Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka syöt kasviksia vähintään suositellut puoli kiloa päivässä - miten saat sen täyteen?

Vierailija
11.01.2023 |

Ilmeisesti tuossa max 200 grammaa voi olla hedelmiä ja mukaan ei lasketa perunaa.

Mistä 500 grammaa kasviksia saa täyteen? Mitä sinä syöt, joka saat sen kulutettua?

Kommentit (504)

Vierailija
141/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö perunaa, riisiä ja pastaa vaan kasviksia sen sijaan, joten hyvin tulee täyteen suositukset. 

Peruna on kasvis ja sitä voinevat syödä jopa intomielisimmät vegaanit. Siitä saa helposti 500 grammaa täyteen. Pataruokaan voi laittaa 450 gramman pussin herne-maissi-paprikaa ja sitten syö muutaman hedelmän (banaani, omena, mandariini, tms.), niin eiköhän siitä tulee se 0,5 kg kasviksia.

Vierailija
142/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko jotain reseptejä, jotka maistuisivat koko perheelle ja tulisi reilusti kasviksia?

Itse laitoin aluksi vähän ja nyt jo runsaastsi kasviksia lähes kaikkeen ruokaan. Keittihin tietysti, mutta myös jos keitän perunoita,lisään joukkoon porkkanoita tai jotain muuta juuresta. Pastan joukkoon hienonnettuja pakastekasviksia  pussillinen. Meidän lemppaririisilisäkkeeseen freesan ensin sipulia, valkosipilia, varsiselleriä ym ja sitten lisään veden ja riisin, jota ei tarvitse sitten kovin paljon per ruokailija.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse teen niin, että tungen kasviksia sinne "tavallisen" ruuan sekaan, esim kastikkeisiin ja pataruokiin on helppo laittaa. Ja välipalana voi napostella esim porkkanoita ja hedelmiä.

Ei tämä ole rakettitiedettä.

Minkälaisiin ruokiin lisäät ja mitä kasvista?

Itse laitan esim. jauhelihapastakastikkeeseen sipulia, kesäkurpitsaa ja paprikaa. Tortillan väliin papuja, salaattia, kurkkua, sipulia, paprikaa ja maissia. 

Minäkin maustan jauhelihakastikkeen usein sipulikuutioilla, paprikasuikaleilla, tomaattisoseella, basilikalla ja oreganolla.

Vierailija
144/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laittaa uuniin kalan tai lihan niin samalla uuninlämmityksellä kypsentää myös kasvikset.

Vierailija
145/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön jotakuinkin näin.

Yksi päivä esimerkkinä.

Kaurapuuro ja kourallinen marjoja. Tuoremehu, kahvi.

Teen töihin mukaan vihersmoothien joka on puoli litraa. Lehtikaalia,omenaa,selleriä,kurkkua ja vettä.

Lounas, otan enemmän väriä lautaselle kuin väritöntä.

Välipala appelsiini.

Kotiin tultua porkkanamehua tai tomaattimehua.

Päivälliseksi keitettyä parsajaalia. Mäysky ruusukaaleja. Broileria. Vihersalaatti.

Iltapalaksi avokadoa,pähkinöitä,ruisleipää.

Jos katson leffan, teen dippikasvikset, raakoja porkkanatikkuja, kukkakaalia, paprikaa.

Helposti tulee täyteen värikkäiden syötävien määrä.

Vierailija
146/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En syö perunaa, riisiä ja pastaa vaan kasviksia sen sijaan, joten hyvin tulee täyteen suositukset. 

Peruna on kasvis ja sitä voinevat syödä jopa intomielisimmät vegaanit. Siitä saa helposti 500 grammaa täyteen. Pataruokaan voi laittaa 450 gramman pussin herne-maissi-paprikaa ja sitten syö muutaman hedelmän (banaani, omena, mandariini, tms.), niin eiköhän siitä tulee se 0,5 kg kasviksia.

No nyt et tiedä mistä puhut. Ruokavaliossa peruna lasketaan samaan luokkaan kuin pasta, riisi, yms. koska ne ovat hiilihydraattien lähde.

Vierailija
147/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli kasvisten suhteen aika tyypillinen päivä.

Aamulla jugurtin kanssa desi marjoja ja omena, lounaalla salaatti jossa oli vihersalaattia, porkkanaa, sipulia, paprikaa ja proteiinina linssejä sekä kvinoaa. Päivälliseksi paahdoin uunissa porkkanoita ja sipulia perunan lisäksi. Jos syön leipää, laitan leivän päälle kurkkua ja tomaattia tai paprikaa.

