Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveriporukan fine-dining hifistely - polttareitakin pahempaa

Vierailija
05.01.2023 |

Itseä ärsyttää, kun koulutetuilla kavereilla, jotka on aika hyvillä palkoilla, alkaa mennä tähän fine dining-hommaan. Jo pelkkä kaveri-ilta alkaa mennä ruokien ja juomien puolesta sinne osastolle. Ja itse haluaisin vain rauhassa istua jossain peruspaikoissa ruoan ja kaljan ääressä. Varsinkin kun on kaverihommasta kyse, jossa täytyisi olla rentoutta touhussa mukana. 

Kokemuksia aiheesta muilla?

Kommentit (1087)

Vierailija
941/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhälle Dylanin lounas on jo fine diningia.

Pari kuukautta sitten söin fish&chips vähän hienommassa ravintolassa.

Oli vähän koominen annos. Kala oili erinomaista ja sitä oli riittävästi, chipsejä oli luokkaa kolme.

Käytännössä pelkkä kala-annos. Oli alkukeitot ja kaikki.

Yksi asia mikä ärsyttää on etteivät lounasravintolat ymmärrä käsitteiden "chips" ja "fries" eroa.

Kaksi eri asiaa.

Kerrohan stävällisesti meille chips ja fries - käsitteiden ero.

Mielelläni.

Fries on ranskanperuna, chips on lankkuoperuna. Kuten sanakin jo sanoo, lastu, eli sellainen paksu.

Englannissa tämä on täysin selvä asia.

Kuten sekin että chipsit kuskataan lorrylla eikä truckilla, mutta down under käytössä onkin prime mover. Tapellaanko seuraavaksi räikeästä virheestä kun junttiravintola myy tortillana jotain perunakakkua?

Vierailija
942/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä demoninen pahuus on sitten tortilla chips??!!??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveripiirissä mennään sen kitsaimman ehdoilla, koska yhdessäolo on tärkeintä. Hän ei myöskään arvosta fine diningiä samalla tavalla kuin me muut. Mua sitten ärsyttää maksaa 16-20€ paskasta pastasta tai keskinkertaisesta pitsasta, kun voisi ihan hyvin syödä neljän ruokalajin menun alle satasella.

Usein tilaan jonkun salaatin, jos on listalla, tai jätän osan paskasta annoksesta syömättä.

Vierailija
944/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveripiirissä mennään sen kitsaimman ehdoilla, koska yhdessäolo on tärkeintä. Hän ei myöskään arvosta fine diningiä samalla tavalla kuin me muut. Mua sitten ärsyttää maksaa 16-20€ paskasta pastasta tai keskinkertaisesta pitsasta, kun voisi ihan hyvin syödä neljän ruokalajin menun alle satasella.

Usein tilaan jonkun salaatin, jos on listalla, tai jätän osan paskasta annoksesta syömättä.

Nää on näitä. Kaveriseurue ei sovi harrastusporukaksi samalla kertaa jos osa kaveriporukasta ei harrasta. Tai sitten ainakin pitää vaihdella niin että tyytymättömyys/ulkopuolisuus jakautuu tasan. Harvemmin esim. kaveriporukka jossa yksi on pyörätuolissa kokoontuu jonkun lentopallotreenien muodossa säännöllisesti.

Vierailija
945/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli vähän koominen annos. Kala oili erinomaista ja sitä oli riittävästi, chipsejä oli luokkaa kolme.

Yksi asia mikä ärsyttää on etteivät lounasravintolat ymmärrä käsitteiden "chips" ja "fries" eroa.

Kaksi eri asiaa.

Mielelläni.

Fries on ranskanperuna, chips on lankkuoperuna. Kuten sanakin jo sanoo, lastu, eli sellainen paksu.

Englannissa on ehkä noin, mutta esimerkiksi Jenkeissä chips on sipsejä. Jos ravintola on Suomessa niin ei kai se ole mitenkään selvä minkä maan englanninkielistä termistöä heidän tulisi käyttää?

