Tytär täytti 16 eikä halua mennä enää viikonlopuiksi isälleen. Voinko pakottaa hänet sinne?
Tyttö sanoo ettei jaksa enää vaihtaa kotia ja rahdata tavaroita edestakaisin, vaikka matka onkin lyhyt. Hän haluaa mieluummin nähdä isäänsä silloin kun itselle sopii.
Miten on? Voiko tyttö ja isä päättää keskenään näin? Meillä on lastenvalvojalla tehty sopimus viikonlopuista ja lomista (myös elatusmaksusta). Se on käsittääkseni sitova siihen asti kunnes lapsi on täysikäinen. Minulle on tärkeää saada omaa rauhaa välillä. Tärkeintä on se että isällä on myös vastuunsa ja velvollisuutensa ja niistä hän pääsisi luistamaan, jos annan tytölle periksi.
Kommentit (749)
Ap on mies. Lietsoo riitoja alustalla. Tunnistaa esim kliseestään "miten on?".
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä vastauksia täällä. Moni 16-vuotias on jo muuttanut omilleen ja elää täysin itsenäistä elämää.
Ei todellakaan ole. 1960-luvulla viimeksi oli näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla semmoinen muistikuva et 12-vuotias saa päättää jo itse, mutta toki voin muistaa ihan väärin.
12-v täyttäneen kantaa täytyy kuunnella häntä itseään koskevissa asiaoissa. Tämä ei tarkoita että lapsi saisi itse päättää.
16-v täyttänyt saa sen sijaan itse päätää asuinpaikkansa, jos vaikka haluaa muuttaa kotoa.
Jos vanhemmat eivät itse saa 12-vuotta täyttänyttä siirtymään etävanhemmalle vaikka tapaamisista olisi oikeudenpäätös, ei mikään viranomainen tule täytäntöönpanemaan tapaamisten toteutumista, joka ääritapauksessa toteutetaan alle 12-vuotiaan ollessa kyseessä. Näin sanoo Suomen laki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä vastauksia täällä. Moni 16-vuotias on jo muuttanut omilleen ja elää täysin itsenäistä elämää.
Moni joutuu muuttamaan ammattioppilaitoksen asuntolaan heti peruskoulun jälkeen. Älä sinä sönkötä, inceli
Vierailija kirjoitti:
Olisipa ollut kauheaa, jos äiti olisi käskenyt pois kotoa, että saa rauhaa. Anna sen tyttäresi olla kotonaan ihan vaan rauhassa.
Kyllä mä käsken lapsia pois esim keittiöstä kun haluan juoda aamukahvin rauhassa. Nonni elinikäiset traumat kun äiti ei rakasta näinkö tässä nyt kävi huh huh.
Kyllä 16v tajuaa että äitikin on ihminen ja äitikin kaipaa omaa rauhaa samalla lailla kuin 16v itsekin varmasti kaipaa välillä omissa oloissaan oloa. Perus inhimillinen tarve. En mäkään mene lastenhuoneeseen jos joku sanoo että ei saa nyt tulla, halutaan olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi syksyllä 2025 tyttäreni muutti 15 vuotiaana omilleen, koska halusi ja pääsi erikoislukioon, joka on n. 200 km päässä kotoa. Hän täytti loppuvuodesta 16v. En nyt sanoisi, että täysin itsenäinen olisi. Mutta suurimmaksi osaksi.
Sius miten 16 vuotias kuormittaa kotona?? On kavereiden kanssa kylillä tai omassa huoneessaan.
Vierailija kirjoitti:
Sius miten 16 vuotias kuormittaa kotona?? On kavereiden kanssa kylillä tai omassa huoneessaan.
No ei ainakaan isäänsä kuormita, kun ei ole hänen kanssaan ollenkaan.
Muistat oikein.