Mistään työvoimapulasta on turha puhua, jos työnantajien asenne on tällainen: "Rekrytoijat paljastavat, mitä työhakemukseen tarkalleen pitäi...
Jos työpaikan saaminen on siitä kiinni, onko käynyt jonkin cv:n kirjoituskurssin, eikä työhön liittyvästä osaamisesta ja kokemuksesta, niin ihan turha vinkua työvoimapulaa sitten.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon varmaan vaan nuori ja naiivi, mutta voisko joku selkokielellä selittää mitä eroa on CV:llä ja ansioluettelolla? Kun pyydetään joskus kumpaakin, niin miten nää nyt sit eroaa toisistaan, googlen perustella ei mitenkään?
Minun mielestäni ne ovat sama asia, mutta ehkäpä ketjuun saadaan joku, joka osaa kertoa toisin.
Vierailija kirjoitti:
Paskinta tässä nykyisessä pakkohakumallista on se, että esim. eräs tuttava yksityisyrittäjä saa satoja hakemuksia viikossa sähköpostiin, puhelimeen, kirjeellä ja yksinyrittäjän hänen on todella vaikea valikoida jyvät akanoista ja työkkärin pakottamista hakijoista. Niimpä hän skippaa kaikki työhakemukset, koska ei hänellä ole aikaa tai resursseja lukea jokaista hakemusta edes pintapuolisesti läpi.
Jos hän oikeasti tarvitsisi työntekijän, niin enpä paljon tunne sympatiaa tuollaisen toiminnan takia.
Vierailija kirjoitti:
Osalla työpaikoista vallitsee kulttuuri jossa on tärkeintä saada asiat näyttämään hyvältä. Se mitä ne todellisuudessa ovat - ei ole merkitystä.
Hoitotyössä toimitaan juurikin näin.
Minä sain toissakesänä työpaikan 58-vuotiaana. Aloitin hakemuksen "Tuleva kiinteistösihteeri ilmoittautuu palvekseen". Ilmoitin myös olen nähnyt ( melkein) kaiken.
Piti tehdä videoita, oli soveltuvuustestiä ja psykologista testiä. Olen susiruma ja megaläski.
Kai sitten riitti, että oli 20v kokemus alalta.
Tästä on puhuttu täällä aiemminkin. Hakemukseni ja cv:ni oli kuulemma väärin laadittu vaikka sainkin paikan. Palsta ei petä koskaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon varmaan vaan nuori ja naiivi, mutta voisko joku selkokielellä selittää mitä eroa on CV:llä ja ansioluettelolla? Kun pyydetään joskus kumpaakin, niin miten nää nyt sit eroaa toisistaan, googlen perustella ei mitenkään?
Minun mielestäni ne ovat sama asia, mutta ehkäpä ketjuun saadaan joku, joka osaa kertoa toisin.
Sinä, joka alapeukutit, mikset voi tulla kertomaan, mikä ero niissä on?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä rekrytoija ei tuijota CV:n muotoiluja vaan näkee CV:n läpi, onko hakija sopiva.
Tuo juttu kertoo lähinnä rekrytoijan ammattitaidottomuudesta, ei hakijan huonoudesta.
Vaikuttaa siltä, että 90 % rekrytoijista ovat ammattitaidottomia.
"Siinä olet kyllä tosi pätevä ja sinulle on hyvä kokemus, mutta Tiina puhuu niin hyvin työn tekemisestä, että palkkaamme hänet".
Ei taida ihan pian olla tulossa uuttakin kansainvälistä menestystarinaa. Ei niin kauan kuin työpaikat ovat keskustelukerhoja ja pätevät osaajat jätetään ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ääääääää! En mä jaksa lukee tätä! Liian tylsääääää!"
Onko noi rekrytoijat jotain 14-vuotiaita?
Ei, vaan yksinkertaista ratikkakuskin tai myyjän hommaa saattaa hakea jopa 200+ kiinnostunutta. Ei siinä riitä ikä eikä terveys, kun hakemuksia käy läpi.
Aaaa. Onpa paha työvoimapula kun hakemuksia tulee vain satoja.
Kyllä nyt on pakko saada osaajia ulkomailta. Ei tässä mikään muu enää auta.
"Lintilää, tule apuun..."
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että hienoissa konttoriduuniammateissa olevat ovat ainoita jotka Suomessa tekevät töitä.
Mä olen ollut ikäni raksalla, yhtään cvtä en ole kirjoittanut. Eikä oikeastaan kirjallisia hakemuksiakaan ole tarvinnut raapustaa.
