Yritykset, jotka eivät vastaa asiakkaan sähköposteihin
Tarvitsimme putkimiestä hoitamaan muutamaa erillistä hommaa ja lähetin sähköpostia neljälle eri yritykselle ja pyysin arviota. Vain yhdeltä tuli vastaus takaisin. Viikon päästä laitoin näille muille firmoille vielä toisen sähköpostin perään, mutta siltikään ei vastausta. Sähköpostiosoitteet otin suoraan liikkeiden nettisivuilta, joten oletan niiden olevan oikeita. Mikä ihme saa yrityksen toimimaan noin ammattitaidottomasti, että edes asiallisiin kyselyihin ei viitsitä vastata?
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä sanoo, että putkimiehillä ei ole aikaa pieniin hommiin. Siis mitä ihmettä, eikö suurin osa ihmisistä kuitenkin tarvitse suhteellisen pieniä korjauksia, kuten vaikka tukkiintunut vessanpönttö tai hajonnut putki? Kenelle sitä sitten pitää soittaa ellei putkimiehelle jos tarvitsee pientä korjausta? Itse olen käsittänyt, että juuri tuota varten ne putkimiehet ovat olemassa, mutta ilmeisesti olen käsittänyt vääriin...
Päivystävät putkimiehet on töissä eri yrityksissä kuin ne 7-15 työssäkäyvät putkimiehet. Päivystävät putkimiehet löytyy yleensä puhelinnumeron takaa, joka jo soitettaessa maksaa 1-2e/minuutti. Ja heidän laskutuksensa on noin jotain 150e/h + pyhälisät. Tulevat paikalle 15 minuutissa. Normaali putkimies taas maksaa sen 80e/h. Mutta normaalin putkimiehen saat paikalle ensi elokuussa.
Huomaatko eron?no tolla typerällä logiikalla siis autonhuoltoon asentaja 60 e/h pääsee elokuussa ja jos joku p ikku vika on autossa esim pkoputken huolto niin siihen on eri miehet jotka päivystää 150 e tunti niinks se menee sun mielestä.
käytätks itte tollaisia autonkorjauspaleluita
huomatko eron
Tiepalvelun kautta hinaus tai akunvaihto tien päällä joulupäivänä maksaa tosiaan "hieman" enemmän, kuin että tilaat viikkoa aikaisemmin paikalliselta autokorjaamolta hinauksen autolle korjaamolle ja he vaihtavat akun, kun se paikallinen autokorjaamo on kokonaan kiinni jouluaatosta uuteen vuoteen.
Huomaatko eron?
Kyllä, olen käyttänyt tiepalvelun hinausta.
Vierailija kirjoitti:
Moni täällä sanoo, että putkimiehillä ei ole aikaa pieniin hommiin. Siis mitä ihmettä, eikö suurin osa ihmisistä kuitenkin tarvitse suhteellisen pieniä korjauksia, kuten vaikka tukkiintunut vessanpönttö tai hajonnut putki? Kenelle sitä sitten pitää soittaa ellei putkimiehelle jos tarvitsee pientä korjausta? Itse olen käsittänyt, että juuri tuota varten ne putkimiehet ovat olemassa, mutta ilmeisesti olen käsittänyt vääriin...
Taitaa alalla kuin alalla mennä niin että isot firmat tekee isoja urakoita ja vastaavasti yhden miehen firmat palvelee pikkuasiakkaita eli kotitalouksia. Tosin taitaa se yhden miehen firmakin mennä mieluummin alihankkijaksi ison firman työmaalle.
Ite olin aikoinaan it-alan yrittäjän ja aina meni mainostoimistojen tilaukset Maken Putki Oy:n edelle.
Pattitilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienyrittäjä rakennusalalta tässä hei. Monesti saat vaan enemmän pasqaa asiakkaalta niskaan siitä, että vastaat "valitettavasti tilauskirjamme ovat täynnä elokuulle asti", kuin ettet vastaa mitään. Sinun vuoto pitää saada hoidettua heti, tuskin odotat elokuulle että meidän asentajilla on aikaa tulla.
Päivystävä LVI-putkifirma on se, jota sinun täytyy käyttää vuotavaan putkeesi. Niillä on 24/7 päivystys. Maksavat toki paljon normiputkimiestä enemmän enemmän, mutta et ole varsinaisesti hinnan osalta neuvotteluasemissa tilanteessa, jossa sinulla vuotaa vesikalusteet ja asia pitää korjata heti.
