Sinä joka syöt kasviksia vähintään suositellut puoli kiloa päivässä - miten saat sen täyteen?
Ilmeisesti tuossa max 200 grammaa voi olla hedelmiä ja mukaan ei lasketa perunaa.
Mistä 500 grammaa kasviksia saa täyteen? Mitä sinä syöt, joka saat sen kulutettua?
Kommentit (504)
Hyviä neuvoja jo tullut, en jaksa lukea kaikkia. Tässä omani. Teen paljon keittoja ja laitan vain 1/4 perunaa, loput kasviksia. Käytän valmiita pakastevihanneksia, ettei laiskuus / pilkkominen tule esteeksi. Mieskin on sanonut, ettei perunan vähäisyyttä nritossa edes huomaa, kun on vaikka parsakaali - kukkakaali - porkkana mix siinä.
Lihapullien/pihvien tai kanan ja kalan kanssa myös olen vähentänyt perunan määrää ja lisännyt lämpimiä kasviksia, gratiinia tai wokkivihanneksia.
Smoothiessa saa syötyä helpommin enemmän marjoja tai hedelmiä. Esim desi mustikoita ja banaani menee helposti smoothien muodossa, mutta koitapa pureskella se määrä, ei jaksa. Tai mikä kellekin on se määrä, mutta juotuna sitä vaan menee enemmän alas.
Usein myös "käsken" itseäni ottamaan ilta/välipalalla ensin marjoja tai hedelmän, sitten "saa ottaa" leipää, jos on vielä nälkä.
Joka päivä ei tule 500g täyteen ja sekin on elämää.
Kyllä se aika helposti, kun en yleensä syö ollenkaan perunaa ja leipää tms. Kaikenlaisia kasviksia tilalle vaan. Olokin paljon parempi näin.
Syön 5 x päivässä ja joka kerralla kourallisen kasviksia . Tai esimerkiksi 1 omena, 1 porkkana. 1 appelsiini... Ei ole vaikeaa. Marjoja 1 dl. Kurkkua 1dl.
Syön varmaan enemmänkin kuin puoli kiloa.
Olen äärettömän laiska pilkkomaan ja valmistamaan, joten hyvin harvoin teen salaatti-salaattia vaan syön kasvikset sillä tavoin että pätkäisen kerralla brutaalisti jonkun 10cm palan tai mussutan kerrraalla koko kasvin. Tomaatit rasiasta suoraan jne (huuhtelu). Syön iltapainotteisesti kasvikset, yleensä elokuvaa ym katsoessa. Toki päivällä työmaaruokalassa otan salaattia annoksen kylkeen myös.
Ja käytän ruuanlaitossa paljon pakastevihanneksia, tölkkimaissia ym. Saatan laittaa jauhelihan sekaan wokkipussin JA hemapa-pussin/tölkkimaissia/herneitä. Myös tuoreita (kaali, porkkana, selleri ym), esim porkkanaraastetta ei huomaa kastikkeen seasta juuri ollenkaan.
Moni kommentoi että korvaa vaikkapa pastan kasviksilla, mutta omalle lautaselle mahtuvat molemmat. Pastasta saa hiilihydraattia, proteiini ja kuitua hyväksi polttoaineeksi.
Aamulla puuron kanssa pakasteesta mustikoita tai marjasmoothie johon rasvatonta piimää ja marjoja tai vesipohjaan esim. pinaattia, ananasta, omenaa. Ruoan kanssa lämpimiä kasviksia esim. pannulla paistettua sipulia, valkosipulia, kesäkurpitsaa, munakoisoa ja herkkusieniä. Bataattimuusia, juurespataruokia, leivän päälle leikkeleiden ja juuston sijaan salaattia, tomaattia, paprikaa. Kasvissosekeittoja (itse tehtyjä). Mun pahe on telkkarin ääressä napostelu mutta karkkien ja sipsien sijaan kurkkua, minitomaatteja, porkkanaa, hedelmiä ja itsetehty dippi esim. tsatsiki. Ruoat on kasvispainotteisia, liha lähinnä kananrintaa tai kalaa ja munia.
