Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltasanomissa: Anna säästää

Vierailija
12.01.2023 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000009304653.html
Vois jättää tuon muovikassinkin ostamatta ja hankkia ostoskassin.

Kommentit (399)

Vierailija
101/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan tuon verran lapsia mutta ei ne kaikki ainakaan samassa taloudessa asu, lapsilisät olisi muuten paljon isommat.

Ihan kiva näitä säästöjuttuja aina lukea mutta ei nämä kovin realistisia ole. Kuukausi-kaksi tuolla budjetilla nyt meneekin helposti mutta pidemmän päälle menee jo vaikeaksi.

Ei sitä helpoksi jutussa sanottukkaan vaan kyse on perheen harrastuksesta. Kokeile! Ruuassa on helppo säästää kun tekee ruuat kotona itse.

Vierailija
102/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko helpompi tinkiä asumisesta ja luopua toisesta autosta?

Järkyttävää kituuttamista kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmaan tuon verran lapsia mutta ei ne kaikki ainakaan samassa taloudessa asu, lapsilisät olisi muuten paljon isommat.

Ihan kiva näitä säästöjuttuja aina lukea mutta ei nämä kovin realistisia ole. Kuukausi-kaksi tuolla budjetilla nyt meneekin helposti mutta pidemmän päälle menee jo vaikeaksi.

Ei sitä helpoksi jutussa sanottukkaan vaan kyse on perheen harrastuksesta. Kokeile! Ruuassa on helppo säästää kun tekee ruuat kotona itse.

Ei tuo kyllä mikään harrastus ole, vaan pakonsanelema juttu. Näkisin kyllä helpompiakin kohteita säästä tuossa perheessä kuin ruoka

Vierailija
104/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnteko ei suomessa kannata. Nää saa saman verran tukia kun minä töissä käyvänä ihmisenä. Ihme vinkujia. Tuolla rahalla syö helposti.

No senkun lopetat työsi ja laitat sen työpaikan työttömälle. Monelle työttömälle kelpaa varmasti suomalainen keskipalkka 3500euroa sen sijaan että lusii 570 euron kk korvauksella.

Vierailija
105/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tosin vähän kyseenalaista jossain tapauksissa, sillä uuni varsinkin vie paljon energiaa, joten sitten energiaan menee enemmän rahaa. Paljon sähköä käyttäville sille ei ehkä ole väliä kun valtio maksaa sähkölaskut suurkuluttajilta, mutta helposti menee niin että minkä ruoassa säästää niin sitten energialaskussa maksaa sitäkin enemmän. Ja kyllä, tykkään laittaa ruokaa, se on parempaakin kun itse laittaa, mutta ruoanlaittamisen kustannukset ovat nyt kyllä korkeammat energian hinnan takia.

Vierailija
106/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on vanhemmilla hommaa! Haluaisin nähdä super Nannyn kylässä tässä perheessä.

Katkeaako kamelinselkä jossain vaiheessa?

Vierailija
107/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

IS heitti toisenlaisen jutun se edellinen ei kai iskenyt. Mätäkuun juttu keskellä talvea. Kelan sivuilla lapsilisä 7 lapsukaisesta yli tonnin, vai onko osa lapsista jo täysikäisiä eikä vaippaikäisiä juuri nyt. Pitäisi pysyä edes pikkasen totuudessa, vaikka tällainen uutisointi vetoaa kansaan ja jokainen yrittää pihistä ja  laittaa liikenevät sentit hyväntekeväisyyteen. 

Vierailija
108/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää että talous vedetään noin tiukille. Sitä stressin ja suunnittelun määrää! Eikö isän olisi nyt kannattanut lykätä opiskeluhaaveitaan ja mennä töihin?

Vierailija
109/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on vanhemmilla hommaa! Haluaisin nähdä super Nannyn kylässä tässä perheessä.

Katkeaako kamelinselkä jossain vaiheessa?