Yleensä soitan firman mestarille, kysyn onko töitä alan miehelle.
Jos on, hän kysyy mitä kaikkea olen tehnyt?
Sitten sovitaan treffit työmaalle, ehkä pikku työnäytös ja seuraavana maanantaina aletaan hommiin.
Helppoa ja suoraviivaista hommaa, eikä palkkaan ole kovin huono, n. 5000€/kk.
M40
Saako aputyömiehet nykyään noin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Minä sain toissakesänä työpaikan 58-vuotiaana. Aloitin hakemuksen "Tuleva kiinteistösihteeri ilmoittautuu palvekseen". Ilmoitin myös olen nähnyt ( melkein) kaiken.
Piti tehdä videoita, oli soveltuvuustestiä ja psykologista testiä. Olen susiruma ja megaläski.
Kai sitten riitti, että oli 20v kokemus alalta.
Tästä on puhuttu täällä aiemminkin. Hakemukseni ja cv:ni oli kuulemma väärin laadittu vaikka sainkin paikan. Palsta ei petä koskaan
Tai paikkaan ei ollut ketään muita hakijoita : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten olisi valittu sinut, mutta emme tykäneet cv:ssä käyttämästäsi fontista.
Tuskinpa fonttivalinta kenenkään valintaa estää, mutta järjetön fonttivalinta voi olla osa kokonaisuutta, joka kertoo, ettei hakija ole sopiva haettavaan työhön. Tai ehkä fonttivalinta voi oikeasti estää valinnan, jos on valittu jokin todella vaikealukuinen fontti hyvin pienessä koossa niin, että hakemus on käytännössä lukukelvoton. Mutta sellaiselle hakijalle ei varmasti sanottaisi, että olisimme valinneet sinut, jos fontti olisi ollut parempi. Tuollaista hakemusta ei välttämättä edes lueta.
Erikoinen fontti voi olla plussaa jos haet "luovalle" alalle.
Olen ihmetellyt sitä, että nykyään henkilökohtaista avustajaa etsivät vaatii nykyään cv:n lähettämistä sähköpostiinsa. Vielä kymmenen vuotta sitten ei kukaan pyytänyt cv:tä.
Kävin haastattelussa avustajaa hakevan luona. Hän sai suorastaan kiukkukohtauksen, kun en ollut laatinut cv:tä. Hiiltyneenä tuhisi siinä, että etkö sinä ole tehnyt CD:tä? Siihen sanoin, että tarkoitat CV:tä
Lisäksi paikalla oli avustajaa hakevan naapuri haastattelussa tuijottamassa kaikki elekielet ja sanomiset. Onko tuo ihan asiallista ottaa naapuri työhaastatteluun. Ei kai työnhakijan tarvi koko kylälle kertoa omia asioitaan.
Kuitenkin työntekijällä on vaitiolovelvollisuus avustettavan asioista. On ihan kohtuullista vaatia asia myös toisinpäin, että avustajan asioista avustettavalla on vaitiolovelvollisuus.
Tämän takia kenenkään sähköposteihin ei kannata lähettää omia tietoja laajemmin, kun niitä sitten luetaan koko tuttavapiirin voimin.
Onko se neljä työpaikkaa kuukaudessa kun työtön pitää hakea?
Taitaa olla vähän liikaa, kun työnantajat hukkuvat työhakemuksiin, eivätkä tämän takia pysty tekemään asiallisia rekrytointeja.
Vierailija kirjoitti:
"Siinä olet kyllä tosi pätevä ja sinulle on hyvä kokemus, mutta Tiina puhuu niin hyvin työn tekemisestä, että palkkaamme hänet".
Ei taida ihan pian olla tulossa uuttakin kansainvälistä menestystarinaa. Ei niin kauan kuin työpaikat ovat keskustelukerhoja ja pätevät osaajat jätetään ulkopuolelle.
Hyvät puhujat pääsevät läpi. Tarkistavatko nämä rekrytointifirmat edes näiden sulavasti puhuvien papereita vai lumoutuvatko täysin niiden puheesta? Muistaakseni on ollut jotain johtajarekrytointeja missä on käynyt jälkeenpäin ilmi, että valitulla ei ollutkaan niitä tutkintoja, jotka hän on väittänyt että hänellä on.
En enää edes haluaisi töitä. Olen koko aikuisikäni tehnyt 9-5 töitä ja ei se oikeasti ole sen arvoista.
Referoikaas tärkeimmät. Miten ei kerta kaikkiaan saa aloittaa?