Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistään työvoimapulasta on turha puhua, jos työnantajien asenne on tällainen: "Rekrytoijat paljastavat, mitä työhakemukseen tarkalleen pitäi...

Vierailija
09.01.2023 |

Jos työpaikan saaminen on siitä kiinni, onko käynyt jonkin cv:n kirjoituskurssin, eikä työhön liittyvästä osaamisesta ja kokemuksesta, niin ihan turha vinkua työvoimapulaa sitten.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009263341.html

Kommentit (176)

Vierailija
141/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen it-alalla, jossa on pula kaltaisistani tekijöistä. Saan sähköpostin ja Linkedinin kautta jatkuvasti työtarjouksia rekrykonsulteilta. Osa näistä rekryihmisistä ei ole koskaan yrittänyt palkata ihmisiä työvoimapula-alalle, mikä näkyy ylimielisenä ja röyhkeänä käytöksenä; tavoitteena ei olekaan löytää tekijää sopivaan hommaan, vaan tavoitteena on että henkilö, johon siis rykryihminen itse otti yhteyttä, matelee tämän renessanssineron edessä ja lähettelee kaiken maailman cv:tä useammalla eri kielellä jne.

Esimiesasema tai sellainen asema, jossa päätetään toisten tulevaisuudesta, ei todellakaan sovi kaikille. Ehkä joskus tulevaisuudessa rekrytoinnit voidaan automatisoida, jolloin nämä pikkutärkeilijät ja kyykyttäjät jäävät tarpeettomiksi.

Suurin osa "rekryammattilaisista" on typeristä typerimpiä imbesillejä. Rekryhenkilön täytyy osata MYYDÄ. Hänen täytyy ensinnäkin myydä edustamansa firmaa, niin että hän tavoittaa oikeanlaiset henkilöt ja herättää heidän mielenkiintonsa työnhakuun. Rekryäjä etsii parhaan mahdollisen kandidaatin ja myy hänelle työn. Vuokrafirmoissa rekryäjän täytyy myös osata myydä firman palvelua yrityksille. Kyseisessä työssä ei ole pätkääkään varaa ylimielisyyteen, jos sen haluaa hoitaa hyvin.

Vierailija
142/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei työpaikkoja työvoimapulasta huolimatta tipu. Nyt kokeilin pitkästä aikaa vuokrafirman kautta, heti seuraavana päivänä tuli kiitos mutta ei kiitos. Onko ikä vai vääränlainen CV vai mikä vikana, sitä ei kerrottu, kokemusta yli viisi vuotta alalta.

Itse hain vuokrafirmaan myös alalle, johon oli hyvät pätevyydet. No mitään ei kuulunut, kunnes kuukauden päästä tuli 8h varoitusajalla tekstari(!), että vieläkö työ kiinnostaa? Olisi tunti työtä tarjolla 80km päässä kotoani hommia, mutta mainitsinhan autonkäyttömahdollisuuteni, jote ei lienee ongelma. En vastannut mitään, koska en hakenut tuntituuraajan hommia varsinkaan noin lyhyellä varoitusajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen it-alalla, jossa on pula kaltaisistani tekijöistä. Saan sähköpostin ja Linkedinin kautta jatkuvasti työtarjouksia rekrykonsulteilta. Osa näistä rekryihmisistä ei ole koskaan yrittänyt palkata ihmisiä työvoimapula-alalle, mikä näkyy ylimielisenä ja röyhkeänä käytöksenä; tavoitteena ei olekaan löytää tekijää sopivaan hommaan, vaan tavoitteena on että henkilö, johon siis rykryihminen itse otti yhteyttä, matelee tämän renessanssineron edessä ja lähettelee kaiken maailman cv:tä useammalla eri kielellä jne.

Esimiesasema tai sellainen asema, jossa päätetään toisten tulevaisuudesta, ei todellakaan sovi kaikille. Ehkä joskus tulevaisuudessa rekrytoinnit voidaan automatisoida, jolloin nämä pikkutärkeilijät ja kyykyttäjät jäävät tarpeettomiksi.

