Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
1301/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo melko rajoittava uskonto. Kieltolistalla ovat ainakin:

-ehkäisy

-esiaviollinen seksi

-avoliitot

-meikkaaminen

-hiusten värjäys, paljastavat vaatteet

-tv:n katselu

-maailmallinen musiikki

-muiden kuin vanhoillislestadiolaisten kanssa seurustelua tai kaverisuhteita ei katsota hyvällä

-kilpaurheilua ei katsota hyvällä

-tietyt uravalinnat kuten tanssija, bändimuusikko, laulaja, balettitanssija ovat poissuljettuja

-nainen ei voi toimia pappina, puhujana tai liikkeen johtotehtävissä

Ja mitään kieltolistoja ei ole, vaan ovat aivopestyt olemaan haluamatta kiellettyä asioita. KAIKKI ON SIIS OMIA VALINTOJA!

Vierailija
1302/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kun ne lapset tipahtais tyhjästä, kyllähän se vaatii sen et on seksiä harrastettu. Oma osuus asiaan jotenkin häivytetään.

totta. Olisiko selibaatti vastoin Jumalan sanaa? 

Lestadiolaisuudessa ei selibaattiin kannusteta, jos sen syy on raskauden välttäminen.  Sekin on silloin tavallaan ehkäisykeino ja sellaisena väärin. 

Höpsis. Ennen vanhaan nimenomaan selibaattia suositeltiin ensisijaisesti jos uusi raskaus oli ongelma naiselle. Nykyään uskalletaan jo käyttää ehkäisyäkin jos on vaikka terveydellisiä huolia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1303/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on perheestä joka on lestadiolainen ja sitä kautta itsekin olen siihen yhteisöön tutustunut. Viime vuosina kun ollaan oltu lestadiolaisissa häissä niin lapsia ei olekaan tullut 9kk häistä, moni on vielä parin vuoden jälkeenkin lapseton. Varmaan tämän päivän nuoret käyttävät ehkäisyä, tuskin nuorilla ihmisillä kaikilla lapsettomuusongelmia ole. Ihana juttu jos ovat alkaneet käyttään ehkäisyä niin saavat naimisiinmenon ja yhteenmuuton jälkeen rauhassa tutustua toisiinsa ja viettää kahdenkeskistä aikaa rauhassa ilman pelkoa, että olisi raskaus heti alkamassa. 

Asia voi olla näin. Toinen ja ikävämpi mahdollisuus on, että maailman ihmisten hedelmällisyyden heikkeneminen alkaa nyt näkyä konkreettisesti. Aiheesta on ollut uutisia ja asiaohjelmia eri maissa. Tiedemiehet yrittävät selvittää syytä.  Epäillään kemikaaleja ym. Sen on pakko olla jotakin, mitä ihmiset eri puolilla saavat sisäänsä ilmasta, vedestä tai ruoasta. Tai jostakin sellaisesta, mitä on useimmissa kodeissa.

Ystäväpiirissäni on useita pariskuntia, jotka toivovat lasta, mutta eivät sitä ole saaneet syystä tai toisesta. Jotkut ovat kenties 5 v odotuksen jälkeen saaneet lapsen ja toisenkin, toisille ei kuulu yhtään, ja tiedän että asia on heille kipeä. Myös naisilla tuntuu olevan esim endometrioosia yms kohtusairauksia yllättävän paljon, mikä vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Itsellänikin on vastaavanlainen kokemus siitä, että "lupaavasti alkanut suurperhe" ( jos nyt kärsii tässä näin vitsailla) ei muodostunutkaan suurperheeksi, eli aina lastentulon lakkaamisen syynä ei ole ehkäisy. Lapsettomuuden lisääntyminen koskettaa tosiaan kaikkia ihmisiä, myös lestadiolaisia.

Vl

Vierailija
1304/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että se näitä isi, äiti ja koira -perheitä rassaa, kun jotkut tekevät myös lapsia perheeseen. Siitä pitää jauhaa ja jauhaa vauva-palstalla...miksiköhän...?

Vierailija
1305/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karttamisesta puhuva, sekoitat nyt Jehovan todistajiin.