No fish&chips on brittiläisen ruokakulttuurin peruskivi. Hyvä periaate on että käytetään samaa nimeä jota kunkin ruokalajin kotimaa siitä käyttää. Suomessa usein kun listassa lukee fish&chips, niin tarjotaan ranskanperunoita. Se on vaan väärin:) Chips on lankkuperuna, ei ranskanperuna. Jos ostat Englannissa fish&chipsit, niin et saa ranskanperunoita kuten Suomessa.

Vierailija
946/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä idioottien harrastuksia. :D Anteeksi nyt vaan, mutta nämä kaikki hifistelyt on ihan uusrikkaiden touhua. Siemaillaan viiniä ja luullaan olevansa jotenkin parempaa kastia. Lähinnä huvittaa nämä jutut. Etsi ap uudet kaverit, viihdyt todennäköisesti huomattavasti paremmin. :)

Muakin huvittaa. Me ei käydä baareissa, kuten monet kaverit käy viikonloppuisin. Baarireissuun saa helposti menemään useamman satkun illan aikana kaikkine siirtymisineen baarista toiseen, mahdollisine pääsylippuineen ja narikkamaksuineen. Me käydään suurinpiirtein kerran kahdessa kuukaudessa syömässä hyvin ja käytetään iltaan kahdestaan se 500-600e.

Meidän harrastukset on erilaisia, enkä ymmärrä, miksi se tekisi meistä snobeja. Baareissa ramppaavat kaverit on sit varmaan kaikki alkoholisteja? 

Se on totta, että Ap:lle on helpompi vaihtaa kavereita. 

Vierailija
947/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse syön elääkseni enkä elä syödäkseni.

Ehkä siksi en ymmärrä ruokahifistelijöitä.

Toki, kyllä tykkään maistaa eri ruokia ja positiivista jos ruoka on ylipäänsä hyvää.

Ulkomaillakin tullu syötyä kaikenlaista aina.

Ei se ruoka kuitenkaan aiheuta minussa kulinarista euforiaa tai suussa Rion karnevaaleja. En osaa sellaista.

Käytätkö rahaa muihin asioihin, joista nautit? Ei se ole sen kummempaa.

Ei niin, ja sehän oli juuri apn pointti että kavereilla on tällainen harrastus ja ap ei ole niin kiinnostunut siitä. Ihan sama kuin kaveriporukka hurahtaisi vaikka lasketteluun ja joka tapaamisella pitää päästä rinteeseen.

Mulla itse asiassa on kaveriporukka, joka on hurahtanut lasketteluun ja nähdään pääasiassa rinteessä. Olisi tosi outoa, jos joku lähtisi mukaan reissulle ja sitten valittaisi, että ai te haluatte viettää päivän rinteessä eikä vaan mökillä tai after ski:ssa. Osaa tästä porukasta näen muuallakin, osaa näen vain rinteessä. Parin kanssa voin mennä myös fine diningiin.

Vierailija
948/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi eri asiaa.

Mielelläni.

Englannissa on ehkä noin, mutta esimerkiksi Jenkeissä chips on sipsejä. Jos ravintola on Suomessa niin ei kai se ole mitenkään selvä minkä maan englanninkielistä termistöä heidän tulisi käyttää?

No fish&chips on brittiläisen ruokakulttuurin peruskivi. Hyvä periaate on että käytetään samaa nimeä jota kunkin ruokalajin kotimaa siitä käyttää. Suomessa usein kun listassa lukee fish&chips, niin tarjotaan ranskanperunoita. Se on vaan väärin:) Chips on lankkuperuna, ei ranskanperuna. Jos ostat Englannissa fish&chipsit, niin et saa ranskanperunoita kuten Suomessa.

Aivan samaa rasvassa käristettyä paskaa se on olipa leikattu mihin muotoon tahansa .

Vierailija
949/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä ap:tä, mutta iän ja paremman tulotason myötä sitä on vain tullut nirsommaksi sekä ruoan että miljöön suhteen. En esimerkiksi halua maksaa pizzasta kymppiä jossain räkälässä, koska parilla kympillä saa paljon paremman pizzan laadukkaammilla raaka-aineilla mukavammassa ympäristössä. Minulle ei ole mikään nautinto syödä sitä huonoa pizzaa, ja jos sellainen olisi pakko syödä niin ainakin tilaisin sen mieluummin kotiin.

