Mistään työvoimapulasta on turha puhua, jos työnantajien asenne on tällainen: "Rekrytoijat paljastavat, mitä työhakemukseen tarkalleen pitäi...
Jos työpaikan saaminen on siitä kiinni, onko käynyt jonkin cv:n kirjoituskurssin, eikä työhön liittyvästä osaamisesta ja kokemuksesta, niin ihan turha vinkua työvoimapulaa sitten.
Kommentit (176)
Viimeisimmässä työhaastattelussa jäin rannalle siksi, ettei minulla ole ajokorttia. Hauskaa asiassa on se, että olin kuitenkin onnistunut matkustamaan haastatteluunkin bussilla. Siksi toiseksi olin rastinut hakulomakkeesta kohdan ei ajokorttia. Miksi minut kutsuttiin haastatteluun, jos kerran kortti piti olla? Oliko hakemustani edes luettu kunnolla?
Vierailija kirjoitti:
"Ääääääää! En mä jaksa lukee tätä! Liian tylsääääää!"
Onko noi rekrytoijat jotain 14-vuotiaita?
Tuo kertoo vain siitä, saavat liikaa hakemuksia. Ja jos hakemuksia tulee liikaa, niin silloin ei ole työvoimapula.
Jos ihan oikeasti olisi työvoimapula, niin lukisivat tarkasti vaikka vessapaperiin kirjoitetun hakemuksen tapaisen selostuksen ja soittaisivat perään.
Vierailija kirjoitti:
Olen rekrytoija, ja viskon systemaattisesti kaikki tökeröt tai yhdyssanavirheitä sisältävät hakemukset roskiin. Helpottaa merkittävästi työtaakkaa, ja todennäköisesti ehkäisee sitä että seulastani pääsisi läpi kelvottomia työntekijöitä. Jos ei viitsi panostaa edes hakemukseen, tuskin panostaa työhönsäkään.
Maailma on globalisaation myötä muuttunut valtavasti, ja sen mukana on pakko yrittää myös ihmisen muuttua ja kehittyä, muuten jää jalkoihin. Nyt emme elä enää niitä menneisyyden aikoja kun työpaikan saamiseksi saattoi riittää että kykeni tuottamaan lämpimän paskan ja osasi joltain kysyä.
Ainut tökerö tässä olet sinä. Ja vielä huono työssäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten olisi valittu sinut, mutta emme tykäneet cv:ssä käyttämästäsi fontista.
Jos etsivät graafista suunnittelijaa ja fontti on Comic Sans :D
Olin just sanomassa että pistän tästä lähtien kaiken comic sansilla ja muutenkin pascat grafiikat niin en varmasti joudu (riisto) duuniin.
Voi kun joskus edes kirjoitettaisiin tälle hr-armeijalle juttu tyylillä "pahimmat mokat työpaikkailmoituksessa". Voisin avustaa. Ehdottomasti kiellettyjen listalle joutaisivat sellaiset sanat kuin "dynaaminen", "näköalapaikka" ja "tiimipelaaja". "Hyvän paineensietokyvyn" toivomisen sijaan voisitte kertoa, kuinka helvetisti teillä työntekijöitä juoksutetaan ja annetaanko heille riittävästi mahdollisuuksia palautua. Kiva työyhteisö ei myöskään ole mikään työsuhde-etu eikä edes asia, jonka voisi luvata, koska hyvän työyhteisön tekevät ihmiset itse. Jos haette tekijää, jolla on virheetön suomen kielen taito, kirjoittakaa se fraasi nyt edes siihen ilmoitukseen oikein, ei siis "suomenkielentaito" eikä "Suomen kielentaito". Ja heivatkaa nyt jo helvettiin se "tällä kertaa valintamme ei kohdistunut sinuun". Se ei ole suomea ja se kertoo vain laiskuudesta ja kyvyttömyydestä viestiä kielteisiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään työvoimapulaa. On pulaa osaavista henkilöistä, jotka suostuvat tekemään töitä mahdollisimman matalalla palkalla.