Mitä tätäkin aina täällä hoetaan. Itsekin kirjoitin kuinka myös lestadiolsiset voivat hylätä liikkeestä eronneen ja samaa Jehovaa hoettiin. Kyllä myös lestadiolaiset voivat karttaa ja hylytä. Jos sinun läheisesi eivät hylkää niin et voi tietää miten muille käy. Jokainen perhe ja suku ei ole samanlainen. Siinä taas luodaan kuvaa kuinka meidän yhteisö ei hylkää. Ja tiedän kyllä myös Jehovista. Sivusta.

Jehovan todistajilla karttaminen kuuluu heidän uskoonsa, lestadiolaisilla ei todellakaan. Jos joku karttaa, hän tekee väärin.

https://www.seiska.fi/Kotimaa/Ilona-Siekkiselta-sydantasarkeva-paivitys…

Tässä yksi surullinen tarina.

Vierailija
1306/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain vaiheessa perheen äiti ja isä muuttavat omiin huoneisiinsa, naapurissa jopa asuntovaunuun muutti äiti yöksi. Olen nähnyt ja kuullut. Onko niin että seksi loppuu naisen vaihdevuosiin kun lapsia ei enää tule vai mitä tuo on että isälle tehdään oma siipi taloon?

Sinkku-ruupi?

Vierailija
1307/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ihan oikeasti pysty ymmärtämään. Jos lapsi  vakavasti sairastuu, viet sen lääkäriin ja sairaalaan. Puutut siihen, että Jumala päättää, kuka elää ja kuka kuolee, milloin kuolee. Teet kaikkesi, jotta lapsesi ei kuolisi.  Et anna Luojan toimia vapaasti.  Rukoilet, että lapsi paranisi, mutta haet  varmastikin myös ihan kaikki modernin lääketieteen keinot avuksi, jotta lapsi saisi elää. Hänen hyvinvointinsa on tärkein. 

Sanoit, että jotkut nyt eivät vain "halua" ehkäistä.  Argumenttina se on samanlainen kuin vaikka Jehovan todistajien kieltäytyminen verensiirrosta. Moderni lääketiede mahdollistaa sen ja joissain tapauksissa se olisi lääketietteen kannalta joko hyödyllinen tai välttämätön, mutta uskova ei sitä "halua". 

Itse näkisin, että ainakin joissain tilanteissa olisi jopa velvollisuus  ajatella niitä jo olemassa olevia lapsia ja toimia modernin lääketieteen keinoin myös heidän hyvinvointinsa hyväksi tukemalla vanhempia heidän jaksamisessaan.  

Vl naisena ja äitinä olen tästä täysin samaa mieltä, että joissain tilanteissa ehkäisy olisi vanhempien velvollisuus. Se on vastuun kantamista, itsestä ja lapsistaan. Olemassa olevan elämän suojelemista.

Vierailija
1308/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vl kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ihan oikeasti pysty ymmärtämään. Jos lapsi  vakavasti sairastuu, viet sen lääkäriin ja sairaalaan. Puutut siihen, että Jumala päättää, kuka elää ja kuka kuolee, milloin kuolee. Teet kaikkesi, jotta lapsesi ei kuolisi.  Et anna Luojan toimia vapaasti.  Rukoilet, että lapsi paranisi, mutta haet  varmastikin myös ihan kaikki modernin lääketieteen keinot avuksi, jotta lapsi saisi elää. Hänen hyvinvointinsa on tärkein. 

Sanoit, että jotkut nyt eivät vain "halua" ehkäistä.  Argumenttina se on samanlainen kuin vaikka Jehovan todistajien kieltäytyminen verensiirrosta. Moderni lääketiede mahdollistaa sen ja joissain tapauksissa se olisi lääketietteen kannalta joko hyödyllinen tai välttämätön, mutta uskova ei sitä "halua". 

Itse näkisin, että ainakin joissain tilanteissa olisi jopa velvollisuus  ajatella niitä jo olemassa olevia lapsia ja toimia modernin lääketieteen keinoin myös heidän hyvinvointinsa hyväksi tukemalla vanhempia heidän jaksamisessaan.  