Kahdenkympin pizza on jo Rossossa. Tässä puhuttaneen vielä vähän eri kategorian paikoista.

Eiköhän nyt tarkoittanut tuon pizzan vain esimerkiksi

Vierailija
950/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi eri asiaa.

Mielelläni.

Aivan samaa rasvassa käristettyä paskaa se on olipa leikattu mihin muotoon tahansa .

The "chips" are simply freshly cut fried potatoes.

https://www.thespruceeats.com/best-fish-and-chips-recipe-434856

Ilmiselviä ranskalaisia nuo "fried potatoes" kuvissa. Googlen kuvahaulla löytyy sama ruokalaji moneen muotoon leikatuilla potuilla.

Vierailija
951/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milliina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että ette ole samalla aaltopituudella. Ymmärrän molempia katsantokantoja. Olisiko sinulla mahdollisuutta päästä toiseenkin kaveripiiriin, sellaiseen jossa juodaan kaljaa ja mätetään pizzaa tms?

Ja kyllähän esimerkiksi viinien maistelu on kidutusta sellaiselle joka ei pidä mistään viinistä, ja nuo fine dining - ateriat ovat varsin kalliita, ja usein sellaisen jälkeen tekee mieli poiketa esim. mäkkärillä.

Niin, että ei ole olemassa mitään fine diningin ja pizzan mättämisen välillä? 

Minä kirjoitin täsmälleen samaa muutama sivu sitten, ja miinuksia vain rapisi, joten ilmeisesti ei ole. Se on ilmeisesti siis fine dining ihan omana luokkanaan, ja ne kaikki loput ovat sitten samaa tasoa...

Jos ulkona syödään ja pitää olla halpaa ja saada kupu täyteen, niin sitä luokkaahan se lienee?

Vain ylimielisen snobin mielestä kaikki paitsi fine dining-harastajat haluavat aina ja kaikkialla vain saada halvalla kuvun täyteen.

Ei vaan täälläkin osa porukasta ilmoittaa ihan itse haluavansa vain halvalla mättöä mahansa täyteen. Fine diningin harrastajille on aivan sama miten muut ihmiset haluaa mättää , mutta mättäjiä tuntuu kovasti kaivelevan se, että joku muu valitsee eri tavalla.

Vierailija
952/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Aika usein joutuu muun porukan toiveiden vuoksi mennä kaikenlaisiin räkäpaikkohin, ja todellakin jätän ne rasvassa lilluvat kurapizzat yms. syömättä. Yritän aina löytää listalta jonkun mahdollisimman "harmittoman" vaihtoehdon.

Vierailija
953/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa täällä kovasti ihmettelee miksi kukaan maksaisi ravintolassa ruuasta ja viineistä satoja euroja. Kerron nyt miksi itse tulee käytyä ja otan esimerkiksi Palacen, josta pidän erityisesti. Palacella on nykyään kaksi Michelin-tähteä. Harvassa paikassa Suomessa käytetään yhtä hienoja raaka-aineita samassa mittakaavassa. Palacen illallismenu sisältää yleensä arvostetuimmat kalalajit, äyriäiset sekä lihat ja ne tulee parhaista lähteistä ympäri Eurooppaa, mm. hummeria Norjasta ja ja keltapyrstöpiikkimakrilli Tanskasta. Löytyy kaviaaria ja tuoretta tryffeliä. Voit kuvitella, että nämä raaka-aineet eivät ole ilmaisia.

Lisäksi ravintolassa on huippukokit ja todella hyvä palvelu. Kaikki toimii ajallaan ja oikeassa järjestyksessä. Ravintolassa on kiireetön tunnelma, vaikka ravintola on täyteen buukattu. Siellä saa viettää illan ihan huippumukavasti erityisen ruuan ja erityisen huomaavaisen palvelun keskellä. Siksi se myös maksaa.

Niin ja lopuksi, ei todellakaan jää nälkä, koska syötävää tulee kokonaisuuten pöytään runsaasti, koska ruokalajeja on paljon. Eikä tällaiset ruuat tunnetusti ole kevyitä, koska voissa ja kermassa ei säästellä.

