Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkaveri, neljän erityislapsen äiti, joka saikuttaa enemmän kuin on töissä.

Vierailija
12.01.2023 |

Meille tuli työ kaveriksi jokin aika sitten nainen, joka on työssään kyllä hyvä ja osaava, mutta hyvin nopeasti tuli selväksi, että hän on sitten poissa töistä. Paljon. Ja tämä tarkoittaa sitä, että hänen työnsä joko nakitetaan meille muille ta sitten meille nakitetaan apuriksi joku työkokeilija tai joku muu, joka ei siis millään tapaa korvaa tämän naisen työpanosta.

Naisella on neljä lasta, kaikki erityisiä, ja hän on siis ihan tosi paljon poissa töistä, ei yhtä ehjää viikkoa ole ollut töissä ja silloin kun on, puhelin pärisee jatkuvasti kun jollain muksusta on joku ongelma. Koko ajan joko hän tai joku lapsista on kipeänä. Huomaan, että olen kiukkuinen ja stressaantunut, kun oma työni on tämän myötä paljon raskaampaa kuin sen näin huonolla palkalla pitäisi olla. Olen jopa ihmeissäni, jos hän joskus ylipäätään on töissä.

Onko muilla samoja kokemuksia ja miten olette selvinneet?

Kommentit (215)

Vierailija
61/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa, niin kyllä mä häntä symppaankin ja ei hän ole mikään huvikseen saikuttajan oloinen ja kova tekemään työtä, silloin kun on siis paikalla. Senkin takia se hänen poissaolonsa näkyy ja tuntuu tosi paljon. Pomolle olen tuonut esille, että tarvitaan lisäkäsiä, mutta ainoa ratkaisu on ollut työkokeilijat ja sen sellaiset, joista on pahimmillaan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Tällä työkaverilla on siis työssäkäyvä mies, joka ei ilmeisesti ole ikinä lasten kanssa kotona, vaan heillä on roolijako tämä. Olen kyllä ajatellut, että kun tilanne on näköjään tämä nyt sitten harmaan loppuun, niin alan hakea toista työtä, koska itsellänikin on lapset kotona ja arki suht rankkaa ja kun tuntuu, et töissä joudun tekemään jatkuvalla syötöllä 1,5 ihmisen työt. Tämä nainen on meistä kokenein ja minä toiseksi kokenein ja hän on ollut meillä sellainen vastuunkantaja ja minä joudun nyt sitten hänen puolestaan tavallaan vastaamaan koko touhusta, niin sekin rasittaa.

Eli kyllä, ymmärrän ja symppaan häntä ja niin edelleen, mutta koen tän tilanteen itseni kannalta ihan kohtuuttomaksi. Eihän tä näin voi mennä!

Vierailija
62/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nepsyt normaalia enemmän kipeänä? Tämähän selittäisi ystäväni lasten JATKUVAA sairastelua...

Meidän nepsy ei ole ikinä kipeä. Johtuu varmaan ainaisesta sormien imeskelystä.

Meidän nepsyt taas ovat. Kummallakin tavallista heikompi vastustuskyky. Ehkä johtuu siitä, etteivät olleet päiväkodissa. Nyt isompina heiltä unohtuu myös käsienpesu ja muu perushygienia, ellei joku ole koko ajan valvomassa sitä.

Tähän vielä lisäksi nirsoilu kasvisten syömisestä ja inho ulkoilua kohtaan. Eivät tykkää ulkoleikeistä, vihaavat mäenlaskua jne. Pieni kävelylenkkikään ei onnistu ilman huutoa ja narinaa. Onneksi toinen on nyt alkanut innostumaan edes sisäliikunnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun näissä perheissä toinen vanhempi jää kotiin, sekään ei kelpaa, mutta huutelijoilla ei ole yhtään ideaa siihen, miten työ ja lapsen tarpeet yhdistetään.

Vierailija
64/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon edes se erityislapsen vanhemmuus liity. Tällä hetkellä jokaisessa lapsiperheessä on tuo sama tilanne. Meillä onneksi minä olen opintovapaalla. Jatkuvaa flunssaa ollut syksy ja talvi.

Vierailija
65/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on jo yksi erityislapsi niin miksi on hankittu lisää lapsia? En pysty ymmärtämään ikinä.

Niinpä. Nepsynä eläminen TÄSSÄ maailmassa on hyvin vaikeaa. Jos yhteiskunta olisi hyvin erilainen, voisivat nepsyt löytää paikkansa siinä. Nyt nepsylapsen saaminen on yhtä kuin tuomio sille lapsiparalle.

Jos nepsyys periytyy, pitäisi ainakin pitää huoli siitä että kukaan nepsy ei lisäänny.

Kyllä ihmiset saavat lapsia tehdä. Pointti on siinä, ettei tee enempää lapsia, jos huomaa edellisten olevan vaikeavammaisia tai vaikeasti neurologisesti poikkeavia.

