Mistään työvoimapulasta on turha puhua, jos työnantajien asenne on tällainen: "Rekrytoijat paljastavat, mitä työhakemukseen tarkalleen pitäi...
Jos työpaikan saaminen on siitä kiinni, onko käynyt jonkin cv:n kirjoituskurssin, eikä työhön liittyvästä osaamisesta ja kokemuksesta, niin ihan turha vinkua työvoimapulaa sitten.
Kommentit (176)
Sinä hakemukseen voi vääntää ihan mitä tahansa mutta se henkilön osaaminen pysyy silti samana.
Mitäs firmat ja rekrytoija tähän sanovat?
Vierailija kirjoitti:
Tää juttutyyppi toistuu lehdissä vähintään kerran vuodessa. Tulee vaikutelma rekrytointi-ihmisistä kärsimättöminä teineinä, jotka eivät jaksa lukea lyhyitäkään asiakirjoja. Lisäksi näissä on se epäloogisuus, että vaikka jokainen kuinka noudattaisi näitä ohjeita, työpaikkojen määrä ei siitä kuitenkaan nouse, eli seuraus on vaan että entistä hienompia hakemuksia hylätään. Hakijoiden vaivannäkö vaan lisääntyy, työllisyys ei.
Itse sain nuorempana työhaastattelijalta palautetta, että heillä on vaivaksi asti hyviä kirjoittajia, mutta kun työssä on kyse ihan muusta. En saanut paikkaa, mutta sillä hetkellä heitin henkisesti romukoppaan kaikki koulussa opetetut asiat erottuvasta, uniikista ja moniulotteisen rohkeasta työhakemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Osalla työpaikoista vallitsee kulttuuri jossa on tärkeintä saada asiat näyttämään hyvältä. Se mitä ne todellisuudessa ovat - ei ole merkitystä.
"Firman arvot" ovat korvanneet uskonnollisen lipilaarumin.
Vierailija kirjoitti:
Olen rekrytoija, ja viskon systemaattisesti kaikki tökeröt tai yhdyssanavirheitä sisältävät hakemukset roskiin. Helpottaa merkittävästi työtaakkaa, ja todennäköisesti ehkäisee sitä että seulastani pääsisi läpi kelvottomia työntekijöitä. Jos ei viitsi panostaa edes hakemukseen, tuskin panostaa työhönsäkään.
Maailma on globalisaation myötä muuttunut valtavasti, ja sen mukana on pakko yrittää myös ihmisen muuttua ja kehittyä, muuten jää jalkoihin. Nyt emme elä enää niitä menneisyyden aikoja kun työpaikan saamiseksi saattoi riittää että kykeni tuottamaan lämpimän paskan ja osasi joltain kysyä.
Eikö tuo ole rasismia?
Vierailija kirjoitti:
Olen rekrytoija, ja viskon systemaattisesti kaikki tökeröt tai yhdyssanavirheitä sisältävät hakemukset roskiin. Helpottaa merkittävästi työtaakkaa, ja todennäköisesti ehkäisee sitä että seulastani pääsisi läpi kelvottomia työntekijöitä. Jos ei viitsi panostaa edes hakemukseen, tuskin panostaa työhönsäkään.
Maailma on globalisaation myötä muuttunut valtavasti, ja sen mukana on pakko yrittää myös ihmisen muuttua ja kehittyä, muuten jää jalkoihin. Nyt emme elä enää niitä menneisyyden aikoja kun työpaikan saamiseksi saattoi riittää että kykeni tuottamaan lämpimän paskan ja osasi joltain kysyä.
Eli et osaa etsiä sopivaa tekijää työhön, vaan yrität etsiä samaa ihmistä kaikkiin paikkoihin? Jos etsitään vaikka putkimiestä, niin mitä helvetin väliä, jos siellä on pari yhdyssanavirhettä? Enemmän luulisi kiinnostavan, että osaa tehdä vaativiakin remontteja ja on valmis päivystämään jouluyönä. Mutta ei, tuijotellaan vain kirjoitusasua ja että onko cv:n marginaalit viimeisimmän standardin mukaiset. Olet idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Kielellinen ilmaisusii on konemaista ja kuivaa. Kliseet ja itsestäänselvyydet toistuvat ja tiivistämisen taito puuttuu. Sävy on epäkohtelias ja alatyylisyys vihjaa ikävään luonteeseen.
Roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sut rekrysi nykyiseen asemaasi?
Onko kiva käyttää valtaa, kun ei tuolla ole mitään tekoa haetun työn kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään vielä tähän että ei sen kelvollisen hakemuksen tarvitse silti ihmeellinen olla. Ei siihen tarvita runoilijan lahjoja. Mutta sen verran pitää kyetä panostamaan, että olennaiset perustiedot on kerrottu selkeästi eikä hakemus ala jotenkin sen tyylisesti että HAEN TYÖ PAIKKAA PALKKA TOIVE ON KOLME TONNIA.