No ei todellakaan kuulu voin ja kerman lappaminen minkään laaturavintolan ohjelmaan, nehän peittää laadukkaiden raaka-aineiden maut alleen. Voi ja kerma sopii kotikeittiöön tai johonkin kansankuppilaan Keski-Euroopassa.

Michelin-tähdet ei ole mikään laaduntae, Ranskassa noita on jokaisessa kyläkuppilassa ja taso todella monenkirjavaa.

Kannattaa joskus jututtaa huippukokkeja, niin saatat yllättyä. Voi ja kerma on kaikkien tunnettujen laatukastikkeiden pääraaka-aineet. Niitä pitää osata käyttää oikein ja oikeassa suhteessa muiden ainesten kanssa. Se on sitä ammattitaitoa.

Kas kummaa, voi ja kerma ne ovat niiden bensissafkojenkin tärkeimmät kastikeainekset!

Ei vaan kastikejauhe. Enpä usko ,että kovin monessa "hyvässäkään" ravintolassa tehdään kastike alusta alkaen itse.

Vierailija
954/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa täällä kovasti ihmettelee miksi kukaan maksaisi ravintolassa ruuasta ja viineistä satoja euroja. Kerron nyt miksi itse tulee käytyä ja otan esimerkiksi Palacen, josta pidän erityisesti. Palacella on nykyään kaksi Michelin-tähteä. Harvassa paikassa Suomessa käytetään yhtä hienoja raaka-aineita samassa mittakaavassa. Palacen illallismenu sisältää yleensä arvostetuimmat kalalajit, äyriäiset sekä lihat ja ne tulee parhaista lähteistä ympäri Eurooppaa, mm. hummeria Norjasta ja ja keltapyrstöpiikkimakrilli Tanskasta. Löytyy kaviaaria ja tuoretta tryffeliä. Voit kuvitella, että nämä raaka-aineet eivät ole ilmaisia.

Lisäksi ravintolassa on huippukokit ja todella hyvä palvelu. Kaikki toimii ajallaan ja oikeassa järjestyksessä. Ravintolassa on kiireetön tunnelma, vaikka ravintola on täyteen buukattu. Siellä saa viettää illan ihan huippumukavasti erityisen ruuan ja erityisen huomaavaisen palvelun keskellä. Siksi se myös maksaa.

Niin ja lopuksi, ei todellakaan jää nälkä, koska syötävää tulee kokonaisuuten pöytään runsaasti, koska ruokalajeja on paljon. Eikä tällaiset ruuat tunnetusti ole kevyitä, koska voissa ja kermassa ei säästellä.

No ei todellakaan kuulu voin ja kerman lappaminen minkään laaturavintolan ohjelmaan, nehän peittää laadukkaiden raaka-aineiden maut alleen. Voi ja kerma sopii kotikeittiöön tai johonkin kansankuppilaan Keski-Euroopassa.

Michelin-tähdet ei ole mikään laaduntae, Ranskassa noita on jokaisessa kyläkuppilassa ja taso todella monenkirjavaa.

Kannattaa joskus jututtaa huippukokkeja, niin saatat yllättyä. Voi ja kerma on kaikkien tunnettujen laatukastikkeiden pääraaka-aineet. Niitä pitää osata käyttää oikein ja oikeassa suhteessa muiden ainesten kanssa. Se on sitä ammattitaitoa.

Kas kummaa, voi ja kerma ne ovat niiden bensissafkojenkin tärkeimmät kastikeainekset!

Ei vaan kastikejauhe. Enpä usko ,että kovin monessa "hyvässäkään" ravintolassa tehdään kastike alusta alkaen itse.

Otat ne lainausmerkit pois tuosta hyvässäkään-sanasta, niin aivan varmasti tehdään kastikkeet itse.

Vierailija
955/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse inhoan ylipäätään ravintoloita, jotenkin ahdistavaa ja epämukavaa.

Naurettavaa että jos pikaruokaketju ja koulun ruokala pystyy listaamaan annosten kaikki ainekset, niin sitten joku kalliimpi ei.