Suurin osa "rekryammattilaisista" on typeristä typerimpiä imbesillejä. Rekryhenkilön täytyy osata MYYDÄ. Hänen täytyy ensinnäkin myydä edustamansa firmaa, niin että hän tavoittaa oikeanlaiset henkilöt ja herättää heidän mielenkiintonsa työnhakuun. Rekryäjä etsii parhaan mahdollisen kandidaatin ja myy hänelle työn. Vuokrafirmoissa rekryäjän täytyy myös osata myydä firman palvelua yrityksille. Kyseisessä työssä ei ole pätkääkään varaa ylimielisyyteen, jos sen haluaa hoitaa hyvin.

Yksi ongelma rekryfirmoissa on se, että ne laittaa sen saman oman rekryfirmansa esittelylitannian liikevaihtoineen ja maks pari lausetta itse työstä, johon etsivät tekijää. 

Vierailija
144/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule tietäisitte vain mitä kaikkea turhaa on cv:hin kirjoitettu, ihan hyvä vaan että ihmisiä opetetaan tiivistämään asiansa ja jättämään novellit lemmikeistä yms pois

Vierailija
145/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule tietäisitte vain mitä kaikkea turhaa on cv:hin kirjoitettu, ihan hyvä vaan että ihmisiä opetetaan tiivistämään asiansa ja jättämään novellit lemmikeistä yms pois

Jos hakee fyysistä tai ulkohommaa tms., niin mun mielestä vaikka maininta lenkkeily koiran kanssa kertoo vain siitä, että on liikkuva ihminen. Toki turha maininta johonkin it-hommaan.

Vierailija
146/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että hienoissa konttoriduuniammateissa olevat ovat ainoita jotka Suomessa tekevät töitä.

Mä olen ollut ikäni raksalla, yhtään cvtä en ole kirjoittanut. Eikä oikeastaan kirjallisia hakemuksiakaan ole tarvinnut raapustaa.

Yleensä soitan firman mestarille, kysyn onko töitä alan miehelle.

Jos on, hän kysyy mitä kaikkea olen tehnyt?

Sitten sovitaan treffit työmaalle, ehkä pikku työnäytös ja seuraavana maanantaina aletaan hommiin.

Helppoa ja suoraviivaista hommaa, eikä palkkaan ole kovin huono, n. 5000€/kk.

M40

Ja siitä huolimatta rakentamisen laatu on yhtä sutta ja sekundaa? Jotain tässä ei nyt täsmää.

Vierailija
147/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hei, nyt saimme hyvä vinkkejä siihen millainen hakemus kannattaa tehdä jos ei halua johonkin työpaikkaan mihin pitää hakea, koska työnhakuvelvoite. 

Vierailija
148/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän päivän lehdessä on kirjoitus myös ujoudesta hukattuna voimavarana.

Tässä siitä suora lainaus:

Esimerkiksi työmarkkinoilla kysytyt ominaisuudet ja kyvyt muokkautuvat yhä vahvemmin globaalien trendien suuntaisesti. Kuinka usein itsevarma nappaa työpaikan osaavamman mutta ujon edestä, vaikka organisaatio nimenomaan tarvitsisi osaajaa.

Eli kun yritykset hakee siivoojan hommiinkin jotain yltiösosiaalista, ulospäinsuuntautunutta tiimipelaajaa ja välissä on kolmekymppisiä lippatukkaisia hr-konsultteja, niin ei ole ihme että Suomen työllisyysaste on mitä on.

Tavallisen asiansa osaavan ihmisen on todella vaikea työllistyä, jos ei halua jauhaa ylihype-pas*aa työnhakupapereissaan. Ja vaikka olisi kuinka kokenut työssään, niin jos on yli 50v, niin nämä hakukonsulttipoikaset heittää hakemuksen suoraan roskakoriin.

Tuo Hesarin juttu on niin pa*kaa ja näitä on nyt ollut tässä viime aikoina aika monta. Mitä näillä oikein haetaan?

