät mahdollistivat ensimmäisen vain kahdestaan tehdyn ulkomaanreissun neljään vuoteen. Avopari piipahti laivalla Tukholmassa. Tuntui ihanalta olla vain kahdestaan ja olla tekemättä ikuiselta tuntuvia kotitöitä.
Haaveena olisi tehdä uusi reissu tässä joskus, vain kahdestaan. Se ei kuitenkaan ole mahdollista ennen kuin Laine saa töitä eikä sekään välttämättä auta. Sekä Laine että Karenius ovat ulosotossa. Suojaosuudenkin jälkeen palkasta leikattaisiin sellainen siivu, ettei säästöön jäisi senttiäkään. Suojaosuus lasta kohden on 8,99 euroa päivässä.
Onko olemassa joku journalistinen sääntö, että näihin artikkeleihin ei saa rangaistuksen uhalla haastatella vähävaraista, jolla olisi homma hanskassa ja järkeä päässä?
Minä tunnen aika tavalla varakkaita lapsiperheitä (itse en ole varakas), eikä niissä kyllä vanhemmat lähde ulkomaille ilman lapsiaan. Paitsi ne, jotka käyvät työmatkoilla. Ne on sillä tavalla outoja, että tykkäävät lapsistaan ja se ulkomaankohdekin valitaan yleensä sen mukaan, että lapsetkin viihtyy.
Millainen ihminen laskee pennosia ruokaa ostaessaan ja sitten kuitenkin pitää välttämättömänä mennä pariskuntana ulkomaille? LAPSILISÄRAHOILLA, jotka on tarkoitettu lapsille! Samalla epäilemättä kerjättiin joululahjoja jostain joulupuukeräyksestä.
Minä muuten olen pienituloinen, enkä osta punalaputettuja tuotteita juurikaan. Koska ne edulliset ja perusterveelliset asiat eivät ole juuri koskaan alennuksessa.
Olen myös keliaakikko, enkä osta leipääkään. Keliaakikko jos kuka säästää kun leipoo leipänsä itse, ja saa myös paljon terveellisempää, kaupan gluteenittomissa leivissä on kaikenlaisia kauheita apuaineita käytetty. Puhumattakaan mausta, itseleivottu on paljon parempaa. Vaikka tekisi vain pienen pikarieskan paistinpannulla.
Mutta se tietysti vaatisi elämänhallintaa, ja journalistiset ohjeet kieltävät haastattelemasta sellaisia vähävaraisia, koska tarkoitus on saada kaikki vähävaraiset näyttämään luusereilta.
Mistä Suomessa löytyy köyhiä, jotka ei ole tyhmiä? Siinpä se.
Opiskelijat ovat ne vähiten rahaa yhteiskunnalta saavat, vaan tapaavat olla aika fiksua porukkaa jotka osaavat ja ehtivät leipomaan ja hoitamaan asiansa fiksusti. Sairaat saavat hyvän sairaspäivärahan jos vaan ovat ennen sairastumistaan olleet järkeviä. Ketkä siis olisivat niitä köyhiä mutta ikuisesti köyhiä? Ei niitä ole. Muuta kuin ennen vaaleja, kun lupaillaan omemattomia vappusatasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se minua näissä vastaavissa "tapauksissa" aina vain ihmetyttää, että nus sia eli lisääntyå jaksetaan ja sitten kitistään kuinka on ankean köyhää ja kaikki kallista.
Kallista ehkä, mutta ilmainen vinkki: on halvempaa, kun ei ole niin paljon niitä ruokittavia.
Laita vaikka punainen lappu alapäähän varoitusmerkiksi, "ei enää kiitos" ainakaan ellei osata ehkäistä.Luoja🤬🤯🤔
Heillä on kuitenkin vain yksi yhteinen lapsi, ja muut ovat uusperheen 10+ ikäisiä lapsia. Taloustilanne on muuttunut ihan ratkaisevasti tässä vuosien aikana. Olettaisin, että tämä perhe ei enää lisäänny.
no ei varmaan enää kun äiskä on 47v, muuten olisi toinen väylä auki lisätuloille.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä sanon, että olen säästänyt 4000 euroa, minulla on se raha jossakin jemmassa. Ei tuo pariskunta ole mitään säästänyt, vaan rahat on käytetty johonkin.
Tuossa on kyse samanlaisesta höpöhöpösäästämisestä mitä itsekin joskus teen. Saatan ostaa jonkun kalliin lihan puoleen hintaan ihan vaan mielenkiinnosta. Jauhelihan saisi halvemmalla. Mitään en oikeasti säästänyt. Tuo pariskunta on jäänyt koukkuun tuohon osteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän tuli semmonen olo, että heidän on "pakko" ostaa kun halvalla saa - vaikka bbq-kastiketta tai broilerimaustetta iso tonkka.
"Mutta on niissä säätämisen lisäksi toinenkin hyvä puoli. Perhe syö nyt monipuolisemmin kuin silloin, kun talous oli paremmalla tolalla. Perhe on näkökulmasta riippuen joutunut tai päässyt kokeilemaan erilaisia lihatuotteita, joista ei ollut aiemmin edes kuullut. Ehdoton suosikkilöytö on nyhtönauta, joka on kuulemma harmillisen harvoin tarjouksessa."