Vierailija
148/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta kertaa mainittu hummus. Teettekö itse vai ostatteko valmiina? Mitä kasviksia hummuksen kanssa voi syödä? Porkkanaa?

Tölkkiherneistä hummus valmistuu nopeasti ja helposti, ja saa taatusti sellaista kuin haluaa, joten itse tekeminen kannattaa kyllä. Vaati kyllä sauvasekoittimen tai blenderin, mutta muuten kovin vaivaton homma.

Käytän leivän päällä voin/margariinin asemesta sekä dippinä esim. kurkku-, lanttu- nauris- tai porkkanatikuille, kukkakaalille, paprikalle jne.

ai voiko sen tehdä valmiiksi keitetyistä tölkkiherneistä! Mitä siihen sekaan? Seesamitahnaa ja oliviiöljyä? Valkosipulia? Mausteita?

Tölkillinen valutettuja kikherneitä, puoli desiä herneiden lientä, 1-2 rkl oliiviöljyä, pari rkl tahinia, sitruunamehua (itse olen käyttänyt ihan valmismehua, mutta sitruunasta puristettu olisi varmaan parempi), valkosipulia (1 kynsi riittää). Sit voi laittaa esim. juustokuminaa, mutta itse en siitä tykkää niin jätän pois. Suolaa lisään tarpeen mukaan, vaikka kaikissa ohjeissa sitä ei ole. Blenderiin ja löysäksi tahnaksi, lisää vettä tarvittaessa. Säilyy jääkaapissa muutaman päivän (itse olen syönyt viimeistään viikon kuluessa ja elossa ollaan).

Tässä on yksi ohje, mutta netistä löytyy paljon muitakin:

https://www.sydanmerkki.fi/resepti/hummus/?gclid=EAIaIQobChMI2cyE6ffE_A…

Vierailija
149/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ihmettelen, mitä ihmettä syövät ne, joilla 500 g ei täyty. Tai en ehkä halua tietää 😂

Syön ihan tavallista kotiruokaa missä ei ole kasviksia.

Onko sinulla jokin hengellinen tai ideologinen syy tähän?

Ei ole. En vain tykkää kasviksista.

Ymmärtäisin jos joku ei tykkää porkkanasta tai munakoisosta tai suolakurkusta, mutta ei pidä mistään kasviksista... joita on useita kymmeniä ellei satoja erilaisia. Hedelmät mukaanlukien.

Miten edes "tavallista kotiruokaa" voi valmistaa ilman kasvikunnan tuotteita? Vähintään sipulia ja valkosipulia on vähän kaikessa. Ellei sitten tomaattikastiketta. Raasteet ja salaatti ovat ihan normiosa "tavallista kotiruokaa"... samoin juurekset jne.

Vierailija
150/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin todeta että omassa voinnissa ja jaksamisessa on huikea ero kun syö heviä suositusten mukaan. Kauden kasvikset ja juurekset kun valitsee, ei se ole kenenkään tavoittamattomissa. Kyse on totutuista tavoista, linssit ja pavut on edullista ruokaa ja pitää nälkää.

Vierailija
151/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 145 kommentin kirjoittaja. Hyväolo ja mieli tulee värikkäästä lautasmallista. Vähän enemmän vaatii vaivaa keksiä miten lisää perusruokiin kasviksia. Esimerkiksi makaronilaatikko, raastan mukaan porkkanaa hienoksi, sipulia tuplamäärä, paprikaa hienonnettuna. Lapset eivät edes huomaa kuinka paljon olen ujuttanut ruokiin kasviksia. Linssimuhennos on yksi suosikki, siihen myös raastettu porkkanaa palsternakkaa,paprikaa,omenaa,sipulia ja valkosipulia. Teen punaisista linsseistä tämän ja maut haen Intialaisista mauista. Iso kattilallinen uppoaa perheelle ja pitää myös nälkää.

Vierailija
152/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smoothie tai kaurapuuro kotimaisilla marjoilla aamulla. Jos leipää, päälle vihanneksia.

Salaattia reilu annos lounaalla, esim. raastelisä tms. 

Paljon vihanneskeittoja. Niihin voi tunkea kaikenlaista vihannesta. Myös wokkipannuun paljon vihanneksia, kuten kaalia ja parsakaalia. 

Sitten välipalana mukana hedelmä tai porkkana. 

Olen laskenut, että yleensä saan kyllä sen 500g täyteen.

Vierailija
153/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta kertaa mainittu hummus. Teettekö itse vai ostatteko valmiina? Mitä kasviksia hummuksen kanssa voi syödä? Porkkanaa?