En nyt tiedä, muistuttaa hyvin paljon lapsuudenkaverini perhettä. Olivat lestadiolaisia ja 7 lasta. Perheen äiti tosin oli kokopäiväisesti kotona. Teki ihan kaiken ruoan ja leipomisen itse. Mutta oikein mukavaa heillä oli, lapset onnellisia ja terveitä ja itsekin kyläillessäni viihdyin aina erinomaisesti. Joten ei tuo nyt mielestäni mitään ikävää elämää kuvaa. Ruokalista vaikuttaa oikein maukkaalta ja terveelliseltä. Onhan siellä joka päivälle reippaasti kasviksia. Itse tosin lisäisin enemmän puuroja aamiaisiin.

Vierailija
110/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, kyllä mä olen jo kotoa oppinut tekemään ruoat itse, ei ole mulle mitään uutta.

Vierailija
111/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutussa ei sanota, mutta perhe on varmasti lestadiolainen. Ei ollut mitään puhetta, kuinka suoratoistopalvelut, elokuvaliput ja muut veisivät rahaa.

Siinä tapauksessa on rahaliikennettä ja apua "tiskin takana" niin paljon, ettei tosikaan. Tämä sankaritarina sopii kyllä hyvin tuohon narratiiviin.

Vierailija
112/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä kommentteja kituuttamisesta, missä se ton perheen elämässä näkyy?

Kuulostavat elävän ihan perusmukavaa elämää. On autot ja omakotitalo, joka päivä vaihtelevaa ruokaa, shoppailua kirppiksillä, yhteisiä kotitöitä, äidilläkin ns. omaa aikaa kun käy iltasella lenkillä (ja kaupassa).

Harrastuksena sisustaminen ja entisöinti/tuunaus ja yhteiset metsäretket.

Ei kuulosta mitenkään kituuttamiselta musta, ihan kivaa elämää ois tollanen jos tykkäis omakotitaloelämästä ja ruoanlaitosta.

Vierailija
113/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuo omaishoidon tuki oli tuossa listassa? Ja lapsilisät vaan 500€. Jokin ei nyt täsmää.

Vierailija
114/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suurperheen äitinä voin sanoa, että meillä ainakin menee paljon rahaa kasviksiin, salaatteihin ja hedelmiin, jotka ovat kalliita etenkin talvella, mutta pidän silti tärkeinä niitä tarjota. Jos ei tuorekasviksia niin sitten lämpimiä kasviksia esim. pakastealtaan tarjonnasta.

Lisäksi maitoa kuluu litratolkulla. Leipä ja leivänpäälliset (juusto, leikkele) maksavat myös, ja meillä teinit kyllä leipää tai esim. banaania lisäksi vaatisivat jos välipalaksi olisi kiisseliä. Toki artikkelin perheen teinit saattavat ostaa välipalansa ja herkkunsa omilla rahoillaan koulupäivän yhteydessä.

Vierailija
115/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IS heitti toisenlaisen jutun se edellinen ei kai iskenyt. Mätäkuun juttu keskellä talvea. Kelan sivuilla lapsilisä 7 lapsukaisesta yli tonnin, vai onko osa lapsista jo täysikäisiä eikä vaippaikäisiä juuri nyt. Pitäisi pysyä edes pikkasen totuudessa, vaikka tällainen uutisointi vetoaa kansaan ja jokainen yrittää pihistä ja  laittaa liikenevät sentit hyväntekeväisyyteen. 

Juttuun jos olisi laskettu ruokaan menevät summat ruokalistan mukaan niin olisi ollut paljon uskottavampi. En ihan usko, että 300 eur/kk oikeasti riittää 9 hengen ruokaan. Se jättää päivittäiseksi ruokabudjetiksi vain sellaisen 1 euro per henki. Epäilen vahvasti, että tuolla summalla ei kyllä ruokalistan ruokia onnistu ostamaan.

Vierailija
116/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostavat elävän ihan perusmukavaa elämää. On autot ja omakotitalo, joka päivä vaihtelevaa ruokaa, shoppailua kirppiksillä, yhteisiä kotitöitä, äidilläkin ns. omaa aikaa kun käy iltasella lenkillä (ja kaupassa).