Vierailija
149/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ja sitten neiti rekrytoijat tutkivat hakemuksista vain sen ovatko ne kirjoitettu niin kuin neidit neuvovat.

Että se siitä.

Nämä ohjeet ovat älyttömiä!

Vierailija
150/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avointen työpaikkojen määrä on harha.

Teknologiayrityksen hakevat jatkuvasti parhaita aivoja ja  työntekijöitä, jotka tuota myös asiakkaita mukana. 

Eli haetaan kasvua ja parempaa kilpailuasemaa.

Tämän on nollasummapeliä. Kumma kun sitä ei tilastoida mitenkään. Edes kerrota.

Vierailija
151/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle työhönvalmentaja oikein painotti pari vuotta sitten, että CV:ssä ja / hakemuksessa pitää olla jokin hieno fontti ja asettelut ja ehkä jopa väriä? Onkohan mun työhakemukset sitten lentäneet roskakoriin heti ensimmäisen lauseen jälkeen?

Vierailija
152/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajilla on varaa olla nirsoja silloin kun hakijoita on paljon. Helpostikin voi olla parisataa hakijaa. Siitä sitten miettimään miten erottautua joukosta? 🤷 Tosin ainakin oman kokemukseni perusteella perinteistä hakemuskirjettä ei kovin usein enää tarvita, kun haetaan pelkällä CV:llä plus niillä itse täytettävillä lomakkeilla.

Vierailija
153/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle työhönvalmentaja oikein painotti pari vuotta sitten, että CV:ssä ja / hakemuksessa pitää olla jokin hieno fontti ja asettelut ja ehkä jopa väriä? Onkohan mun työhakemukset sitten lentäneet roskakoriin heti ensimmäisen lauseen jälkeen?

Kuulin myös tätä soopaa, miten viilataan cv kuntoon. Pupunhäntä heilahtaa kurssilla.

Vierailija
154/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskinta tässä nykyisessä pakkohakumallista on se, että esim. eräs tuttava yksityisyrittäjä saa satoja hakemuksia viikossa sähköpostiin, puhelimeen, kirjeellä ja yksinyrittäjän hänen on todella vaikea valikoida jyvät akanoista ja työkkärin pakottamista hakijoista. Niimpä hän skippaa kaikki työhakemukset, koska ei hänellä ole aikaa tai resursseja lukea jokaista hakemusta edes pintapuolisesti läpi. 

Olisi mukava lukea juttu, jossa nyt haastateltaisiin näitä pienyrittäjiä, jotka saavat ihan jäätäviä hakemustulvia, joista 90% sisältää jossain kohti hakemusta saanesanat "työkkärin pakottamana", vaikka ensin näyttääkin hakemus hyvältä.

Vierailija
155/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut töitä jo vuoden. Useisiin paikkoihin on ollut yli 100 hakijaa. Työllistyminen ei ole helppoa. Melkein kaikki niksit olen opetellut. Multa ei kuitenkaan ylpeydestä johtuen löydy vihreää kaulusta Linkedinistä.

Vierailija
156/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskinta tässä nykyisessä pakkohakumallista on se, että esim. eräs tuttava yksityisyrittäjä saa satoja hakemuksia viikossa sähköpostiin, puhelimeen, kirjeellä ja yksinyrittäjän hänen on todella vaikea valikoida jyvät akanoista ja työkkärin pakottamista hakijoista. Niimpä hän skippaa kaikki työhakemukset, koska ei hänellä ole aikaa tai resursseja lukea jokaista hakemusta edes pintapuolisesti läpi. 

Olisi mukava lukea juttu, jossa nyt haastateltaisiin näitä pienyrittäjiä, jotka saavat ihan jäätäviä hakemustulvia, joista 90% sisältää jossain kohti hakemusta saanesanat "työkkärin pakottamana", vaikka ensin näyttääkin hakemus hyvältä.

Tosiasiassa työtä haetaan tosissaan ja motivoituneena. On headhuntereiden luoma harha, että vain juuri nyt työssä olevat ovat potentiaalisia työntekijöitä.

