Sinä joka syöt kasviksia vähintään suositellut puoli kiloa päivässä - miten saat sen täyteen?
Ilmeisesti tuossa max 200 grammaa voi olla hedelmiä ja mukaan ei lasketa perunaa.
Mistä 500 grammaa kasviksia saa täyteen? Mitä sinä syöt, joka saat sen kulutettua?
Kommentit (504)
Monta kertaa mainittu hummus. Teettekö itse vai ostatteko valmiina? Mitä kasviksia hummuksen kanssa voi syödä? Porkkanaa?
Mustikoita, puolukoita, vadelmia, herukoita tai mansikoita heti aamusta niin hyvä aloitus päivälle.
Laitan liharuokien sekaan kasviksia. Esim kanakastike sisältää meillä hyvin vähän kanaa /annos ja enemmän pinaattia, sipulia, prsakaalia, porkkanaa jne. Myös ihan 100% kasvisruokaa syön jonkun verran, söisin enemmän mutta mies ei tykkää. Lämpimiä kasviksia ruokien lisukkeena, paloina ja herkkuina syödään kukkakaalia, porkkanaa, pikkutomaatteja yms. Herkutteluun myös pensasmustikat ja vadelmat.
Salaattia en syö kuin töissä (jossa pitää olla esimerkkinä) ja hedelmistä en oikein pidä.
Työpaikkaruokalassa syödessä helppo kerätä puolet lautasesta kasviksia. Eväitä syödessä vähän isompi vaiva, mutta onnistuu sekin.
Ihan helposti, 300 grammaa kasviksia joko ruuan lisäkkeenä (syön vain kerran päivässä lämmintä ruokaa) ja esim. yksi hedelmä esim appelsiini.
Myös lämpimässä ruuassa on juureksia yleensä.
Iltapalana on usein marjoja pakasteesta.
Esim. kiisselin valmistan näin: Jäisiä marjoja kulhoon, sitten teen kevyen kiisselin vaikka perunajauhoilla suurustamalla ja kaadan sen marjojen päälle. Kun marjat ovat sulaneet, on kiisseli valmista, eikä ole juurikaan vitamiinit karanneet.
Halutessaan voi lisätä sokeria ja tarjotaan kiisseli pehemeän vaniljalla maustetun jogurtin kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen niin, että tungen kasviksia sinne "tavallisen" ruuan sekaan, esim kastikkeisiin ja pataruokiin on helppo laittaa. Ja välipalana voi napostella esim porkkanoita ja hedelmiä.
Ei tämä ole rakettitiedettä.Minkälaisiin ruokiin lisäät ja mitä kasvista?
Itse laitan esim. jauhelihapastakastikkeeseen sipulia, kesäkurpitsaa ja paprikaa. Tortillan väliin papuja, salaattia, kurkkua, sipulia, paprikaa ja maissia.
En syö perunaa, riisiä ja pastaa vaan kasviksia sen sijaan, joten hyvin tulee täyteen suositukset.
Lautasmalli toimii, puoli lautasellista kasviksia niin siinä se puoli kiloakin tulee
Vierailija kirjoitti:
Lautasmalli toimii, puoli lautasellista kasviksia niin siinä se puoli kiloakin tulee
Olettaen, että syöt kilon lautasella ylipäänsä.
Helposti tulee täyteen, kun pyrkii täyttämään lautasen aina puolilleen kasviksia ja loput sitten muuta. Jos pilkkominen ja kuoriminen tuntuu vaivalloiselta, suosittelen pakastekasviksia. Itse syön niiden avulla nykyään arjessa paljon monipuolisemmin kuin ennen. Viikonloppuisin on sitten aikaa kuoria ja pilkkoa ihan tuoreitakin kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Monta kertaa mainittu hummus. Teettekö itse vai ostatteko valmiina? Mitä kasviksia hummuksen kanssa voi syödä? Porkkanaa?
Ostan hummuksen yleensä valmiina koska keittiöstä ei löydy tällä hetkellä blenderiä, mutta itse tekeminen ei ole vaikeaa. Dipattavaksi sopii vaikka kurkku, porkkana, paprika, pikkutomaatit, selleri, lanttu, kukkakaali jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettaen, että syöt kilon lautasella ylipäänsä.
Voi myös olla villi ja syödä vaikka sen puoli kiloa kasviksia, mutta vähemmän proteiinin ja hiilihydraatin lähdettä niin ei tarvitse kiloa kerta ahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan hummuksen yleensä valmiina koska keittiöstä ei löydy tällä hetkellä blenderiä, mutta itse tekeminen ei ole vaikeaa. Dipattavaksi sopii vaikka kurkku, porkkana, paprika, pikkutomaatit, selleri, lanttu, kukkakaali jne.
Kiitos, pitää ottaa kokeiluun. Lanttu tai kukkakaali hummuksen kanssa kuulostaa herkulliselta ja on täyttävä annos, runsaasti kuitua ja proteiinia ja rasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmishummusta myydään esimerkiksi Lidlissä edullisesti ja on hyvää.
Lihapataan saa makua lisäämällä sipulia, kesäkurpitsaa, tomaattia ja muita kasviksia joukkoon.
Mun tämän hetken lemppariruoka on Rainbown wok-vihannekset (500 g) tulisessa liemessä. Helppoo ku heinänteko - kiehautan pari desiä vettä, lusikoin sekaan chilitahnaa ja suolaa maun mukaan, kippaan vihannekset sekaan ja kiehautan pari minuuttia.
Syön suurella ruokahalulla - joskus jopa kaksi kertaa päivässä. Lisäksi perushedelmää kuten omenaa ja banaania.
Vierailija kirjoitti:
Tölkkiherneistä hummus valmistuu nopeasti ja helposti, ja saa taatusti sellaista kuin haluaa, joten itse tekeminen kannattaa kyllä. Vaati kyllä sauvasekoittimen tai blenderin, mutta muuten kovin vaivaton homma.
Käytän leivän päällä voin/margariinin asemesta sekä dippinä esim. kurkku-, lanttu- nauris- tai porkkanatikuille, kukkakaalille, paprikalle jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tölkkiherneistä hummus valmistuu nopeasti ja helposti, ja saa taatusti sellaista kuin haluaa, joten itse tekeminen kannattaa kyllä. Vaati kyllä sauvasekoittimen tai blenderin, mutta muuten kovin vaivaton homma.
Käytän leivän päällä voin/margariinin asemesta sekä dippinä esim. kurkku-, lanttu- nauris- tai porkkanatikuille, kukkakaalille, paprikalle jne.
ai voiko sen tehdä valmiiksi keitetyistä tölkkiherneistä! Mitä siihen sekaan? Seesamitahnaa ja oliviiöljyä? Valkosipulia? Mausteita?
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin olen ihastunut pakaste- uunijuureksiin. Helposti ja nopeasti maistuvat kasvikset perunoiden tilalle. Samalla uuniin vaikka kanaa tai kalaa.
Ovat hyviä ja nekin voi kypsentää vaikka paistinpannulla öljytikassa.
Ei ole. En vain tykkää kasviksista.