Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltasanomissa: Anna säästää

Vierailija
12.01.2023 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000009304653.html
Vois jättää tuon muovikassinkin ostamatta ja hankkia ostoskassin.

Kommentit (399)

Vierailija
141/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä perhe säästäisi jo toisesta autosta luopumisella satasia kuussa! Muutto lähelle äidin työpaikkaa esim.

Meillä on ratkaistu auto homma niin, että hain kuumeisesti etätyötä, koska mies tarvitsee auton työreissuilleen. Lisäksi asutaan taajamassa josta on kävelymatka kaupoille, lasten kouluun ym . Kaikki lähellä.

Tuon kokoinen perhe tarvitsee ison asunnon, että se on ihan ymmärrettävää ettei vuokra-asunto heidän kohdallaan välttämättä tulisi paljon edullisemmaksi .

Jos olisin tuon perheen isä, niin menisin töihin ja jatkaisin opintoja myöhemmin. Eihän nyt 7 lapsen isällä ole varaa opiskella ! Tarviihan ne uutta vaatetta ja kenkiäkin jatkuvasti.

Minne mennään suomessa töihin? Kiinnostaisi puolen suomalaisen työttömän edustajana. Ei ainakaan Helsingissä saa koulutettu mies töitä.

Siivoamaan, kaupankassalle, grillille, huoltsikalle, puhelinmyyntiin.

Töitä kyllä on jos ne kelpaa! Ja enemmän niistä maksetaan kuun tuo 300€n opintotuki.

Ai mistä tiedän? No vaikka siit että asun keskellä mörön peetä ja aina olen töitä löytänyt . En oo nääs liian kranttu.

Vierailija
142/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä jutuista paistaa se että on pelkkiä juttuja, ilman todellisuuspohjaa. 

a) mies lähti työelämästä opiskelemaan, eikä muka saa aikuiskoulutustukea (sidoksissa palkkaan) tai tee edes kesät töitä, jos monien vuosien koulutus

b) en syötä eineksiä- ruokana nakkeja ja ranskalaisia (tuskin itse tehtyjä)

c) vain 3 lasta alle 17, muuten ei 500e lapsilisä pidä paikkaansa?

d) mies käytti kokonaisen kuukauden opintotuen Marimekona laukkuun ( voi ihanuus, nyt vaa se tarkoittaa että nainen maksaa sitten sen verran enemmän kuluja)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on vanhemmilla hommaa! Haluaisin nähdä super Nannyn kylässä tässä perheessä.

Katkeaako kamelinselkä jossain vaiheessa?

En nyt tiedä, muistuttaa hyvin paljon lapsuudenkaverini perhettä. Olivat lestadiolaisia ja 7 lasta. Perheen äiti tosin oli kokopäiväisesti kotona. Teki ihan kaiken ruoan ja leipomisen itse. Mutta oikein mukavaa heillä oli, lapset onnellisia ja terveitä ja itsekin kyläillessäni viihdyin aina erinomaisesti. Joten ei tuo nyt mielestäni mitään ikävää elämää kuvaa. Ruokalista vaikuttaa oikein maukkaalta ja terveelliseltä. Onhan siellä joka päivälle reippaasti kasviksia. Itse tosin lisäisin enemmän puuroja aamiaisiin.

Reippaasti kasviksia? Luettiin varmaan eri listaa, koska minun lukemassani niitä on todella vähän. Ja nekin useimmiten mahdollisimman epäterveellisinä versioina kuten kiisseleinä ja hilloina, eli mukaan ympätty sokeria.

Mutta oliko se nyt niin, että n. 15-20 % suomalaisista syö riittävästi kasviksia. En meinannut uskoa, kun luin, mutta nyt kun näitä viestejä lukee, niin ehkä tosiaan pitää paikkansa. Monilla ei ole ilmeisesti mitään hajua oikeasti terveellisestä ruokavaliosta.