Vierailija
157/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hauskinta" on se, että mulla on kollega, joka toilailee minkä kerkeää eikä osaa kirjoittaa virkettäkään ilman kirjoitusvirheiden sumaa. Ollaan vielä alalla, jossa työpaikkaa kohden on kymmeniä hakijoita, ja viestintä on aikalailla koko työn ydin. Ihmettelen joka päivä, miten on tänne päässyt töihin. 

Vierailija
158/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut töitä jo vuoden. Useisiin paikkoihin on ollut yli 100 hakijaa. Työllistyminen ei ole helppoa. Melkein kaikki niksit olen opetellut. Multa ei kuitenkaan ylpeydestä johtuen löydy vihreää kaulusta Linkedinistä.

Mikä on LinkedIn:n vihreä kaulus? Onko joku niiden koulutuksia vai mikä ihme?

Vierailija
159/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aika ajoin shoppaillut uutta työpaikkaa metallialalta, mutta on palanut hermo noihin rekryväkeen melkein joka kerta. Ja niiden cv-vaatimuksiin. Kun tarvitaan tekijää, joka taipuu huonoihin työasentoihin eikä valita työoloista (ne kun tuppaa pajoissa olemaan huonot ilmanlaatua myöten), omaa vähintäänkiitettävän käsialan hitsauksessa ja taitaa eri hitsausvälineet niin tuleepa mieleen viimeisin työhakemus, jonka päätteeksi "hameväki" vaati videota, jossa juuri minun persoonani tulee esille ja käski kertomaan, miten kuulin tästä työpaikasta ja jos olisit eläin niin mikä olisin ja muuta paskaa. Sanoin, että lopetan tän leikin tähän koska nämä kysymykset ei todellakaan kerro ammattitaidostani tai vahvuuksistani mitään. "Vaikka" hr-väki näki cv:stäni, että "tää ei nyt ihan vastaa kysymykseen miksi juuri sinä". Viikon päästä itse osaston pomo soitti pahoitellen ja pyysi käymään, annoin "allekirjoitukseni" eli väkersin laatikon eri metalleista jonka saumat hitsasin eri välineillä ja olisin saanut paikan, jos ois palkasta päästy sopuun. Tässä tuhraantui kaikkien aikaa hirveästi, kuin vain jos olisivat katsoneet sen ammattitaitoni eikä jotain heidän mielestään asiavirhettä CV:ssä ja sitä kautta suositelleet pomolle kakkoskierrokselle näyttöä antamaan.

Siis oikeesti? Kuulostaa sekopäiseltä kyökkipsykologialta tai sitten kysymys on silkasta vallankäytöstä ja alistamisesta, jolla rekrytoijat tavoittelevat sairaita kiksejä. 

"Olisit siis leijona? Mielestämme sinä et oikein vaikuta leijonalta. Voisitko valmistaa uuden videon, jossa näytät meille, miten kovaa karjut ja miten ketterästi lähdet gasellin perään?"

Voi kun joku joskus uskaltaisi töihin päästyään kysyä, että missä vaiheessa esitän taas leijonaa/hiirtä/miekkavalasta. 

Vierailija
160/176 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että hienoissa konttoriduuniammateissa olevat ovat ainoita jotka Suomessa tekevät töitä.

Mä olen ollut ikäni raksalla, yhtään cvtä en ole kirjoittanut. Eikä oikeastaan kirjallisia hakemuksiakaan ole tarvinnut raapustaa.

Yleensä soitan firman mestarille, kysyn onko töitä alan miehelle.

Jos on, hän kysyy mitä kaikkea olen tehnyt?

Sitten sovitaan treffit työmaalle, ehkä pikku työnäytös ja seuraavana maanantaina aletaan hommiin.

Helppoa ja suoraviivaista hommaa, eikä palkkaan ole kovin huono, n. 5000€/kk.

M40

Ei ihme, että asunnot on niin kalliita, jos helposta hommasta saa noin ison palkan.