Nyrkkisääntönin on että otan jotain kasvista jokaisen ruuan/välipalan yhteydessä. Jos syön leipää, viipailoin päälle tomaattia tai kurkkua. Syön sitten samalla loputkin tomaatista ja veistelen vielä huvikseni kurkusta lisää. Välipalan yhteydessä joku hedelmä tai porkkana, parikin porkkanaa sujahtaa helposti. Lounaani on useimmiten jonkinlainen salaatti. Kyllä siitä puoli kiloa yhteensä kertyy joka päivä. Usein ylikin.
Lasketteko kaurapuuron tähän puoleen kiloon?
Itselleni helppo tapa on syödä 1-2 porkkanaa ennen jokaista ateriaa. Ja varsinkin, jos syön sipsiä tms. olen ottanut tavaksi syödä porkkanaa ennen sitä. Edellyttää tietysti sitä, että tykkää porkkanasta, kuten minä :)
Kotimainen pakasteherne on mahtava tuote, lisään sitä tosi moneen einekseen lisäämään kasvisten määrää ja vähentämään suolaisuutta. Monissa ruuissa parantaa myös makua. Myös lehtikaalisilppua on helppo lisätä melkein mihin tahansa ruokaan, ei maistuu kaaliselta kun ei lämmitä. Omasta mielestäni tekee myös monen ruuan rakenteesta parempaa.
Teen monesti salaatteja siitä, mitä kaapissa sattuu olemaan, tulee monesti kivoja uusia yhdistelmiä.
Lisäksi tietysti noita aiemmin muiden kuvaamia tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni helppo tapa on syödä 1-2 porkkanaa ennen jokaista ateriaa. Ja varsinkin, jos syön sipsiä tms. olen ottanut tavaksi syödä porkkanaa ennen sitä. Edellyttää tietysti sitä, että tykkää porkkanasta, kuten minä :)
Kotimainen pakasteherne on mahtava tuote, lisään sitä tosi moneen einekseen lisäämään kasvisten määrää ja vähentämään suolaisuutta. Monissa ruuissa parantaa myös makua. Myös lehtikaalisilppua on helppo lisätä melkein mihin tahansa ruokaan, ei maistuu kaaliselta kun ei lämmitä. Omasta mielestäni tekee myös monen ruuan rakenteesta parempaa.
Teen monesti salaatteja siitä, mitä kaapissa sattuu olemaan, tulee monesti kivoja uusia yhdistelmiä.
Lisäksi tietysti noita aiemmin muiden kuvaamia tapoja.
Sama lisää vielä, että myös tomaattia syön usein ihan sellaisenaan ennen varsinaista ateriaa, porkkanan lisäksi tai sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kukaan tykkään, jos tuttujen ruokien sekaan laittaa kasviksia. Mutta esim. paahdetut juurekset maistuvat aina, ja myös ihan pakastekasvikset.
En ymmärrä tällaista "meillä ei kukaan tykkää". Jos esim. kinkkukiusauksen tekee peruna-sipulisekoituksen sijaan peruna-juuressekoituksesta, ei maussa tai koostumuksessa ole mitään eroa. Mihin tahansa laatikkoruokaan voi hyvin lisätä melkein mitä vaan kasviksia tai juureksia, eivät maistu, eikä ruuan koostumus muutu.
Samoin voi melkein kaikkiin ns. arkikastikkeisiin lisätä kasviksia eli jauhelihakastikkeeseen vaikka porkkaraastetta tai -kuutioita, sipulia, kesäkurpitsaa, sieniä jne. Kanakastikkeeseen tomaattia, ananasta tai kesäkurpitsaa. Vähän mielikuvitusta kehiin, niin ei ole mitään ongelmia saada 500 g kasviksia päivässä täyteen ilman perunaa.
Vkl brunssilla tai töissä lounaalla: marjoja jogurtiin ja kourallinen kasviksia (porkanaa/tomaattia/tms). Tössä lisäksi hedelmä. Lounasruoassa seassa jotain kasvista.
Vkl välipalalla pieni salaattiannos tai hedelmä.
.