144/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän tuota asumistukea saavat kun on noinkin paljon tulot ja vielä muitakin tukia?

Vierailija
145/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä perhe säästäisi jo toisesta autosta luopumisella satasia kuussa! Muutto lähelle äidin työpaikkaa esim.

Meillä on ratkaistu auto homma niin, että hain kuumeisesti etätyötä, koska mies tarvitsee auton työreissuilleen. Lisäksi asutaan taajamassa josta on kävelymatka kaupoille, lasten kouluun ym . Kaikki lähellä.

Tuon kokoinen perhe tarvitsee ison asunnon, että se on ihan ymmärrettävää ettei vuokra-asunto heidän kohdallaan välttämättä tulisi paljon edullisemmaksi .

Jos olisin tuon perheen isä, niin menisin töihin ja jatkaisin opintoja myöhemmin. Eihän nyt 7 lapsen isällä ole varaa opiskella ! Tarviihan ne uutta vaatetta ja kenkiäkin jatkuvasti.

Minne mennään suomessa töihin? Kiinnostaisi puolen miljoonan suomalaisen työttömän edustajana. Ei ainakaan Helsingissä saa koulutettu mies töitä.

Sitten saa kyllä peiliin katsoa, jos e Helsingissä saa koulutettu ihminen töitä! Pitäisikö jonkun tulla auttamaan sua siinä, että kuinka niitä töitä haetaan?

Vierailija
146/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyysrajan alapuolella ja kuitenkin omakotitalo, sekä kaksi autoa.

Meillä myös iso perhe ja ei mitenkään olisi varaa enää tällä porukalla (10) asua vuokralla! Asuntolainaa lyhennämme 650€/kk ja sillä rahalla ei kyllä mitään vuokra-asuntoa saa kymmenelle. 😅 Eikä muutenkaan, ei sellaisia vuokra-asuntoja ole olemassakaan.

Vierailija
147/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne mennään suomessa töihin? Kiinnostaisi puolen suomalaisen työttömän edustajana. Ei ainakaan Helsingissä saa koulutettu mies töitä.

Töitä kyllä on jos ne kelpaa! Ja enemmän niistä maksetaan kuun tuo 300€n opintotuki.

Ai mistä tiedän? No vaikka siit että asun keskellä mörön peetä ja aina olen töitä löytänyt . En oo nääs liian kranttu.

Jep. Tonni enemmän käteen kuussa niin eläisivät jo tosi mukavasti.

Mä en näe tätä nyt hyvänmielen juttuna ollenkaan. Talousasiat tuntuu olevan kaikilta muilta osin ihan päin honkia, paitsi tämän ruuan.

Vierailija
148/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua jäi ihmetyttämään, että eikö aikuiset syö lounasta arkena ollenkaan? Käykö Anna päivisin töissä ja kyllä miehenkin opiskelupaikassa lounas jotain maksaa. Jotenkin tuo lounas -kohta oli ainoastaan lasten kannalta ilmoitettu.

Anna käy töissä ja lounaaksi hänellä edellisen päivän jämiä. Luki ihan jutussa, ainakin siinä lehden kirjoittaman ruokalistan lopussa.

Vierailija
149/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä kommentteja kituuttamisesta, missä se ton perheen elämässä näkyy?

Kuulostavat elävän ihan perusmukavaa elämää. On autot ja omakotitalo, joka päivä vaihtelevaa ruokaa, shoppailua kirppiksillä, yhteisiä kotitöitä, äidilläkin ns. omaa aikaa kun käy iltasella lenkillä (ja kaupassa).

Harrastuksena sisustaminen ja entisöinti/tuunaus ja yhteiset metsäretket.

Ei kuulosta mitenkään kituuttamiselta musta, ihan kivaa elämää ois tollanen jos tykkäis omakotitaloelämästä ja ruoanlaitosta.