Silti pitää vastata, ryöpytyksenkin uhalla. Asiakas haluaa vaan informaatiota ja yksi lause riittää vastaukseksi. Se on osaltaan myös markkinointia että vastataan. Itse en enää ottaisi uudelleen yhteyttä sellaiseen firmaan joka ei välittänyt vastata vaan siirtyisin kilpailijalle. Vai onko teillä tosiaan niin hyvä bisnes että kaikenlainen markkinointi ja mainostus on turhaa? Hyvin toimivalla aspalla tekisi pitkässä juoksussa enemmän asiakashankintaa kuin kymmenellä lehtimainoksella.
No oman yritykseni kohdalla tilanne on se, etten ole ainottakaan mainosta ikinä minnekään laittanut, ja nyt on kaikille työt selvillä kesään asti. Vanhat asiakkaat tekee 97% liikevaihdosta, enkä todellakaan ala minkään Mirjamin vuotavan hanan takia sanomaan näille jatkuville asiakkaille, että käyn tekemässä tähän väliin Mirjamin hanan kun sillä on kiire. Enemmän maksava asiakas menee edelle.
Yksityisasiakkaat pienine satasen laskuineen vaan ei ole se taho, jonka rahoja tarvitsisi rakennusalalla nuoleskella, kun alalla on täystyöllisyys ja töitä varmasti jatkuvasti isoilta asiakkailta. Vaikka miten kävisitte facebookissa haukkumassa ettei vastata. Ja ihan jo senkin takia, että se Mirjami sitten valittaa facessa kun hana taas alkaa vuotaa, että taas vuotaa vaikka just korjasivat 5 vuotta sitten, huono yritys. Yritysasiakkaat ei tee noin.
Noniin eli tilanne on se että bisnes vaan on niin hyvä ettei uusasiakashankintaan kannata kauheasti panostaa. Kiitos selvennyksestä. Tämä on tietysti asiakkaan kannalta hankala homma kun seinä nousee vastaan ihan jo siinä että ylipäänsä pääsisi asiakkaaksi. Tulee mieleen että pystyisittekö palkkaamaan yhden työntekijän lisää jonka toimenkuvana olisi Mirjamin hanat eli siis sellainen tekijä joka tekisi kaikki nää pikkuhommat nopealla viiveellä? Vähän niinkuin päivystäjä joka ei ollenkaan lähtisi isoihin urakoihin vaan olisi koko ajan lähtökuopissa Mirjamia varten.
Paljonko olet valmis maksamaan pikkuhommista? Laske sitten se kannattavuus, koska tietenkin sille pikkuhommia tekevälle on maksettava sama palkka kuin suuria hommia tekevälle kollegalle tai hänkin siirtyy tekemään suuria hommia. Eli soitat putkimiehen, hän ajaa pakettiautolla 20 minsaa yhteen suuntaan eli autolla ajoa 40 minsaa. Paikan päällä 20 minsaa eli yhteensä meni tunti. Mitä olet valmis maksamaan siitä tunnista? Mitä se maksaa firmalle? Bensat, varaosat ja palkka ym.
Laita summa ja katsotaan.Jos minimilaskutus pikkuhommasta olisi 100€ + alv ja niitä ehtisi työpäivän aikana tehdä 3 keikkaa niin = 300€ + alv / työpäivä.
Kuukaudessa laskutus olisi 6000€. Jos mirjamin palvelija sais kk-palkkaa 3000€ niin eiks toi 6k riittäs?
Ei riitä. Laske tuohon päälle loma-ajan palkka, sivukulut muutenkin, matkat ja mahdolliset päivärahat, tarvikkeet (siis koneet, laitteet joita putkimies työssään tarvitsee), joku kulu laskutuksellekin ja lisäksi puhelinkulut, työtila jossain jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten näette, ei yrittäjiä kiinnosta teidän rahat.
Turha vinkua ulkomaisen työvoiman käytöstä, kun suomalaiset työläiset ei osaa muuta kuin v***uilla.
Toivotaan alalle pitkää, kurjaa lamaa.
Yrittäjiä ei kiinnosta olla ilmaisneuvonta. Tilaat ja maksat ja jätä väliin nämä aikaavievät kirjeet, joihin heillä ei ole halua käyttää aikaa. Tai sitten soitat ja sanot ja kysyt hinnan.