Päivällisellä tuoretta sivussa ja ruokaan kuuluvaa. Kik-hernet sopii ruokaan kuin ruokaan. Tytär syö huonommin lihaa, siksi vähän joka ruoassa on jotain papua. Porkkana- tai juuriselleriraaste sopii myös kaikkeen. Pakasteesta herneitä tai maissia, syön jo ruokaa laittaessa kourallisen jäisenä. Mies sulataa omansa kaatamalla kiehuvaa vettä päälle, minä ja tytär tykätään kohmisista.
Iltapalalla marjoja jogurtissa.
Marjoiksi olen tässä laskenut myös itsetehdyt ja pakastetut omena-, päärynä- ja luumusoseet. Luumussa on hillosokeria 5-10% (vapaalla kädellä), muut on sokerittomia.
Ei tuolla ihan 500g pääse, mutta yli 400. Vielä kun iltapalla tekisi jotain lanttutikkuja niin määrä tulee täyteen.
Ja se ikivanha vinkki: pilko juureksia jääkaapoiin, ne tulee syötyä sielä ihan huomaamatta, porkkana, lanttu, kyssäkaali, valkokaali....
Punakaali-omena tai appelsiini-fenkoli on herkkua vaikka iltapalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmettelen, mitä ihmettä syövät ne, joilla 500 g ei täyty. Tai en ehkä halua tietää 😂
Syön ihan tavallista kotiruokaa missä ei ole kasviksia.
Eli lihaa ja perunaa, makaronia ja jauhelihaa, kanaa ja riisiä? Uuh. Tavallisessa kotiruuassa on kyllä kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmettelen, mitä ihmettä syövät ne, joilla 500 g ei täyty. Tai en ehkä halua tietää 😂
Eli lihaa ja perunaa, makaronia ja jauhelihaa, kanaa ja riisiä? Uuh. Tavallisessa kotiruuassa on kyllä kasviksia.
Tavallinen siskonmakkarasoppa on kyllä melkoinen näky ilman kasviksia ja mautonta. : )
Lasketaanko säilykepunajuuriviipaleet tai etikkakurkut tuohon määrään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syö perunaa, riisiä ja pastaa vaan kasviksia sen sijaan, joten hyvin tulee täyteen suositukset.
Peruna on kasvis ja sitä voinevat syödä jopa intomielisimmät vegaanit. Siitä saa helposti 500 grammaa täyteen. Pataruokaan voi laittaa 450 gramman pussin herne-maissi-paprikaa ja sitten syö muutaman hedelmän (banaani, omena, mandariini, tms.), niin eiköhän siitä tulee se 0,5 kg kasviksia.
No nyt et tiedä mistä puhut. Ruokavaliossa peruna lasketaan samaan luokkaan kuin pasta, riisi, yms. koska ne ovat hiilihydraattien lähde.
Peruna kuuluu 9 tärkeimmän ravintokasvin joukkoon maissin, vehnän, riisin, soijapapun, sokeriruo'on, ohran, maniokin ja durran ohella. Tosin suomalaiset söivät naurista jo esihistoriallisella ajalla ja lanttua alettiin viljellä tällä 1500-luvulta lähtien. Peruna tuli tänne laajemmin vasta 1700-luvulla ja se syrjäytti nauriin ravintokasvina 1800-luvun aikana. Nauris ja lanttu valittiin Suomessa vuoden vihannekseksi vuonna 2011.