Samaa mieltä, mutta en usko noita kerrottuja lukuja. Suhtaudun erittäin skeptisesti siihen, että oikeasti olisi mahdollista jatkuvasti ruokkia perhe niin, että päivittäinen ruokabudjetti per henki olisi vain noin 1 euro.

Tätä voi verrata kouluruokaan, mikä tekee jutun entistä epäuskottavammaksi. Kouluruoan hinta on Suomessa oppilasta kohden keskimäärin 2,76 euroa päivässä. Ja se on vain yksi ateria, tehty suurkeittiössä jossa keskimääräinen hinta on volyymien takia aina paljon alhaisempi kuin kuluttajan tekemänä, ja kyseessä on ruoka, jonka hinta on kilpailutuksilla vedetty ihan minimiin. Joten ei ole mitenkään uskottavaa, että tämä äityli ruokkisi perheensä pelkällä 1 eurolla per päivä, eli jotenkin loihtisi useita aterioita pelkästään noin kolmanneksella siitä, mitä kouluruoka maksaa pelkästään yhdeltä aterialta. 551

Joo ei voi olla mahdollista vaikka olisi -60%. Toki tuossa oli tosi paljon hyviä säästövinkkejä ja mennä kauppaan kahdeksan jälkeen ym.. Mutta joku realismi pitäisi muistaa näissä tarinoissa.

Se n kyllä totta, että ruokakuluissa voi säästää valtavia summia mutta kyllä se suunnittelua vaatii.

Mekään ei mitään rikkaita lla, mutta,talous on järjestetty niin että kaupasta voi ostaa suurinpiirtein mitä haluaa ja toki jos hyviä tarjouksia on niin hyödynnetään.

Mutta säästää voi muustakin. Jokainen tyylillään.

Jos on tärkeää asua uudessa omakotitalossa ja ajaa kahdella autolla noilla tuloilla , niin silloin pitää syödä sitä tarjoushernaria ja jättää banaanit ja leivänpäälliset kauppaan.

Itse en jaksasi kuin muutaman kuukauden max.

En kyllä itse huomannut jutussa yhtään sellaista vinkkiä, jota kaikki eivät tietäisi. Jokainen tietää punalaputetut tuotteet. Jokainen tietää, että kun tekee itse isoja annoksia ruokaa niin se tulee halvemmaksi kuin einesten ostaminen. Samoin jokainen tietää, että suunnitelmallinen pakastimen käyttö auttaa ruokatalouden suunnittelussa. Sekä sen, että suunnittelu on keskeistä taloudenpidossa. Sekä sen, että ruokahävikki kannattaa minimoida. Sekä sen, että on fiksua itse poimia marjoja ja sieniä ja säilöä niitä. Nuohan ovat kaikki ihan perusjuttuja.

Jutun ainoa biiffi on tuo aivan epäuskottava väite 1 euron päivittäisestä ruokabudjetista. Väitän, että se on ihan silkka valhe. Jonain yksittäisenä kuukautena ruokaostokset ovat saattaneet jäädä tuohon summaan kun perhe on valmistanut aterioita aiemmin ostetusta ruoasta, mutta jatkuvana budjettina tuo on silkka valhe.

Lisäksi kun Anna kehuskelee seuraavilla:

- vaatteet ostetaan kirppareilta ja ylimääräiset myydään pois; ihan kuin tämä olisi jotenkin ihmeellistä, kun nythän on kaikille muotia ostaa vaatteet käytettyinä, ihan jo ekologisuuden takia!

- perhe hyödyntää Black Friday-alennukset; no shit Sherlock, kukaan muu ei varmaan olekaan keksinyt tuota!

- kauppakeskuksessa mietitään tarkkaan, onko ostos välttämätön; tässä sama, kukaan muuhan ei olekaan keksinyt tuota!

- bonukset kerätään talteen; tässä taas sama, kukaan muuhan ei tietenkään bonuksia kerää

- huonekaluja ostetaan käytettyinä ja kunnostetaan itse; eiväthän tätä olekaan kuin kaikki lehdet ja blogit ja influensserit suositelleet jo vuosikaudet!

Myötähäpeä tästä artikkelista jää, Anna kertoo kaikkien tietämiä perusasioita joten itselleen ihmeellisinä löytöinä. Jonka lisäksi valehtelee. Ei taida ihan influensseriura aueta ...

Vierailija
150/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeen hyvänmielenketju 😂

Kerrankin kun joku ei valita köyhyydestä vaan sanoo, että hyvin pärjätään ja syövät halvalla monipuolista perusruokaa eikä edes eineksiä niin palstan tuomio: väärin pärjätty.

Kerrankin köyhässä perheessä opiskellaan jotta varmaan oltais vähemmän köyhiä tulevaisuudessa niin: väärin meni, ei köyhänä saa opiskella.

Lapset osaa kirppikseltä löytää mieluisia vaatteita, jopa merkkivaatteita: lapset kärsii kierrätysvaatteista, uutta pitää olla ja kalliit harrastukset.

samaa mietin. Jos valittaa köyhyyttä ja velkoja niin haukutaan kun rahat ei riitä eikä osata niitä käyttää ja nyt haukutaan kun rahat riittää ja osataan ne käyttää. Onko ihmiset koskaan tyytyväisiä ja iloisia muiden puolesta. Itselle tuli hyvä mieli tuosta jutusta. Kerrankin näin päin.

Vierailija
151/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2808 kirjoitti:

Mitenhän tuota asumistukea saavat kun on noinkin paljon tulot ja vielä muitakin tukia?

Onko uudehko omakotitalo ostettu käteisellä.

Vierailija
152/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2808 kirjoitti:

Asumistuki suhteutetaan tietysti perhekokoon. Jos tulot ovat 3000€/9 hlö sehän on huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi 1500€/3hlö.

Jokainen on varmasti tällä palstalla käynyt peruskoulun ja alkeellinen matematiikka pitäisi sujua.

Vierailija
153/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillähän tilanne muuttui, kun mies lähti opiskelemaan. Ovat nyt opiskelujen ajan köyhyysrajan alapuolella, niiden päätyttyä taas normaalituloisia.

Kituuttaminen on erilaista silloin, kun tietää tilanteen parantuvan vielä, kuin silloin, kun tietää puutteen jatkuvan hautaan asti.

En liikuntarajoitteisena ole päässyt kauppoihin pariin kolmeen vuoteen, joten en tiedä, miten valtavasti noita punalapputuotteita on tarjolla. Muistaakseni niitä on vain satunnaisesti ja silloinkin vähän, mutta näistä lehtien säästöjutuista päätellen kaikille riittää 60 % alennuksella puoli ostoskärryllistä aina, kun haluaa ostaa, Miten on?

Samaa ihmettelen. Oikein mielelläni ostan alennettua ruokaa, mutta erittäin harvoin sitä löytää kaikkea 60% alennuksella. Yleensä ainakin niissä kaupoissa joissa itse käyn niin tuohon asti säilyy vain sellaisia kalliita eineksiä joita moni ei osta. Peruselintarvikkeet menevät yleensä kaupaksi ennen tuota. Korkeintaan joskus onnistuu löytämään 30% alennuksella. Enkä itse näe järkeväksi ostaa jotain tarpeetonta ja kallista vain siksi että se on alennuksessa. Joten ihmettelen myös näitä juttuja, joiden mukaan kaikille riittää alennustuotteita ja löytävät kaiken tarpeellisen alesta. Jokuhan ne kaikki normaalihintaiset tuotteet kuitenkin ostaa.

Ehkä sitten vaihtelee paikkakunnittain ja kaupoittain milloin tarjoustuotteita saa. Täällä lähimmässä S-marketissa tuotteet laputetaan aamulla ja joskus n. klo 10 on kulta-aika käydä kaupassa, iltapäivällä ne tuotteet ovat jo menneet. Jäljellä on joku sisäfile -30%. Nyt oli mainos, että iltaisin ale-tuotteet ovat sitten -60%, ehkä pitää silloin mennä se sisäfile hakemaan :) Mutta ne jauhelihat ja broilerisuikaleet ovat menneet jo aikaa sitten.

Vierailija
154/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan lukijoiden aliarviointia julkaista tälläisiä juttuja.

Suomalaiset on muutenkin säästäväistä ja hintatietoista sakkia ja kaikille on kyllä selvää miten ruoassa, asumisessa ja elämisessä voi säästää.

Siksi on ihan älytöntä yrittää uskotella että suurperheen ruokakulut on 300e/kk kunhan vaan itse tekee ruokaa ja leipoo leipää.

Vierailija
155/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7 lasta - itse aiheutettu köyhyys.

No hohhoijaa taas. Uusioperhe!! Ei ole "bonusvanhempi" ollu päättämässä lapsista puolison edellisessä suhteessa.

Vierailija
156/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillähän tilanne muuttui, kun mies lähti opiskelemaan. Ovat nyt opiskelujen ajan köyhyysrajan alapuolella, niiden päätyttyä taas normaalituloisia.

Kituuttaminen on erilaista silloin, kun tietää tilanteen parantuvan vielä, kuin silloin, kun tietää puutteen jatkuvan hautaan asti.

En liikuntarajoitteisena ole päässyt kauppoihin pariin kolmeen vuoteen, joten en tiedä, miten valtavasti noita punalapputuotteita on tarjolla. Muistaakseni niitä on vain satunnaisesti ja silloinkin vähän, mutta näistä lehtien säästöjutuista päätellen kaikille riittää 60 % alennuksella puoli ostoskärryllistä aina, kun haluaa ostaa, Miten on?

Samaa ihmettelen. Oikein mielelläni ostan alennettua ruokaa, mutta erittäin harvoin sitä löytää kaikkea 60% alennuksella. Yleensä ainakin niissä kaupoissa joissa itse käyn niin tuohon asti säilyy vain sellaisia kalliita eineksiä joita moni ei osta. Peruselintarvikkeet menevät yleensä kaupaksi ennen tuota. Korkeintaan joskus onnistuu löytämään 30% alennuksella. Enkä itse näe järkeväksi ostaa jotain tarpeetonta ja kallista vain siksi että se on alennuksessa. Joten ihmettelen myös näitä juttuja, joiden mukaan kaikille riittää alennustuotteita ja löytävät kaiken tarpeellisen alesta. Jokuhan ne kaikki normaalihintaiset tuotteet kuitenkin ostaa.

Ehkä sitten vaihtelee paikkakunnittain ja kaupoittain milloin tarjoustuotteita saa. Täällä lähimmässä S-marketissa tuotteet laputetaan aamulla ja joskus n. klo 10 on kulta-aika käydä kaupassa, iltapäivällä ne tuotteet ovat jo menneet. Jäljellä on joku sisäfile -30%. Nyt oli mainos, että iltaisin ale-tuotteet ovat sitten -60%, ehkä pitää silloin mennä se sisäfile hakemaan :) Mutta ne jauhelihat ja broilerisuikaleet ovat menneet jo aikaa sitten.

Vaikea uskoa, että missään Suomessa olisi sellaista kauppaa, joka joutuu jatkuvasti myymään lähes kaiken jollain 60% alennuksella. Kaupoillahan on nykyään tosi edistyneet järjestelmät, joilla minimoidaan hävikkiä, joten ei tuotteita tilata jatkuvasti kysyntää enemmän. Koska sitähän se tarkoittaa, että kauppa on mokannut tilauksissaan jos paljon ruokaa jää jatkuvasti yli siihen -60% aleen.

