Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä kyllä jumalalla ole osaa eikä arpaa tuleeko muija tiineeksi.
Ehkä jokin kolmen kimppa?
Vierailija kirjoitti:
Onpa hurjasti pahaa mieltä kirvoittanut tuo kiltti perhe 🙂
Pääasia tässä keskustelusssahan ei ole ollut ohjelmassa esiintynyt nuoripari, vaan lestadiolaisuus yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Ristiriitaista tienata youtube videoilla, kun television katsominen on kielletty.
Jep, nää on niin naurettavia sääntöjä, ei mitään tekemistä järjen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere-video oli kyllä vähän alakuloista katseltavaa. Nuori nainen skippasi aamupalankin, jotta sai nukkua. Väsymystä valitteli useampaan otteeseen. Nuori mies pörräsi energisenä.
Samaa ajattelin. Olen katsellut vanhempiakin videoita pariskunnasta ja usein niissä tämä mies on todella pirteä ja touhukas, ja nainen alakuloisen ja väsähtäneen oloinen. Normaalia on olla väsynyt pienten lasten kanssa, tai kärsiessä raskauden aikana raudanpuutoksesta, mutta miten sitä jaksaa jos sama jatkuu vuosia ja vuosia. Silloin on vielä hankalampi lähteä kahden kesken virkistymään esimerkiksi hotellilomalle, jos on jo iso lapsilauma ja aina uusi pieni. hienoa tässä on kyllä se, että nuorimies vaikuttaa hyvin lapsirakkaalle ja haluaa osallistua lasten hoitoon, laittaa ruokaa ja haluaisi kokeilla jossain vaiheessa koti-isyyttä, jotta vaimo pääsisi opiskelemaan.
Nainen on ollut masentunut yläasteelta lähtien. Lopetti mielialalääkityksen hieman ennen ensimmäisen lapsen syntymää ja masentui taas pian lapsen synnyttyä. Vaikutti masentuneelta tuolla Perjantaidokkari-aiheesta tehdyllä videollakin.
Mulla itselläkin oli hankala synnytyksen jälkeinen masennus vauvan syntymän jälkeen. Se aika oli hyvin raskasta, olin myös hyvin väsynyt ja ahdistunut, vaikka vauva oli helppo ja ihan pienestä nukkui yönsä heräämättä. Mutta minä en nukkunut. Jouduin jossain vaiheessa jopa sairaalahoitoon 3 kk / yhden vuoden aikana. Olivat valmiita sieltä psykiatrian taholta pistämään minut pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeellekin, mutta halusin palata töihin ja palasinkin toivuttuani. Aloin toipua, kun lapsi oli 2,5-vuotias. En halunnut lisää lapsia, koska pelkäsin, että synnytyksen jälkinen masennus uusii. Tällä dokumentin naisella ei ole sitä valinnan mahdollisuutta.
Aiemmin sairastettu synnytyksen jälkeinen masennus lisää riskiä sairastua masennukseen seuraavassa raskaudessa / synnytyksen jälkeen. Saatikka sitten, kun niitä lapsia tulee vuoden välein, niin siitä ei ehdi toipua ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Kysehän ei ole mistään tietyistä suvuista vaan ihan oikeasti siitä, että nämä ihmiset ovat ottaneet mallia lestadiolaisista maallikkosaarnaajista ja rauhanyhdistysten kesk
Meillä on tällä hetkellä Turun piispakin, joka on perheineen erotettu lestadiolaisuudesta ihan julkisesti siksi, että hän kehtasi naisena haluta papiksi. Hänkin toki joutuu olemaan kieli keskellä suuta, mutta on kertonut saamistaan painostavista puheluista ja siitä, miten on nykyään näille hartaille kuin ilmaa. Hän ei tule lestadiolaisten käsityksen mukaan pelastumaan vaan on heidän näkemyksensä mukaan menossa helvettiin, koska ei ole oikea uskovainen.
Mitenkähän mahtaa käydä. Yllättyvätkö lestadiolaiset taivaan portilla, kun ex-lestadiolaiset naispapit pääsevät sisään, mutta lestadiolaiset ihmisten sääntöjä tottelemalla eläneet ja sillä tavalla itsensä muka pelastaneet joutuvatkin jäämään porttien ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere-video oli kyllä vähän alakuloista katseltavaa. Nuori nainen skippasi aamupalankin, jotta sai nukkua. Väsymystä valitteli useampaan otteeseen. Nuori mies pörräsi energisenä.
