Miksi aikuiset eivät onnistu luomaan kaikista kouluista turvallisia tiloja?
Kävin yläasteen Vaisaaren yläasteella, joka nyt on ollut lehdissä esillä.
Ne olivat elämäni hirveimmät kolme vuotta. Oma luokkani, joka pysyi pääosin sanana kuin ala-asteella, oli Ok. Mutta muulloin kuin oppitunneilla koulussa olis leimasi pelko ja epävarmuus.
Pahinta olivat siirtymiset välitunneille ha välitunneilla sisälle. Lähes tuhat teiniä mellastamassa koulun käytävillä. Joka päivä joutui tönimisen, potkimisen ja ivahuutojen kohteeksi.
Pahinta oli seksuaalinen ahdistelu. Pojat puristelevat käytävillä meitä ohikulkevia tyttöjä takapuolessa ja rinnoista, huutelivat törkeyksiä. Jos yritit puolustautua, jouduit vielä pahemmin kohteeksi.
Miksi koulun aikuiset sallivat tämän? Miksi koulusta ei tehty turvallista tilaa kaikille?
Kurjaa lukea, että kyseinen koulu ei ilmeisesti vieläkään, vuosien ja vuosien jälkeen, ole kaikille turvallinen tila.
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Oppivelvollisuus koskee myös persuja, joten naisiin ja muihin vähemmistöihin kohdistuva ahdistelu ja patriarkaalisten rakenteiden ylläpito senkun jatkuu. Ei ole realismia, että persuja varten perustettaisiin omia kouluja, niin houkutteleva kuin se ajatus onkin.
Kyllähän esim. SYK on persujen joukossa varsin suosittu koulu.
Vierailija kirjoitti:
No mitä ne aikuiset voivat asioille, joita eivät näe?
Avata silmänsä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää mahdollista pitää kuria millään tavalla. Yhden tutun mies oli sijaisena ja kun hän oli kirjoittamassa taululle, niin joku tuli syljeskelemään hänen selkäänsä, jolloin hän passitti syljeskelijän käytävään. Tämä mies joutui sitten rehtorin puhutteluun, rehtori sanoi, että syljeskelijällä olisi voinut olla vaikka epilepsia, ei häntä olisi saanut laittaa käytävään. No ei ollut. Mutta olisi VOINUT olla
Miksei ole valvottua karsseria mihin häiriköt voisi passittaa? Isossa koulussa ei varmasti olisi ylivoimaista järjestää erillistä valvojaa karsseriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallinen tila? Mikä se on? Joku pehmustetuilla seinillä varustettu tyhjiökö?
Paikka, jossa saa olla oma itsensä ilman, että joku haukkuu, ivaa, pilkkaa, lyö, koskettaa ilman lupaa. Sellainen kuin turvallisen ja hyvän kasvuympäristön tulisi olla.
Minä en ole koskaan kokenut tuollaista ja käyn sentään viittäkymmentä. Silti en ole koskaan elänyt missään turvallisessa tilassa, koska sellaista ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän vastuullaan olisi ollut olla näkemässä ja kuulemassa. He pettivät vastuullaan olevat lapset.
Emme elä satukirjassa. Lähtökohtaisesti täällä reaalimaailmassa jokainen on ihan itse vastuussa itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Oppivelvollisuus koskee myös persuja, joten naisiin ja muihin vähemmistöihin kohdistuva ahdistelu ja patriarkaalisten rakenteiden ylläpito senkun jatkuu. Ei ole realismia, että persuja varten perustettaisiin omia kouluja, niin houkutteleva kuin se ajatus onkin.
Tuskin näillä ahdistelijoilla, huutajilla, tönijöillä oli 13-15v poliittisia mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallinen tila? Mikä se on? Joku pehmustetuilla seinillä varustettu tyhjiökö?
Turvallinen tila on intersektionaalinen käsite joka tarkoittaa vähemmistöille varattua separatistista tilaa missä ei ole läsnä etuoikeutettujen ryhmien edustajia tai muita triggeröiviä elementtejä. Turvallisessa tilassa vähemmistöt ovat turvassa vihapuheelta ja vihateoilta.
Separatistinen! Hahhah! Ei pitäisi käyttää sivistyssanoja jos ei oikein hallitse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avata silmänsä?
No tuskinpa koulussa kukaan silmät suljettuina kulkee :D Opettajat nyt vaan eivät voi nähdä kaikkea, koska heitä on niin paljon vähemmän kuin oppilaita eivätkä he voi kulkea oppilaiden vieressä kädestä pitäen vahtimassa koko aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän vastuullaan olisi ollut olla näkemässä ja kuulemassa. He pettivät vastuullaan olevat lapset.
Emme elä satukirjassa. Lähtökohtaisesti täällä reaalimaailmassa jokainen on ihan itse vastuussa itsestään.