Ei kuulosta mitenkään kituuttamiselta musta, ihan kivaa elämää ois tollanen jos tykkäis omakotitaloelämästä ja ruoanlaitosta.

Samaa mieltä, mutta en usko noita kerrottuja lukuja. Suhtaudun erittäin skeptisesti siihen, että oikeasti olisi mahdollista jatkuvasti ruokkia perhe niin, että päivittäinen ruokabudjetti per henki olisi vain noin 1 euro.

Vierailija
117/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 vuotiaalla tuskin on kovin montaa yli 17 vuotiasta, eli lapsilisät on kyllä oltava enemmän kuin tuo 500 tai sitten osa lapsista asuu jossain muualla, jonkun toisen huollettavina?

Tuntuu, että nyt ei olla ihan kaikkea kerrottu tässä.

Teen itsekin kaikki ruuat pitkälti, mutta 300€ tuntuu toooosi pieneltä summalta. Vähintään lähellä pitäosu olla joku isompi marketti , esim prisma.

No me säästetään siinä, että lapsia on vain kaksi, asutaan rivitalokolmiossa ja autojakin on vaan yksi.

Vierailija
118/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua jäi ihmetyttämään, että eikö aikuiset syö lounasta arkena ollenkaan? Käykö Anna päivisin töissä ja kyllä miehenkin opiskelupaikassa lounas jotain maksaa. Jotenkin tuo lounas -kohta oli ainoastaan lasten kannalta ilmoitettu.

Ainakin ammattikoulussa oli 5v sitten ilmainen lounas. Ehkä nykyisinkin?

Ainakin Espoon Omniassa on ilmainen lounas myös aikuisopiskelijoille

Vierailija
119/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse suurperheen äitinä voin sanoa, että meillä ainakin menee paljon rahaa kasviksiin, salaatteihin ja hedelmiin, jotka ovat kalliita etenkin talvella, mutta pidän silti tärkeinä niitä tarjota. Jos ei tuorekasviksia niin sitten lämpimiä kasviksia esim. pakastealtaan tarjonnasta.

Lisäksi maitoa kuluu litratolkulla. Leipä ja leivänpäälliset (juusto, leikkele) maksavat myös, ja meillä teinit kyllä leipää tai esim. banaania lisäksi vaatisivat jos välipalaksi olisi kiisseliä. Toki artikkelin perheen teinit saattavat ostaa välipalansa ja herkkunsa omilla rahoillaan koulupäivän yhteydessä.

Mua aina ihmetyttää toi maitojuttu kun tosi usein puhutaan, että menee litratolkulla maitoa. Eikö sitä vois juoda vettä? Helpompaa ja halvempaa. Maitoa saa sitten koulussa ja päiväkodissa jos sitä välttämättä haluaa/tarvitsee juoda.

Meillä menee maitoa ehkä litra viikossa. Meillä on kaks lasta ja aikuisille kahvin kanssa pitää olla loraus maitoa.

Vierailija
120/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, mutta en usko noita kerrottuja lukuja. Suhtaudun erittäin skeptisesti siihen, että oikeasti olisi mahdollista jatkuvasti ruokkia perhe niin, että päivittäinen ruokabudjetti per henki olisi vain noin 1 euro.

Tätä voi verrata kouluruokaan, mikä tekee jutun entistä epäuskottavammaksi. Kouluruoan hinta on Suomessa oppilasta kohden keskimäärin 2,76 euroa päivässä. Ja se on vain yksi ateria, tehty suurkeittiössä jossa keskimääräinen hinta on volyymien takia aina paljon alhaisempi kuin kuluttajan tekemänä, ja kyseessä on ruoka, jonka hinta on kilpailutuksilla vedetty ihan minimiin. Joten ei ole mitenkään uskottavaa, että tämä äityli ruokkisi perheensä pelkällä 1 eurolla per päivä, eli jotenkin loihtisi useita aterioita pelkästään noin kolmanneksella siitä, mitä kouluruoka maksaa pelkästään yhdeltä aterialta. 551