https://www.ruokatieto.fi/sv/uutiset/vuoden-vihannes-2011-lanttu-ja-nau…
Piti ihan punnita, paljonko aamupuuron päälle tuleva tavallinen marja-annos painaa. Se oli 300g +/- 50g. Joka aamu. Laitan kaikki ruuat itse ja kaikkiin ruokiin tulee kasviksia mukaan. Mun ruuat ovat yksinkertaisia patoja ja keittoja. Sanoisin, että niissä on kaikkein tavallisimmin 1 osa lihaa tai kalaa, 2 osaa pottua ja 3 osaa keittojuureksia + vihannessekoitusta + hernemaissipaprikaa ja 1 osa omia tomaatteja pakastimesta. Kesäaikana kasvimaan tuotteita tuoreena. Kesäkurpitsa on tuottoisa ja monikäyttöinen. Sitäkin voi pakastaakin, jos ylijäämää tulee. Makaronilaatikkoonkin laitan porkkanaraastetta ja tomaattia. Kaalia on helppo suikaloida patoihin ja keittoihin tai hauduttaa yksinäänkin. Ja joskus teen uunijuureksia. Nam. Joskus teen niinkin, että uunivuoan pohjalle laitan makaronia suoraan pussista ja sen päälle sitten lihat ja verisiä kasviksia kuten tomaattia ja kesäkurpitsaa ym kasviksia. Hauduttelen uunissa folion alla. Tietysti mausteet ja öljyt siellä mukana. Olen kehno ja laiska ruuantekijä enkä jaksa edes lukea reseptejä, vaan katson mitä on ja laitan niistä mitä tulee. Hyvä tehdä näin, kun ei ole vastuuta ruuasta kellekään. Itse vaan joutuu syömään. Mutta kasvikset melkein pääosassa mun ruuissa yleensä, noin 90% - 95% kerroista. Joskus ostan valmiin pizzan. Olisko ollut x3-4 viimeisen 10v aikana. Sen kanssa ei tule kasviksia syötyä talvella. Kesällä saatan salaatin laittaa, kun kasvimaalla on.
Kerään paljon marjoja kesäisin. Saattaa olla että metsässä tulee niitä naposteltua samalla niin paljon, että tuo 500g päivässä tulisi jo pelkistä marjoista (se 300g aamulla ja 200g metsässä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurakaa vaan, en laita kasviksia ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan punnita, paljonko aamupuuron päälle tuleva tavallinen marja-annos painaa. Se oli 300g +/- 50g. Joka aamu. Laitan kaikki ruuat itse ja kaikkiin ruokiin tulee kasviksia mukaan. Mun ruuat ovat yksinkertaisia patoja ja keittoja. Sanoisin, että niissä on kaikkein tavallisimmin 1 osa lihaa tai kalaa, 2 osaa pottua ja 3 osaa keittojuureksia + vihannessekoitusta + hernemaissipaprikaa ja 1 osa omia tomaatteja pakastimesta. Kesäaikana kasvimaan tuotteita tuoreena. Kesäkurpitsa on tuottoisa ja monikäyttöinen. Sitäkin voi pakastaakin, jos ylijäämää tulee. Makaronilaatikkoonkin laitan porkkanaraastetta ja tomaattia. Kaalia on helppo suikaloida patoihin ja keittoihin tai hauduttaa yksinäänkin. Ja joskus teen uunijuureksia. Nam. Joskus teen niinkin, että uunivuoan pohjalle laitan makaronia suoraan pussista ja sen päälle sitten lihat ja verisiä kasviksia kuten tomaattia ja kesäkurpitsaa ym kasviksia. Hauduttelen uunissa folion alla. Tietysti mausteet ja öljyt siellä mukana. Olen kehno ja laiska ruuantekijä enkä jaksa edes lukea reseptejä, vaan katson mitä on ja laitan niistä mitä tulee. Hyvä tehdä näin, kun ei ole vastuuta ruuasta kellekään. Itse vaan joutuu syömään. Mutta kasvikset melkein pääosassa mun ruuissa yleensä, noin 90% - 95% kerroista. Joskus ostan valmiin pizzan. Olisko ollut x3-4 viimeisen 10v aikana. Sen kanssa ei tule kasviksia syötyä talvella. Kesällä saatan salaatin laittaa, kun kasvimaalla on.
Kerään paljon marjoja kesäisin. Saattaa olla että metsässä tulee niitä naposteltua samalla niin paljon, että tuo 500g päivässä tulisi jo pelkistä marjoista (se 300g aamulla ja 200g metsässä).
No ei mitään verisiä kasviksia, vaan vetisiä. Semmoisia, joista kypsyessä irtoaa paljon vettä :D
Tämän voi tehdä etukäteenkin jääkaappiin ja säästyy aikaa puurokattilan tiskaamiselta.