Pidän täysin pölkkypäisenä ja vanhentuneena tuota jutussa esitettyä väitettä, että hakija ei saisi kysyä eduista. Jos on halutusta ja osaavasta tekijästä kyse, totta helvetissä häntä kiinnostaa, mitä ajattelitte hänelle tarjota. Ja ei, vastaus ei ole "huipputiimi", "kivat työkaverit" tai "mahdollisuus kehittyä". Näissä välittyy sellainen kuva niinkuin hakijoiden pitäisi alasta riippumatta olla työnhakutilanteessa hattu kourassa anelemassa työtä millä tahansa ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut huomattavissa jo jonkin aikaa. Ei saada palkattua osaavaa väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään vielä tähän että ei sen kelvollisen hakemuksen tarvitse silti ihmeellinen olla. Ei siihen tarvita runoilijan lahjoja. Mutta sen verran pitää kyetä panostamaan, että olennaiset perustiedot on kerrottu selkeästi eikä hakemus ala jotenkin sen tyylisesti että HAEN TYÖ PAIKKAA PALKKA TOIVE ON KOLME TONNIA.
Asiasta jankuttaminen jälkeenpäin on virhe ja vielä suurempi sellainen on versaalin käyttö.
Roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Nää jutut on aivan hölynpölyä yksinkertaisesti senkin takia, että hakemuksia käsittelevä rekrytoija katsoo ensin CV:n nähdäkseen, onko siellä se, mitä he hakevat (soveltuva tutkinto ja/tai työhistoria). Hakemus luetaan vasta tämän jälkeen, jos luetaan. Se on ihan se ja sama, miten hienon hakemuksen osaat taiteilla, jos taustasi ei ole rekrytoijan mielestä oikeanlainen. Niiden jäljelle jäävien osalta asiansa osaava rekrytoija kykenee lukemaan hakemuksesta oleellisen ilman erityisiä taikatemppuja.
Minä hain kerran työpaikkaa, jossa vaatimuksina oli asiakaspavelutaidot, ja toiveena aloitus mahdollisimman pian sekä erään laskutusohjelman käyttö.
Kaikki nuo mainitsin CV:ssä ja hakemuksessa, ja sähköpostissakin luki jotenkin näin: "Ohessa hakemus ja CV. Olen valmis aloittamaan toiveenne mukaisena päivänä."
En päässyt edes haastatteluun. Kysyin syytä. Vastaus oli, että valitsivat henkilön, joka voi aloittaa heti.
Hetkinen.... jos tuo oli suurin vaatimus, missä kohtaa en täyttänyt sitä?
Vierailija kirjoitti:
Pidän täysin pölkkypäisenä ja vanhentuneena tuota jutussa esitettyä väitettä, että hakija ei saisi kysyä eduista. Jos on halutusta ja osaavasta tekijästä kyse, totta helvetissä häntä kiinnostaa, mitä ajattelitte hänelle tarjota. Ja ei, vastaus ei ole "huipputiimi", "kivat työkaverit" tai "mahdollisuus kehittyä". Näissä välittyy sellainen kuva niinkuin hakijoiden pitäisi alasta riippumatta olla työnhakutilanteessa hattu kourassa anelemassa työtä millä tahansa ehdoilla.
Oliko tuossa jutussa oikeasti niin, että ei saiso kysyä eduista? Hahhah, en ikinä menisi sellaiseen työpaikkaan, joka ei edes halua tarjota työntekijöilleen mitään. Ehkä joskus vielä meni läpi se, että listattiin mitä työntekijältä vaaditaan ja työntekijä otti tai jätti. Nykyään ei riistofirmoihin kukaan halua töihin, eikä ole onneksi pakkokaan mennä.
Olen aika ajoin shoppaillut uutta työpaikkaa metallialalta, mutta on palanut hermo noihin rekryväkeen melkein joka kerta. Ja niiden cv-vaatimuksiin. Kun tarvitaan tekijää, joka taipuu huonoihin työasentoihin eikä valita työoloista (ne kun tuppaa pajoissa olemaan huonot ilmanlaatua myöten), omaa vähintäänkiitettävän käsialan hitsauksessa ja taitaa eri hitsausvälineet niin tuleepa mieleen viimeisin työhakemus, jonka päätteeksi "hameväki" vaati videota, jossa juuri minun persoonani tulee esille ja käski kertomaan, miten kuulin tästä työpaikasta ja jos olisit eläin niin mikä olisin ja muuta paskaa. Sanoin, että lopetan tän leikin tähän koska nämä kysymykset ei todellakaan kerro ammattitaidostani tai vahvuuksistani mitään. "Vaikka" hr-väki näki cv:stäni, että "tää ei nyt ihan vastaa kysymykseen miksi juuri sinä". Viikon päästä itse osaston pomo soitti pahoitellen ja pyysi käymään, annoin "allekirjoitukseni" eli väkersin laatikon eri metalleista jonka saumat hitsasin eri välineillä ja olisin saanut paikan, jos ois palkasta päästy sopuun. Tässä tuhraantui kaikkien aikaa hirveästi, kuin vain jos olisivat katsoneet sen ammattitaitoni eikä jotain heidän mielestään asiavirhettä CV:ssä ja sitä kautta suositelleet pomolle kakkoskierrokselle näyttöä antamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sitten on se ensimmäinen virke, mikä siihen pitää kirjoittaa? Joku klikkiotsikon tapainen huomiohuoraus? Vai kuva oikeaan yläkulmaan? Mitä, jos ei ole viehättävä ulkonäöltään?