Ihan mitä vaan. Joko raakoja dipaten tai paahdettuja yms. kasviksia hummuksen kanssa.

Paloittele vaikka kukkakaalia ja paista se.

Tai tee uunijuureksia.

Paahda uunissa paprikoita.

Tai kasvispihvien kanssa.

Hummuksen kanssa käy kaikki.

Vierailija
154/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla menee usein satsuma jos toinenkin.

Tehdään paljon aasialaistyylisiä wokkiruokia, vähän paistettua lihaa ja paljon erilaisia kasviksia ja juureksiakin, kalakastiketta, soijaa. Nam! Ja nuudeleita tai riisiä.

Tykkään myös salaateista, esim: kanaa, punasipulia, jäävuorisalaattia, kukkakaalia, pikkasen sitruunan mehua, salaatinkastiketta. Mutta kaikki salaatit käy kyllä.

Erilaiset lihapadat ovat tosi hyviä kun laittaa reilusti juureksia sekaan.

Tomaattiseen jauhelihakastikkeeseen sopii laittaa reilusti sipulia ja porkkanaa, yrttejä nippu..

Vierailija
155/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän ihmettelen, mitä ihmettä syövät ne, joilla 500 g ei täyty. Tai en ehkä halua tietää 😂

Ymmärtäisin jos joku ei tykkää porkkanasta tai munakoisosta tai suolakurkusta, mutta ei pidä mistään kasviksista... joita on useita kymmeniä ellei satoja erilaisia. Hedelmät mukaanlukien.

Miten edes "tavallista kotiruokaa" voi valmistaa ilman kasvikunnan tuotteita? Vähintään sipulia ja valkosipulia on vähän kaikessa. Ellei sitten tomaattikastiketta. Raasteet ja salaatti ovat ihan normiosa "tavallista kotiruokaa"... samoin juurekset jne.

No ei todellakaan mitään sipulia ruokiin.

En vain syö salaattia, raasteita tai juureksia.

Vierailija
156/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tölkkiherneistä hummus valmistuu nopeasti ja helposti, ja saa taatusti sellaista kuin haluaa, joten itse tekeminen kannattaa kyllä. Vaati kyllä sauvasekoittimen tai blenderin, mutta muuten kovin vaivaton homma.

Käytän leivän päällä voin/margariinin asemesta sekä dippinä esim. kurkku-, lanttu- nauris- tai porkkanatikuille, kukkakaalille, paprikalle jne.

ai voiko sen tehdä valmiiksi keitetyistä tölkkiherneistä! Mitä siihen sekaan? Seesamitahnaa ja oliviiöljyä? Valkosipulia? Mausteita?

Tölkillinen valutettuja kikherneitä, puoli desiä herneiden lientä, 1-2 rkl oliiviöljyä, pari rkl tahinia, sitruunamehua (itse olen käyttänyt ihan valmismehua, mutta sitruunasta puristettu olisi varmaan parempi), valkosipulia (1 kynsi riittää). Sit voi laittaa esim. juustokuminaa, mutta itse en siitä tykkää niin jätän pois. Suolaa lisään tarpeen mukaan, vaikka kaikissa ohjeissa sitä ei ole. Blenderiin ja löysäksi tahnaksi, lisää vettä tarvittaessa. Säilyy jääkaapissa muutaman päivän (itse olen syönyt viimeistään viikon kuluessa ja elossa ollaan).

Tässä on yksi ohje, mutta netistä löytyy paljon muitakin:

https://www.sydanmerkki.fi/resepti/hummus/?gclid=EAIaIQobChMI2cyE6ffE_A…

Kiitos tosi hyvästä selkeästä ohjeesta. Reilun määrän saa edullisesti.

Vierailija
157/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkana- tai lantturaaste on helppo ja halpa.

Vierailija
158/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon niin tottunut kasviksia syömään joka aterialla, et tuntuis oudolta syödä pelkkää safkaa ilman kasvislisukkeita. Aamulla leivän päälle kurkkua ja paprikaa, välipalaksi hedelmä tai rahkaa marjoilla, lounaalla ja päivällisellä puolet lautasesta kasviksia. Helpostihan tuo puoli kiloa tulee.

Vierailija
159/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nirsoilu on todella ärsyttävä piirre aikuisessa ihmisessä. Erittäin turn off.

Vierailija
160/504 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nirsoilu on todella ärsyttävä piirre aikuisessa ihmisessä. Erittäin turn off.

Minulle on ihan sama mitä joku tuntematon minusta ajattelee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän