Kollega irtisanoutui töistä, koska ei saanut lomaa haluamalleen ajalle
Mitä mieltä? Kuulemma oli tärkeää sovittua menoa kys ajankohdalle, mutta hänelle ei myönnetty lomaansa tälle ajalle jostain syystä. Nyt yksikkömme on hieman pulassa, koska kollega tästä tuohtuneena ilmoitti irtisanoutuvansa.
Miksei niitä menoja voi sopia lomien mukaan? Tarkoitan, että sitten, kun loma on jo sovittu ajankohdalle x.
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Mistä te kaikki saatte aina sen paremman ja joustavan työpaikan? Siinähän aina jopa menettää lomia kun vaihtaa työpaikkaa. Ja meinaatteko, että uusi työntekijä aina sanelee vapaasti mihin kohtaan lomansa ottaa. Epäilen. Vai meneekö se niin, että hti työhaastattelussa sanotte, että ens kesänä muuten lomailen heinäkussa 4vkoa. Ja haastattelija, sanoo että tottakai!
No hiukan tuohon tyyliin, kyllä. Mä vaihdoin aika tasan vuosi sitten työpaikkaa. Työhaastattelussa asiasta ei vielä puhuttu, vaan silloin kun menin tekemään työsopimusta ja tekemään viimeisen viilauksen palkkaan. Työnantaja aloitti keskustelun aiheesta, että hän ajatteli, että saan ylimääräisen kahden viikon palkallisen vapaan kesällä. Kiitin tietysti ja kerroin sitten, mitä itse haluan. Ensinnäkin, hiihtolomasuunnitelmat (koulujen hiihtolomaviikolle, tiedän monen muunkin haluavan lomailla silloin) on jo tehty, haluan silloin palkattoman vapaan. Ja lisäksi kesällä toivon saavani niiden kahden palkallisen viikon ja yhden viikon, joka ehtii kertyä, lisäksi vielä neljännen viikon palkattomana. Koska näillä työvuosilla,, olen lähempänä viittä kuin neljääkymmentä, on jo oppinut arvostamaan vapaa-aikaansa. Ja sainhan edellisestä paikasta kaikki kertyneet lomat ja liukumat rahana, joten palkattomuus ei ollut ongelma. Ei työnantaja sitä edes kummemmin miettinyt, vaan tuumasi, että onnistuuhan se.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti
Sinä. Narskuhullu.
Aloituksen perusteella ei voi tietää, onko nyt kyse siitä, että lomaa ei myönnetty vaikkapa häiden ja häämatkan takia, vai siksi, että kyseinen työkaveri on jo 10 vuotta putkeen saanut olla jouluna 2 viikkoa lomalla ja nyt olisi kerrankin pitänyt olla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä te kaikki saatte aina sen paremman ja joustavan työpaikan? Siinähän aina jopa menettää lomia kun vaihtaa työpaikkaa. Ja meinaatteko, että uusi työntekijä aina sanelee vapaasti mihin kohtaan lomansa ottaa. Epäilen. Vai meneekö se niin, että hti työhaastattelussa sanotte, että ens kesänä muuten lomailen heinäkussa 4vkoa. Ja haastattelija, sanoo että tottakai!
No hiukan tuohon tyyliin, kyllä. Mä vaihdoin aika tasan vuosi sitten työpaikkaa. Työhaastattelussa asiasta ei vielä puhuttu, vaan silloin kun menin tekemään työsopimusta ja tekemään viimeisen viilauksen palkkaan. Työnantaja aloitti keskustelun aiheesta, että hän ajatteli, että saan ylimääräisen kahden viikon palkallisen vapaan kesällä. Kiitin tietysti ja kerroin sitten, mitä itse haluan. Ensinnäkin, hiihtolomasuunnitelmat (koulujen hiihtolomaviikolle, tiedän monen muunkin haluavan lomailla silloin) on jo tehty, haluan silloin palkattoman vapaan. Ja lisäksi kesällä toivon saavani niiden kahden palkallisen viikon ja yhden viikon, joka ehtii kertyä, lisäksi vielä neljännen viikon palkattomana. Koska näillä työvuosilla,, olen lähempänä viittä kuin neljääkymmentä, on jo oppinut arvostamaan vapaa-aikaansa. Ja sainhan edellisestä paikasta kaikki kertyneet lomat ja liukumat rahana, joten palkattomuus ei ollut ongelma. Ei työnantaja sitä edes kummemmin miettinyt, vaan tuumasi, että onnistuuhan se.
Juuri näin, palkatonta.