Tässä teille sopivia ensimmäisiä virkkeitä, olkaa hyvä:
- Sirkustemput jotka olen valmis tekemään
- Lue tästä, miksi Jorma Järvinen on paras tähän työhön ja nuoli alas
- Insinööri etsii uusia aluevaltauksia!
- En ole kaunein, mutta olen paras!
- Kehityskelpoinen keski-ikäinen keskitason koulutettu tässä hei!
- Nyt jysähti!
Kirjoitettuani joitakin satoja turhia hakemuksia kokeilin tuollaista lennokasta tapaa herättää rekrytoijan huomio. Sain hakemuksiini saman palautteen kuin tavanomaisempiinkin: valintamme jäkä jäkä.
En tainnut osata säväyttää juuri sitä rekrytoijaa, joka sattui olemaan juuri silloin lukemassa. Mikähän olisi sellainen tyyli, jolla voisi joko sopia kaikkien rekrytoijien säväytetyksitulemismieltymyksiin, vai olisiko jokin muu tapa tehdä selkoa sopivuudestaan työtehtävään? Jokin tietopitoinen paperiarkillinen vaikka?
Vierailija kirjoitti:
Sulle itsellesi paikan saamisessa on varmaan riittänyt ihan se kertomasi lämmin paska!
HR-ammattilaiset ovat ainoita valkokaulustyöläisiä, jotka voivat jättää työnsä tekemättä, koska se on niin tylsää. Heittävät vaan roskiskansioon tylsät hakemukset.
Kiva jos vaikka taloushallinnon ammattilaiset alkaisivat tehdä niin. Tylsät paperit roskiin vaan. Tai juristit. Täysin lapsellista touhua ja kehtaavat vielä ylpeänä kertoa että eivät tee työtään, josta heille maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen aika ajoin shoppaillut uutta työpaikkaa metallialalta, mutta on palanut hermo noihin rekryväkeen melkein joka kerta. Ja niiden cv-vaatimuksiin. Kun tarvitaan tekijää, joka taipuu huonoihin työasentoihin eikä valita työoloista (ne kun tuppaa pajoissa olemaan huonot ilmanlaatua myöten), omaa vähintäänkiitettävän käsialan hitsauksessa ja taitaa eri hitsausvälineet niin tuleepa mieleen viimeisin työhakemus, jonka päätteeksi "hameväki" vaati videota, jossa juuri minun persoonani tulee esille ja käski kertomaan, miten kuulin tästä työpaikasta ja jos olisit eläin niin mikä olisin ja muuta paskaa. Sanoin, että lopetan tän leikin tähän koska nämä kysymykset ei todellakaan kerro ammattitaidostani tai vahvuuksistani mitään. "Vaikka" hr-väki näki cv:stäni, että "tää ei nyt ihan vastaa kysymykseen miksi juuri sinä". Viikon päästä itse osaston pomo soitti pahoitellen ja pyysi käymään, annoin "allekirjoitukseni" eli väkersin laatikon eri metalleista jonka saumat hitsasin eri välineillä ja olisin saanut paikan, jos ois palkasta päästy sopuun. Tässä tuhraantui kaikkien aikaa hirveästi, kuin vain jos olisivat katsoneet sen ammattitaitoni eikä jotain heidän mielestään asiavirhettä CV:ssä ja sitä kautta suositelleet pomolle kakkoskierrokselle näyttöä antamaan.
Saakohan tuollaiseen kysymykseen muunnella totuutta vastaukseksi? Minä nimittäin muistutan häkellyttävästi manaattia, vaikka töissäni olenkin hemmetin hyvä. Huomaisiko joku valheen, jos väittäisinkin olevani vaikka lumileopardi?
Vierailija kirjoitti:
Koskaan en ole nähnyt tökeröä työhakemusta jossa olisi karmeita kirjoitusvirheitä mutta olen saanut työtodistuksen jossa oli kirjoitusvirheitä joka ikisessä lauseessa. Lämmöllä muistan tätä pomoani, sillä työtodistuksella on moni ovi auennut myöhemminkin. Täydellinen rakenne on turhaa jos se ei kerro mitään.