Tähän se on mennyt, kun rahdataan Suomeen työntekijöitä sieltä kaukomailta
Lisätään tähän vielä ne klassiset kaksi korkeakoulututkintoa, vähintään 10v työkokemus haatavista asiantuntijatehtävistä ja mikä tärkeintä, ikää alle 25v.
Maassa, jossa on varaa makuuttaa kortistossa osaavia, työkykyisiä ja -haluisia korkeasti koulutettuja keski-ikäisiä ei ole mitään työvoimapulaa. Pulaa on terveestä järjestä sekä taas liikaa ikärasismia.
Vierailija kirjoitti:
Olen rekrytoija, ja viskon systemaattisesti kaikki tökeröt tai yhdyssanavirheitä sisältävät hakemukset roskiin. Helpottaa merkittävästi työtaakkaa, ja todennäköisesti ehkäisee sitä että seulastani pääsisi läpi kelvottomia työntekijöitä. Jos ei viitsi panostaa edes hakemukseen, tuskin panostaa työhönsäkään.
Maailma on globalisaation myötä muuttunut valtavasti, ja sen mukana on pakko yrittää myös ihmisen muuttua ja kehittyä, muuten jää jalkoihin. Nyt emme elä enää niitä menneisyyden aikoja kun työpaikan saamiseksi saattoi riittää että kykeni tuottamaan lämpimän paskan ja osasi joltain kysyä.
Itse et näemmä osaa alkeellisimpiakaan pilkkusääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Olen aika ajoin shoppaillut uutta työpaikkaa metallialalta, mutta on palanut hermo noihin rekryväkeen melkein joka kerta. Ja niiden cv-vaatimuksiin. Kun tarvitaan tekijää, joka taipuu huonoihin työasentoihin eikä valita työoloista (ne kun tuppaa pajoissa olemaan huonot ilmanlaatua myöten), omaa vähintäänkiitettävän käsialan hitsauksessa ja taitaa eri hitsausvälineet niin tuleepa mieleen viimeisin työhakemus, jonka päätteeksi "hameväki" vaati videota, jossa juuri minun persoonani tulee esille ja käski kertomaan, miten kuulin tästä työpaikasta ja jos olisit eläin niin mikä olisin ja muuta paskaa. Sanoin, että lopetan tän leikin tähän koska nämä kysymykset ei todellakaan kerro ammattitaidostani tai vahvuuksistani mitään. "Vaikka" hr-väki näki cv:stäni, että "tää ei nyt ihan vastaa kysymykseen miksi juuri sinä". Viikon päästä itse osaston pomo soitti pahoitellen ja pyysi käymään, annoin "allekirjoitukseni" eli väkersin laatikon eri metalleista jonka saumat hitsasin eri välineillä ja olisin saanut paikan, jos ois palkasta päästy sopuun. Tässä tuhraantui kaikkien aikaa hirveästi, kuin vain jos olisivat katsoneet sen ammattitaitoni eikä jotain heidän mielestään asiavirhettä CV:ssä ja sitä kautta suositelleet pomolle kakkoskierrokselle näyttöä antamaan.