Vierailija
157/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla pisti silmään, miten kevyt aamupala oli. Koululaiset jaksavat lounaaseen asti jonkun kiisselin voimin?

Itsehän en ikinä syö aamupalaa, en edes lapsena tai teini-ikäisenä, että ihan hyvin voi pärjätä kiisselillä. Tuskin kyse ylipainoisistakaan lapsista, ihan terveelliselle kotiruualle tuo ruokavalio minusta näyttää.

Aivan liian vähän vihanneksia, hyviä rasvoja ja joinain päivinä liian vähän energiaa. Ainakin kasvavat ja liikkuvat lapset ja nuoret tarvitsevat kunnon ravintoa. Ja tuo tehollinen liha pastan ja kerman kanssa ei sisällä mitään terveellistä ja ravitsevaa. Ei ole mielestäni terveellistä kotiruokaa nähnytkään.

Laitatko oi viisas, tähän vaikka oman perheesi viikon ruokalistan niin me muutkin opitaan, mikä on terveellistä ja ravitsevaa, kiitos. Ja jos vielä vakkka lasten lukumäärän ja tämänhetkisen iän. T: Kolmen teinipojan äiti, jonka on paras kattaa pöytään joka aterialla lihaa ja hiilareita, jos haluaa, että lapset pysyvät edes jotenkin järjissään. Toki sen lisäksi menee 100€ edestä vihanneksia ja hedelmiä joka viikko.

Vierailija
158/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnteko ei suomessa kannata. Nää saa saman verran tukia kun minä töissä käyvänä ihmisenä. Ihme vinkujia. Tuolla rahalla syö helposti.

Lapsilisä maksetaan jokaiselle, jolla on alle 17-vuotias lapsi. On perhe sitten rikas tai köyhä.

Omaishoidon tuki tarkoittaa sitä, että perheessä on sairas/vammautunut lapsi, jota vanhempi hoitaa. Yhteiskunnalle säästöä, koska ei laitoshoitoa.

Isä opiskelee, käsittääkseni jokainen opiskelija saa tukea. Ja isästähän tulee työllistyttyään iloinen veronmaksaja ja maksaa veroja yhteiseen hyvään.

No, ainoa, mitä ihmettelen, on asumistuki, jonka Kela on aiheelliseksi laskenut.

Sinulla vissiin ei ole lapsia eikä varsinkaan sairasta lasta, jota itse hoidat? Etkä ole ikinä opiskellut?

Ohiksena, jokainen opiskelija ei saa tukea. Itse ainakin olin sen verran hyväpalkkaisissa töissä viimeiset opiskeluvuodet että en saanut opintotukea. Enkä myöskään asumistukea. En mitään tukea.

Vierailija
159/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ihan lukijoiden aliarviointia julkaista tälläisiä juttuja.

Suomalaiset on muutenkin säästäväistä ja hintatietoista sakkia ja kaikille on kyllä selvää miten ruoassa, asumisessa ja elämisessä voi säästää.

Siksi on ihan älytöntä yrittää uskotella että suurperheen ruokakulut on 300e/kk kunhan vaan itse tekee ruokaa ja leipoo leipää.

Kela on asiantuntijoiden avulla tehnyt ihan tarkat laskelmat siitä, mitä ovat minimisummat ruokakuluihin ihmisillä Suomessa. Sen mukaan tuo 300 euroa/kk on minimisumma, jonka yksi aikuinen tarvitsee ruokaan. Joten uskon kyllä enemmän asiantuntijoita ja kouluruokailun hintoja kuin jotain nimetöntä tarinaa lehdessä.

Vierailija
160/399 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin asun syrjässä eikä täällä ole yhtään siivoojan paikkaa auki. Kauppaan ei oteta iän takia, grilliä ei ole ja huoltoasema ei tarvi työntekijöitä.

Puhelinmyynti ei ole oikeaa työtä.