Olin ysiluokan luokkakokouksessa ja vielä entisestäänkin kirkastui miten arvokasta on terveys!
Terveys on ihmisen tärkein perusasia, se tuli taas kerran selväksi tänään ysiluokan luokkakokouksessa. Paikallaolijat 55-57-vuotiaita, olen peruskouluni käynyt aikana kun oppilaita vielä sai jättää luokalle - siitä ikähaarukka.
Tulin siellä hirveän surulliseksi. Niin moni jo tässä iässä kroonisesti sairas ja pois työelämästä, jopa rollaattoria joutuvat käyttämään. Ja niin moni myös jo kuollut erilaisiin sairauksiin.
Olen tuhannesti kiitollinen siitä että olen itse saanut elää terveenä ja olen vielä täysillä työelämässä. Toki mikä vaan vamma tai tauti voi iskeä milloin vain, mutta ei se estä kiitollisuutta. Kun terveys menee pysyvästi, menee myös paljon muuta sekä itseltä että läheisiltä.
Kommentit (23)
No mä sairastuin alle kolmekymppisenä, eikä se ole mua nujertanut. En ole sitä mieltä että terveys olisi yksi elämän tärkeimmistä asioista, vaan onnellisuus ja rakkaus on.
Rollaattoria? Mun kaikki 50-60v tuntemat on kyllä varsin hyvässä kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Rollaattoria? Mun kaikki 50-60v tuntemat on kyllä varsin hyvässä kunnossa.
Esimerkiksi aivoverenkierron häiriöt, kuten infarkti, voivat viedä liikuntakyvyn osittain tai kokonaan minkä ikäiseltä vain. Silloin voi tarvita pyörätuolia tai rollaattoria joko tilapäisesti tai jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
No, noin vanhoina ihmiset nyt yleensä sairastaa ja jotkut kuoleekin. Se on luonnonlaki.
Kyllä taitaa olla yli 10 prosenttia ikäluokasta kuolleita.
Vierailija kirjoitti:
No mä sairastuin alle kolmekymppisenä, eikä se ole mua nujertanut. En ole sitä mieltä että terveys olisi yksi elämän tärkeimmistä asioista, vaan onnellisuus ja rakkaus on.
Se nimenomaan on yksi elämän tärkeimmistä asioista noiden muiden mainitsemiesi lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nimenomaan on yksi elämän tärkeimmistä asioista noiden muiden mainitsemiesi lisäksi.
Ja miten selviäisit jos menettäisit terveytesi? Saisit vaikka kroonisia kipuja, mutta ei kuolemanvakavaa.
Miten ne nyt edes tuli sinne kokoukseen, jos noin huonokuntoisia ovat?
Vierailija kirjoitti:
No, noin vanhoina ihmiset nyt yleensä sairastaa ja jotkut kuoleekin. Se on luonnonlaki.
50- 60 vuotias ei ole vanha.
Kyllä valtaosa tässä ikähaarukassa pitäisi olla terveenä ja liikkua ilman apuvälineitä.
Juu, ja tiedetään, että ihmisiä syntyykin liikuntarajoitteisena ja kuka tahansa voi vammautua tai sairastua...
Mutta harva 50v kuolee vanhuuttaan :D
Joka kolmas suomalainen sairastuu jossain vaiheessa elämäänsä syöpään joten kyllä kai niitä sairaita yhteen luokkaankin mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne nyt edes tuli sinne kokoukseen, jos noin huonokuntoisia ovat?
Varmaan samasta syystä kuin kaikki paikalla olleet eli halusivat tavata nuoruuden tuttuja. Jos pääsivät liikuntarajoitteesta huolimatta, niin tulivat paikalle. Ei siellä tietenkään kaikki elossakaan vielä olevat olleet paikalla, mutta minusta oli mukavaa, että jotkut kumminkin tulivat vajaakuntoisinakin.
ap
Erikoista. Olen itse 53 vuotias ja tuttavapiirissäni on yksi vakavasti sairastunut 62 vuotias.
Samaa ikäluokkaa. Päädyin valmistuttuani muualle asumaan joten en ole pitänyt yhteyttä kuin pariin samalle suunnalle muuttaneeseen lukioaikaiseen kaveriin.
Suht olemattomista kontakteista huolimatta olen kuitenkin kuullut jo kahden kuolleen syöpään ja kolmannen olevan terminaalihoidossa. Tosin luokka oli siihen aikaan valtava eli 32 tai 33 oppilasta.
Koko luokan näin viimeksi luokkakokouksessa yli 10v sitten ja todella järkytyin kun paria kolmea lukuunottamatta sekä luokan pojat että tytöt olivat lihonneet aivan tunnistamattomiksi. Ne kasvotkin olivat jotenkin niin pöhöttyneet että jouduin tunnistamaan äänestä.
Mikäli sama tahti on jatkunut vielä viimeisen vuosikymmenen niin eipä tule moni selviämään eläkkeelle saakka.
Vierailija kirjoitti:
Ei alle kuusikymppiset normaalisti vielä erityisesti sairasta mitään. Eläkeiiässä ne ongelmat yleensä vasta alkavat nykyään.
Jossain maaseudulla tietysti. Pk-seudulla viiskymppiset on hyvässä kunnossa ja eläkeläisetkin.
Ai hitsi. Hetialkoi tämä: minä sairastuin 30-vuotiaana", " minä työskentelen 80-vuotiaaksi", " minä sitä ja tätä ". Hohhoijaa taas. Näin se vaan menee, yhdelle tulee sitä, ja toiselle tätä 🤦
Ja paskan marjat. Itselläni olisi tuplasti paremmin jos rahaa olisin ollut enemmän ja kumppanin käytös ei niin kamalaa välillä. Nuo kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei alle kuusikymppiset normaalisti vielä erityisesti sairasta mitään. Eläkeiiässä ne ongelmat yleensä vasta alkavat nykyään.
Ei muuten pidä paikkaansa.
Melkein kuusikymppisten (55-59v) ikäluokista on kuollut jo 12-14%
Eli tilastollisesti ottaen 30 oppilaan luokasta on kuollut juurikin 3-4.
Jos tuollainen osuus on jo kuollut niin kyllä vähintään kaksinkertaine määrä on heikossa hapessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taitaa olla yli 10 prosenttia ikäluokasta kuolleita.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eb774c84-d620-4686-afdf-6ff0e15b564d
Tuosta voi katsoa faktaa niin ei tartte alapeukutella