Järkevin on jäädä vain työttömäksi kun sitten ei valtio voi ryöstää rehelliseltä ihmiseltä rahoja verojen muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Järkevin on jäädä vain työttömäksi kun sitten ei valtio voi ryöstää rehelliseltä ihmiseltä rahoja verojen muodossa.
Siis eivätkö työttömät maksa mitään veroja? Hitto, minäkin alan sitten. Nyt menee palkasta puolet veroihin ja jos saa saman summan käteen lepäilemällä kotona, niin kai nyt sen valitsen.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen perusteella ei voi tietää, onko nyt kyse siitä, että lomaa ei myönnetty vaikkapa häiden ja häämatkan takia, vai siksi, että kyseinen työkaveri on jo 10 vuotta putkeen saanut olla jouluna 2 viikkoa lomalla ja nyt olisi kerrankin pitänyt olla töissä.
Työntekijällä on oikeus irtisanoutua mistä tahansa syystä. Toivottavasti työnantaja ei anna periksi ja antaa työntekijän lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Tuurilla ja taidolla sekä sillä että hain ihan saaa*anasti. Nykyisessä työssä voin ottaa palkatonta tarvittaessa ja saan käyttää työaikaliukumaa työhön tullessa. Tunnen että minua arvostetaan tässä paikassa ja minun toivotaan viihtyvän. Toki kun työpaikka on hyvä, niin itse myös olen sillä tavalla talon puolella, että joskus päivät voi olla pidempiä enkä minä niitä lomia ota jos tilanne on töissä liian hektinen. Win-win.
Yksityisillä ja julkisella puolella on erilainen tilanne, aloittain myös vaihtelee paljon.
Aina on niin, että ns. hyvän työntekijän kohdalla joustetaan herkemmin kuin päinvastaisen porukan kanssa. Jos ei muuta, niin sillä tavoin saadaan jokaiselle työpaikalle tarpeellista henkilöstön vaihtumista, ja uusia mahdollisesti siihen parhaimpaan porukkaan nousevia kokeilemaan tilalle.
Vaihtuvuuden kanssa on tarkkaa: se ei saa olla suurta, mutta työpaikka, jossa sama porukka tekee vuosikymmeniä yhdessä töitä näivettyy väistämättä ja häviää ainakin yksityisellä puolella kilpailussa.
Jos työvoimasta on pulaa - oikeasti on pulaa aika harvoista tekijöistä ja harvoilla aloilla - työnantaja joustaa enemmän kuin ehkä muutoin tekisi. Voi laittaa tilanteet korvan taaksen ja kun on tiukemmat ajat, vähentää siitä sakista ensin, joilla oli tekemiseen nähden (nimenomaan tekemiseen ja osaamiseen nähden) kohtuuttomat vaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin olen irtisanoutunut vakkarityöstä sen vuoksi, että lomat ja vapaat oli aina huonoon aikaan. Yksi hoitoalan harvoista hyvistä puolista on juuri tämä, että saa lomailla halutessaan milloin vain ja töitä riittää.
Sen sijaan ei ole ok kiristää työnantajaa, jos on vakituisessa työsuhteessa.
Tällä hetkellä saa varmasti saa töitä toisesta paikasta, mutta joutuu ottamaan palkatonta uudelta työnantajalta.
Lama on tulossa, niin kohta ei kaikilla aloilla ole töitä, joten toivottavasti sinä ja irtisanoutunut olette alalla joka on turvassa laman vaikutuksilta?
Jos minulla olisi tärkeä yksityinen meno ja olen ilmoittanut vapaan tarpeesta hyvissä ajoin niin olisi hyvin outoa ja joustamatonta työnantajalta olla suostumatta pyyntöön. Tämä olisi työnantajalta suorastaan typerää olla suostumatta jos olisin hyvä ja yritykselle tärkeä työntekijä.
Jos vaoaata ei heruisi ja henkilökohtainen meno olisi minulle tärkeämpää kuin kyseinen työ niin ilman muuta irtisanoutuisin. Olisin tietenkin punninnut asiaa kuinka helposti löydän uuden työn ja paljonko minulla on puskuria pankkitilillä odotella uuden työn löytymistä. Jos nämä asiat olisivat kunnossa, tilillä rahaa ja usko uuden työn löytymiseen hyvä, niin joustamaton työnantaja saisi pitää tunkkinsa.
Eikä työntekijän tarvitse murehtia miten firma nyt pärjää ilman häntä voi voi. Firman on syytä tiedostaa, että kuka vaan voi lähteä minä päivänä tajansa. Työn teko on bisnestä ja firma on ottanut alun perinkin jo ison riskin jos yhdestä henkilöstä on tehty korvaamaton. Fiksu työnantaja järjestelee varamiehet ja yrittää pitää työntekijöitä tyytyväisinä, joustoilla, palkkioilla, hyvillä työolosuhteilla ja kehitysmahdollisuuksilla. Uusien ihmisten saaminen hyvien osaajien tilalle on extra hommaa, työlästä, voi vaikeuttaa firman toimintaa, vaatii koulutusta ja vie mahdollisesti monta vuotta ennen kuin uusi tekijä on vanhan tekijän tasolla.