Vl naisena ja äitinä olen tästä täysin samaa mieltä, että joissain tilanteissa ehkäisy olisi vanhempien velvollisuus. Se on vastuun kantamista, itsestä ja lapsistaan. Olemassa olevan elämän suojelemista.

Olipa ihanaa lukea tämä! Uskon, toivon  ja luulen, että tämä on vl-liikkeessä pian valtavirta-ajattelua. 

Vierailija
1309/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vl kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa ihanaa lukea tämä! Uskon, toivon  ja luulen, että tämä on vl-liikkeessä pian valtavirta-ajattelua. 

En halua epäillä, mutta pidetään aina mielessä se, että täällä kuka tahansa voi esiintyä minä tahansa. Vihaan näitä anonyymejä palstoja!

Vierailija
1310/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vl kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua epäillä, mutta pidetään aina mielessä se, että täällä kuka tahansa voi esiintyä minä tahansa. Vihaan näitä anonyymejä palstoja!

Epäiletpä kuitenkin :) ymmärrän sen, ja onhan hyväkin osata olla kriittinen. Pidetään mielessä kuitenkin myös se, että myönteisetkin asiat, mitä täällä vl:istä kirjoitetaan, voivat yhtä lailla olla totta. Minä olen kyllä ihan aidosti VL, se joka edellisen kommentin jätti, mutta eipä minun oikeastaan sitä tarvitse sen kummemmin todistella. Kyllä ne, ketkä tuntevat syvällisemmin meitä lestoja, tietävät, että vaikka ennen on ollut toisin, aika moni ajattelee nykyään näin. Toivon itsekin, että tämä yleistyy yhteisössämme, ja siksi otan asialle esiin mahdollisimman monessa paikassa, kuten täälläkin. Tiedän, että aina joku VL:Kin tätä lukee (vaikka moni myös jättää lukematta, koska tietää, että puhutaan niin paljon perätöntä, negatiivista ja jopa ilkeää).

Vierailija
1311/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on perheestä joka on lestadiolainen ja sitä kautta itsekin olen siihen yhteisöön tutustunut. Viime vuosina kun ollaan oltu lestadiolaisissa häissä niin lapsia ei olekaan tullut 9kk häistä, moni on vielä parin vuoden jälkeenkin lapseton. Varmaan tämän päivän nuoret käyttävät ehkäisyä, tuskin nuorilla ihmisillä kaikilla lapsettomuusongelmia ole. Ihana juttu jos ovat alkaneet käyttään ehkäisyä niin saavat naimisiinmenon ja yhteenmuuton jälkeen rauhassa tutustua toisiinsa ja viettää kahdenkeskistä aikaa rauhassa ilman pelkoa, että olisi raskaus heti alkamassa. 

Joissakin kommenteissa kerrotaan, että lestadiolaiset seuraavat ja vahtivat. Kun luin tämän kommentin, vetäisin kahvit väärään kurkkuun: kukahan seuraa, kukahan vahtii? Voi hyvät hyssykät! Ja tieto on varmaan-tasoa.

Vierailija
1312/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hienoa, että jaksoivat alkaa ohjelmaan, vaikka varmasti tiesivät, että alkaa mahdoton haukku.

Annetaan jokaisen elää niinkuin parhaaksi kokee.

Ja suvaitsevaisuutta kaikille. Ai lestadiolaisillekin? Niin kyllä!

Vierailija
1313/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa hienoa, että jaksoivat alkaa ohjelmaan, vaikka varmasti tiesivät, että alkaa mahdoton haukku.

Annetaan jokaisen elää niinkuin parhaaksi kokee.

Ja suvaitsevaisuutta kaikille. Ai lestadiolaisillekin? Niin kyllä!

Jotkut, varsinkin nuoreen äitiin kohdistuvat kommentit täyttävät kunnianloukkauksen tunnusmerkit. Esim. se, jossa hänen todetaan olevan mielisairas.

Vierailija
1314/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalanpilkkaa. Roviolle!