Sinä et päätä toisten lisääntymisestä ja Suomessa eikä muuallakaan ole mitään lakia, ettei lapsia saisi tehdä syystä x.

Tämä aloitus on juurikin tällainen eugenistinen trolli. Ihan joka lapsi lapsiperheessä on tällä hetkellä tuo tilanne, että kokoajan lapsi sairastaa. Kaikilla vanhemmilla on tuo tilanne, oli erityislapsia tai ei. Ihan jokaisella.

Vierailija
66/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se työkokeilija tms. sittenkään se huonompi vaihtoehto. Miksi tuo työntekijä yleensä palkattiin, kun ei pysty suoriutumaan työssä käynnistä ja kertomasi perusteella kärsii siitä myös itse. Eihän tuossa ole taas mitään järkeä.

Vierailija
67/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhu esimiehelle. Ehkä esimies näkee tuossa naisessa niin suuren potentiaalin, että on valmis maksamaan saikuista. Eihän ne lapset ikuisesti pieniä ole ja sitten lapsista johtuvat saikut poistuu. Mutta esimiehen tehtävä on huolehtia siitä, että yhden ihmisen saikut eivät kuormita muita. Eli hankkia vaikka toinen työntekijä tuon naisen rinnalle tai tehdä muita toimenpiteitä.

Ei välttämättä poistu. Tutullani on 2 nepsylasta, jotka ovat edelleen yläasteikäisinä joka toinen viikko kipeinä. Tartuttavat taudit sitten muihin perheenjäseniin.

Ns.ei nepsy-lapsetkin voivat sairastaa paljon.. Hirveän vihamielinen tämä yhteiskunta on näköjään nykyään. Lapsia pitäisi, tai ei saisi tehdä. Pitäisi mennä töihin, muttei sitten pitäisikään, jos lapsetkin sairastaa. Hullu, hullu maailma 🤡

Vierailija
68/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa nepsy? Itsellä jo aikuiset lapset, termi ei ole tullut vastaan.

Vierailija
69/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla tuo "rouva" se penaalin terävin kynä. Jos jo toinen lapsista on erityinen, niin pitääkö niitä pukata maailmaan vielä lisää?

Vierailija
70/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ap, ongelma tässä ei ole "saikuttelija" (teidän muiden mielestä turhan takia poissaolija). Ongelma on se, että te muut työntekijät otatte murehtiaksenne asioita, jotka ovat työnantajalle kuuluvia, eivätkä kuulu teille pätkääkään, ja sitten vielä uhriudutte, kun teidän on pakko sitä ja pakko tätä. Se pakko on teidän korvienne välissä.

Jos poissaolijan työt jaetaan muille, se tarkoittaa väistämättä sitä, että töiden valmistuminen hidastuu. Jos se on ok työnantajalle, sen on oltava ok myös teille.

Itse en ikinä ota mitään stressiä siitä, kun joku työkaveri on pois, koska oma työnantajani ei edellytä tahdin kiristämistä. On tärkeämpää tehdä työt hyvin ja valmiiksi asti, kuin hosua kaikki sinne päin, ja korjailla tuhoja jälkeen päin. Jos teidän työnantajanne vaatii, että kaikki työt on poissaoloista huolimatta saatava tehtyä samassa ajassa, niin siihen ei pidä lähteä jo oman terveyden ja hyvinvoinnin takia.

Kertoo paljon työpaikan ilmapiiristä, jos sairauslomia paheksutaan. Lapset sairastavat paljon, ja neljän lapsen perheessä se on tähän aikaan vuodesta enemmän sääntö, kuin poikkeus. Vaikka vanhemmat hoitaisivat vuorotellen, niin poissaoloja tulee silti.

Suhtaudutaanko teillä yhtä nuivasti työntekijöiden sairastamiseen? Omalla työpaikallani on tänä vuonna jokaisella ollut pitkäkestoinen virusflunssa, jonka takia poissaoloa on voinut olla kaksikin viikkoa. Välillä on ollut pari kolmekin yhtä aikaa pois. Siinä ei voi muuta, kuin hoitaa ihan perusjutut, koska tekijöitä ei ole ottaa mistään.

Vierailija
71/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa, niin kyllä mä häntä symppaankin ja ei hän ole mikään huvikseen saikuttajan oloinen ja kova tekemään työtä, silloin kun on siis paikalla. Senkin takia se hänen poissaolonsa näkyy ja tuntuu tosi paljon. Pomolle olen tuonut esille, että tarvitaan lisäkäsiä, mutta ainoa ratkaisu on ollut työkokeilijat ja sen sellaiset, joista on pahimmillaan enemmän haittaa kuin hyötyä.