Jännä että yrittäjän pitää saada rahaa ihan joka asiasta mutta yrittäjä itse vaatii että hänen on kaikki saatava maksutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, joo tuota harrastetaan suomessa jatkuvasti ja säännöllisesti. Yritykset valittavat, kun ei ole tekijöitä ja vielä pitäisi jopa palkka maksaa ja nyt on sitä ja tätä ongelmaa taas kerran, kun olisi projektia tulossa ketään ei kiinnosta, EDES VASTATA. Jos on kiire, kuuluu vastata, jos ei hommaa hallitse, kuuluu vastata, jos työ ei kiinnosta, kuuluu vastata.
Missä noin sanotaan että yrityksen kuuluu vastata? Taidat sekottaa yritykset ja valtion virkamiehet, virkamiehillä on velvollisuus vastata kansalaisten kysymyksiin kohtuullisen ajan sisällä jos kysymys on validi. Yrittäjänä nyt kysyisinkin SINULTA sen lainkohdan, jonka mukaan minun pitää vastailla jokaiselle joka minun firmaan ottaa yhteyttä?
Sinun lafkassa on 0 työntekijää, siksi et vastaa. Laita jo lappu luukulle, mitä siellä pimeessä roikut kun sähkölaskukin on suurempi kuin sinun ovi.
Ok, todellisuutta on siis, että kaikille vastataan tunnin sisällä kaikista firmoista ja he kaikki kilpailevat saadakseen vaihtaa Mirjamin tiiviste hanasta, sen jälkeen kun ensin ovat mielistelleet Mirjamia pitkillä sähköposteilla.
A) miksi se yritys ilmoittaa nettisivuillaan, että hanan tiivisteenvaihto kuuluu heidän palveluihinsa jos tätä palvelua ei kuitenkaa halua tarjota?
B) miksi se putkimies ei muutamalla sanalla osaa ilmoittaa hintaa vaan pitää kirjoittaa pitkä sähköposti? Tuskin kukaan myöskään tunnin sisällä odottaa vastausta.
C)miten hinnan selkeä ilmoittaminen on mielistelyä?
Tuohonkin voi se putkimies ihan hyvin laittaa vastauksesi
"Hei Mirjami, tiivisteen vaihto maksaa 60 euroa. Terveisin, Putki-Pete"
Tai vastaavasti
"Hei Mirjami, valitettavasti tiivisteiden vaihto ei kuulu toimikuvaamme. Terveisin, Putki-Pete"
Entä kun paikan päällä paljastuu, että kyseessä ei olekkaan pelkkä tiivisteiden vaihto vaan parinsadan euron homma? Johan Mirjami vetää herneet nenään ja putkimies tekee turhan reissun, koska Mirjami haluaa kilpailuttaa parinsadan rempan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, joo tuota harrastetaan suomessa jatkuvasti ja säännöllisesti. Yritykset valittavat, kun ei ole tekijöitä ja vielä pitäisi jopa palkka maksaa ja nyt on sitä ja tätä ongelmaa taas kerran, kun olisi projektia tulossa ketään ei kiinnosta, EDES VASTATA. Jos on kiire, kuuluu vastata, jos ei hommaa hallitse, kuuluu vastata, jos työ ei kiinnosta, kuuluu vastata.
Missä noin sanotaan että yrityksen kuuluu vastata? Taidat sekottaa yritykset ja valtion virkamiehet, virkamiehillä on velvollisuus vastata kansalaisten kysymyksiin kohtuullisen ajan sisällä jos kysymys on validi. Yrittäjänä nyt kysyisinkin SINULTA sen lainkohdan, jonka mukaan minun pitää vastailla jokaiselle joka minun firmaan ottaa yhteyttä?
Sinun lafkassa on 0 työntekijää, siksi et vastaa. Laita jo lappu luukulle, mitä siellä pimeessä roikut kun sähkölaskukin on suurempi kuin sinun ovi.
Ok, todellisuutta on siis, että kaikille vastataan tunnin sisällä kaikista firmoista ja he kaikki kilpailevat saadakseen vaihtaa Mirjamin tiiviste hanasta, sen jälkeen kun ensin ovat mielistelleet Mirjamia pitkillä sähköposteilla.
A) miksi se yritys ilmoittaa nettisivuillaan, että hanan tiivisteenvaihto kuuluu heidän palveluihinsa jos tätä palvelua ei kuitenkaa halua tarjota?
B) miksi se putkimies ei muutamalla sanalla osaa ilmoittaa hintaa vaan pitää kirjoittaa pitkä sähköposti? Tuskin kukaan myöskään tunnin sisällä odottaa vastausta.
Tai vastaavasti
"Hei Mirjami, valitettavasti tiivisteiden vaihto ei kuulu toimikuvaamme. Terveisin, Putki-Pete"
Ja sitten minä - maksava asiakas - seison Putki-Peten kanssa kylppärissä ja mietin, että maksan 68 e/h + pakettiauton parkkikulut siitä, että Pete viestittelee muille, ettei oikein ehdi heitä auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten näette, ei yrittäjiä kiinnosta teidän rahat.
Turha vinkua ulkomaisen työvoiman käytöstä, kun suomalaiset työläiset ei osaa muuta kuin v***uilla.
Toivotaan alalle pitkää, kurjaa lamaa.
Yrittäjiä ei kiinnosta olla ilmaisneuvonta. Tilaat ja maksat ja jätä väliin nämä aikaavievät kirjeet, joihin heillä ei ole halua käyttää aikaa. Tai sitten soitat ja sanot ja kysyt hinnan.
Jännä että yrittäjän pitää saada rahaa ihan joka asiasta mutta yrittäjä itse vaatii että hänen on kaikki saatava maksutta
Mitä se yrittäjä nyt on vaatinut maksutta?
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen oikeasti kyselee tarjouksia ap:n listaamista pikkujutuista?
Eikös noissa vaan soiteta lähimmälle putkimiehelle, että tämmöiset viat, tuletko korjaamaan? Ja sitten se maksaa, minkä maksaa.
Vuotavat hanat ja putket kun on pakko korjata joka tapauksessa, eikä ne hinnat niin suuresti vaihtele saman kaupungin putkimiehillä, tai millään muullakaan ammattilaisilla. Jos hinta on kovin paljon halvempi, sopii epäillä tekijän pätevyyttä -miksi se tekisi halvemmalla kuin muut, jos kykenisi ottamaan samaa hintaa?
Yrittäjät nimittäin tietävät kyllä, mitä muut tyypit alalla pyytävät, eivätkä polje hintoja. Paitsi jos se on ainoa tapa pärjätä alalla kun on itse niin paska...
Itse olen pyytänyt suht pienistä töistä hinta-arvion ja arviot vaihtelivat noin 300 ja 500 euron välillä. Kyllä mulle ainakin parin sadan hinnan erotuksella on väliä ja ihan hyvin tuo halvempi teki hommansa tosin kyllä aina kannattaa kysyä suosituksia jos vain mahdollista. Toki se putkimiehen unelma, jos asiakas ei välitä vertailla hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienyrittäjä rakennusalalta tässä hei. Monesti saat vaan enemmän pasqaa asiakkaalta niskaan siitä, että vastaat "valitettavasti tilauskirjamme ovat täynnä elokuulle asti", kuin ettet vastaa mitään. Sinun vuoto pitää saada hoidettua heti, tuskin odotat elokuulle että meidän asentajilla on aikaa tulla.
Päivystävä LVI-putkifirma on se, jota sinun täytyy käyttää vuotavaan putkeesi. Niillä on 24/7 päivystys. Maksavat toki paljon normiputkimiestä enemmän enemmän, mutta et ole varsinaisesti hinnan osalta neuvotteluasemissa tilanteessa, jossa sinulla vuotaa vesikalusteet ja asia pitää korjata heti.
Silti pitää vastata, ryöpytyksenkin uhalla. Asiakas haluaa vaan informaatiota ja yksi lause riittää vastaukseksi. Se on osaltaan myös markkinointia että vastataan. Itse en enää ottaisi uudelleen yhteyttä sellaiseen firmaan joka ei välittänyt vastata vaan siirtyisin kilpailijalle. Vai onko teillä tosiaan niin hyvä bisnes että kaikenlainen markkinointi ja mainostus on turhaa? Hyvin toimivalla aspalla tekisi pitkässä juoksussa enemmän asiakashankintaa kuin kymmenellä lehtimainoksella.
No oman yritykseni kohdalla tilanne on se, etten ole ainottakaan mainosta ikinä minnekään laittanut, ja nyt on kaikille työt selvillä kesään asti. Vanhat asiakkaat tekee 97% liikevaihdosta, enkä todellakaan ala minkään Mirjamin vuotavan hanan takia sanomaan näille jatkuville asiakkaille, että käyn tekemässä tähän väliin Mirjamin hanan kun sillä on kiire. Enemmän maksava asiakas menee edelle.
Yksityisasiakkaat pienine satasen laskuineen vaan ei ole se taho, jonka rahoja tarvitsisi rakennusalalla nuoleskella, kun alalla on täystyöllisyys ja töitä varmasti jatkuvasti isoilta asiakkailta. Vaikka miten kävisitte facebookissa haukkumassa ettei vastata. Ja ihan jo senkin takia, että se Mirjami sitten valittaa facessa kun hana taas alkaa vuotaa, että taas vuotaa vaikka just korjasivat 5 vuotta sitten, huono yritys. Yritysasiakkaat ei tee noin.
Noniin eli tilanne on se että bisnes vaan on niin hyvä ettei uusasiakashankintaan kannata kauheasti panostaa. Kiitos selvennyksestä. Tämä on tietysti asiakkaan kannalta hankala homma kun seinä nousee vastaan ihan jo siinä että ylipäänsä pääsisi asiakkaaksi. Tulee mieleen että pystyisittekö palkkaamaan yhden työntekijän lisää jonka toimenkuvana olisi Mirjamin hanat eli siis sellainen tekijä joka tekisi kaikki nää pikkuhommat nopealla viiveellä? Vähän niinkuin päivystäjä joka ei ollenkaan lähtisi isoihin urakoihin vaan olisi koko ajan lähtökuopissa Mirjamia varten.
Paljonko olet valmis maksamaan pikkuhommista? Laske sitten se kannattavuus, koska tietenkin sille pikkuhommia tekevälle on maksettava sama palkka kuin suuria hommia tekevälle kollegalle tai hänkin siirtyy tekemään suuria hommia. Eli soitat putkimiehen, hän ajaa pakettiautolla 20 minsaa yhteen suuntaan eli autolla ajoa 40 minsaa. Paikan päällä 20 minsaa eli yhteensä meni tunti. Mitä olet valmis maksamaan siitä tunnista? Mitä se maksaa firmalle? Bensat, varaosat ja palkka ym.
Laita summa ja katsotaan.Jos minimilaskutus pikkuhommasta olisi 100€ + alv ja niitä ehtisi työpäivän aikana tehdä 3 keikkaa niin = 300€ + alv / työpäivä.
Kuukaudessa laskutus olisi 6000€. Jos mirjamin palvelija sais kk-palkkaa 3000€ niin eiks toi 6k riittäs?
Ei riitä. Laske tuohon päälle loma-ajan palkka, sivukulut muutenkin, matkat ja mahdolliset päivärahat, tarvikkeet (siis koneet, laitteet joita putkimies työssään tarvitsee), joku kulu laskutuksellekin ja lisäksi puhelinkulut, työtila jossain jne.
No laita minimilaskutukseksi 200€ niin kuukausilaskutus olisi silloin 12000€. Alkaisko riittää? Päivystyshinta voi olla korkeampi kuin normihinta. Toki mulla ei oo alan kokemusta, enkä oo varma maksaako ihmiset 200€ putken avaamisesta. Ite voisin maksaakin nopeasta palvelusta enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai vastaavasti
Ja sitten minä - maksava asiakas - seison Putki-Peten kanssa kylppärissä ja mietin, että maksan 68 e/h + pakettiauton parkkikulut siitä, että Pete viestittelee muille, ettei oikein ehdi heitä auttamaan.
No ei se putkimies tietenkään viestittele silloin kun on hommat toisen asiakkaan kanssa kesken.
Eivätkö nämä yritykset tajua, että ihmisillä voi olla kaksoisrooli? Esim. minä teen ostopäätöksiä yksityishenkilönä mutta myös firman puolesta. Esim. firman virkistysilta varattiin paikkaan josta minulla oli ennestään hyvä kokemus ihan tavallisen asiakkaan roolissa.
Kannattaisi siis vastata mielellään kaikille edes lyhyesti. Muuten jää vähän huono kuva koko toiminnasta.