En halua syödä mitään mistä en tiedä sisältöä, koska en halua missään tapauksessa syödä tiettyjä aineksia. Ja liian inhottavaa alkaa joka kerta kyselemään.

Lisäksi niiden hienojen paikkojen ruoka nyt ei vaan voi olla niin paljon parempaa kuin vaikka hyvin tehty tavallinen kotiruoka tai edes joku grillin annos. Veikkaan että suurin osa erosta syntyy illuusiona koska kalliin pitää olla hyvää.

Samoin monet leikkii jotain viinimaisteria kun luulee että kalliit on hyvää, vaikka ovat lähinnä alkkiksia loppasuita.

Huvinsa kullakin, mutta on tuo jotenkin ankeaa että esim suurin osa työpaikkojen vapaa-ajan jutuista on jotain syömiseen tai juomiseen liittyvää. Jos niistä ei pidä niin jää helposti kaikesta paitsi. (Mieluummin menisi vaikka nuotiolle istumaan tms)

Toinen lukunsa on sitten aikuiset jotka syö kuin siat, maiskutetaan ja rouskutetaan suut auki. Ei sellaista vaan voi kuunnella kun on niin rasittavaa, eikä ihmiset joiden älykkyys ei riitä edes tuon huonon tavan itsessään huomaamiseen ole yleensä mitenkään hyvää seuraa. Siis jos ei ole perinteinen "höhö formulat&vain elämää on parasta" tyyppinen ihminen

Vierailija
956/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on näitä. Kaveriseurue ei sovi harrastusporukaksi samalla kertaa jos osa kaveriporukasta ei harrasta. Tai sitten ainakin pitää vaihdella niin että tyytymättömyys/ulkopuolisuus jakautuu tasan. Harvemmin esim. kaveriporukka jossa yksi on pyörätuolissa kokoontuu jonkun lentopallotreenien muodossa säännöllisesti.

No miksi koko porukan olisi oltava joka kerta täysimääräisesti mukana, jos ei nappaa?

Jos joku haluaa pitsalle, ne lähtee mukaan ketkä tahtoo, ja jos joku ehdottaa fine diningia, taas ne lähtee ketkä tahtoo. Kai nyt jokainen voi ehdottaa mitä tehdään tai mihin mennään, eikä kenenkään ole mikään pakko osallistua. Mielestäni tämä on sellainen normaali tapa toimia.

Sitten jos huomaa, että ketään ei kiinnosta minun ehdotukset eikä minua kiinnosta muiden ehdotukset, niin eiköhän se ole siinä. Tyhmää roikkua väkisin porukassa, jos ei ole mitään yhteistä.

Vierailija
957/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hui ja apua! 

... onneksi itse kuorin kotona perunat ja teen niistä muussia ja samalla jauhelijakastike kylkeen. Huh, en ongelmaa. Mukavaa, rentoa. Ja sen jälkeen lähden hiihtään. Illalla käyn saunassa ja meen onnellisena ja tyytyväisenä nukkuun puolisoni kanssa. 

Vierailija
958/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

fine dining tarkoittaa: ukon ampuman eläimen valmistus ja syönti nuotion äärellä. olen toki itsekin joskus käynyt hienossa ravintelissa, jossa väki oli kieltämättä hieman homppelin oloista. en mene toiste. kyllä pitää miehen olla maskuliininen jöröjukka, ei mikään pikkurilli pystyssä syövä olkatoppaus homppi.

Vierailija
959/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hyvässä" tuskin tehdäänkään, mutta hyvässä kyllä tehdään.

Kannattaa vähän miettiä, mitä noilla lainausmerkeillä ilmaistaan.

Vierailija
960/1087 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hui ja apua! 

... onneksi itse kuorin kotona perunat ja teen niistä muussia ja samalla jauhelijakastike kylkeen. Huh, en ongelmaa. Mukavaa, rentoa. Ja sen jälkeen lähden hiihtään. Illalla käyn saunassa ja meen onnellisena ja tyytyväisenä nukkuun puolisoni kanssa. 

Joka päiväkö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi