Tytär täytti 16 eikä halua mennä enää viikonlopuiksi isälleen. Voinko pakottaa hänet sinne?
Tyttö sanoo ettei jaksa enää vaihtaa kotia ja rahdata tavaroita edestakaisin, vaikka matka onkin lyhyt. Hän haluaa mieluummin nähdä isäänsä silloin kun itselle sopii.
Miten on? Voiko tyttö ja isä päättää keskenään näin? Meillä on lastenvalvojalla tehty sopimus viikonlopuista ja lomista (myös elatusmaksusta). Se on käsittääkseni sitova siihen asti kunnes lapsi on täysikäinen. Minulle on tärkeää saada omaa rauhaa välillä. Tärkeintä on se että isällä on myös vastuunsa ja velvollisuutensa ja niistä hän pääsisi luistamaan, jos annan tytölle periksi.
Kommentit (734)
Anna tytön olla. Ei ole enää lapsi. Tossa iässä monet muuttavat jo toiselle paikkakunnalle asumaan opintojen takia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ymmärrän ap:ta, vaikka itse en ole eronnut.
Isä kuorii kermat päältä, ja äiti on raatanut 16 vuotta.Kuka kritisoisi sitä isää? Sen nyksäkö sieltä vaikuttaa "se Jessica ei saa olla viikonloppua meillä, menkööt kahville?"
Äiti raatanut? Isäkin raataa mukavasti, kun maksaa 700 euron elatusmaksut. Jospa isä on halunnut lähivanhemmuuden, mutta se menee yleensä äidille.
Kysy tytöltä haluaako että alatte hommaamaan hänelle oman asunnon
Isi maksaa
16- vuotiasta alkaa olla paha pakottaa mihinkään.
Jos yrität pakottaa, niin seuaukset voivat olla mitä vaan.
Ja taustalla haluttomuuteen voi olla muitakin syitä.
Voitko pakottaa? Niin.
Jos pakotat. eikä mene, niin mihin menee?
Assalle?
Miksi pakottaisit?
Te olette tehneet perheen ja sitten hajottaneet sen ja nyt vielä pakottaisit?
Jos voi hyvin sinun luonasi, niin miksi ei saisi voida hyvin?
Lakkasin itse käymästä isäni luona kahdeksan vuotiaana. Muistan, kun äiti vei minut sinne väkisin enkä viihtynyt ollenkaan, ja ihmettelen vieläkin miten meidän äiti kuvitteli että isä ottaa meistä vastuun kun hän vaan vie meidät sinne. Kävelin kaksi kertaa takaisin kotiin, kaksi kertaa äiti palautti minut ja kun kolmannen kerran palasin, niin kämppä olikin tyhjä. Äiti oli lähtenyt vähän viettämään viikonloppua. Pysyttelin hiljaa kotona ja naapurissa asunut isoäiti säikähti tajuttuaan, että olen ollut yksinäni. En ollut uskaltanut mennä sinnekään, ettei hänkin pakota minua isäni luo, mutta mummini olikin vain huolissaan et niin pieni on yksin.
Isäni siis tupakoi ketjussa sisällä, asunto oli ruokottoman likainen ja sukat oli alle vartissa sellaisen liejun peitossa että hyihele. Sängyt olivat petaamatta jne. Ei kiitos. Halusin tavata isääni, mutta en siellä.
Tässä ei muuten kerrota millaiset olot siellä isän luona on. Siihen saattaa olla syy miksi lapsi ei sinne halua mennä.
Koittakaa nyt miettiä omaa nuoruuttanne! Kuinka moni vietti 16-vuotiaana viikonloput vanhempien kanssa? Ihan sama kuinka hyvät vanhemmat oli niin kaverit oli tuolloin tärkeempiä. Ikävää jos tuon ikäinen pakotetaan vastentahtoaan tapaamaan vanhempaansa. Mitä hyötyä tuollaisesta panttivankitilanteesta on kenellekään? Lapsen mielipidettä tulee kunnioittaa!
Olen itse etä ja teini-ikäinen lapseni ei enää halua pönöttää luonani joka toinen viikonloppu, joten olemme sopineet, että tulee silloin kun itse haluaa. Nykyisin käymme silloin tällöin syömässä, leffassa, shoppailemassa tms. Lisäksi pidämme yhteyttä kännyköiden kautta. Ikävähän minulle lastani on, mutta itsenäistymisvaihe on jokaisella teinillä edessä. Se on vain hyväksyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Oot vastuussa lapsestasi vaikka kuinka tuntuisi että tarvitset lepoa ja rauhaa. Tuon ikäinen lapsi, jos on suurinpiirtein normaali pärjää muutaman tunnin jos haluat yksin käydä jossain. Onko sulla kotona omaa huonetta tai onko tuttärellä että voi olla hetken omissa oloissa?
Pärjää muutaman tunnin ! 😂😂
Tuossa iässä moni käy jo töissä lomillaan tai vkl
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt miettiä omaa nuoruuttanne! Kuinka moni vietti 16-vuotiaana viikonloput vanhempien kanssa? Ihan sama kuinka hyvät vanhemmat oli niin kaverit oli tuolloin tärkeempiä. Ikävää jos tuon ikäinen pakotetaan vastentahtoaan tapaamaan vanhempaansa. Mitä hyötyä tuollaisesta panttivankitilanteesta on kenellekään? Lapsen mielipidettä tulee kunnioittaa!
Olen itse etä ja teini-ikäinen lapseni ei enää halua pönöttää luonani joka toinen viikonloppu, joten olemme sopineet, että tulee silloin kun itse haluaa. Nykyisin käymme silloin tällöin syömässä, leffassa, shoppailemassa tms. Lisäksi pidämme yhteyttä kännyköiden kautta. Ikävähän minulle lastani on, mutta itsenäistymisvaihe on jokaisella teinillä edessä. Se on vain hyväksyttävä.
Hyvä ja osuva kommentti!!!
Miehenä ja isänä ajattelen että toki myös tytön äiti tarvitsee aikaa itselleen ja seurusteluun etc. Teinillä ei valitettavasti ole oikeutta sanella vanhempiensa tekemisiä, joten äidin tarve seurusteluun kahden kesken on vähintään yhtä suuri kuin tämän teinitytön oikeus kavereihin ja seurusteluun, ilman että vanhemmat ovat paikalla.
Tarvitseeko tytön tavaroita ja vaatteita kuljetella suuria määriä viikonloppujen ja lomien vuoksi? Jos asuu myös isällään, niin eikö tytöllä ole siellä ehkä jopa oma huone tai ainakin omaa tilaa, joten miksi hänellä ei ole myös siellä tavaroita, meikkejä, vaatteita, ...? Eikö 16v kohdalla isän tai äidin koti ole lähinnä se minne menee yöksi, eikä niin että menisi isälleen koko viikonlopuksi 24/7? Tämä kuvio on tietysti yhtä kotia hankalampi ja kaikkien tulisi yrittää joustaa ja sopia aikoja. Voi olla että tytön vanhempien pitäisi keskustella ja sopia samat säännöt ja valvonta teinille, jotta ei olisi helpompaa vanhempaa jota voi kuormittaa.
Onhan se selvä jos pillua kuumottaa niin pitäähän se tein äijän luokse saada vaikka väkisin tieltä pois.
M49 kirjoitti:
Miehenä ja isänä ajattelen että toki myös tytön äiti tarvitsee aikaa itselleen ja seurusteluun etc. Teinillä ei valitettavasti ole oikeutta sanella vanhempiensa tekemisiä, joten äidin tarve seurusteluun kahden kesken on vähintään yhtä suuri kuin tämän teinitytön oikeus kavereihin ja seurusteluun, ilman että vanhemmat ovat paikalla.
Tarvitseeko tytön tavaroita ja vaatteita kuljetella suuria määriä viikonloppujen ja lomien vuoksi? Jos asuu myös isällään, niin eikö tytöllä ole siellä ehkä jopa oma huone tai ainakin omaa tilaa, joten miksi hänellä ei ole myös siellä tavaroita, meikkejä, vaatteita, ...? Eikö 16v kohdalla isän tai äidin koti ole lähinnä se minne menee yöksi, eikä niin että menisi isälleen koko viikonlopuksi 24/7? Tämä kuvio on tietysti yhtä kotia hankalampi ja kaikkien tulisi yrittää joustaa ja sopia aikoja. Voi olla että tytön vanhempien pitäisi keskustella ja sopia samat säännöt ja valvonta teinille, jotta ei olisi helpompaa vanhempaa jota voi kuormittaa.
Ydinperheen hajoamisesta on seurauksia jota ap ei nähtävästi osaa vastuullisesti kantaa.
Haluatko sinä AP käyttää tässä tytärtäsi koston välineenä? Haluat, että isä kantaa vastuunsa, ja haluat pakottaa teinin sinne jotta isä ei pääse helpommalla. Tytär on siis työkalu siihen, että saat isän toteuttamaan sopimusta?
Eihän se tyttären sinne pakottaminen tietenkään mitenkään varmista sitä, että isä "kantaa vastuunsa". Tytär menee pakotettuna isälle, isä ei edes välttämättä ole kotona tai jos onkin, ei kiinnitä tyttäreen huomiota.
Kumpi on ap:lle tässä kokonaisuudessa tärkeämpi arvo, oman tyttären hyvinvointi eroperheessä vai se, että isä ei voi muuttaa sopimusta (yksin tai yhdessä tyttären kanssa).
Itse varmaan juttelisin tyttäreni kanssa siitä, että mikä siellä isän luona olemisessa tuntuu vaikealta, vai onko se vaan se kotien vaihtaminen yleensä, ja olisin aika joustava sen kanssa miten tyttären asuminen järjestetään. Ei 16-vuotias ole enää mikään pikkulapsi jota voi komentaa ja pakottaa, tai toki voi, mutta sitten saa itse miettiä myöhemmin missä on mennyt vikaan. Tuon ikäisen kanssa voi käydä jo ihan hyviä ja kunnollisia keskusteluja ja pohtia yhdessä asioita. Jos aikoo kohdella teiniä kuin pikkulasta on turha ihmetellä jos teini sitten myös käyttäytyy kuin pikkulapsi. Ja tässä APn keississä voi olla, että teinillä on paha olo siellä isällä, ja pakotettu yhdessäolo on väkinäistä eikä mitenkään edistä isäsuhdetta. APn tekstistä saa sen kuvan, että näillä seikoilla ei ole mitään merkitystä, vaan tärkeintä on ettei isä vaan missään nimessä saa luistaa sopimuksesta.
Surullista, että isän vahtiminen on tärkeämpi arvo kuin teinin hyvinvointi.
Voi hyvä luoja. Onneksi meillä on aina neuvoteltu nää kahdessa eri kodissa olemiset kaikkien parhaaksi, eikä ole tarvinnut orjallisesti noudattaa mitään sopimuksia.
Nyt tytär on 14-vuotias ja järjestää jo itse menemisensä ja varmistaa, että hänellä on aina toinen vanhemmista kuskaamaan harrastuksiin ja kokkaamaan ruokaa, vaikka toinen olisi matkoilla tai muuten ei käytettävissä.
Aloitus on varmaankin provo. Jos ei ole, niin on kyllä uskomattoman valkoroskaisesta porukasta kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on varmaankin provo. Jos ei ole, niin on kyllä uskomattoman valkoroskaisesta porukasta kysymys.
Trollin laittama provo ja jäi tyhjää taas jäi käsiin tarinatehtaaseen. Keksisi jotain parempaa.
Vierailija kirjoitti:
M49 kirjoitti:
Ydinperheen hajoamisesta on seurauksia jota ap ei nähtävästi osaa vastuullisesti kantaa.
Välillä täällä syyllistetään miehiä ja joskus myös naisia. Kumpi tahansa päätti suhteen tai kumman tahansa vuoksi, niin tilanteen itsekin kokeneena, ajattelen että huono suhde perheen vuoksi on kahdesta huonosta vaihtoehdosta se huonompi. Ongelmaa tulee ratkaista näiden kolmen henkilön yhdessä, sillä 16v on riittävän vanha osallistumaan tämän ongelman/perheen hajoamisen ratkaisuun, vaikka ei ollut siihen syyllinen. Teini ei voi vain ilmoittaa että vanhempien sopima järjestely ei hänelle käy.
M49 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M49 kirjoitti:
Välillä täällä syyllistetään miehiä ja joskus myös naisia. Kumpi tahansa päätti suhteen tai kumman tahansa vuoksi, niin tilanteen itsekin kokeneena, ajattelen että huono suhde perheen vuoksi on kahdesta huonosta vaihtoehdosta se huonompi. Ongelmaa tulee ratkaista näiden kolmen henkilön yhdessä, sillä 16v on riittävän vanha osallistumaan tämän ongelman/perheen hajoamisen ratkaisuun, vaikka ei ollut siihen syyllinen. Teini ei voi vain ilmoittaa että vanhempien sopima järjestely ei hänelle käy.
Teinin vastuuttaminen vanhempien aiheuttamasta asiasta on vastuutonta. Vanhemmat ovat tarpeeksi jo aiheuttaneet ongelmia teini-ikäiselle lapselleen. Nyt apn on viimeistään syytä kantaa vastuunsa eikä pakottaa lasta olemaan isänsä luona jos hän ei sitä halua. Käsittämätöntä itsekkyyttä ja omaan napaan tuijottelua aplta.
Mitkä kermat tuo mies kuorii päältä? Vaikuttaa vastuuttomalta ja huonolta vanhemmalta hänkin kun kerran teini ei halua edes olla hänen luonaan. Se on kumma nykypäivänä miksi vanhemmutta hoidetaan puolivaloilla. Kelvottomia vanhemmaksi ovat tällaiset.