Tällä työkaverilla on siis työssäkäyvä mies, joka ei ilmeisesti ole ikinä lasten kanssa kotona, vaan heillä on roolijako tämä. Olen kyllä ajatellut, että kun tilanne on näköjään tämä nyt sitten harmaan loppuun, niin alan hakea toista työtä, koska itsellänikin on lapset kotona ja arki suht rankkaa ja kun tuntuu, et töissä joudun tekemään jatkuvalla syötöllä 1,5 ihmisen työt. Tämä nainen on meistä kokenein ja minä toiseksi kokenein ja hän on ollut meillä sellainen vastuunkantaja ja minä joudun nyt sitten hänen puolestaan tavallaan vastaamaan koko touhusta, niin sekin rasittaa.

Eli kyllä, ymmärrän ja symppaan häntä ja niin edelleen, mutta koen tän tilanteen itseni kannalta ihan kohtuuttomaksi. Eihän tä näin voi mennä!

Mulla oli hiukan vastaava tilanne. Työparini oli yksikköni vastaava, mutta todella paljon pois. Jouduin itse tekemään kuukausittain hänen töitään, joista hänelle maksettiin korkeampaa palkkaa. Kunnes tajusin, ettei mun oo pakko!

Sain palkankorotuksen ja uuden tittelin työsopimukseen, kun kävin keskustelemassa esihenkilön kanssa tilanteesta. Kärjistetysti saatoin jopa sanoa, etten voi enää tehdä päällikön tehtäviä rivityöläisen palkalla...

Vierailija
72/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sairastelijan työtehtävät ovat sellaisia, jotka on pakko hoitaa tiettyyn aikaan, esimies hoitaa itse tai hommaa sijaisen. Älkää venykö! Kokemuksella sanon itsekin. Tein joskus paljon lähiesimiehelle kuuluvia hommia, joita kuului varsinkin kuukauden vaihteeseen. Työssäni jää tulos saamatta, jos esim.alihankkijan laskut ei lähde ajoissa. Mutta sehän ei ole rivityöntekijän ongelma, vaan esimiehen. Ja esimiehelle maksetaan siitä vastuusta ihan palkkaakin.

Vierailija
73/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikuttajia on joka alalla. Saikuttajia löytyy erityisesti naisvaltaisilta aloilta kuten kaupan alalta ja hoitoalalta. Kaikki saikuttajat eivät ole pienten, alle kouluikäisten lasten ja koululaisten äitejä. Osa saikuttajista on nuoria, 18-30-vuotiaita perheettömiä ihmisiä. Osalla saikuttajista on aikuiset lapset, jotka ovat jo muuttaneet pois kotoa. Osalla saikuttajista ei ole lapsia.

Pari esimerkkiä - empiirinen kokemus työelämästä:

- Kassamyyjä ei "pysty" perjantaina tekemään lyhyttä, 6 tunnin työvuoroa kaupassa. Hän hakee sairauslomatodistuksen. Kassamyyjä kokee "sairauslomalla" ihmeparantumisen. Hän pystyy jo seuraavana päivänä eli aikaisin lauantaiaamuna matkustamaan etelänmatkalle. Miten "sairas" ihminen pystyy istumaan tuntikausia ahtaassa lentokoneessa ja ramppaamaan etelänmatkalla noin 30 asteen helteessä??? Uskomatonta, mutta totta!

- Hoitaja ei "pysty" tekemään suhteellisen kevyttä hoitotyötä. Hän hakee sairauslomatodistuksen. Hoitajan "sairausloma" tuo ihmeparantumisen. Hoitaja muun muassa kyläilee, matkustelee, kuljeskelee ostoksilla kaupoissa ja harrastaa kesämökkeilyä. Uskomatonta, mutta totta!

Puolestani nämä saikuttajat voivat saikuttaa, mutta ILMAN PALKKAA!!! Kotona "sairauslomalla" palkallisesta vapaasta nauttivat elämäntapanotkujat ja lusmuilijat pitäisi käräyttää työnantajalle!

Suomessa pitäisi tukea pienten lasten kotihoitoa paljon nykyistä enemmän! Pienet lapset pitäisi hoitaa kotona! Päivähoidossa olevat lapset sairastavat usein infektiotauteja. Lapsia viedään päivähoitoon jopa sairaana ja toipilaana. Sairaat ja toipilaat lapset tartuttavat muita lapsia hoitopaikassa. Päivähoidossa olevilla lapsilla on pahimmillaan koko ajan tautikierre.

Vierailija
74/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhu esimiehelle. Ehkä esimies näkee tuossa naisessa niin suuren potentiaalin, että on valmis maksamaan saikuista. Eihän ne lapset ikuisesti pieniä ole ja sitten lapsista johtuvat saikut poistuu. Mutta esimiehen tehtävä on huolehtia siitä, että yhden ihmisen saikut eivät kuormita muita. Eli hankkia vaikka toinen työntekijä tuon naisen rinnalle tai tehdä muita toimenpiteitä.