Vierailija
1315/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutama kiinnostava podcastjakso aiheesta

https://podtail.com/fi/podcast/no-filter-1/1-millaista-on-olla-lesta/

Kohdassa 19.38 Viena puhuu juuri siitä, että tavallaan ei ole mitään "syntilistaa", mutta tavallaan kuitenkin on

ja toinen jakso

https://podtail.com/da/podcast/no-filter-1/53-millaista-on-olla-lesta-o…

Vierailija
1316/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kuvattu Youtube-video oli taas oikein mukava. Kiinnostavia  videoita nuoren perheen elämästä.

Vierailija
1317/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen kuvattu Youtube-video oli taas oikein mukava. Kiinnostavia  videoita nuoren perheen elämästä.

Järjetöntä hukata aikaa tuollaiseen, tarjolla olisi paljon sivistävämpää ja hyödyllisempää tarjontaa.

Vierailija
1318/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti saa kieltäytyä seksistä. Jos muulla tavalla ajattelee, niin pahasti on ajatusmaailma vääristynyt.

Saako, meillä joillakin on toisenlaisia kokemuksia?

Jos lapsista ei saa kieltäytyä, miten silloin voi kieltäytyä seksistäkään?

Itse ajattelin että kuudes lapsi saa riittää, ei enään uusia synnytyksiä. Asiaan olisi kaksi vaihtoehtoa, kumpaakaan ei vaan hyväksytä, kun mies pitää uskonnon mukaisesti molempia niistä syntinä.

Jos ehkäisy ei tule kysymykseen, eihän silloin seksistäkään voi kieltäytyä, kun sitäkään ei hyväksytä "ehkäisy keinoksi".

Nyt alle kolmenkymmenen ikäisenä se seitsemäs on sitten tulossa.

Pyydä sterilisaatio miehesi tietämättä. Tuo on henkistä ja fyysistä väkivaltaa miehesi taholta.

Minunkin pitää kirjoittaa tähän sivusta, että toivon sinun miettivän tarkkaan asioita. Tuo kaikki ei pääty hyvin ja huonossa tilanteessa saat koko ajan lapsia lisää. Monella jatkuu kuukautiset ja lasten saanti jopa yli 40-vuotiaaksi. Ehtisit näin saamaan todella paljon lapsia. Jopa tuplat nykyiseen. Mieti sitä kaikkea. Tuolla tahdilla voit olla 14 lapsen äitikin jos sama jatkuu. Helppoa tänne on tietysti kirjoittaa. Ehkä tuo sterilisaatio voisi olla hyvä asia. Entä sitten jokin jälkiehkäisy pilleri tms minkä salaa ottaisi. Toki kyllä jokin tavallinen e-pilleri tietysti parempi olisi.

Muistan hämärästi kuulleeni  ehkäisymuodosta, joka annetaan pistoksena ihon alle. Onko sitä saatavilla Suomessa? Sen teho kestää joitakin kuukausia. Uupunut perheenäiti saisi sen avulla hiukan lepoa ennen seuraava mahdollista raskautta. Jälkiehkäisy  ja kierukka ovat vähemmän hyviä vaihtoehtoja henkilölle, joka varmaan ei hyväksy raskauden keskeyttämistä (hedelmöityneen munasolun tai sikiön poistamista). Ehkäisypilleri olisi nähdäkseni ainoa pysyvämpi ehkäisymuoto. Se estää hedelmöitymisen. Tosin sekin voi joskus pettää, mutta siinä tapauksessa uskovainen voi ajatella, että tämä oli nyt Jumalan tahto.

Tässä on vain yksi mutta: laestadiolaisnainen ei halua minkäänlaista ehkäisyä. Salaako häneen pitäisi se ehkäisypiikki pistää?

Vierailija
1319/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiriitaista tienata youtube videoilla, kun television katsominen on kielletty.

Vierailija
1320/10127 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan vuokra-asunto vaiko oma, uudehko omakotitalo kuitenkin. Ei noin nuorilla ole vielä tuollaista mutta jos uskonveljet ja -sisaret auttaneet.

Ketju on lukittu.