Voin olla väärässä, mutta minusta vaikuttaa, että vaimo on sellaista herkästi ylipäätään uupuva ja paljon unta tarvitseva henkilö. Olen itse sellainen, vaikka ihan sinkkuna elelen. Varmasti pienet lapset myös osin valvottavat ja herättävät yöllä (erityisesti vauva) tuossa vaiheessa.
Oli miten oli, niin minulle ei sitten tule miehestä jotenkin sellainen olo, että väheksyisi vaimon väsymystä. Tuntuu opiskelujensa lisäksi osallistuvan todella paljon kodin pyöritykseen. Ja taas, en tietenkään tunne heitä sen syvällisemmin enkä tiedä tulkitsenko oikein, mutta minusta heillä vaikuttaa olevan oma toimiva dynamiikkansa, jossa mies ei syyllistä vaimoa, jos tämä on väsynyt, ja nainen ei sitten taas ota paineita siitä, että pitäisi näyttää videoilla aina pirteältä. Minusta häntä ei haittaakaan asia ja osallistuu "vloggeiluun" ihan mielellään
Tai tuollainen vaikutelma itsellä
Näytti osallistuvalta dokumentissä, mutta mikä on todellisuus, kun kamerat sammuvat?
Haittaako jos sanon että Jumalaa riistetään ja käytetään ihmisen vallan välineenä lestadiolaisuudessa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on armo äitejä kohtaan? Synnytyksiä, pikkuvauvoja, lastenhoitoa, kodinhoitoa, opiskelua, leipomista myyjäisiin, töitä. Ihminen ei ole kone. Armoa ei ole.
Heidän Luojansa tykkää simputtaa naisia. Itselläni on ihan erilainen Luoja mutta olenkin nykyään vaan tavallinen luterilainen. Ennen olin ns vapaissa suunnissa eli helluntai ja vapaakirkossa. Mun Luojani on armollinen ja lapsilukumäärän saa päättää itse.
Näin mäkin koen. Millainen Jumala näännyttää naiset?
Täh? Ennenaikaan kaikki naiset synnyttivät about 10 lasta. Silloin oli terveydenhuolto vielä surkeeta verrattuna nykypäivään. Sitten keksittiin ehkäisy. Tänä päivänä nainen ottaa mieluummin koiran tai pari ennemmin, kun synnyttää lapsen. Ulkonäkö kärsii ja vastuu on liian kova, ei jaksa.
Minun mummoni olivat molemmat syntyneet 1913. Heidän perheissään oli molemmissa kuusi lasta. Äidin äiti jutteli mielellään vanhoista asioista ja kertoi joskus, että se oli sen aikainen muoti, että kuusi lasta perheessä piti olla, kertoi myös ehkäisynä käyttäneensä lampaan suolta. Isän sisarusten syntymävuosia en muista, mutta äidin sisarukset olivat syntyneet vuosina 1934-1952, eli 18 vuoden aikana kuusi lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on armo äitejä kohtaan? Synnytyksiä, pikkuvauvoja, lastenhoitoa, kodinhoitoa, opiskelua, leipomista myyjäisiin, töitä. Ihminen ei ole kone. Armoa ei ole.
Jaa. Itse koen, että kotiäitiys ja ison perheen kasvatus tietyn ajan elämästäni oli minun Työtä. Jotkut raatavat, kuin kone kodin ulkopuolella. Sekö on ns. Oikeaa elämää ja Luojan tarkoittamaa? Miksi ei kotiäitiys ja ison perheen kasvatus sitä ole?
Työn tekijät saavat kuitenkin nukkua yönsä, pitää viikonloppuvapaat tai ainakin kaksi arkivapaata viikossa ja parhaimmillaan kuuden viikon vuosilomat.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaapa, kuinka paljon eri uskontoja on maailmassa ja kaikki luulevat olevansa ns ainoita oikeita uskontoja, joita uskomalla pääsee taivaaseen. Itse valitsin luterilaisuuden ja ennen kaikkea Jumalan armon. Uskon, että kaikki ihmiset, jotka pyytävät syntejä anteeksi pääsevät taivaaseen, olivat mitä uskontokuntaa tahansa.