Eli siellä etsittiin siis jotain sosiaalista ilopilleriä keskustelemaan voimaeläimistä. Työympäristöön, jossa ollaan peltorit päässsä ja maski naamalla työstämässä sitä omaa osuuttaan ja kuulumiset vaihdetaan tauoilla? Kiinnostaisi tietää kokevatko ihmiset maksavansa siitä mistä luulivat noiden rekryfirmojen kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aika ajoin shoppaillut uutta työpaikkaa metallialalta, mutta on palanut hermo noihin rekryväkeen melkein joka kerta. Ja niiden cv-vaatimuksiin. Kun tarvitaan tekijää, joka taipuu huonoihin työasentoihin eikä valita työoloista (ne kun tuppaa pajoissa olemaan huonot ilmanlaatua myöten), omaa vähintäänkiitettävän käsialan hitsauksessa ja taitaa eri hitsausvälineet niin tuleepa mieleen viimeisin työhakemus, jonka päätteeksi "hameväki" vaati videota, jossa juuri minun persoonani tulee esille ja käski kertomaan, miten kuulin tästä työpaikasta ja jos olisit eläin niin mikä olisin ja muuta paskaa. Sanoin, että lopetan tän leikin tähän koska nämä kysymykset ei todellakaan kerro ammattitaidostani tai vahvuuksistani mitään. "Vaikka" hr-väki näki cv:stäni, että "tää ei nyt ihan vastaa kysymykseen miksi juuri sinä". Viikon päästä itse osaston pomo soitti pahoitellen ja pyysi käymään, annoin "allekirjoitukseni" eli väkersin laatikon eri metalleista jonka saumat hitsasin eri välineillä ja olisin saanut paikan, jos ois palkasta päästy sopuun. Tässä tuhraantui kaikkien aikaa hirveästi, kuin vain jos olisivat katsoneet sen ammattitaitoni eikä jotain heidän mielestään asiavirhettä CV:ssä ja sitä kautta suositelleet pomolle kakkoskierrokselle näyttöä antamaan.
Saakohan tuollaiseen kysymykseen muunnella totuutta vastaukseksi? Minä nimittäin muistutan häkellyttävästi manaattia, vaikka töissäni olenkin hemmetin hyvä. Huomaisiko joku valheen, jos väittäisinkin olevani vaikka lumileopardi?
Manaattiparat joutuvat selvitytymään jatkuvasti huonontuvassa ympäristössä (kuten työttömät). Luulisi, että sitkeys jatkaa eteenpäin olisi oiva ominaisuus työelämässä.
Varmaan jossain matalan osaamisen ammateissa on joku rekrytoija. Minun alallani rekryt hoitavat esimiehet. HR-assistentti tekee vain byrokratian. Esimiehet päättävät palkkauksesta, palkkatasosta yms.
Nämä geneeriset rekrytoijat eivät minun alallani ymmärtäisi alan kieltä. Jos hakija kysyy jostain alaan liittyvästä, ei se kalkkuna osaisi vastata kuitenkaan, olisi pihalla kuin lumiukko.
Mutta minun alani vaatii kovaa osaamista. Perusosaamisen rakentaa kyllä amk/DI-opinnoilla ja parin-kolmen vuoden työkokemuksella. Sen jälkeen soittelevatkin headhunterit ja vastaavat tyypit.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimmässä työhaastattelussa jäin rannalle siksi, ettei minulla ole ajokorttia. Hauskaa asiassa on se, että olin kuitenkin onnistunut matkustamaan haastatteluunkin bussilla. Siksi toiseksi olin rastinut hakulomakkeesta kohdan ei ajokorttia. Miksi minut kutsuttiin haastatteluun, jos kerran kortti piti olla? Oliko hakemustani edes luettu kunnolla?
Tuskin. Viime syksynä näin parikin ilmoitusta, jossa sanottiin, että työssä ei tarvita autoa, mutta ajokortti vaaditaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään työvoimapulaa. On pulaa osaavista henkilöistä, jotka suostuvat tekemään töitä mahdollisimman matalalla palkalla.
Tähän se on mennyt, kun rahdataan Suomeen työntekijöitä sieltä kaukomailta
Jos firmoilla on varaa olla nirso kuin prinsessa jota koko valtakunnan miehet kosiskelee niin kyllä tosiaan on kyse jostain muusta kuin työvoimapulasta. Minkä takia työnhakukin on muuttunut tällaiseksi sirkukseksi? Ennen töihin vaan mentiin, nyt pitää esittää sirkustemppuja, jos sattuu edes haastatteluun pääsemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on tähän asti tullut automaattinen vastaus "ei tällä kertaa..", että ei sitä kukaan edes lue, joten mitä väliä mitä siellä lukee??