Hyvät työntekijät kannattaa pitää tyytyväisinä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö surkutella työtaakkaasi vai mitä haet takaa? Jokainen voi halutessaan irtisanoutua yhtäkkiäkin, mikäli ei ole määräaikainen työsuhde.
Ohiksena lihavoituun tejkstiin sanottakoot, että määräaikaisissakin työsuhteissa on nykyisin oikeastaan poikkeuksetta irtisanomis/sanoutumisaika. Työnantajat haluavat mahdollisuuden tarvittaessa päästä eroon työntekijästä ilman isompia vääntöjä. Tällöin työntekijällä on sama oikeus irtisanoutua ilman sanktioita.
Vierailija kirjoitti:
Minä irtisanouduin samasta syystä. Mies sai uuden työpaikan, jossa oli viikonloput kiinni. Ainuttakaan lomapäivää ei myönnetty toivomilleni paikoille ja oli kyse avioliirosta, lapsen alulle laitosta ja yhteisestä ajasta. Päivääkään en ole katunut lähtöäni siitä työpaikasta.
Ja lasta ei voi laittaa alulle viikolla?
😂
Työpaikassani työntekijät järjestelevät itse lomansa ja sijaiset itselleen. Pomo hyväksyy kumileimasimena lomat kun porukka on ne sumplinut keskenään niin, että kaikki ovat tyytyväisiä tai ainakin kaikkia tyydyttävä kompromissi on syntynyt.
Näin on päästy aina hyvään ratkaisuun. Kukaan ei pyydä mahdottomia ja kaikkien toiveet otetaan huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä irtisanouduin samasta syystä. Mies sai uuden työpaikan, jossa oli viikonloput kiinni. Ainuttakaan lomapäivää ei myönnetty toivomilleni paikoille ja oli kyse avioliirosta, lapsen alulle laitosta ja yhteisestä ajasta. Päivääkään en ole katunut lähtöäni siitä työpaikasta.
Ja lasta ei voi laittaa alulle viikolla?
😂
Ei, vain saunanraikkaana lauantaisin.
Olen mäkin irtisanoutunut kun on ollut pakko. Jos ei saa lomaa ts. vapaata silloin kun on oikeasti pakko, niin ei kai muitakaan vaihtoehtoja ole saikuttamisen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on työntekijän markkinat. Töistä voi helposti irtisanoutua jos joku juttu ei kiinnosta, uuden duunipaikan paremmilla ehdoilla löytää tuossa tuokiossa.
Tähän. Itse kävin neuvottelemassa itselleni kokonaan uuden palkan. Työnantaja suostui pienen voihkimisen ja ulinan jälkeen lähes 400 euron palkankorotukseen /kk. Kun ei muuta voinut. Nyt on työntekijän markkinat ja kannattaa kiristää työnantajaa sen minkä voi.
En lähtisi kiristämään työnantajaa. Jää helposti molemmille paskamaku suuhun. Neuvottelu on tietenkin asia erikseen, mutta en ikinä lähtisi kiristämään näin että maksa 400€ kuussa lisää tai lähden.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein työsopimuksen määräaikaisena ja jouduin viettämään ikävää ja rahatonta surkeaa kesää ja kärsin koko työttömyyteni ajan. Syksyllä pääsin taas töihin hankkimaan rahaa. Jännittää pitääkö tuleva kesä kärsiä taas työttömyydestä.
Toivottavasti olet jotain kokemustasi oppinut ja olet jo liittynyt työttömyyskassaan. Työttömyys ansiosidonnaisella on huomattavasti miellyttävämpää kuin työttömyys peruspäivärahalla. Myös kesäaikaan.
Jos et kuulu kassaan liity jo tänään. YTK helppo.
Minä olen apteekissa töissä. Työnantaja ja työntekijät joustavat meillä puolin ja toisin. Meidän työporukalla on järki päässä, eikä kenellekään tule mieleenkään vaatia kesälomia joka vuosi samaan aikaan ilman oikeaa syytä. Jos työkaverilla tarvitsee loman joku vuosi ehdottomasti johonkin tiettyyn kohtaan tärkeän menon vuoksi, työkaverit joustavat tai viime kädessä työnantaja.
Meidän tiimissä iso osa työntekijöistä onkin ollut samassa työpaikassa +20v.