Jokainen vastuussa itse itsestään? Ei 3v tai 13v voi olla vastuussa tilanteessa, jossa häntä kiusataan. Vastuu on aikuisten.
Vastuu on myös sen poliitikon ha virkamiehen, joka on päättänyt rakentaa 800-900 oppilaan koulun. Joka ei ole palkannut sinne tarpeeksi aikuisia. Joka ei puutu häiriökäyttäytymistä harrastavien toimintaan niin, että sille tulisi stoppi.
Vapaa rajaton kasvatus ja kaikenlainen kurin puute. Kaikki heitetty roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhyy, äitii, mulle selvisi juuri, että maailma ei ole yksisarvismaa, jossa kaikki kasvavat pumpuliin käärittyinä kohtaamatta mitään pahaa.
Kakaroista ja niiden vanhemmista on tullut hirviöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vastuussa itse itsestään? Ei 3v tai 13v voi olla vastuussa tilanteessa, jossa häntä kiusataan. Vastuu on aikuisten.
Vastuu on myös sen poliitikon ha virkamiehen, joka on päättänyt rakentaa 800-900 oppilaan koulun. Joka ei ole palkannut sinne tarpeeksi aikuisia. Joka ei puutu häiriökäyttäytymistä harrastavien toimintaan niin, että sille tulisi stoppi.
13v on jo niin iso, että osaa mennä kertomaan aikuiselle, jos jotain pahaa tapahtuu. Aikuinen ei voi tuon ikäisen kohdalla seistä joka hetki vieressä vahtimassa. Pitää ottaa itse vastuuta elämästään. 3v tuskin on koulussa, joten hän ei tähän keskusteluun kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää mahdollista pitää kuria millään tavalla. Yhden tutun mies oli sijaisena ja kun hän oli kirjoittamassa taululle, niin joku tuli syljeskelemään hänen selkäänsä, jolloin hän passitti syljeskelijän käytävään. Tämä mies joutui sitten rehtorin puhutteluun, rehtori sanoi, että syljeskelijällä olisi voinut olla vaikka epilepsia, ei häntä olisi saanut laittaa käytävään. No ei ollut. Mutta olisi VOINUT olla
Miksei ole valvottua karsseria mihin häiriköt voisi passittaa? Isossa koulussa ei varmasti olisi ylivoimaista järjestää erillistä valvojaa karsseriin.
Karsseri ei nyt ole ihan käypä sana tässä, mutta yhdessä koulussa jossa olin, häiriköt sai lähettää erityisopettajan huoneeseen. Toimi
Vierailija kirjoitti:
Onko kilju loppunut?
Ehkä voisit tehdä poikalapsi - tai miesviha -langan, niin vähän helpottaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avata silmänsä?
No tuskinpa koulussa kukaan silmät suljettuina kulkee :D Opettajat nyt vaan eivät voi nähdä kaikkea, koska heitä on niin paljon vähemmän kuin oppilaita eivätkä he voi kulkea oppilaiden vieressä kädestä pitäen vahtimassa koko aikaa.
Et taida olla penaalin terävin kynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avata silmänsä?
Sitten aikuista pitää palkata lisää. Tilojen pitää olla helpommin valvottavia eikä kapeita käytäviä. Epäsosiaaliset pitää sijoittaa muualle tavallisesti käyttäytyvien lasten joukosta ja heille tulee tarjota apua. Eikä pidä muodostaa liian suuria yksiköitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13v on jo niin iso, että osaa mennä kertomaan aikuiselle, jos jotain pahaa tapahtuu. Aikuinen ei voi tuon ikäisen kohdalla seistä joka hetki vieressä vahtimassa. Pitää ottaa itse vastuuta elämästään. 3v tuskin on koulussa, joten hän ei tähän keskusteluun kuulu.
Menin kertomaan aikuiselle. Mitä se auttoi, kun en 900 nuoren joukosta tuntenut niiden pepulle läpsijöiden nimiä? Aina ei heitä edes nähnyt, katosivat vellovaan massaan.
13v on lapsi myös.
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta sanon, että monet opettajat ja koulussa työskentelevät ovat tosi naiiveja ja sokeita kiusaamiselle yms, tai vaihtoehtoisesti heitä ei vaan kiinnosta.
Oikeasti ovat turtuneet siihen ja esittävät sen niin, että eivät ymmärrä tai näe kiusaamista, koska sitten kukaan ei voi syyttää. Kiusaamisen havaitseminen vain lisää omaa työmäärää ilman lisäpalkkaa eikä johda mihinkään konkreettiseen.
Itse olen ollut oppilaana niissä enkä myöskään kokenut mitään ongelmaa. Hyvä vaan kun sai hukuttauduttua massaan. Olisin tullut hulluksi jossain pikkukoulussa, jossa kaikki tuntevat kaikkien taustat jne.