Ei ihan näinkään. Esimerkiksi luterilaiset pitävät omaa oppiaan oikeana, mutta he uskovat, että kaikki Jeesukseen uskovat kristityt pääsevät taivaaseen. Onhan näitä ekumeenisia tilaisuuksia eri kristillisiin kirkkokuntiin kuuluvien kesken järjestetty pitkään. Lestadiolaisia niissä ei varmaankaan ole näkynyt. Mutta kun sinne taivaaseen ei mennä hyviä tekoja tekemällä tai sääntöjä noudattamalla, vaan periaatteella "usko Herraan Kristukseen, niin sinä pelastut".
Vierailija kirjoitti:
Jos Jumala on suuressa viisaudessaan antanut ihmisen keksiä ehkäisyn!
Ehkäisyn historia on pitkä. Jo egyptiläiset muinaisina käyttivät ehkäisymenetelmiä, samoin antiikin kreikkalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä dokkarihan sai ihan uuden merkityksen, kun tuo Eeva ei ole terve. Olisi ihan eri juttu tehdä koko ikänsä mielenterveydellisesti terveestä ,nuoresta lestadiolaisnaisesta dokumentti.
Miksi muuten kaikki mielisairaat äidit haluaa julkisuutta? Esim puuteripilvi, rakkauskromosomi, Julianna Kovanen, teiniäidit Anette ja tämä Eeva.Eevako ei ole terve? Mistä sellaisen keksit?
Hänellä on masennusta ja paniikkihäiriö jo teini-ikäisestä, näistä hän kertoo avoimesti omassa instassaan. Viillellyt itseään teininä, ollut itsetuhoisia ajatuksia. Käynyt terapiassa ainakin vielä vanhemman lapsen synnyttyä masennuksen vuoksi. Eeva ei kuitenkaan halua tehdä videoita (eikä varmaan oikein esiintyäkään miehensä kuvaamilla videoilla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä dokkarihan sai ihan uuden merkityksen, kun tuo Eeva ei ole terve. Olisi ihan eri juttu tehdä koko ikänsä mielenterveydellisesti terveestä ,nuoresta lestadiolaisnaisesta dokumentti.
Miksi muuten kaikki mielisairaat äidit haluaa julkisuutta? Esim puuteripilvi, rakkauskromosomi, Julianna Kovanen, teiniäidit Anette ja tämä Eeva.Eevako ei ole terve? Mistä sellaisen keksit?
Ilmeisesti ollut nuorempana jotakin ahdistusta tai masennusta tai jotakin sen tyyppistä. Blogissa kai kertonut
Ei nuorempana, vaan nuoresta asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista miten osa keskustelijoista vaikuttaa ajattelevan, että uskonyhteisöön kuuluminen tarkoittaisi sitä ettei siellä ole yhtään väärin toimivaa henkilöä. Väärin toimivia on ihan jokaisessa yhteisössä, työpaikoilla, kodeissa, poliitikoista puolueesta riippumatta jne. Kukaan meistä ei voi hykerrellä erinomaisuuttaa sillä etteikö jossakin itselle tärkeän aihepiirin takana ole mahdollisesti myös pahuutta.
Yksinkertainen esimerkki, elokuvateollisuus ja musiikkimaailman on tunnettu siitä miten naisia, lapsiakin on kohdeltu äärimmäisen huonosti, henkistä ja fyysistä kun väkivaltaa käyttäen. Silti suljetaan korvat ja jatketaan näiden kulutusta.
Asioista tulee toki keskustella, mutta tulisi myös pystyä katsomaan sitä omaakin arvomaailmaa ja miten sekään ei ole täydellinen. Jokaisesta löytyy jotain sormella osoitettavaa.
"Yksinkertainen esimerkki, elokuvateollisuus ja musiikkimaailman on tunnettu siitä miten naisia, lapsiakin on kohdeltu äärimmäisen huonosti, henkistä ja fyysistä kun väkivaltaa käyttäen. Silti suljetaan korvat ja jatketaan näiden kulutusta."
Itseasiassa ihan päinvastoin, näitä boikotoidaan, jotka ovat jotain tehneet. Tieto Jari Sillanpään rikoksista esim. tyhjensi keikkalavat.
No, kyllä esim vl-puhuja lentää puhujan hommista, jos tulee ilmi rikokset. Ja itseasiassa Jari Sillanpään keikoille löytyi katsojia ja hänen takanaan seisojia joka tapauksessa ja edelleen on ihmisiä, jotka kuuntelevat hänen musiikkiaan. Samoin esim. Michael Jackson. Elokuvia kulutetaan vaikka ovat Harvey Weinstein ohjaamia tai rahoittamia, koska eoäi haluta ottaa selvää onko hänen rahoittama tai jopa ohjaama.