Okei. Nämä siis
1. Ostavat jotain naurettavan kalliita valmiita nyhtölihoja sen sijaan, että tekisivät itse?
2. Ovat niin uusavuttomia, että mieleen ei ole juolahtanut että ihan kaiken kokolihan saa "nyhdöksi" kun pitää tarpeeksi pitkään uunissa matalalla lämmöllä? (voin vakuuttaa että toimii ihan rusakkoa myöden)
Nyt voin tunnustaa, että olen kade. En yleensä ole, mutta olen ihan hemmetin kateellinen että tuon perheen äiti saa olla terveenä ja käydä töissä, kun minä joudun kituuttamaan perussairaana vakuutuslääkärin parantamana kotona. Jotenkin tuntuu että ei ole oikein, että joku saa olla terve ja työkykyinen vaikka tekee pelkkiä huonoja valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Ryssitään omat asiat ja syytetään sitten valtiota? Hyvä esimerkki siitä, kuinka elämänhallinta on taas kateissa. Luottotietoja ei noin vain menetetä. On todella tyhmää ja lyhytnäköistä toimintaa olla liittymättä työttömyyskassaan. Ikinä ei tiedä mitä tulevaisuudessa tapahtuu.
Halvemmaksi ja terveellisemmäksi tulisi kokata ruuat itse. Kai työttömällä on aikaa? Hirveetä kuraa ostavat.
Samat kohdat bongasin, itse olen kuulunut kassaan ekasta työpaikasta lähtien, se on itsestäänselvyys, varsinkin ison perheen huoltajana jossei ennen. Miten ovat ulosotossa molemmat? En ymmärrä mitä häpeemistä on ostaa laputettuja ruokia, olen ostanut niitä vuosikausia - mutta en eineksiä. Isä voisiitse kokkaamalla säästää koulurahoja. Siinä mietitytti, että kai he tietää, että lukio on ilmainen?
Vierailija kirjoitti:
Katoin omasta s-mobiilista omat alennuksilla säästämäni rahat (:D). Viime vuonna alennukset vain 858e mutta rahana maksettu olikin 560e. Noilla vastaavat luvut 4079e ja 362e. Meillä on vain 2 lasta joten jotenkin tuo heille maksettu etu ei käy järkeen.
Etuhan riippuu siitä, kuinka paljon ostaa s-kaupoista ja käyttää ostojen yhteydessä s-etukorttia. Se ei ole sidottu lasten lukumäärään. Tuo perhe on voinut punalapputuotteiden ulkopuolella asioida muualla tai sitten on jättänyt kortin näyttämättä. Luoja tietää.
Milloin tulee juttua siitä, että käy kokoaikaisessa työssä eikä pienestä palkasta huolimatta ole oikeutettu laisinkaan tukiin ja käteen jää minimimenojen jälkeen puolet vähemmän mitä ttt-asiakas saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ryssitään omat asiat ja syytetään sitten valtiota? Hyvä esimerkki siitä, kuinka elämänhallinta on taas kateissa. Luottotietoja ei noin vain menetetä. On todella tyhmää ja lyhytnäköistä toimintaa olla liittymättä työttömyyskassaan. Ikinä ei tiedä mitä tulevaisuudessa tapahtuu.
Halvemmaksi ja terveellisemmäksi tulisi kokata ruuat itse. Kai työttömällä on aikaa? Hirveetä kuraa ostavat.
Samat kohdat bongasin, itse olen kuulunut kassaan ekasta työpaikasta lähtien, se on itsestäänselvyys, varsinkin ison perheen huoltajana jossei ennen. Miten ovat ulosotossa molemmat? En ymmärrä mitä häpeemistä on ostaa laputettuja ruokia, olen ostanut niitä vuosikausia - mutta en eineksiä. Isä voisiitse kokkaamalla säästää koulurahoja. Siinä mietitytti, että kai he tietää, että lukio on ilmainen?
Lukio on ilmainen mutta ei asuminen ja eläminen omillaan ja tämä nuorihan haluaisi muuttaa jonnekin kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tuhlaisi rahoja kaupan valmissalaatteihin, mitä nämä Hetki yms. ovat. Palvelutiskiltä saattaa saada parempaa, mutta eihän salaatissa ole niinkään vitamiinejäkään. Mielummin porkkanapussi, tomaattimurskaa, kaalta, hapankaalta, perunaa, hedelmiä.
Kaalta??!!
Kaalta, kaali on hyvää!
kiitos, tää piristi ja stressi laski ja kaali on hyvää :)
Mikä punalaputettu rahka ja täysjyväjurkutti eläkeikäiselle, ideoita?
Tämäkin pariskunta toivoo, että lapsiperheitä tuettaisiin paremmin, mutta nyt kun saivat joulukuun lapsilisät tuplana, niin törsäsivät rahat laivaristeilyyn. Olikon tarkoitus ihan tuo, että vanhemmat matkustelee niillä lapsilisillä?
Jos näidenkin lapsilisät tulisi jatkossa tuplana, niin varmaan vanhempien matkustelu lisääntyisi ja sama marina jatkuisi, että rahat ei riitä kuin punalaputettuihin.
Ja lähes kaikkit tuo mitä laupan alesta hamsraavat on ihan turhaa.Tavallista ruokaa teksi tuollaiselle perheelle (8 henkeä) paljon halvemmalla, kuin ostamalla valmispitsaa ja sisäfilepihvejä alesta.
Ja pakastimet on täynnä lihaa? Eihän liha säily pakkasessa hyvänä, kuin jokusen kuukauden. Varsinkaan kun se on ostettu viimeisenä käyttöpäivänä,