"SUOMI tarvitsee kipeästi eri kielten osaajia. Tätä korostavat niin hallituspuolueet kuin elinkeinoelämän toimijatkin."
Hupaisa ja naiivi kommentti tuolta mielipidekirjoittalajalta. Hallitushan päätti juuri lisätä pakkoruotsin tunteja peruskouluun. Eli juuri päinvastoin kuin pitäisi tehdä. Pakkoruotsi pitäisi poistaa ja tilalle valikoima muita kieliä. Tämä on ainoa realistinen tapa saada eri kielten osaajia.
Mielipidekirjoittaja vaatii, että pitäisi valita muuta kuin englantia ensimmäiseksi kieleksi. Hän ei tajua sitä, että Suomen pakkoruotsijärjestelmässä se tarkoittaa sitä, että pienen lapsen kohdalla tehdään sillä hetkellä päätös kolmen vieraan kielen opiskelusta. Se on liian suuri päätos siinä vaiheessa, kun ei vielä edes oma äidinkieli ole hallussa, eikä ole tietoa, miten kielten oppinen ylipäätään sujuu.
Olen vähän pettynyt, että "kasvastustieteen tohtori" ei ole perehtynyt asiaan tämän enempää.
Kommentit (112)
Siis v ttu tätä tyhmyyden määrää kirjoitti:
Helsingin yliopistossahan tehtiin taanboin päätös, että japanin kielen opetus lopetettiin ja tilalle otettiin somalin kieli.
Täyttä roskaa taas.
- Japania voi opiskella pääaineena ja jatkaa maisteriksi asti, suuntauksen kandiohjelmaan on haku tänäkin vuonna.
- Somalia ei voi opiskella pääaineena, se kuuluu monikielisiin yhteisöihin liittyvään opintosuuntaan, jossa useita kieliä samalla.
Ihan sieltä yliopiston sivulta selviää, kestikin monta sekuntia. No, nimimerkki sulle kyllä passaa, mikä muukaan tämän sontasuoltamisen takana voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
"Ruotsissakin englannilla pärjää, mutta silti maan kielen osaaminen edes jollakin tasolla voi olla kullanarvoista monessa tilanteessa."
Kuten...? Eipä tule heti mieleen, missä ruotsin taito voisi olla kullanarvoista. Kai tämä on se laimein mahdollinen pakkoruotsikritiikki, jonka kielenopettaja voi Suomen pakkoruotsiyhteiskunnassa ilmaista.
Hupaisaa tuo "edes jollakin tasolla". Pakkoruotsi sattuu olemaan koko koulujärjestelmän pakollisin aine. Mikään muu aine ei ole pakollista jokaisella opintojen tasolla ala-asteelta yliopistoon saakka. Ja tämän myötä sitten saadaan "edes jollain tasolla" ruotsia osaavia...
Ruotsissa saa parempaa palvelua englannilla kuin surkealla (muumi)ruotsilla. Ruotsia suomalaisella aksentilla änkyttävä rinnastuu siirtolaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon roskaan, että suomi tarvitsee kiipeästi eri kielten osaajia en ainakaan usko minä. Puhun natiivisti saksaa ja italiaa. Englantia hyvin ja ruotsi oli toinen kotikieleni. Näillä kaikilla kielillä luen kirjoja ja osaan myös kirjoittaa. Akateeminen koulutus. Ulkomailla olen työni tehnyt, Suomessa pitää olla hyvä-veli-verkostossa, että kunnon töitä löytäisi. Näin se vaan menee.
Aina pitää olla hieman skeptinen, kun kielten opettajat vaativat lisää kielten opiskelua. Ei mietenkään oma lehmä ojassa tietenkään.
Pitkä matematiikka, fysiikka ja kemia myös pakolliksi. Kieli-ihmiset tykkää.
Ulkosuomalainen ihminen kirjoitti:
Helsingin yliopistossahan tehtiin taanboin päätös, että japanin kielen opetus lopetettiin ja tilalle otettiin somalin kieli.
Onko tuo vitsi? Somalin kielen taitajia on Suomessa jo yllin kyllin, ja Japani on maailman 3. suurin talous, joten ehkä sen kieltä olisi syytä painottaa enemmän.
Mielikuvitusjuttu eli ihan vale eikä tätä nyt toisena ulkosuomalaisena ollut kovin vaikea päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon roskaan, että suomi tarvitsee kiipeästi eri kielten osaajia en ainakaan usko minä. Puhun natiivisti saksaa ja italiaa. Englantia hyvin ja ruotsi oli toinen kotikieleni. Näillä kaikilla kielillä luen kirjoja ja osaan myös kirjoittaa. Akateeminen koulutus. Ulkomailla olen työni tehnyt, Suomessa pitää olla hyvä-veli-verkostossa, että kunnon töitä löytäisi. Näin se vaan menee.
Aina pitää olla hieman skeptinen, kun kielten opettajat vaativat lisää kielten opiskelua. Ei mietenkään oma lehmä ojassa tietenkään.
Niinpä. Nimenomaan kieli-ihmiset on olleet itkuntuhruisin silmin, kun matematiikkaa ruvettiin arvostamaan yliopistohaussa.
Ei auta, vaikka puhuu kymmentä kieltä, jos ei ole mitään sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Nimenomaan kieli-ihmiset on olleet itkuntuhruisin silmin, kun matematiikkaa ruvettiin arvostamaan yliopistohaussa.
No onhan se nyt ihan pälli uudistus. Sama jos se olisi toisin päin eli koville tieteenaloille pitäisi vetää useita eri kieliä ja mielellään kuvaamataitoa mahdollisimman hyvillä numeroilla, eikä fysiikka-kemia-matikkaosaamisella tee haussa yhtään mitään, vaikka hakeekin vaikka matematiikan opettajan linjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se nyt ihan pälli uudistus. Sama jos se olisi toisin päin eli koville tieteenaloille pitäisi vetää useita eri kieliä ja mielellään kuvaamataitoa mahdollisimman hyvillä numeroilla, eikä fysiikka-kemia-matikkaosaamisella tee haussa yhtään mitään, vaikka hakeekin vaikka matematiikan opettajan linjalle.
Tuo on ihan hyvä kosto kielityypeille. Itseä ainakin otti suunnattomasti päähän aikoinaan, jos halusi kirjoittaa kuusi ainetta yo-kirjoituksissa, niistä neljän piti olla kieliä! Ihan älytön suhde, ja masentava matemaattisesti, mutta ei kielellisesti lahjakkaalle.
Ja muuten, joka alalla opinnoissa on pakollinen virkamiespakkoruotsi, eikö sekin ole aika outoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsi pois, niin että voi käyttää aikaa jonkin perempaan kielioppiin. Espanjaa, saksaa, ranskaa tai vaikka kiinaa.
Pidän tätä pakkoruotsihommaa ihan älyttömänä.
Resurssien ja ajan tuhlaus tämä pakkoruotsihömpötys on.
Maahanmutta mies 46v
Haluaisinpa oikeasti nähdä keskivertoteinin, jonka mielestä koulu on muutenkin syvältä ja poikittain, opiskelemassa saksan datiivimuotoja tai kiinan kirjoitusmerkkejä. Siinä saadaan tapettua vähäinenkin onnistumisen ilo. Ja tiedoksi: osaan näitä kieliä.
Taikasana on siinä, että teini saa itse päättää mitä kieltä opettelee. Motivoi paljon enemmän kuin mikään pakko.
Kan en tonåring inte i det fallet välja alla andra ämnen med och lämna bort matematik, fysik, kemi och språk till förmån för slöjd, handarbete, teckning, musik, religion och gymnastik som bonus, i fall att det blir för få timmar?
Kirjoittakaa suomea, kun suomenkielisellä palstalla ollaan. Ei tuota möngerrystä juuri kukaan ymmärrä.
Ja jos ette osaa suomea, menkää ruotsinkieliselle keskustelupalstalle.
Tänne on turha ruotsiksi kirjoittaa.
Minä luen mieluusti välillä ruotsinkielisiä kommentteja.
On ne ainakin fiksumpia kuin ne iänkaikkiset pieru- ja v haisee- aloitukset, joita en viitsi edes avata.
Olet tässä ketjussa ainoa,joka kirjoitti nuo sanat. Et vaan malttanut taaskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina sanotaan, että niitä muita kieliä voi opiskella myöhemmin, jos tarvitsee. Miksei tämä päde ruotsiin? Eikös ruotsiakin voi opiskella jälkeen päin, jos tarvitsee? Ai niin, mutta sehän on portti muihin kieliin! Mitenhän muunmaalaiset oppivat mitään vierasta kieltä kun ei tarvitse opiskella ruotsia?
Outoa logiikkaa. Itse opin Saksaan mennessäni saksan kielen kädenkäänteessä kun osasin ruotsia. Suomen kielestä ei ole mitään apua oppia esim. saksaa, sen verran erilainen on suomen kieli. Kummasti ne monet miljoonat turkkilaiset, jugoslawialaiset ja italialaiset "Gastarbeiter" Saksassa oppivat saksaa puhumaan kuten myös Suomeen muuttaneet muilta mailta tulleet ovat oppineet suomea melkein kaikki. Suomalaiset Fuengirolassa eivät ole oppineet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta puhumaan maan kieltä. Mikä siinä on, että ei opita millään. Ei huvita? Ei viitsitä jne.
Eivät todellakaan ole oppineet, päinvastoin, tulkkipalveluja käytetään innolla kymmenenkin vuoden maassa asumisen jälkeen.
Suomen virhe tarjota niitä palveluja liian kauan.
Ot.
Ulkosuomalainen ihminen kirjoitti:
Onko tuo vitsi? Somalin kielen taitajia on Suomessa jo yllin kyllin, ja Japani on maailman 3. suurin talous, joten ehkä sen kieltä olisi syytä painottaa enemmän.
Ei valitettavasti ole.
On melkeinpä pelastus, että suuressa osassa kouluja ei voi vaita muuta kuin englannin A1-kieleksi. Vanhemmat voisivat saada päähänsä, että jostain muusta kannattaa aloittaa. Englantia on pakko osata niin monessa työssä, että sen valinta on itsestäänselvyys. Muista kielistä voi josissain erityistilanteissa olla hyötyä mutta silloin pittää käytännössä jo hieman hakeutua töihin, joissa moista taitoa vaaditaan. Englantia pitää todennäköisesti osata niissäkin hommissa sen muun kielen lisäksi. Itse olen töissä ruotsalaisessa yrityksessä ja puhun ruotsalaisten kanssa pelkkää englantia. Tai yhden kanssa puhun suomea, koska hänellä on suomalaiset juuret ja hän haluaa kehittää kielitaitoaan.