Jos itse olisin kuunnellut Sillanpään musiikkia, miksen voisi jatkossakin? Sillanpää tai kukaan muukaan ei saisi siitä senttiäkään, eri asia olisi ostaa hänen levyjä ja käydä keikalla. Tuollaisen yhteisön kyllä jättäisin missä tällainen puhujan paikalta erotettu saisi olla missään tekemisissä, moraali ei antaisi jatkaa.
Laittaako mikään kirkko porttikieltoja rikoksista tuomituille? Ei kuulu kristilliseen oppiin sellainen.
Lasten hyväksikäyttäjät saavat edelleen olla lestadiolaisen seurakunnan jäseniä, mutta puhujiksi eivät pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on masennusta ja paniikkihäiriö jo teini-ikäisestä, näistä hän kertoo avoimesti omassa instassaan. Viillellyt itseään teininä, ollut itsetuhoisia ajatuksia. Käynyt terapiassa ainakin vielä vanhemman lapsen synnyttyä masennuksen vuoksi. Eeva ei kuitenkaan halua tehdä videoita (eikä varmaan oikein esiintyäkään miehensä kuvaamilla videoilla).
Muistatko millaisen kuvan alla ( tai milloin) kertoo noista. Muistan itsekin, että joskus mainitsi videolla, että se on aihe mistä mieluummin kirjoittaa , kun puhuu videolla.
Hieno dokkari ja hellyyttävä pariskunta.
Luoja heitä siunatkoon. Antaa lapsien tulla, se ei ole meiltä muilta uskovaisilta tai ateisteilta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erikoista miten osa keskustelijoista vaikuttaa ajattelevan, että uskonyhteisöön kuuluminen tarkoittaisi sitä ettei siellä ole yhtään väärin toimivaa henkilöä. Väärin toimivia on ihan jokaisessa yhteisössä, työpaikoilla, kodeissa, poliitikoista puolueesta riippumatta jne. Kukaan meistä ei voi hykerrellä erinomaisuuttaa sillä etteikö jossakin itselle tärkeän aihepiirin takana ole mahdollisesti myös pahuutta.
Yksinkertainen esimerkki, elokuvateollisuus ja musiikkimaailman on tunnettu siitä miten naisia, lapsiakin on kohdeltu äärimmäisen huonosti, henkistä ja fyysistä kun väkivaltaa käyttäen. Silti suljetaan korvat ja jatketaan näiden kulutusta.
Asioista tulee toki keskustella, mutta tulisi myös pystyä katsomaan sitä omaakin arvomaailmaa ja miten sekään ei ole täydellinen. Jokaisesta löytyy jotain sormella osoitettavaa.
"Yksinkertainen esimerkki, elokuvateollisuus ja musiikkimaailman on tunnettu siitä miten naisia, lapsiakin on kohdeltu äärimmäisen huonosti, henkistä ja fyysistä kun väkivaltaa käyttäen. Silti suljetaan korvat ja jatketaan näiden kulutusta."
Itseasiassa ihan päinvastoin, näitä boikotoidaan, jotka ovat jotain tehneet. Tieto Jari Sillanpään rikoksista esim. tyhjensi keikkalavat.
No, kyllä esim vl-puhuja lentää puhujan hommista, jos tulee ilmi rikokset. Ja itseasiassa Jari Sillanpään keikoille löytyi katsojia ja hänen takanaan seisojia joka tapauksessa ja edelleen on ihmisiä, jotka kuuntelevat hänen musiikkiaan. Samoin esim. Michael Jackson. Elokuvia kulutetaan vaikka ovat Harvey Weinstein ohjaamia tai rahoittamia, koska eoäi haluta ottaa selvää onko hänen rahoittama tai jopa ohjaama.
Jos itse olisin kuunnellut Sillanpään musiikkia, miksen voisi jatkossakin? Sillanpää tai kukaan muukaan ei saisi siitä senttiäkään, eri asia olisi ostaa hänen levyjä ja käydä keikalla. Tuollaisen yhteisön kyllä jättäisin missä tällainen puhujan paikalta erotettu saisi olla missään tekemisissä, moraali ei antaisi jatkaa.
Laittaako mikään kirkko porttikieltoja rikoksista tuomituille? Ei kuulu kristilliseen oppiin sellainen.
Lasten hyväksikäyttäjät saavat edelleen olla lestadiolaisen seurakunnan jäseniä, mutta puhujiksi eivät pääse.
Niin saavat olla muidenkin kirkkokuntien jäseniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos linkeistä. Jos tapahtuneet kiistää on se räikeää uhreja kohtaan. Olisiko aika avata silmät ja todeta ettei kaikki uskovat ole hyviä ihmisiä. Ja kohtahan joku ilmestyy tänne sanomaan ettei nuo ole oikeita uskovaisia.
Voin lestadiolaisena ja koko ikäni liikkeeseen kuuluvana sanoa, että tiedän hyvin, että todella olemme yhtä syntisiä kuin muutkin. En osaa eritellä, että voiko joitakuita ihmisiä suorastaan sanoa hyviksi ja toisia pahoiksi, mutta hyvin epätäydellisiä ja virheitä tekeviä olemme (tietenkin) myös me lestadiolaiset.
Minulla on useita kipeitäkin kokemuksia yhteisöstä: asuimme esimerkiksi pienellä paikkakunnalla, jossa oli paljon lestadiolaisia, mutta minun oli vaikea päästä lapsena ja nuorena mukaan "porukoihin", ja minua kiusasivat ja syrjivät juuri ikäiseni muut lestadiolaisnuoret. Olin todella erilainen tyyppi kuin useimmat heistä, vaikka usko olikin sama.
Itselleni on kuitenkin ollut tärkeää tietyssä määrin irrottaa usko ja ihmiset mielessäni toisistaan. Sillä täydellistä kirkkoa, seurakuntaa, yhteisöä, porukkaa, mitä tahansa, ei ole - kaikista löytyy myös niitä ikäviä ihmisiä ja kaikki tekevät virheitä, enkä halua "tuhota" itse kaunista uskoani sillä, että ajattelisin näiden huonosti käyttäytyvien tms. tyyppien olevan jotenkin edustamassa uskoa tai määrittelemässä sitä.
Hyvässä tapauksessa muut uskovaiset ovat suuri tuki toki uskomisessa (olen myöhemmin saanut hyviä ystäviä myös lestadiolaisista muutettuani toiselle paikkakunnalle opiskelemaan).
Sama kokemus on minulla ja yhä herää tunteita kun kohtaan suuria lestadiolaisnuorista koostuvia porukoita jossain. Se yhdenmukaisuuden paine, ulossulkeminen, me ollaan astetta parempia kuin nuo maailmalliset ihmiset jne. loistaa heistä. Eivät ymmärrä sitä ehkä itse mutta se kun takerrutaan lillukan varsiin ja epäolennaisiin asioihin (musiikki, meikkaaminen, televisio) vinouttaa moraalin. Erilaisuutta ei katsota hyvällä kun säännöt ohjaavat nuoria samaan muottiin. Sitä on vaikea tiedostaa jos kasvaa lapsuudesta asti siihen ja luulee että se on normaalia ja itseasiassa jopa ainoa ja paras oikea tapa elää. Uskon kanssa sillä ei ole tekemistä vaan psykologian. Se perustuu joukkovoimaan jossa me-henki syntyy väkisin kokoon puserretusta samankaltaisuudesta ja omintakeisista säännöistä. Kupalautuminen on haitallista henkiselle kasvulle ja lestadiolaisuus elämäntapana pohjautuu kuplautumisilmiöön jossa torjutaan kaikki erilainen ja ajatuksia haastava.
Hei, tuli nyt kyllä paha mieli :( tuollaisiakin tyyppejä varmasti on lestadiolaissa, mutta olin kyllä vaikka itse tosi arka ja reppana lestadiolaisnuori. Ja tiedän muitakin. Sama juttu taas kun muuallakin yhteiskunnassa, on niitä ylimielisiä ja sitten niitä arempia nuoria.
T. Se kiusattu vl-nuori
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuoleekohan kukaan lestadiolaisäiti koskaan noihin jatkuviin synnytyksiin?
Ei siihen nyt ehkä kuole, mutta kohtu voi kyllä roikkua polvissa. 🙈
Kommenttisi on raaka, naisia halveksiva ja epäasiallinen.
Ei se nyt polviin asti putoa, mutta kyllä vaihdevuodet ohittaneilla naisilla voi joskus nähdä kohdun suurimmalta osin laskeutuneen emätinaukon ulkopuolelle. Tällaisiin on leikkaushoito.
Ei siinä kyllä jumalalla ole osaa eikä arpaa tuleeko muija tiineeksi.