Erkkalasten takia poissaolot ei vähene kun lapset kasvaa. 

Vierailija
75/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi erityislasta enkä ole työelämässä, koska olisin tosi paljon pois. Ei olisi yhtään ehjää viikkoa kuten ap kuvaili. Meille se on mahdollista koska miehellä on hyvät tulot. Kaikille ei ole mahdollista. 

Ei se neljän erkan äiti ole varmastikaan osaansa valinnut, ei hän tahallaan ole koko ajan pois. On terapioita ja palavereja ja lääkärikäyntejä tuon tuosta. Lasta ei voi jättää hoitamattakaan. Mutta väärinhän se on, että tämä työkuorma kaatuu työkavereiden niskaan. Ehkä esimiehen kanssa otettava puheeksi.

Vierailija
76/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mites se oli se syntyvyyden nostaminen? Olisiko tässä yksi asenne, mikä vaikuttaa... Lapsiaan ei valita, niistä huolehditaan.

Luulisin, että jokainen äiti haluaisi, että omat lapset olivat terveitä ja kaikki sujuisi hyvin.

Luulisi, että vastuullinen äiti lopettaisi sen erityislasten putkauttamisen maailmaan viimeistään siinä vaiheessa kun on saanut kaksi lasta ja molemmilla erityisyyttä. Mutta ei, lisää vaan pukattava haastavia lapsia maailmaan, vaikka näyttää todennäköisektä, että heillä tulee olemaan samoja haasteita kuin edellisillä.

Kyllähän tuon AP:n esiinnostaman tapauksen kannattaisi ryhtyä kokopäiväiseksi omaishoitajaksi, kerta työnteosta ei tule yhtään mitään. Ja sterilisoida itsensä, ettei ainakaan enää saa lisää erkkalapsia itsensä ja muiden hoidettavaksi.

Vierailija
77/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun voisi yhdistää siihen jonka joku äsken aloitti siitä ettei aio koskaan palkata yritykseensä tatuoitua työntekijää. Kiellettäköön työnteko kaikilta naisilta jotka voivat joskus tulla raskaaksi ja synnyttää erityislapsia.

Miesten palkat ylös siksi aikaa kun naiset ovat kotona hoitamassa lapsia. Kyllä, pienet lapset tarvitsevaan juuri äitejään kasvaakseen terveiksi aikuisiksi. Tämä olisi valtavaa säästöä yhteiskunnalle, kun ei tarvita varhaiskasvatusta, ketään hyödyttämättömiä pienten tukien viidakkoa, jne...

Vai pitäis naisten jäädä kotiin hoitamaan lapsia. Ei, vaan isät myös vuorostaan kotiin!

Vierailija
78/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös minä ja mieheni joudumme olemaan jatkuvasti pois töistä, sillä korona-aikana syntyneet lapsemme sairastelevat nyt harva se viikko. Emme vain valitettavasti voi sille mitään ja tämä on erityisen rankkaa myös meille. Olemme sellaisessa työssä, jossa työtaakka ei jakaudu poissaollessamme kenellekään muulle, vaan teemme sitten kahta kauheammin, kun töihin pääsemme (tai iltaisin ja viikonloppuisin). Alamme olla tähän ihan loppu! Korona-ajan ihan perustellut rajoitukset on nyt johtaneet tähän tilanteeseen, jossa lapsiperheet sairastelevat aivan koko ajan. Olisipa ihanaa, jos tähän tulisi helpotusta ja pääsisimme arkeen kiinni.

Yhteiskunnan pitäisi järjestää se ihanuus? 

ps joku päivä se lapsi täyttää 10 vuotta,  eikä teillä ole sitä vapaalippua jäädä kotiin sitä hoitamaan. 

Pystyykö yhteiskunta järjestämään meidän lapsille vastustuskyvyn? Jos pystyy, niin Jes!!

Ruokavalio, liikunta ja lepo. 

Kiitos, nämä ovat täysin kunnossa ja lapsemme ovat muutenkin perusterveitä. Kaikissa tuntemissani lapsiperheissä sairastellaan nyt jatkuvasti. Poikkeuksiakin varmasti löytyy etenkin kotihoidossa olevista.

Vierailija
79/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommanhan pitäisi mennä niin että isäkin hoitaa niitä kipeitä kakaroita. 50/50.

Vierailija
80/215 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei työkavereille kelpaa. Jostain syystä minua arvosteltiin jatkuvasti, että mielistelen pomoa, kun en ole hoitamassa sairasta lasta.

Minkä minä sille voin, jos lapsi ei ollut koskaan kipeänä. Joskus harvoin, kesälomalla tai talvilomalla.

Olisko pitänyt huijata vai mitä?