Miksi automatisoitu vastaus sinusta tarkoittaa, ettei kukaan ole hakemusta lukenut? Monella firmalla käytössä järjestelmä, mihin tarvitsee kirjautua. Kun hakijat valittu jatkoon, niin järjestelmä lähettää muille hakijoille automaattisen vastauksen.
Moneassa firmassa ollaan siirrytty mainittuun systeemiin. Ja koska näihin on pakko syöttää syntymävuosi niin kaikki tarpeeksi iäkkäät putoavat hausta jo alkumetreillä. Mahtavaa syrjivää karsintaa eikä tarvitse edes käsiään rekrytoijan liata!
Vierailija kirjoitti:
Voi kun joskus edes kirjoitettaisiin tälle hr-armeijalle juttu tyylillä "pahimmat mokat työpaikkailmoituksessa". Voisin avustaa. Ehdottomasti kiellettyjen listalle joutaisivat sellaiset sanat kuin "dynaaminen", "näköalapaikka" ja "tiimipelaaja". "Hyvän paineensietokyvyn" toivomisen sijaan voisitte kertoa, kuinka helvetisti teillä työntekijöitä juoksutetaan ja annetaanko heille riittävästi mahdollisuuksia palautua. Kiva työyhteisö ei myöskään ole mikään työsuhde-etu eikä edes asia, jonka voisi luvata, koska hyvän työyhteisön tekevät ihmiset itse. Jos haette tekijää, jolla on virheetön suomen kielen taito, kirjoittakaa se fraasi nyt edes siihen ilmoitukseen oikein, ei siis "suomenkielentaito" eikä "Suomen kielentaito". Ja heivatkaa nyt jo helvettiin se "tällä kertaa valintamme ei kohdistunut sinuun". Se ei ole suomea ja se kertoo vain laiskuudesta ja kyvyttömyydestä viestiä kielteisiä asioita.
Näin on. Työsuhde-etu on jotain sellaista, jolla on rahallista arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan töissä isossa Suomalaisessa yrityksessä? Luultavasti joku UPM tai Wärtsilä, joka yrittää uudelleen brändätä itsensä jotenkin teknologiaan tai muuten tätä it-himmeliä edistyksellisenä firmana? Tuollaisella asenteella olevalle rekrytoijalle ei ole yleensä edes selvää firman ydinosaamisalue, joka esimerkiksi UPM:llä on metsäteollisuuden osuudet paperi, kartonki ja vaneri ja Wärtsilällä moottorit eri muodoissa. UPM on flopannut täysin sillä energia hommelillaan ja Wärtsilä sillä teknologia tarinallaan. Noihin firmoihin on rekrytty niin paljon porukkaa, joilla ei ole mitään käsitystä, mitä siellä tehdään ja mistä se heidänkin palkkansa oikeasti maksetaan. Sinne on rekrytty porukkaa, joilla on käsittämätön asenne esimerkiksi perus lattiatason työntekijöitä kohtaan ja ne nähdään pelkkänä kulueränä, ei firman sydämenä kuten pitäisi. Luuletko oikeasti, että heillä esimerkiksi on CV ja hakukirje täysin virheetöntä kieltä? Luuletko, että minulla, joka on luultavasti kouluttautunut sinua korkeammin ja puhun neljää kieltä enemmän kuin sujuvasti, hakukirje olisi virheetöntä kieltä? Ei todellakaan ole, se ei kuitenkaan kerro mun osaamisesta tai mun ammattitaidosta tai motivaatiosta kyseistä työtehtävää tai firmaa kohtaan. On olemassa erilaisia ja eriasteisia ongelmia kirjoittamisessa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettenkö olisi fiksu tai älykäs tai kykenisi työhöni.
Meissä on se ero, että mä kykenen näkemään metsän puilta. Onneksi voin myös itse jo hakuprosessissa todeta, että ei mikä yritys ja mikä järkyttävä ilmapiiri siellä on. Monessa haastattelussa on käyty ja monesta yrityksestä olen todennut, että en ainakaan tuonne hae töihin uudestaan ennen kuin ylin johto vaihtuu. Niin asennevammaista haastattelijaa on tullut vastaan jo työtä kysellessä, että ei.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeesti? Kuulostaa sekopäiseltä kyökkipsykologialta tai sitten kysymys on silkasta vallankäytöstä ja alistamisesta, jolla rekrytoijat tavoittelevat sairaita kiksejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän se on mennyt, kun rahdataan Suomeen työntekijöitä sieltä kaukomailtaJos firmoilla on varaa olla nirso kuin prinsessa jota koko valtakunnan miehet kosiskelee niin kyllä tosiaan on kyse jostain muusta kuin työvoimapulasta. Minkä takia työnhakukin on muuttunut tällaiseksi sirkukseksi? Ennen töihin vaan mentiin, nyt pitää esittää sirkustemppuja, jos sattuu edes haastatteluun pääsemään.
Nuoria naisia ei pidä päästää päättäviin asemiin. Valitan, jos kuulostan sovinistisialta, mutta olen nähnyt ja kokenut tämän muutamassakin työpaikassa. Nuorilla naisilla on pää täynnä kaikenlaista todellisuudelle vierasta höttöä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että hienoissa konttoriduuniammateissa olevat ovat ainoita jotka Suomessa tekevät töitä.
Mä olen ollut ikäni raksalla, yhtään cvtä en ole kirjoittanut. Eikä oikeastaan kirjallisia hakemuksiakaan ole tarvinnut raapustaa.
Yleensä soitan firman mestarille, kysyn onko töitä alan miehelle.
Jos on, hän kysyy mitä kaikkea olen tehnyt?
Sitten sovitaan treffit työmaalle, ehkä pikku työnäytös ja seuraavana maanantaina aletaan hommiin.
Helppoa ja suoraviivaista hommaa, eikä palkkaan ole kovin huono, n. 5000€/kk.
M40
Tämä ehkä toimii raksa-alalla, mutta ihan muiden alojen duunarina voin kertoa, että nykyään on turha yrittää vaikka siivoamaan tai marketin hyllyttäjäksi soittamalla työpaikalle. Yleensä työpaikkailmoituksissa ei edes ole puhelinnumeroa johon voisi soittaa, vaan siellä on ihan samat jutut kuin siinä konttorityössäkin: lähetä hakemus ja cv.
Olen kouluttamaton matalapalkkaduunari ja tämä on nykyään tilanne myös näillä työmarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeesti? Kuulostaa sekopäiseltä kyökkipsykologialta tai sitten kysymys on silkasta vallankäytöstä ja alistamisesta, jolla rekrytoijat tavoittelevat sairaita kiksejä.
Toi videohan on jo vanha juttu, niitä on jo useampi vuosi pyydetty ihan järjestelmällisesti. Ennen niitä tosin pyydettiin lähinnä aspa-hommiin hakiessa, mikä ihan ymmärrettävää, mutta en tiedä miks hlvetissä toi video(pakko) on tullut ihan perus duunarialoillekin. Siivooja, tiskari, hitsari ja autokorjaaja ei oikeasti tee yhtään mitään sillä videolla. Kuten ei LinkedInilläkään. Ne ei kerro yhtään mitään näistä duunareista, jotka ovat kaikki enemmän ja vähemmän käsityöaloja. Musta tuntuu, että videot on tullut vain oikotieksi rekryäville. Ei tarvitse lukee CV:tä ollenkaan, kun voi laittaa vaan videon pyörimään taustalle ja pelata samaan aikaan nettipokeria.
Millä eväin sinä erotat kielivirheelliset hakemukset muista, hyvä "käytän pilkkuja vain väärissä paikoissa" -rekrytoija?