Minulle on käynyt kahden netissä hehkutetun firman kanssa niin että kommunikaatio oli järkyttävän huonolla tasolla. Ei siis putkifirmoja. Toisen kohdalla tilauksesta jäi puuttumaan yksi tuote ja kaupasta vakuuteltiin että saadaan parin viikon päästä varastoon. Ok, ei mitään. Tavaraa tuli heidän nettikauppaansa varastotilanteen mukaan lisää. Mitään ei kuulunut. Laitoin yhdessä vaiheessa n. viikon välein sähköpostia, ei mitään. Parin kuukauden päästä meni hermot ja laitoin joka ikiselle somekanavalle ja netissä listatulle työntekijälle saman viestin siitä että hei mitä ihmettä tämä on. Tuossakin tilanteessa meni pari päivää kunnes tuli kuiva "lähetettiin tavarat" vastaus.
Olin niin kärsivällinen koska kyseessä on joka paikassa maasta taivaisiin hehkutettu pieni firma, mutta tuon episodin jälkeen en enää ikinä tilaa heiltä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai vastaavasti
Entä kun paikan päällä paljastuu, että kyseessä ei olekkaan pelkkä tiivisteiden vaihto vaan parinsadan euron homma? Johan Mirjami vetää herneet nenään ja putkimies tekee turhan reissun, koska Mirjami haluaa kilpailuttaa parinsadan rempan.
No sitten sillä putkimiehellä on hyvä olemassa joku peruskäyntimaksu tai tuntitaksa, ajatus on lähinnä se, että se Mirjami tietää etukäteen edes jotain siitä mitä käynti todennäköisesti tulee maksamaan.
Joo sähköposteihin ei vastata, pitäis soittaa maksullisiin palvelunumeroihin. Enpäs soita, vaihdan palveluntarjoajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai vastaavasti
Putkarilla on minimiveloitus käyttämästään ajasta ja kilometrikorvaukset. Jos Mirjami haluaa maksaa tyhjästä, se on hänen asiansa.
Vastauksena aloittajan kysymykseen, villi veikkaus lienee se että kyseessä on pääosin myöhäiskeski-ikäisten työväenluokkaisten miesten hallitsema ala. Heillä liian usein käytöstavat, sosiaaliset taidot ja kirjallinen ulosanti ovat valitettavan heikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö nämä yritykset tajua, että ihmisillä voi olla kaksoisrooli? Esim. minä teen ostopäätöksiä yksityishenkilönä mutta myös firman puolesta. Esim. firman virkistysilta varattiin paikkaan josta minulla oli ennestään hyvä kokemus ihan tavallisen asiakkaan roolissa.
Kannattaisi siis vastata mielellään kaikille edes lyhyesti. Muuten jää vähän huono kuva koko toiminnasta.
Minulle on käynyt samoin! Harjoittelussa sain törkeän vastauksen yhdeltä firmalta ihan asialliseen sähköpostiin. Arvata saattaa suosittelinko kyseistä firmaa, kun valmistuttuani uuden työpaikkani pomo mietti että mistä tilataan asia y.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi siis vastata mielellään kaikille edes lyhyesti. Muuten jää vähän huono kuva koko toiminnasta.Minulle on käynyt samoin! Harjoittelussa sain törkeän vastauksen yhdeltä firmalta ihan asialliseen sähköpostiin. Arvata saattaa suosittelinko kyseistä firmaa, kun valmistuttuani uuden työpaikkani pomo mietti että mistä tilataan asia y.
Kylläpä pääsittekin näpäyttämään. Firma varmasti meni konkurssiin takianne. Yrittäjä itkee krokotiilin kyyneliä joka ilta vuoksenne.
AP tässä vielä. Eli se yksi yritys, joka minulle laittoi viestiä, vastasi suurin piirtein näin:
"Hei
Korjaustyöt tulevat maksamaan 330 euroa plus vaihdettavat osat. Ota yhteyttä, jos haluat varata minut.
Kiitos,
*henkilön ja yhtiön nimi* "
Mielestäni lyhyt asiallinen viesti, joka antoi selvennystä hintatasosta. Mielestäni ei todellakaan ole liikaa vaadittu, että asiakas saa tämän verran tietoa etukäteen ja tämän henkilön sitten varasimmekin hoitamaan asian, koska oli ainoa joka edes vaivautui vastaamaan.
Tai vastaavasti